Zemřel Jiří Petrák, šéf Stínového ŘSD. Jako první upozornil na drahé dálnice

Jiří Petrák diskutuje na konferenci k českému stavebnictví. Foto: CEEC ResearchJiří Petrák diskutuje na konferenci k českému stavebnictví. Foto: CEEC Research

Jiří Petrák, jeden z nejhlasitějších kritiků poměrů v  českém silničním stavitelství, zemřel ve věku 71 let. Poslední rozloučení s ním

Jiří Petrák, jeden z nejhlasitějších kritiků poměrů v  českém silničním stavitelství, zemřel ve věku 71 let. Poslední rozloučení s ním se uskuteční v pátek 12. října od 14 hodin ve strašnickém krematoriu v Praze.

O jeho smrti jako první informovaly Hospodářské noviny. Petrák se celou svoji kariéru věnoval dopravním stavbám, v Česku jako první začal veřejně upozorňovat na velké problémy se silničním stavitelstvím, zejména pak nekoncepčnost a předraženost.

Úpadek kvality tu je markantní v posledních deseti letech. Myslím, že je to jeden z důsledků opoziční smlouvy, kdy politické záměry začaly převažovat nad zdravým rozumem. Od té doby je to na silnicích znát, stavby se šidí. Hlavně se používají nekvalitní materiály, ale jsou i chyby v přípravě a především v důsledném vyžadování kvality staveb. Tragédií je i to, že se stavěly z velké části komunikace, které nebylo vůbec potřeba stavět. Dálnice D47 je toho typickou ukázkou,“ řekl v roce 2012 MF DNES. 

Petrák stál u analýzy, která v roce 2007 porovnávala ceny kilometru dálnice v Německu a v Česku, z které vyšlo, že se u nás staví často dráž. V minulosti vystupoval i proti modernizaci D1 stávající metodou, prosazoval levnější technologii fragmentace. Vedl Stínové ŘSD, které založil podnikatel Radim Jančura. „Byl pro mě naprosto výjimečným člověkem, od něhož jsem se mnohému naučil. Prokázal osobní hrdinství v dobách toho největšího temna, kdy byl ministrem dopravy Aleš Řebíček. Jako jediný se nebál veřejně hovořit o všech nekalostech. A to i za cenu, že jím řízená firma byla odříznuta od veřejných zakázek,“ citovaly Hospodářské noviny Jančuru.

Petrák se vystudoval Stavební fakultu ČVUT se specializací na mostní konstrukce, poté působil jako projektant. V 80. letech se podílel na řízení a supervizi velkých dopravních staveb v Iráku. V roce 1989 nastoupil v Británii do projekční a konzultantské společnosti Mott MacDonald s celosvětovou působností. O tři roky později založil Mott MacDonald Praha, se kterou pracoval na stovkách projektů v Čechách i v zahraničí. Po odchodu do důchodu v roce 2012 rozvíjel činnost v Saúdské Arábii.

Tagy Jiří Petrák Mott MacDonald stínové ŘSD
11 komentářů