Železniční odboráři píší ministrovi. Nelíbí se jim výběr dopravců pro tři rychlíkové linky

Motorový vůz 843 u Staré Paky. Foto: České dráhyMotorový vůz 843 u Staré Paky. Foto: České dráhy

Podle odborářů je na postupu státu viditelná snaha o výměnu dopravce.

Dvanáct odborových organizacích působících na české železnici se podepsalo pod dopis, ve kterém vyzývají ministra dopravy Karla Havlíčka k jednání o výběru dopravců u tří rychlíkových linek. Podle jejich názoru podmínky diskriminují České dráhy. Ministerstvo bude rozhodovat mezi nabídkami od společnosti Arriva vlaky a Českých drah.

V dopise zveřejněném na stránkách odborových organizací (například  Federace vlakových čet) uvádí, že dosavadní postup neumožňuje Českým drahám ucházet se o provoz na těchto linkách za rovných podmínek.

„Dosavadní postup odpovědných úředníků ministerstva dopravy při výběru budoucího dopravce nejeví znaky úsilí o zvyšování úrovně služeb a technologické úrovně zabezpečení bezpečnosti provozu na těchto linkách. Je z něj naopak podle našeho názoru zřejmá maximální snaha o výměnu dopravce,“ uvádí odboráři.

Odboráři proto vyzývají ministra k urychlenému jednání. V dopise upozorňují na problémy, které už dříve otevřel Jindřich Berounský ze Svazu odborářů služeb a dopravy (Sosad). Jde například o vypuštění podmínky zajištění osobních pokladen nebo naopak podmínka vozů s uzavřeným systémem toalet. Ty motorové vozy řady 843 Českých drah nemají, zatímco nabízené vozy Arriva vlaky ano. Současně upozorňují i na problematiku takzvaných závěsů, tedy vlaků z Pardubic do Chrudimi, které jezdí z Pardubic do Rosic nad Labem společně s rychlíkem.

Ministerstvo dopravy bude v takzvaném rozstřelu vybírat provozovatele vlaků linek R14A (Liberec – Pardubice), R14B (Liberec – Ústí nad Labem) a R27 (Olomouc – Krnov – Ostrava). Výběr nechal stát na poslední chvíli, smlouva končí letos v prosinci. Zájem projevily Arriva vlaky a České dráhy. V případě linky R14 jde o stejnou linku, kde České dráhy za svůj postup při soutěži v roce 2005 dostaly pokutu od Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ve výši 368 milionů korun. Osobní dopravu státní firmy tehdy vedl nynější šéf Drážního úřadu Jiří Kolář. České dráhy tedy z obav z konkurence nabídly naprosto podnákladové ceny.

Velmi rozdílné nabídky

Podle informací deníku Zdopravy.cz se první nabídky liší poměrně zásadně jak kvalitativně, tak finančně. Arriva má být levnější, po celou dobu sedmi let počítá s provozem motorových jednotek řady 845 po modernizaci. Jde o stejné jednotky, které nasazuje nyní na rychlíky. České dráhy zprvu počítají s pokračováním řady 843 a pak s nasazením úplně nových motorových jednotek. Ale za vyšší cenu. Rozdíly potvrdilo i ministerstvo. „Protože nabídky obou dopravců se značně liší, je vhodné, stejně jako v minulosti u obdobných linek, požádat dopravce o předložení nabídek, které budou vycházet z nastavení rovných smluvních podmínek, tedy při nastavení totožného návrhu smlouvy o veřejných službách,“ řekl minulý týden mluvčí ministerstva František Jemelka.

Ministerstvo samo připouští, že se dostalo do časově nepříznivé situace. „Ministerstvo samozřejmě aktuální stav nepovažuje za ideální a je si vědomo časového prostoru pro přípravu rozjezdu provozních souborů. Toto časové pnutí vychází ze vzniklé situace,“ řekl minulý týden mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka

Ministerstvo po obou dopravcích požaduje, aby u linek R14 předložili smlouvu na sedm let s možností výpovědi po čtyřech letech. U R27 jde o smlouvu jen na dva roky.

Tagy České dráhy linky dálkové dopravy Ministerstvo dopravy odborové organizace na železnici R14 R14A R14B R27 Top
298 komentářů