Dopravci Železnice Železniční průmysl

ŽOS Zvolen získal další zakázku od Českých drah, bude provádět opravy brejlovců

Lokomotiva 754 v dilnách ŽOS Zvolen. Foto: ŽOS Zvolen
Lokomotiva 754 v dilnách ŽOS Zvolen. Foto: ŽOS Zvolen
Pro slovenskou firmu jde v krátké době o další velký kontrakt od Českých drah.

Po zakázce na modernizaci vozů Stadler GTW pro provoz v Olomouckém kraji získala společnosti ŽOS Zvolen další velký kontrakt u Českých drah. Vyhrála soutěž za 225 milionů korun na periodické opravy lokomotiv řady 754.

Podle písemné zprávy zadavatele porazila slovenská společnost CZ LOKO, kde dosud tyto opravy probíhaly. Jde o rámcovou smlouvu na hlavní opravy typu MVY u celkem třinácti lokomotiv. Smlouva platí na pět let. Oprava typu MVY je v podstatě generální opravou celého vozidla včetně generální opravy motoru, alternátoru a podvozku.

Od Českých drah a ČD Cargo jsme také získali zakázky na opravu série sólo spalovacích motorů K12 V230 DR,“ řekl generální ředitel ŽOS Zvolen. Slovenská firma tak podle něj dosáhne toho, že už přes 60 % výkonů bude mířit do zahraničí.

Zakázka pro České dráhy naváže na opravy lokomotiv přezdívaných brejlovci ve Zvoleně pro ČD Cargo. Ty běží od loňského roku.

66 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan Sova

Tak doufám že bratia dají našim brejlím samozatmavovací skla…

Honza D.

Otázka do pléna – než dělat GO ve své podstatě starého železa, nevyplatilo by se reko na způsob 750.7? Jasně, je to za víc peněz, ale někde jsem zaregistroval, že se to údajně zaplatí na nižších provozních nákladech, především spotřebě nafty, již za rok.

Jerry

Asi se to vyplatí..754 časem dojezdi a nahradí je jednotky nebo trať se zadratuje..

Vbb

Tak ten rozdíl ve spotřebě určitě není tak velký, aby rekonstrukci zaplatil, a určitě ne za rok.
Myslím, že se zrekonstruovalo vše, o co byl zájem. Současné 754 se nechají pomalu dožít, pro další takovéto lokomotivy už asi uplatnění nebude. Doby desetivozových rychlíků v motorové trakci jsou už minulostí.

Honza D.

Věřím, že pokud je nebude potřebovat osobka, cargo po nich velmi rádo sáhne. Kůrovec se bude ještě dlouho snažit a o dlouhé náklady na vedlejších tratích nebude nouze. Šroty v podobě 742 to moc nezachrání.

Vlk

Tyto vozidla mají moc dobré uplatnění, ale problém je trochu jinde, ve vedení společnosti. Za pár let se budou hledat lokomotivy a draze je kupovat či schánět. Všeho do času ! Chápu, že jde doba dopředu, ale nové stroje stojí kotle peněz, tyto Brejlovci nestojí téměř nic a mohou sloužit dalších dvacet let. Proč by tady ale měl někdo řešit Brjlovce, když obálkový systém u nového zboží funguje velmi dobře. Z toho mají všichni kotle peněz do kapes a to je ta podstata. Schová se to pod nákup nových jednotek a prachy jsou jisté. Z Brejlovců nebude samozřejmě nic a… Číst vice »

Hujer

Toto bych netvrdil. Bavil jsem se se strojvedoucím jezdící na 754 MSV v Brně a ten říkal, že spotřeba provozních hmot je cca stejná. Levnější na 750.7 je údržba, ale je dražší olej do motoru. V turnuse na Vláru JM kraj požaduje 754, protože jsou pro něj levnější. Do ceny 750.7 totiž vstupují ještě odpisy.

Honza D.

To se mi nezdá, měrná spotřeba současného a čtyřicet let starého motoru bude asi jinde.

asdfg

Je to tak. 754 a 750.7 mají podobnou spotřebu nafty.
Do dneška si myslim že 750.7 byly vyhozené peníze do kanálu, v posledních letech se teda konečně začala využívat jejich hlavní výhoda proti „nulkám“ a „čtyřkám“, že jsou schopni jezdit s řidícimi vozy, tak možná to tak vyhozené peníze nebyly (otázka je zda by se do nulky nebo čtyřky dalo dosadit EDB). Před deseti lety stála „catrizace“ cca 60 milionů za kus, vyvazovačka „nulky“ nebo „čtyřky“ stála v té době lehce přes 10 milionů a dělají se zhruba jednou za deset let.

Kubrt

Motor starý ČKD i nový catr pracují na stejné fyzikální bázi, takže není důvod, aby měly dramaticky odlišnou měrnou spotřebu nafty.

Jan Šlezingr

Můžu přidat čerstvou změřenou zkušenost s jinými dieselovými motory: Kamarád si podrobně monitoruje spotřebu svých traktorů a při srovnání 40 let starého Zetoru 8011 a 10 let starého Case při orbě (využití na plný výkon) – vyšla měrná spotřeba v litrech na hektar úplně stejně! Samozřejmě, 160k v CASE udělalo stejnou práci za poloviční čas než 80k v Zetoru, ale fyziku ošidit nelze.

Honza D.

No, před třiceti lety jezdily kamiony za cca 40 litrů na 100 km, dnes jsou o deset litrů níž.

Jan Šlezingr

Nejsme ve při. Koukněte se, jak vypadala tehdy aerodynamika, jaké byly pneumatiky, kolik kvaltů měla převodovka, kolik převodů bylo v nápravě atd…. Prostě se od té doby změnšila práce potřebná na jízdu (míň kWh na km). Měrná spotřeba kg/kWh se moc nezměnila.

Jouda

Nebude. Maximálním otáčku starého dieselu ČKD vs menší průměr pístů cat, zato ale poměrně vyšší otáčky celkovou spotřebu v podstatě vyrovná…. osobní zkušenost

eLzyx

ČD tvrdí, že se spotřeba snížila o 1,1litru na kilometr. Rozdíl bude asi i v životnosti takové lokomotivy. Zatímco CAT na ty motory stále vyrábí díly, tak na ten původní ČKD hádám, že není nic k sehnání, resp. kanibalizují se zrušené stroje.

Jouda

Umíte počítat a normálně uvažovat ???????? GO 754 cca 10 mi a reko 750.7 za asi 40 mil …..kolik by to rozdílně muselo žrát ??

Dolfi

Nechápu to myslím si že tohle je sloupek pro ty co zajímá železniční tématika. Některé komentář krém článkům by spíš patřily do politický diskuzi a ne sem. Jak vym tak Zvolen opravuje dizl mašiny určitě už pár let a už to podle mně umí. Vym jak dávaly dohromady v podstatě i vraky pomerančů. Tak si myslí že ať to fajn dohromady když u nás nikdo takovej není. Je pravda že by bylo koukat i do budoucna a nakoupit i nový mašiny a ne pořád opravovat něco co už dneska je ve své podstatě za zenytem a obhajovat to tím že… Číst vice »

Jerry

Vym nauč se český

Vlastimil Kocurek

asi to měli ve vyjmenovaných slovech: vym, zenyt

Vašek

Já pamatovat. Já s tebou kdisy chodit do školi.

Petr

No a pak že nebude čím vozit vlaky z Prahy do Plzně. 😀

Bmo

Přitom by stačilo dát všechny brejlovce do šrotu a nakoupit nějaké nové diesely, nejlépe asi od nějaké západní firmy. To už mělo být dávno. Ale o tom si můžeme nechat jen zdát!

Jerry

A proč jako?

Ostravák

To se lehko řekne, ale neznám moc výrobců, kteří dělají výkonné dieselové lokomotivy (napadá mě snad jen Siemens a jeho DE Vectron). A ten bude pěkně drahý

Vlastimil Kocurek

Bombardier.

Vlastimil Kocurek

Tady jde oto, že ten člověk celý život opravuje brejlovce a ještě tu znalost a zručnost předá na syna a vnuka. :):):). A ta ŽOS také tak, prostě opravuje 70 let brejlovce a dalších 70 let je bude opravovat, bez toho, že by se museli učit něco nového. Tedy mají kontrakty i na další šroty, abych je zase neurazil. V podstatě taková manufaktura nepotřebuje výzkumu,, vývoj, patenty, možná jednoho vyučeného šéfa a lidi ze zvláštní školy. Díky Slováci, že děláte takovou práci pro nás.

Fr.hej.

Tak ŽOS Zvolen jsou od začátku udržovací dílny Brejlovců.

Fr.hej.

Ano

libcha

„opravy motoru, alternátoru a podvozku“ … autor asi chtěl říci dynama, nevím o tom, že by řada 754 byla někdy přestavěna na AC/DC. Altík tak leda malý v pomocných pohonech (?).

Kubrt

V pomocných pohonech nevím nevím, ale určitě je tam topný alternátor 🙂

Hujer

Jelikož původní záměr ČD bylo poslat na MVY 20 lokomotiv 754 MSV, očekával bych, že těch 13 kusů bude zbytek MSV v ČR, které nemají relativně čerstvě po dílnách. Ale tuto úvahu nabořila 065. Do Zvolena bych očekával 025, 026, 030, 037, 046, 063, 068, 074, 075, 086. Pak možná 015, 028, 041 nebo 076. Otázkou je, co s dlouhodobě nejezdícími 051, 058, 061.

Hujer

Ještě jsem zapomněl na 049.

Savik

Ono je prostě potřeba ty loko dělat. A Zvolen to dělá odjakživa, tak cajk, když to Třebový nevoní. Udělat je třeba tyto jmenované a další a další, a to výrazně rychleji než 13 kusů za 5 let, neboť podudržovaná je většina z nich, plus nějaké ty totálky. Ale buďme rádi za tohle.

Jerry

Třebová jsou lopaty…oni neumí ani protáhnout kabel v mašině

kakaďánek

Hujer?? meteleskum bleskum!!!!

Jerry

754.065 už ve Zvolenu je ..které budou další . určitě loko z Bohumína,ty jsou v hrozném stavu

Karel

Do Zvolena jely dvě 754 a jeden Stadler. 65 a druhou jsem nestihl..

Jerry

Máte pravdu…taky nevím která byla ta druha

Hujer

Do Zvolena jeli 754 067 a 065 a 3 Stadlery. Jako první se bude dělat na 067, která by měla vyjet v polovině ledna.

Petr

JO jsou.Ty mašiny tě učí náboženství poděkuješ bohu že si dojel do zastávky a poprosíš ho ještě o jednu další a tak pořád dokola

Džamel

Tak asi to je levnější udělat přímo ve Východní Evropě než platit Slováky a Ukrajince u nás. Důležité však bude, jak to udělají, když nebudou mít našeho mistra na dílně… Snad to není poslední mezištace před Tlumačovská…

Kubrt

Ostatně CZLoko opravy K12V230 ukončilo, takže jiná možnost než Zvolen už není. Dělají to tam skoro 50 let, takže bych neměl obavy.

Džamel

Tak v článku se píše, že Zvolen porazil CZ Loko, proto jsem to pochopil tak, že levná pracovní síla z východu zvítězila…

Kubrt

Ty motory by CZLoko vyvázalo a poslalo do Zvolena (pokud by zvítězilo, což možná ani moc nechtělo).

Adrián

Napriek tomu, že u nás všetko nefunguje úplne dokonale, neprirovnával by som nás k Východnej Európe.

leviathan

Netřeba se pro poněkud necitlivé vyjádření hned čertit, v podstatě všichni Slované jsou Východní Evropa. Té západní již platíme výrazně více než od ní dostáváme.

Kubrt

Tak šup šup k dobrosrdečným východním bratřím, ať už si tam.

Adrián

Tam nebol ani náznak hnevu 🙂

Vlastimil Kocurek

Nepleťte do toho ještě Slovany, když se touto problematikou nezabýváte. I Slovensko je silně národnostně smíšený stát. Navíc, který prozatím nedělá průzkum původu např. podle DNA, jako je tomu u nás. Takže víme o tom akorát prd. My jsme Slované z 1/3.

pkajetan

On Džamel ví, že jsme na tom úplně stejně jako Vy, ale potřeboval trošku západoevropsky vyvrcholit…. sorry, ale většina z nás ví, kde všichni jsme, a že se z toho budeme vyhrabávat ještě roky a roky…. tak asi tak…

rtep

My máme na hradě čínskoruského agenta s permanentní virózou, v čele vlády agenta STB ze Slovenska, tak to asi podle Džamela je příznakem toho, že my nepatříme do východní Evropy…

DJ TRAIN

suhlas i nesuhlas…tema dona Andreja ma vzdy pobavi… cz obcianku mu nevydali Slovaci a do cz vlady ho nezvolili Slovaci…. ale vacsina Slovakov (a to nie len tych co nemaju FB, twitter a podobne )ho nemusi a vie preco(take pekne prislovie …. a po nas potopa atd) ale to je ina tema ako Brejlovce

rtep

Tohoto ufňukanýho brejlovce bych neposlal do opravy, ale rovnou do šrotu. Teď mne napadlo – není on to uprchlík ze Slovenska?

Kubrt

Je to ekonomický migrant.

Vlastimil Kocurek

To jste přehnal, cožpak je na hradě, relaxuje stále v Lánech. Hrad ovládá jeho squadra.

DJ TRAIN

ako levna pracovna sila? budicek a nebrat osobne na odoberanie produktov zo skodovky su ti Slovaci dobry, ale ked vyhraju v CZ sutaz hned tu davame blbe narazky. Preco? Pretoze CD postupovalo zasadou dobreho hospodara a vyberalo v sutazi i inak nez obvykle firmy.

Nemam nic proti inym narodnostiam, rasam atd…. ale netusim preco ten zlozvyk vsade vsadzat narodnostne blbosti. To stejne si mozu povedat napriklad v Nemecku , Anglicku atd smerom k CZ obcanom….Troska inteligencie a osobnej vyzretosti by to chcelo

Radim

Vždyť oni si to v Německu a UK o nás říkají 🙂 Ale SK bych tak rozhodně nenazval

HonzaP

Když někdo napíše takový příspěvek jako Džamel, tak ostatním nezbývá, než se stydět… Sorry. Většina z nás má Slováky ráda.
Btw, dost často se podle takových názorů pozná člověk, který nic neprocestoval, nemá žádné zkušenosti z jiných zemí, společností apod. Žije si ve své sociální bublině a myslí si, že je king… A s tomu odpovídající váhou by jeho názory měly být brány (skoro nulovou). Bohužel jsou to často ti, kteří jsou nejvíc slyšet, ikdyž nevyjadřují názor většiny.

Vencl

A Vy jste teď napsal moudro. Nemám proti Slovákům nic, mám tam i kamarády, ale v práci je to vesměs tragédie za tragédií! Fakt ve své bublině nežiji, mám zrovna takové zkušenosti jako Vy a mnozí z nás též. Beru v potaz to, nechci házet všechny do jednoho pytle, ale ty zkušenosti za 20 let hovoří jasně.

HonzaP

Vidíte, taky pracuju se Slováky. Zatím 12 let a jsou naprosto na stejné úrovni jako Češi. Gaussovka všude. Někteří Češi jsou lepší, někteří horší, stejně tak Slováci.

4918

Zajímalo by mě kdo v západní evropě opravuje brejlovce

Jiří Kocurek

Nikdo, neměli totiž potřebu učit se zrovna Brejlovce. Ale hádám, že by se to naučit dokázali, když by měli důvod. Pro motory ze SSSR důvod mají – Taiga Trommeln.

medical_examiner

Ty jsou ještě v provozu?

Gwann

Jsou. Jen my jsme je poslali do šrotu, ač mnohdy měly max.cca 20let…

medical_examiner

Asi proto, že měly docela žízeň…
Ale dobré bylo to ovládání…

Vlastimil Kocurek

Lichtenštejnsko