Železniční primát: Provoz na lužecké lokálce ustal. Starý most bude nahrazen zdvižným

Snášení starého železničního mostu v Lužci. Autor: Tomáš KolaříkSnášení starého železničního mostu v Lužci. Autor: Tomáš Kolařík

Obec Lužec nad Vltavou se bude moci už od července příštího roku pochlubit tuzemským primátem. Získá nový železniční most, který

Obec Lužec nad Vltavou se bude moci už od července příštího roku pochlubit tuzemským primátem. Získá nový železniční most, který bude jako první v tuzemsku zdvihací. Starý most tento týden snesl jeřáb a na lokálce mezi Vraňany a Lužcem nastala několikaměsíční výluka.

„Vysokotonážní příhradový jeřáb LIEBHERR LG 1550 s protizávažím o nosnosti 550 tun snesl ocelovou nosnou konstrukci jednopolového mostu o hmotnosti 83 tun s délkou přemostění 27,31 metru a přemístil ji na břeh, kde bude rozřezána a odvezena do šrotu,“ oznámilo k likvidaci mostu z roku 1905 Ředitelství vodních cest (ŘVC).

Snášení starého železničního mostu v Lužci. Autor: Tomáš KolaříkSnášení železničního mostu v Lužci. Autor: Tomáš KolaříkNový železniční most v Lužci nad Vltavou bude zdvižný, vizualizace. Pramen: ŘVCPůvodní podoba železniční mostu v Lužci nad Vltavou.
Pramen: ŘVC

Akce je součástí přestavby pěti mostů na Vraňansko-hořínském plavebním kanále mezi Prahou a Mělníkem. Investorem stavby je ŘVC, které chce zvýšit podjezdnou výšku pro lodě na kanále z dnešních 4,5 metru na sedm metrů.

Jde o těchto pět mostů: místní komunikace Vraňany, silnice III. třídy Lužec, železnice Lužec, místní komunikace Lužec a účelová komunikace Chramostek. Tři mosty včetně jednoho železničního budou nově přestavěny na zdvižné (místní komunikace Vraňany, železnice Lužec, místní komunikace Lužec). Dálkově se budou ovládat z plavební komory na Hoříně.

Půjde o vůbec první zdvižné mosty na českých vodních cestách, když nepočítáme dva můstky nad vjezdy do jihočeských přístavů České Vrbné a Hluboká nad Vltavou. Lužecký železniční most zároveň bude vůbec prvním zdvihacím mostem na české železniční síti. Předběhne tak už hotový most přes Labe v Kolíně, který by se v budoucnu měl také zdvihat, nebyl ovšem dosud osazen zdvihací technologií. Podobně na tom bude i nový most u Čelákovic, který aktuálně staví Správa železniční dopravní cesty.

Na pěti mostech přes Vraňansko-hořínský kanál pracuje sdružení firem Strabag Rail, Eurovia a OK Třebestovice, které zakázku získalo s nabídkou 599 milionů korun bez DPH.

Tagy Lužec nad Vltavou mosty ŘVC Vraňansko-hořínský kanál
46 komentářů