Změny ve veřejné dopravě ve Zlínském kraji: více časových jízdenek i zrychlení spojení do Brna

Vlak ve Zlíně. Foto: Twitter Integrované dopravy Zlínského kraje.Vlak ve Zlíně. Foto: Twitter Integrované dopravy Zlínského kraje.

K posílení dopravy dojde na trati do Zlína.

Od 1. února příštího roku rozšíří Zlínský kraj nabídku předplatných jízdenek. Kromě stávajících 7denních a 30denních časových jízdenek si cestující v Integrované dopravě Zlínského kraje (IDZK) budou nově moct koupit jízdenku platnou 90 nebo 365 dní. Cestování tak zlevní pro ty, co pravidelně dojíždí.

Podle kraje jde o reakci na rostoucí zájem o předplatné jízdenky. Zatímco do začátku května letošního roku bylo prodáno cca 15 000 karet Zetka, do konce října stoupl jejich počet o dalších zhruba 10 tisíc. Největší zájem o kartu byl přitom v září, kdy si ji objednalo více než 3700 cestujících.

„Hlavní zájem o předplatné nastal podle předpokladů po prázdninách, kdy skončila sezóna dovolených a do škol se vrátili žáci a studenti. V září jsme prodali více než 5300 předplatných jízdenek, v říjnu necelých 6500,“ uvádí jednatel společnosti Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje (KOVED) Martin Štětkář.

Zlínský kraj má zónový tarif, kraj je rozdělen na 97 zón. Například za celoroční časovou jízdenku mezi Zlínem a Kroměříží zaplatí cestující 14 915 korun, za čtvrtletní 4239 korun. Mezi Uherským Hradištěm a Uherským Brodem vyjde roční neomezené cestování na 8265 a 2349 korun. Cestující si může pořídit i přenosnou kartu, u níž je cena za předplatné jízdné o zhruba 20 % vyšší a nelze na ní nastavit žádné slevy. Kartu však může střídavě používat více lidí. Kraj zatím nebude měnit cenu jízdného.

Zkrácení přestupů v Kojetíně

Nový jízdní řád přinese od 11. prosince v porovnání s jinými roky spíše drobné změny. Změny, k nimž dojde na vlakových linkách, mají za cíl zejména zjednodušit cestování v dobách největší špičky. „Pokud to bylo možné, snažili jsme se zavedením přímých vozů odstranit nutnost přestupů na trasách, které využívají zejména školáci a studenti, například v úseku Bylnice – Vsetín – Valašské Meziříčí nebo Luhačovice – Uherský Brod – Uherské Hradiště – Staré Město,“ říká Štětkář.

K hlavním novinkám v jízdním řádu bude patřit zkrácení intervalu v ranní a odpolední špičce na trati 331 Otrokovice – Vizovice a v odpolední špičce také v úseku Hulín – Holešov na trati 303 Kojetín – Valašské Meziříčí a výrazné zkrácení cestovní doby v relaci Brno – Kroměříž / Hulín / Holešov, např. Brno – Kroměříž za 1 hodinu a 13 minut po celý den. České dráhy začnou prodávat ve svém e-shopu a také v mobilní aplikaci Můj vlak jednotlivé jízdenky v rámci Integrované dopravy Zlínského kraje.

Trať 280 Vsetín – Střelná, Horní Lideč – Bylnice

Dojde k lepšímu provázání s odjezdy nebo příjezdy dalších spojů. Vlak s odjezdem v 5.45 z Bylnice na Vsetín bude ve dnech školního vyučování opětovně prodloužen do Valašského Meziříčí (příj. 6.50). Vlak 23214 nově vyjede v pracovní dny z Bylnice (odj. 7.22) do Vsetína (příj. 8.29), v Bylnici bude mít přípoj od vlaku ze Starého Města. Zrušen bude vlak v 8.10 hodin ze Vsetína do Horní Lidče.

Na žádost Olomouckého kraje bude poslední vlak z Přerova ukončen ve 23.23 ve Valašském Meziříčí. Přípoj na Vsetín zajistí vlak jedoucí z Rožnova pod Radhoštěm. Ráno v opačném směru bude vlak do Přerova výchozí z Valašského Meziříčí, přípoj zajistí vlak Os ze Vsetína (odj. 3.50).

Trať 281 Valašské Meziříčí – Rožnov pod Radhoštěm
Pozdně večerní vlak Os 13224 s odjezdem z Rožnova pod Radhoštěm do Valašského Meziříčí ve 23:20 bude nově prodloužen až do Vsetína (příj. ve 23:59). Vlak s odjezdem ze Vsetína v 03:50 do Olomouce bude nově v úseku Vsetín – Valašské Meziříčí zajištěn motorovým vozem řady 810 (dosud byl zajištěn soupravou řady 460).

Trať 303 Kojetín – Hulín – Valašské Meziříčí
Odpolední a večerní vlaky končící ve stanici Hulín budou prodlouženy  až do stanice Holešov, resp. Bystřice pod Hostýnem a zpět. V pracovní dny nově pojedou vlaky z Hulína do Holešova ve 13:28, 14:28 a 15:28 (Os 3947, 3949 a 3951) a z Hulína do Bystřice pod Hostýnem v 18:28 (Os 3935). Ve směru do Hulína budou doplněné vlaky odjíždět v pracovní dny z Holešova ve 13:45, 14:45, 15:45 (Os 3946, 3948, 3950) a z Bystřice pod Hostýnem v 19:22 (Os 3936). Provoz v úseku mezi Hulínem a Holešovem denně doplní také vlaky s odjezdem z Hulína v 17:28 (Os 3955) a z Holešova v 17:45 (Os 3954).

Úpravou přestupní vazby v Kojetíně mezi linkami R8 Brno – Ostrava a S4 Kojetín – Kroměříž – Valašské Meziříčí – Rožnov pod Radhoštěm dojde na trase Brno – Kroměříž, Hulín, Holešov k úspoře cca 20 až 35 minut.

Trať 305 Kroměříž – Zborovice
Vlak 13914 z Kroměříže pojede nově až ve 14.41, bude tedy opožděn o 5 minut z důvodu lepší dostupnosti po ranní směně.

Trať 330 Přerov – Břeclav
Dochází jen k minutovým úpravám z důvodu návaznosti na dálkovou dopravu.

Trať 331 Otrokovice – Vizovice
Provoz vlaků na této trati bude posílen. V pracovní dny budou zajištěny nové spoje s odjezdy z Vizovic v 7:52 do Otrokovic (Os 14214) a ze stanice Zlín střed v 8:02 do Otrokovic (Os 14252). Osobní vlaky s odjezdy z Otrokovic do stanice Zlín střed s odjezdy ve 12:18, 14:45 a 15:47 (nově Os 14223, 14233 a 14237) budou v pracovní dny prodlouženy až do Vizovic. Osobní vlak, který dosud jezdil v úseku Zlín střed (16:20) – Otrokovice (příj. v 16:38), pojede v pracovní dny už z Vizovic (nově Os 14234, odj. v 15:52). Vlak s novým číslem Os 14238, který odjíždí o víkendech a svátcích z Vizovic v 16:52, pojede v celé trase až do Otrokovic denně.

Trať 340 Brno – Uherské Hradiště
Ve spolupráci s Jihomoravským krajem budou v pracovní dny opětovně zavedeny vlaky na lince S6 Uh. Hradiště (16.07) – Veselí n. M. (16.27) a Veselí n. M. (16.34) – Uh. Hradiště (16.55-16.57) – Staré Město u UH (17.03). Vlaky mají přípoj do/z Kyjova.

Trať 341 Staré Město u UH – Vlárský průsmyk; Újezdec u Luhačovic – Luhačovice
Změny mají zejména odstranit přestupy u spojů pro studenty a školáky v úseku Luhačovice – Uh. Brod – Uh. Hradiště – Staré Město u UH. Dále dojde ke kapacitnímu posílení odpolední dopravní špičky v úseku Uh. Brod – Bojkovice město. Podařilo se také díky spolehlivějším přestupům rozšířit spojení z Brna a Olomouce směrem na Uherský Brod a Bylnici.

Nejdůležitější změny na autobusových linkách IDZK

Nové přímé spojení na trase Uherské Hradiště – Otrokovice – Kroměříž (linky 165 a 175).

Vybrané víkendové spoje linky 601 Vsetín – Velké Karlovice budou prodlouženy až na Bumbálku, odkud pojedou jako linka 979 přes Horní Bečvu do Rožnova pod Radhoštěm a obráceně. Díky tomu budou turistické cíle v oblasti dosažitelné přibližně každou hodinu. Vzniknou také nové spoje na linkách 120 a 130 v úseku Vsetín, Rokytnice – Vsetín, aut. nádraží, které budou sloužit jako přípoje na ranní expresy do Prahy a večerní zpět.

Na lince 231 bude přidán páteční posilový spoj ve 14 hodin v úseku Kroměříž – Holešov – Kroměříž, vznikne také nové dopolední spojení mezi Koryčany a Starými Hutěmi.

Páteřní linka 120 Rožnov p. Radhoštěm – Zlín bude nově zastavovat na zastávce Lhota u Vsetína, Kapka resort u sportovního areálu.

Optimalizace spojů

V úsecích Napajedla – Otrokovice, Kroměříž – Kvasice – Otrokovice, Kroměříž – Zlobice, Kroměříž – Zdounky, Morkovice-Slížany – Uhřičice a Bystřice pod Hostýnem – Chvalčov dojde ke zrušení souběhu spojů.

Garantovaná bezbariérová přeprava
Na dálkový spojích ze Zlínského kraje do Brna, Ostravy a Prostějova (linky 931, 951,953, 955, 971 a 972) bude dopravce Arriva autobusy nově garantovat bezbariérová vozidla.

Mezikrajské spojení

Mezikrajské linky 971 a 975 do Ostravy budou nově zastavovat na některých zastávkách v Moravskoslezském kraji, které dosud neobsluhovaly. Nejvýznamnější z nich bude zastávka Ostrava, Vítkovice, Dolní Vítkovice, kterou využijí cestující do práce i za kulturou.

Tagy GVD 2022/2023 IDZK Integrovaná doprava Zlínského kraje Zlínský kraj
21 komentářů