Další nový typ letadla čeká komerční provoz. Airbus finišuje testování A330neo
Do seznamu letadel v komerční osobní letecké dopravě přibude během několika týdnů až měsíců nový typ. Airbus dokončuje zkoušky letadla
Do seznamu letadel v komerční osobní letecké dopravě přibude během několika týdnů až měsíců nový typ. Airbus dokončuje zkoušky letadla A330neo sérií dálkových letů po celé zeměkouli, už v barvách portugalských aerolinek TAP Air Portugal.
Po tisíci hodinách testovacích letů čeká nový stroj 150 hodin přeletů mezi kontinenty, po kterém by letadlo mělo získat definitivně certifikaci a pak začít vozit cestující na pravidelných linkách z Lisabonu.
Třítýdenní série letů má ale i jiný důvod: jde částečně o marketingovou akci, při které se Airbus vydává za možnými zákazníky. Zájem o letadlo totiž není zatím takový, jaký si Airbus představoval.
Letadlo tak zavítá například do Kuala Lumpur, kde sídli Air Asia, či Atlanty, hlavní základny Delta Air Lines. Obě aerolinky jsou největšími objednateli nového letadla, Air Asia X má objednáno přes 60 těchto letadel.
Stroj záměrně také letí do Hongkongu, kde tamější dopravce Cathay Dragon provozuje jedny z nejstarších A330, některé přes 25 let staré. Podobně Airbus míří za možnými novými zákazníky do Manily či Bangkoku. Celkem A330neo zavítá do patnácti měst.
Airbus při představení letadla v Toulouse uvedl, že míří na aerolinky, které chystají kromě výměny starších A330 také obnovu boeingů 777-200ER nebo 767. Airbus letoun nabízí ve dvou verzích: A330-800 a A330-900.
Airbus má na letadlo zatím 214 objednávek, očekávání přitom byla větší. Evropský výrobce letadel ale připomíná, že i start první verze A330 byl pomalý a teprve postupně se z něj stalo jedno z nejrozšířenějších dálkových letadel. A330 je nejúspěšnější dálkové letadlo Airbusu, vyrobil ho přes 1200 kusů.
Airbus zatím testuje celkem tři letadla. Oproti původní verzi mají o 25 % nižší spotřebu v přepočtu na sedačku a delší dolet. Airbus na letadla používá motory Rolls-Royce Trent 7000, nový tvar mají i křídla podobná A350. Ve své třídě má jít o nejtišší letadlo pro cestující.
A330neo budou mít delší dolet, bez mezipřistání zvládnou trasu až 13 900 kilometrů