Železniční nákladní doprava loni opět v Česku vzrostla, ČD Cargo zastavilo svůj pokles tržního podílu

Překládka černého uhlí z Austrálie v Děčíně. Foto: ČD CargoPřekládka černého uhlí z Austrálie v Děčíně. Foto: ČD Cargo

Oživení loni pomohla poptávka po přepravě energetických surovin.

Po českých kolejích se loni přepravilo více zboží než v roce 2021. Jde o druhý růst za sebou, stále se ale provoz v nákladní železniční dopravě nedostal na úroveň roku 2019. Loňskému růstu výrazně pomohla přeprava energetických surovin, problémem naopak zůstaly četné výluky omezující železniční dopravu. I když nejsou ještě k dispozici data o provozu na silnicích, podle údajů z mýtného systému provoz na silnicích rostl loni opět rychleji.

Vyplývá to z dat, které zveřejnilo mezi svými členy sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz. Podle nich loni dopravci převezli 35,2 miliardy hrubých tunových kilometrů. Předloni to bylo 34,5 miliardy korun. Hrubý tunový kilometr (hrtkm) je dán součinem mezi hrubou hmotností železničních kolejových vozidel (hnacích vozidel, železničních vozů a jiných vozidel na vlastních kolech) zařazených do vlaku a ujetou vzdáleností v kilometrech.

„Stát se zavázal k většímu přechodu zboží na železnici, loňský růst je ale v podstatě minimální. Pro rozvoj železniční nákladní dopravy a hlavně převodu zboží ze silnice toho v Česku bohužel stále hodně chybí postavit, a to v co nejkratších možných termínech,“ řekl výkonný ředitel ŽESNAD.cz Oldřich Sládek. Dopravcům komplikují provoz zejména časté výluky a omezená kapacita. Nákladní vlaky musejí často čekat hodiny, než dostanou prostor úsekem projet. Kromě známých komplikací na koridoru v Poříčanech a v údolí Orlice loni přibylo omezení na cestách údolím Labe do Německa.

Růst díky uhlí

Post české jedničky udrželo ČD Cargo, které loni zastavilo svůj pokles tržního podílu. Ten stoupl o necelé dva procentní body na 58,43 % hrtkm v celé síti. Dvojkou byl Metrans Rail, který posílil k téměř desetině trhu. Další hráči, PKP Cargo International, Rail Cargo Carrier a Unipetrol Doprava, loni mírně ztráceli. Skokanem roku se stal v první desítce Lokorail, jehož výkony stouply o 43 %.

K růstu pomohla dopravcům především vysoká poptávka po převozu energetických surovin, kdy se opět na řadě tras obnovily uhelné vlaky, stoupl také jeho import. Přeprava uhlí pomáhala vykompenzovat pokles v automobilovém průmyslu, který stále čelí nedostatku komponentů.

Data o provozu na silnicích v Česku za loňský rok nejsou zatím k dispozici. Jediným údajem jsou data z mýtného systému, výběr stoupl meziročně o 4,6 %.

Tagy železniční nákladní doprava Žesnad.cz
22 komentářů