Infrastruktura Stavebnictví Vodní doprava Železnice Zprávy

Železniční primát: Provoz na lužecké lokálce ustal. Starý most bude nahrazen zdvižným

Snášení starého železničního mostu v Lužci. Autor: Tomáš Kolařík
Snášení starého železničního mostu v Lužci. Autor: Tomáš Kolařík

Obec Lužec nad Vltavou se bude moci už od července příštího roku pochlubit tuzemským primátem. Získá nový železniční most, který bude jako první v tuzemsku zdvihací. Starý most tento týden snesl jeřáb a na lokálce mezi Vraňany a Lužcem nastala několikaměsíční výluka.

„Vysokotonážní příhradový jeřáb LIEBHERR LG 1550 s protizávažím o nosnosti 550 tun snesl ocelovou nosnou konstrukci jednopolového mostu o hmotnosti 83 tun s délkou přemostění 27,31 metru a přemístil ji na břeh, kde bude rozřezána a odvezena do šrotu,“ oznámilo k likvidaci mostu z roku 1905 Ředitelství vodních cest (ŘVC).

Akce je součástí přestavby pěti mostů na Vraňansko-hořínském plavebním kanále mezi Prahou a Mělníkem. Investorem stavby je ŘVC, které chce zvýšit podjezdnou výšku pro lodě na kanále z dnešních 4,5 metru na sedm metrů.

Jde o těchto pět mostů: místní komunikace Vraňany, silnice III. třídy Lužec, železnice Lužec, místní komunikace Lužec a účelová komunikace Chramostek. Tři mosty včetně jednoho železničního budou nově přestavěny na zdvižné (místní komunikace Vraňany, železnice Lužec, místní komunikace Lužec). Dálkově se budou ovládat z plavební komory na Hoříně.

Půjde o vůbec první zdvižné mosty na českých vodních cestách, když nepočítáme dva můstky nad vjezdy do jihočeských přístavů České Vrbné a Hluboká nad Vltavou. Lužecký železniční most zároveň bude vůbec prvním zdvihacím mostem na české železniční síti. Předběhne tak už hotový most přes Labe v Kolíně, který by se v budoucnu měl také zdvihat, nebyl ovšem dosud osazen zdvihací technologií. Podobně na tom bude i nový most u Čelákovic, který aktuálně staví Správa železniční dopravní cesty.

Na pěti mostech přes Vraňansko-hořínský kanál pracuje sdružení firem Strabag Rail, Eurovia a OK Třebestovice, které zakázku získalo s nabídkou 599 milionů korun bez DPH.

46
Diskuze

avatar
5 Komentáře
41 Reakce na komentáře
25 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
26 Autoři komentářů
AlibabaJiří KocurekKubrtliborjozka Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
libor
Host
libor

Boha jeho, to je investice. Za ty prachy by šlo koupit několik (mikro)auto/busů ,pořádně zaplatit řidiče a jezdit každou hodinu a třeba i do Mělníka (kam koleje nevedou)

Kubrt
Host
Kubrt

Z Lužce do Mělníka bus více méně po hodině jezdí už dnes 🙂

libor
Host
libor

ano jezdí, za ty ušetřené prachy by mohl jezdit i častěji a tím zlepšit systém hromadné dopravy…

Kubrt
Host
Kubrt

Nejsme ve sporu, mě taky sypání peněz do zdvihacího most na lužecké lokálce připadá jako nesmysl. Bohužel středočeský kraj, velmi tvrdě a nekompromisně, s ČD vyjednal, že dalších 10 let se tady bude jezdit víceméně stejně, jen do těch 809 přibude wifi.

JarynJarin
Host
JarynJarin

Díky tomu máme ve Vraňanech hodinový pauzy. 🙂 mimochodem já bych nic nestavěl. Před mostem se měla udělat konečná zastávka pro lokálku a bylo. Lidi to mají stejně ze současné zastávky daleko. Trať bych nerušil. V ranní špičce jezdí motory poloplný. Taková trať z Vraňan do Straškova dál za Beřkovice je mnohem méně využívána cestujícima.

Štěpán
Host
Štěpán

Ze současné zastávky daleko? Podle mě je zastávka umístěna nejlíp jak to jde. Přímo v nejhustěji osídlené části Lužce, minimálně polovina místních to má na nádraží max. 5 minut.

JarynJarin
Host
JarynJarin

Já všechny vidim pelášit sněr zpátky. Ale tak možná se pletu.

František
Host
František

Někudy ty baráky v ulici musíte obejít. 😉 Ještě by se mohlo stavět hned za přejezdem, ale to už je detail.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Přecházet přes koleje je zakázáno. Do tyršovy ulice v souladu se zákonem tudy: https://mapy.cz/s/kafuzacere

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Tyršovy s velkým Té, pardon.

Ušatá
Host
Ušatá

Zastávka- konec – je v podstatě v centru Lužce. Odevšad je k ní zhruba stejně daleko. Spíš jsou tu jiné otázky. Ta trať měla být dotažena již dávno do Mělníka, jak se kdysi plánovalo a měly být na ní docela silná nákladní doprava. Jinak se domnívám, že výstavba takových mostů je zbytečná, protože ta lodní doprava nemá velkou budoucnost a nebude nikdy již intenzivně využívána.

jozka
Host
jozka

Postavit trat kompletne v zatopovem uzemi by asi nebylo nejstastnejsi.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jen se zeptám: Trať Všetaty − Neratovice je přetížená?

koleyy
Host
koleyy

Takže další nesmysl à la Kolín. Kvůli pár výletním lodičkám poletí hromada peněz daňových poplatníků do něčích kapes. Bravo!

Tomáš
Host
Tomáš

Tady těch výletních lodí pluje docela dost a ještě více by chtělo plout, ale nemůže, tak pluje jen do Mělníka. Praha je velký magnet pro tyhle typy plaveb. Je to něco zcela jiného, než v Kolíně, kde zvedací most bude mít smysl až po hypotetickém splavnění Labe do Pardubic.

Modré zábradlí
Host
Modré zábradlí

A až se dostaví DOL, tak ho v Kolíně ani nebudou spouštět dolů, jaký tam bude cvrkot 🤡

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ale jo, spustí. Jen se budou muset nákladní vlaky pospojovat, aby to fungovalo jako v průplavu na mysu Cod (Cape Cod).

Petr
Host
Petr

Železniční zdvihací most je přes Labe v Kolíně, jestli se nepletu již od roku 2010. Jen se nezvedá, neb nebyl dosud instalován zdvihací mechanizmus.

Pavel
Host
Pavel

Takže primáti jsou v Kolíně. I když v článku se píše, že Obec Lužec nad Vltavou se bude moci už od července příštího roku pochlubit tuzemským primátem.

Alibaba
Host
Alibaba

Vzhledem k neexistenci zvedacího mechanismu tam žádné opice nejsou. 🙂

Pan X
Host
Pan X

S tím železničním mostem se neměl nikdo takto štvát, prostě ho měli snést a spolu s kolejemi z Vraňan do Lužce odvést do šrotu. Jak mohl vůbec někdo povolit investici do trati, která je žhavým adeptem na nejzbytečnější lokálku na světě?

Svojsin
Host
Svojsin

Je pravda, že se najdou mnohem prospěšnější záležitosti, na který se nebude dostávat na železnici a nejen dopravě vůbec…

Dushan
Host
Dushan

Tu trať drží nad vodou zřejmě vlečka do betonárky.

JarynJarin
Host
JarynJarin

Za dva roky jsem tam neviděl do betonárky jet vlak

J.L.
Host
J.L.

Navíc ta vlečka do „Českomoravský beton, a. s. – betonárna Lužec“ je před mostem, a tak ho ani nepotřebuje.

Martin V.
Host
Martin V.

A je tam vůbec nějaká nákladní doprava, nebo tam jenom pendluje „v ranní špičce poloplný“ motorák?

Dushan
Host
Dushan

ještě v září 2016 tam vlaky jezdily https://mapy.cz/s/muleboveso
nepřekvapilo by mě, že vlečka již aktuálně není provozována.

Kubrt
Host
Kubrt

Úlet není jen ten železniční most, ale i některé ty místní můstky – ty by se taky daly zredukovat. Prostě jsme bohatá země, tak co.

Boro
Host
Boro

Souprava?

xyz
Host
xyz

„Jak mohl vůbec někdo povolit investici do trati, která je žhavým adeptem na nejzbytečnější lokálku na světě?“
– Výstavba tohoto mostu není „investicí do trati“, ale „investicí do vodní cesty“.
– Z předchozího bodu vyplývá i další věc: nepříznivé vynucené jevy této „vodní“ investice směrem k dalším druhům dopravy jsou hrazeny z rozpočtu oné „vodní“ akce.

Kubrt
Host
Kubrt

Což nic nemění na nanicovatosti této veřejné „investice“.

Chorobný prokrastinátor
Host
Chorobný prokrastinátor

Nepodléhejte populismu barvotiskově vystřiženému z hloupých devadesátých let.

Štěpán
Host
Štěpán

Přesně tak, peníze na tuto stavbu nejsou od SŽDC, ale od ŘVC, takže argumenty, že by se ty peníze daly investovat do smysluplnějších tratí, jsou zcela mimo.

Kubrt
Host
Kubrt

Jo, úplně mimo. SŽDC má drtivou většinu příjmů ze státního rozpočtu ČR, zatímco ŘVC má drtivou většinu příjmů ze státního rozpočtu Britské rovníkové Afriky.

czhunter
Host
czhunter

Vy ovšem uvažujete logikou „kdyby se peníze nepoužily na tady to (tuhle blbost), daly by se (ty stejné peníze) použít jinak a smysluplněji“.

Tak to ale nefunguje, princip odděleného účetnictví (ať už zákonně nebo mentálně) tuto logickou úvahu nedovoluje převést do praxe.
Klidně se vsadím, že princip odděleného mentálního účetnictví používate i Vy sám a pravděpodobně o tom ani nevíte (protože je to vidět jen na činech jiných lidí, ne na vlastních, tam máte takovou „myšlenkovou slepou skvrnu“)

Martin V.
Host
Martin V.

Můžete uvést nějaký příklad „odděleného mentálního účetnictví“ u jednotlivce, případně rodiny? Když svoje peníze neprojezdím v benzínu, tak je můžu třeba projíst v restauraci. A tak podobně. Co připouštím je šetření v řádu (desítek) korun na jednom místě, kde to dobře vidím, a zároveň plýtvání jinde, kde jsem si zatím neuvědomil, že bych mohl ušetřit tisíce bez ztráty komfortu. Ale toto není ten případ. Tady je to vidět zřetelně, jen je to zatíženo problémem „pravé kapsy a levé kapsy“ – ale obě jsou od saka ušitého na MD ČR.

Kubrt
Host
Kubrt

Martin V. reagoval, tak se jen připojím – jak já osobně používám „oddělené mentální účetnictví“? Mám nějaké příjmy, nějaké výdaje. Nemám takové příjmy, abych pokryl vše, co bych chtěl (třeba nějaké stylové auto 🙂 takže nutně zvažuju, co si koupím a co ne – podle (ne)zbytnosti, podle pocitu radosti atd.

J.L.
Host
J.L.

Je úplně jedno, kdo ty veřejné peníze vyhodí…

Honza
Host
Honza

Vážení přátelé ano, vsadím psí karas proti karbanátku že to důležité právě proběhlo železniční most je dole a na ostatní se přestane dostávat korunek. Po vodě se bude moci plout a šturcova lokálka má smolu. Vybudovani zastávky před mostem se už konat nebude.

Chorobný prokrastinátor
Host
Chorobný prokrastinátor

Příklady jsou, když se stavěl obchvat Selbu, tak se téměř doslova a do písmene rozhodlo o rušení trati až v momentě, kdy stavbyvedoucí dal příkaz k jejímu zavezení. Teprve potom, hlavně naše provinční fialové fráčky, nadšeně zdůvodňovaly a zdůvodňovaly. Klika, že to dopadlo jinak, po mnoha létech…

Martin V.
Host
Martin V.

Tyhle „vyvolané investice“ mi připomínají velkolepý most na vlečce do teplárny Juliska přes ulici Podbabskou. https://prazsketramvaje.cz/view.php?cisloclanku=2010120601 Po jeho dokončení byla teplárna přepojena z mazutu na zemní plyn a vlečka byla snesena… Vážně jsme tak bohatá země, že můžeme investovat do blbostí?

František
Host
František

Kdyby tam místo dalšího sídliště vznikla opět nějaká výroba, blbost by to nebyla. Že všechno vozíme, a ještě k tomu po silnicích, pročež jen roste počet úředních míst, je ta prvotní blbost.

Danel Brvnišťan
Host
Danel Brvnišťan

Nešlo urobiť jeden kombinovaný s asfaltom i kolajami, kde by mali auta červenú keď práve ide vlak? Po svete ich pár takých je.

Zrzek
Host
Zrzek

Myslíš něco podobnýho, jako je most duha v Bechyni, jen zvedací.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

To není špatný nápad! Jenže už je pozdě.
PS: Nešlo. §1 „Nikdy se to tak nedělalo“ podobné věci zakazuje. Ikdyby existovaly jinde. 🙁

Alibaba
Host
Alibaba

Já si myslím, že by to byl špatný nápad. Hlavně co se týče organizace provozu a nájezdových ramp od silnice do osy železnice (domnívám se, že zvedací most by měl být pevnostně navržen jako souměrný, aby se při zvedání a i pojezdu vlaku nekroutil).

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll