ZSSK začala s velkou modernizaci, slovenské vozy získaly design od české firmy

Interiér nového vozu Bmpz pro ZSSK. Foto: ZSSKInteriér nového vozu Bmpz pro ZSSK. Foto: ZSSK

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) začala s  velkou modernizaci vozů pro dálkovou dopravu. Firma dnes představila nový design vlaků, který připravila

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) začala s  velkou modernizaci vozů pro dálkovou dopravu. Firma dnes představila nový design vlaků, který připravila česká designerská společnost Aufeer Design. Ta spolupracovala už například s Českými drahami. Nové a modernizované vozy budou jezdit i do Česka.

Nový design má dostat celkem 85 modernizovaných nebo zcela nových vozů (celkem 35, z toho 28 2. třídy, 7 1. třídy). Prvními se mají svézt cestující ještě v červenci. Nový koncept dnes představil ZSSK na tiskové konferenci. Hlavním cílem je přilákat více lidí do slovenských vlaků. Všechny mají být hotové do roku 2021.

Interiér nového vozu Bmpz pro ZSSK. Foto: ZSSKInteriér nového vozu Bmpz pro ZSSK. Foto: ZSSKNový vůz ZSSK řady Bmpz ze ŽOS Vrútky. Foto: ZSSKModernizovaný vůz řady Bmz. Foto: ZSSK

Nové vozy vyrobí ŽOS Vrútky, modernizaci provede ŽOS Trnava. Jeden vychází na 1,87 milionů euro, tedy necelých 50 milionů korun, modernizace starších vyjde na 800 tisíc euro, tedy lehce přes 20 milionů korun. ZSSK počítá s tím, že vlaky nasadí hlavně na trasy Žilina – Praha a Bratislava – Košice. Vozy budou jezdit maximálně 160 kilometrů v hodině, podvozky nových budou připravené na rychlost 200 kilometrů v hodině. Firma modernizaci zaplatí z vlastních zdrojů.

Design vozů a jejich interiéru podle tiskové zprávy ZSSK spojuje moderní a tradiční prvky, funkční prostředí a příjemnou atmosféru. „V rámci modernizace našich vlaků jsme se inspirovali Slovenskem. Jeho bohatou kulturou, historií i přírodním dědictvím,“ vysvětlil šéf ZSSK Filip Hlubocký. Lidový motiv čičmianského vzoru tak bude například na potazích sedadel, Dunaj pak měl být předobrazem pro barové linie v jídelním voze.

Designerská společnost Aufeer Design se podílela na designu dálkových vozů pro České dráhy, pracovala pro Stadler či Bombardier.

Padesátka modernizovaných vozů je původem řadou Bmeer, nově budou Bmz. Vozy budou mít nové brzdy, nástupní a přechodové dveře, centrální zdroj elektrické energie a nový informační systém. Nové jsou také podlahy, skleněné výplně dveří, poličky na zavazadla, nově jsou ve vozech také zásuvky na dobíjení s USB portem nebo LED osvětlení či toalety. Vozy mají wi-fi připojení a elektronický rezervační systém. Nové vozy z ŽOS Vrútky budou řady Bmpz a Ampz.

Tagy ŽOS Trnava ŽOS Vrútky ZSSK
30 komentářů