102 tisíc jízd. Brno vyhodnotilo první měsíce sdílených kol zdarma
Podpora bikesharingu skončila po vyčerpání dvou milionů korun.
Služba sdílených kol zdarma přilákala k bikesharingu v Brně téměř deset tisíc lidí. Obyvatelé a návštěvníci Brna od 11. dubna do konce září uskutečnili na dotovaných kolech 102 tisíc jízd.
Vyplývá to z vyhodnocení pilotního projektu sdílených kol v Brně. V září skončil poté, co se vyčerpala částka 2 miliony korun. Město dotovalo každému zájemci dvě jízdy s délkou maximálně 30 minut na sdíleném kole denně.
„Využití sdílených kol kopíruje běžné křivky dopravního chování. Lidé na ně nasedali především ráno a poté v odpoledních a večerních hodinách, kdy počet výpůjček dosahoval maxima. Více se jezdilo v pracovní dny, špička pak připadla na středu,“ uvedlo město v tiskové zprávě.
Nejčastěji cyklisté mířili k parku Lužánky. Ráno se zase dopravovali více do velkých kancelářských center, jako je Vlněna či Zbrojovka. Délka jedné cesty se pohybovala okolo 16 minut a nejpopulárnější byla sdílená kola v létě. Celkově nejvytíženějším měsícem byl srpen.
Následně se pomocí dotazníku od 700 uživatelů zjišťovaly silné a slabé stránky projektu a také osobní motivace při využívání bikesharingu. Polovina respondentů jezdila na sdílených kolech i před zahájením městské podpory a hodlá tento způsob dopravy užívat i nadále. Druhá polovina začala s bikesharingem díky zmíněné dotaci. U téměř 50 % jízd posloužila sdílená kola jako náhrada za městskou hromadnou dopravu.
Ukázalo se také, že je nutné zlepšovat bezpečnou infrastrukturu pro cyklisty, což byl nejhůře hodnocený faktor a zároveň bariéra ochoty používat sdílená kola častěji. Město chce také využít seznam tipů s návrhy, kde by mělo být možné bicykly odkládat.
Město zatím neuvedlo, zda bude s podporou bikesharingu pokračovat. Službu v Brně zajišťovala Rekola a Nextbike. Ten vytvořil nový program za 79 Kč na měsíc, který umožňuje využít dvě jízdy denně do 30 minut i nadále. Rekola nabízejí za 230 Kč na měsíc neomezený počet jízd do 30 minut.