Dopravci Infrastruktura Železnice

Zlínský kraj finišuje se soutěží na železniční dopravce, vlaků výrazně přibude

Nádraží Bylnice. Foto: Radek Linner, Wikimedia Commons
Nádraží Bylnice. Foto: Radek Linner, Wikimedia Commons

Cestující ve Zlínském kraji čeká od příštího prosince výrazné navýšení počtu spojů a s velkou pravděpodobností na některých tratích i změna dopravce. Zlínský kraj je dalším regionem, který se rozhodl zajistit provoz vlaků na další roky takzvaným přímým zadáním, kdy ale osloví více dopravců a v podstatě je nechá soutěžit.

„Finišujeme výběr, na přelomu října a listopadu by mělo být rozhodnuto,“ řekl náměstek hejtmana Pavel Botek (KDU-ČSL). Zlínský kraj rozdělil tratě do celkem čtyř souborů, v jednom z nich už teď mají jisté pokračování České dráhy. Jde o trať z Kojetína do ValašskéhoMeziříčí, kde jezdí motorové jednotky RegioShark pořízené s přispěním evropských dotací. Proto zde musí ještě další čtyři roky jezdit.

Pro další soubory ale kraj oslovil celkem pět dopravců, ve hře zůstali tři. GW Train Regio odmítl hned na začátku, RegioJet podal nakonec nabídku jen na jeden soubor a ještě výrazně dražší. Ve hře tak jsou České dráhy, Leo Express a Arriva. Od každého dopravce bude chtít v příštích dnech finální nabídky, posuzovat přitom budou nejen cenu, ale i nabízenou kvalitu vlaků.

„Dopravci mohou podávat různé varianty nabídek. Nechceme jen ultramoderní vlaky za vysokou cenu, nemělo by ale dojít ke snížení kvality oproti stávajícímu stavu,“ dodal Botek. Podle něj byl znát velký rozdíl v přístupu dopravců: zatímco alternativní dopravci jevili o zakázky velký zájem, České dráhy musel kraj několikrát upozornit, že pokud se včas nepřihlásí, nebude jejich nabídku později ani brát v úvahu.

Kraj vypracoval nový dopravní plán, který počítá s výrazným navýšením počtu spojů. Ze stávajících 3,5 milionu vlakokilometrů za rok má dojít k navýšení na 4,9 milionu vlakokilometrů. „Vracíme se na hodnoty před deseti lety. Dojde k jiným oběhům i navýšení počtu vozidel,“ dodal Botek. Podle něj už nešlo jít cestou dalších škrtů. Kraj dosud platí Českým drahám ročně 370 milionů korun.

Ve hře jsou celkem tři provozní soubory, dva z nich jsou jen na čtyři roky, jeden na deset let. Každý má zhruba stejný počet kilometrů, lehce přes milion ročně. První je elektrifikovaný provoz po trati 330 mezi Břeclaví a Přerovem. „Je to záměrně jen na čtyři roky, protože počítáme s tím, že dojde k elektrizaci tratě z Otrokovic do Vizovic, pak bychom vysoutěžili novou smlouvu,“ vysvětlil Botek. Podle něj se kraj nebrání ani nabídce, kdy by na jednom z hlavních elektrizovaných koridorů jezdily dieselové jednotky s dostatečnou akcelerací. Druhý balík čtyřletých smluv se týká některých regionálních tratí včetně spojení Otrokovice – Vizovice.

Zřejmě nejzajímavější z pohledu dopravců je nabídka spojení na Vlárskou dráhu, kde kraj uzavře desetiletou smlouvu. Kromě navýšení počtu spojů chce protáhnout některé spoje až do Rožnova pod Radhoštěm přes Horní Lideč a Valašské Meziříčí.

Zlínský kraj postupuje stejným způsobem jako řada jiných krajů. Smlouvy sice zadá přímo, ale nikoliv bez porovnání nabídek. Jde o takzvané tržní konzultace. Dopravci nemohou takový výběr napadnout u antimonopolního úřadu. Takto už například vybral Ústecký kraj RegioJet pro provoz elektrických tratí.

Cestující ve Zlínském kraji čeká od prosince příštího roku ještě další velká změna. Kraj, jako jeden z posledních, chce zavést integrované jízdné. Pilotní projekt chce spustit už příští rok na jaře, od prosince by měl být integrovaný celý kraj.

48 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Ty máš asi režijku, jak to nevidíš. Hlavně ta cena jízdného u ČD je nehorázná – 10 km za 24 Kč, 35 km za 59 Kč apod. To jsou předražené zlodějské ceny. Zlínský kraj nemá ani IDS, tak ani toto zlodějské jízdné nejde nijak obejít. Podobně je to na Vysočině. Proto by kraj neměl podporovat státní firmu, která tahá z lidi peníze.
    WiFi mne je ukradeno, u osobních vlaků na malé vzdálenosti to není nijak důležité. Takže fandím komukoliv. Zatím ve všech případech v minulosti kdokoliv jiný v regionální (Arriva, JHMD, GW, předtím OKD Doprava) i dálkové dopravě (RJ, LE, také Arriva) nabídli vždy výrazně nižší ceny jízdného jak ČD.

  • v prve řadě by kraj měl s ČD a SŽDC vyřešit zpoždění vlaku na trati 303 a také vyřešit trat 305 pridat dopoledne jeden spoj přidat prodloužit spoje až do Kojetína popřípadě až do Tovačova nebo do Hulína a hlavně změnit fungování slevy 25% tak aby nefungovala na daný úsek ale na celý spoj jak jinak chtějí nalákat cestující do vlaku když tam strčí automat který lidé neumí používat proto radši využijí auto nebo autobus

    • no já jsem to pochopil tak, že kraj už má plný zuby té čd s 810 s tím automatem. A čd zůstane kojetín-valmez (shark)a zborovice-vizovice bude jezdit nízkopodlažní a ještě za krajský tarif.

      • Dokonce je někdy situace taková že musí nasadit retro 810 se starýma oknama a sedačkama. Bohužel trať je vázána na automat takže čekat že se tam někdy objeví Regionova je k ničemu trať má velký potenciál který ČD a kraj nevidí

        • ta stará je červená 152, to označení i tu hvězdu někdy sundávají, i to čsd. Ale ti chudáci za to nemůžou, je to vedením.

  • Jako, věta „Podle něj se kraj nebrání ani nabídce, kdy by na jednom z hlavních elektrizovaných koridorů jezdily dieselové jednotky s dostatečnou akcelerací.“ mně celkem zarazila i rozesmála. Jako, aby tam jezdil Leošek s nějakým dieslem je výsměch. A navíc, stejně si myslím, že by mu to IDS JMK nechválila…

  • nejlépe na to šel RJ, když se dohodnul před lety, že zlínsko opustí, tak dodržel slovo a chlapsky nabídl předražený ceny, aby se nemusel potom kroutit.

  • přímý shark nebo regionova jezdí kroměříž-zlín na trati 303,330 a 331, elektrika by mezi okresem a krajským městem nedojelal, tak jak tohle dopadne ……a se zájmem sledujeme, že z kriminálu dali povel na oddálení výběrka na autobusy už po xxté.

    • Pokud tento dopravce poskytuje mizerné služby za vysokou cenu, tak i kdyby jej vlastnil napůl Nejvyšší pan železničář se Zababou, je v zájmu řádného hospodáře – kraje, aby jej vyřadil. Možná by neškodilo se podívat na správní dělení, kraj je samosprávná jednotka, ne stát, pro něj jsou ČD subjekt jako každý jiný.

      • Co je mizerná služba? Že nemá wi-fi? Jenže na ztrátách pozic ČD ve finále doplatí zase všichni obyvatelé ČR, navíc bez celorepublikového jízdného se ani soutěžit nemělo. A třetí pohled, být v těch místech zaměstnancem správce infrastruktury asi bych dost vážně uvažoval o odchodu, když by mi tam neplatila režijka ani na výkon služby.
        Nevím, jestli je správné posuzovat podnik ve vlastnictví státu, stejně jako každý jiný.
        I když uznávám, tento můj komentář by se více hodil k článku o soutěžení rychlíků, které soutěži MD.

        • Tak se podívejte jak vypadá doprava 21. století v režii ČD, honeckery, motorák + bůh ví co, pomalé Os na koridorech, mizerný poměr váha/místo… to není doprava na úrovni, tedy je, někde Bangladéše.

          Nevím co je to za mánii s celostátním jízdným, to byste, abyste to mohl ospravedlnit, musel mít mapu odkud kam a kolik lidí jezdí. Většinou to vypadá že se primárně vyžívá vzdálenost v rámci IDS, to že z horní dolní budete muset s nějakým přestupe a tam si koupit lístek, není zase takový problém. Pro kraje je důležité maximálně využít jejich IDS, ne to aby si tam nějaký další subjekt provozoval vlastní tarif.

          Režijky ani nebudu komentovat zákon je v tomto blbě napsaný a režijka by měla být jen benefitem dopravce pro JEHO zaměstnance.

          • ve Švýcarsku mají kantony a také se všude jezdí za jednotné jízdne a maji tam několi stovek dopravců jen v ČR si cestující při každem přestupu bude kupovat jízdenku a v telefonu bude mít 50 aplikací…
            😛

          • jo a když ČD má několik tisíc vozů tak nejdou nakoupit nebo renovovat všechny najednou neb by asi pak nikdo nikam nejel…

          • A koukám další, kdo závidí režijky, ještě že už není deputátní uhlí, tolik závisti by už totiž nikdo nezvládl.
            Autobusáci, a kolikrát i.MHD mají výhodné jízdné i pro RP.

        • Ty máš asi režijku, jak to nevidíš. Hlavně ta cena jízdného u ČD je nehorázná – 10 km za 24 Kč, 35 km za 59 Kč apod. To jsou předražené zlodějské ceny. Zlínský kraj nemá ani IDS, tak ani toto zlodějské jízdné nejde nijak obejít. Podobně je to na Vysočině. Proto by kraj neměl podporovat státní firmu, která tahá z lidi peníze.
          WiFi mne je ukradeno, u osobních vlaků na malé vzdálenosti to není nijak důležité. Takže fandím komukoliv. Zatím ve všech případech v minulosti kdokoliv jiný v regionální (Arriva, JHMD, GW, předtím OKD Doprava) i dálkové dopravě (RJ, LE, také Arriva) nabídli vždy výrazně nižší ceny jízdného jak ČD.

    • Jak je to myšleno s tím elektrickým provozem mezi Břeclaví a Přerovem? Zlínský kraj kooperuje se sousedními, nebo hodlá po ní táhnout jejich vlastní vlaky a vlastní IDS?

      • já myslím, že po koridoru myslí spojení zlína a okresní města. Psali, že takt chcou po hodině, ted je dvouhodinový takt a ty přímé vlaky naučili lidi jezdit vlakem, ale tych sharků je málo a musí se tam na koridor posílat regionova, pamatuji i 810-to je ten diesel aby měl dobrou akceleraci.

    • když dopravce čd prostě ve zlínským kraji odmítá vozit cestující, tak kraji to jedno není. Oni si udělali z krajského města skanzen a zkouší co lidi vydrží.I ty sdžc(dříve čd) stejný struktury se nesnažily ani opravit ty sypaný nástupiště. Prostě lidi tady mají jiný názor než vy.

  • Podle něj byl znát velký rozdíl v přístupu dopravců: zatímco alternativní dopravci jevili o zakázky velký zájem, České dráhy musel kraj několikrát upozornit, že pokud se včas nepřihlásí, nebude jejich nabídku později ani brát v úvahu.
    To je ten NÁRODNÍ dopravce :-D. Doufám, že modrý šunky se na zlínsku dost omezí.

    • jejich záchrana je shark a jak se psalo, jak jsem se ptal, tak by kraj asi musel ten podíl čd za ty sharky vykoupit.

  • Patri do nektereho z provoznich souboru i trat Ujezdec u Luhacovic – Luhacovice?

    Se divim, ze na ni vubec prochazi hlukove normy, je to jednokolejne na naspu uprostred mesta, piskajici lokalka, nezabezpecene prejezdy… Odpovida datu zprovozneni 1905… I kdyz by to mohlo byt dvojkolejne v zarezu a vsechny silnice na mostech NAD trati.

    • Dvojkolejka do Luhačovic? Nezabezpečené přejezdy, stav z roku 1905? Já teda nevím, ale za posledních 10 let byli osazeny 4 přejezdy závorami. Ten jeden ve městě bez závor měl být zrušen, no místní si ho vydupali, že ho chtějí nechat. Dálkové řízení tratě. Jediné co je špatně z pohledu vozidel jsou 810 a jejich derivace. Jediná nevýhoda tratě je délka úseku 15km do Uherského Brodu bez možnosti křižování.

      • I v Újezdci přece křižovat lze, byť za cenu přestavení (= u rychlíků by to asi neprošlo) …

      • Nezabezpeceny prejezd = prejezd oznaceny pouze vystraznym krizem. Neznam definice v normach CSN, ale vjezdu vozidla pred vlak nezabranuje…

        Pokud si myslite, ze trat odpovida novejsimu stavu nez 1905, promerte hluk z lokalky celou trasu od nadrazi Luhacovice po Penny a vyhodnotte novejsi hlukove normy pri prujezdu jednovagonove lokalky. Extremne hlucna, rozleha se na rovinku i na svah nad…

    • Pro mne je tragedie cestovat zde na jihu Cech 😀. Vy se alespon dockate zlepseni (vice spoju a integrace celeho kraje). Trpim a zlepseni nikde, ani po hromade e-mailech na mistniho koordinatora a Krajsky urad Jihoceskeho kraje… a v te vete „Podle něj už nešlo jít cestou dalších škrtů.“ ma pan Botek pravdu…

    • Na Slovensko nic nejezdí m.j. proto, že by tam tudy téměř nikdo nejezdil (a „vozit tam vzduch“, aby to mohli zdejší mudrlanti kritizovat, nikdo soudný pro jejich potěšení nebude) – a v časových polohách, kdy tam o dopravu nějaký zájem je, tam tudy aspoň něco jezdí. Ale třeba se po změně režimu dopravy ve Zlínském kraji i tady něco k lepšímu změní.

      • Jede tam Arriva, 1 spoj denně, druhý jen o víkendu, údajně by i ten druhý měl dle návrhu nového JŘ jezdit denně, tak uvidíme. Nejsou to ale ideální časy, ale lepší něco málo než nic.
        Proč tam moc lidí nejezdí? Za to mohou dráhy samy – ČD a ZSSK. Nejdříve vymysleli přestupy v Bylnici, poté ještě i ve Vlárském průsmyku a když např. z Uherského Brodu do Trenčína měl někdo 3x přestupovat, tak raději jel autobusem bez přestupu….Na jednokolejce navíc riziko možných výluk a tím ještě zvětšení počtu přestupů….. Ono vyhnat lidi z vlaku je lehké, dostat je tam zpět už mnohem obtížnější
        Pamatuji si docela vytížené rychlíky Brno – Trenčianska Teplá, z toho jeden s M286 až do Nových Zámků a noční zase s napojením v Trenč. Teplé na bratislavský rychlík přímo až do Košic, včetně lehátek..

      • to ale není chyba těch lidí, ale chyba Českých Drah že tu trať nechali takhle zpustnout a že spojení vlakem je nekonkurenceschopné . Ta modernizace o které se pořád bohužel jenom mluví, ta měla proběhnout už před mnoha lety

  • Tak jsem zvědavý na výsledek, teoreticky by mohl LE uplatnit své jednotky na trati Breclav – Přerov, něco zůstane ČD a neco dostane Arriva.
    Hlavni problém vidi v tom, že místo soutěží, které se měli konat tak před rokem až dvěma se řeší z pohledu pořízení vlaků vše za minutu dvanáct, v některých případech i po dvanácté.

    • To neni soutez cili vyberove rizeni, ale poptavkove rizeni. Dalsi kraj, tentokrate Zlinsky se vyberovemu rizeni vyhyba, prinasi to jen kompilace pro zadavatele, kdy neuspesny ucastnik se muze ve vyberovem rizeni odvolat a v prip. neuspesneho odvolani jeste podat zalobu k soudu a tak se cely proces vyberoveho rizeni prodluzuje min. o dalsi rok. Za to poptavkove rizeni umozni kraji zjistit kdo, cim a za kolik to odjezdi a kraj si vybere, navica je to bez odvolani a bez prip. soudu a tedy prodluzovani celeho procesu. Zakon to umoznuje a je to zcela legalni, at se to libi nebo ne. A ja se tem krajum nedivim, ze takto zacinaji postupovat…

      • PetrB: Proti poptávkovému řízení nic nemám, ale pokud by se buď výběrové nebo poptávkové řízení ukončilo o rok dříve, mohli se od prosince 2019 jezdit nové soupravy, zatímco takto bude docházet k různým přechodným obdobím (např. Regiojet v Ústeckém kraji), protože všichni výrobci mají práci na rok dopředu.

        • V textu je to napsáno naprosto jasně: „Dopravci mohou podávat různé varianty nabídek. Nechceme jen ultramoderní vlaky za vysokou cenu, nemělo by ale dojít ke snížení kvality oproti stávajícímu stavu“ – kraj evidentně nemá zájem zbytečně plýtvat prostředky a platit dopravcům (hned) nová vozidla, když ta dosavadní jsou (a nějakou dobu ještě budou) vyhovující, a raději zaplatí rozšíření počtu spojů = krajští úředníci zjevně mají „Baťovský“ rozum (na rozdíl od leckterých zdejších debatérů …).

      • K dispozici zjevně pro východ Pardubického kraje, protože Netolický je prý rozhodnut „paštikáře“ na ty tratě pustit a proti jeho vůli a rozhodnutí se údajně nikdo kompetentní v kraji stavět neodváží.

      • Navíc údajně LEO předpokládá, že když dostane tu dopravu na východě Pardubického kraje, využije nějaké své „černé tramvaje“ na rychlíky relace Pardubice – Lichkov – Wroclaw (asi i za cenu ústupu z relace Praha – Ostrava) …

    • břeclav-přerov jezdí panteři a sysláci ti nejezdí za zlínský kraj a za chvilku za řikovicemi bude střídavina, tak leoš se stadlerama tady končí.

Newsletter

Partneři


Výběr editora