Život zasvětil lokálkám. Ptejte se Jana Šatavy, bude hostem dalšího podcastu

Bratři z Rumunska: lokomotivy Faur 748.536-0 (r. 1981) a 748.535 (r. 1980) Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářBratři z Rumunska: lokomotivy Faur 748.536-0 (r. 1981) a 748.535 (r. 1980) Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Do podcastu Cesty Zdopravy.cz přijde král českých lokálek. Jaká je podle něj budoucnost regionálních vlaků?

Janu Šatavovi se někdy přezdívá král českých lokálek. Dlouhá léta byl šéfem Jindřichohradeckých místních drah, které opustil v roce 2012. Dodnes je spolumajitelem firmy. Zcela se ale věnuje dopravní společnosti Railway Capital, kterou založil.

Jan Šatava. Pramen: archiv Jana Šatavy

Jan Šatava. Pramen: archiv Jana Šatavy

Koupil a zachránil historické Křižíkovo depo v Táboře, základnu má také v rotundě ve Veselí nad Lužnicí. Firma provozuje nákladní vlaky na takzvané první a poslední míli, stavební vlaky a v letní sezoně zajišťuje dopravu na několika turistických lokálkách, jejichž je Šatava obecně velkým obhájcem.

Je nadšeným provozovatelem starších drážních vozidel (nedá dopustit na řadu 810 a její mutace) a sběratelem železničních veteránů a starých radiopřijímačů. Railway Capital je rovněž provozovatelem obecní dráhy z Hrušovan nad Jevišovkou do Hevlína a soukromé dráhy z Čejče do Uhřic u Kyjova. Věnuje se i přestavbě a renovaci železničních vozidel.

Jaká je podle Šatavy budoucnost regionálních a místních drah v Česku? Jak se ekonomicky vede společnosti Railway Capital? Jak se mu daří udržovat v provozní kondici flotilu starších motorových vozů i lokomotiv? Je na trhu aktuálně dost práce pro malé soukromé dopravce? Nestýská se mu po jindřichohradeckých úzkokolejkách? Má zálusk na nějaká další vozidla, kterými by rozšířil svou sbírku? Žije vůbec Sdružení železničních společností, jehož je předsedou? A proč je tak silným kritikem návrhu na konzervaci lokálek, kterou předkládá formou pozměňovacího návrhu poslanec hnutí ANO 2011 Martin Kolovratník?

Tato a další témata probereme s naším hostem tento týden při natáčení dalšího dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz. Všechny předchozí díly jsou k poslechu v kategorii podcast deníku Zdopravy.cz.

Ptát se Jana Šatavy můžete i vy. Své otázky pište do komentářů v diskusi až do úterního večera 4. května. Celý rozhovor vám přineseme v pátek 7. května.

Motorový vůz M 240.028 zvaný kachna před renovací.
Pramen: Railway CapitalMotorový vůz M 240.028 zvaný kachna.
Pramen: Railway CapitalMotorový vůz M 240.028 zvaný kachna při přesunu z Krnova do Jemnice.
Pramen: Railway CapitalLokomotivu Faur společnosti Railway Capital u Křižíkova depa. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářŠíbování u Křižíkova depa.
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářDřevěný vagon z roku 1913 společnosti Railway Capital. 
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTrať Moravské Budějovice - Jemnice.
Zdroj: Railway CapitalČesko-slovenské setkání v Táboře. Vpředu 810 společnosti Railway Capital.
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTady začíná Bechyňka. Vlevo kolej do Křižíkova depa (dnes remíza společnosti Railway Capital).
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářDřevěný vagon z roku 1913 společnosti Railway Capital.
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářHektor společnosti Railway Capital.
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářKřižíkovo depo v Táboře ještě během rekonstrukce. 
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářKřižíkovo depo v Táboře ještě během rekonstrukce. 
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářBratři z Rumunska: lokomotivy Faur 748.536-0 (r. 1981) a 748.535 (r. 1980) U Křižíkova depa v Táboře.
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVůz 810 míří do někdejšího Křižíkova depa.
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVůz 810 míří do někdejšího Křižíkova depa.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Tagy Jan Šatava podcast Cesty Zdopravy.cz
59 komentářů