Železniční most přes Svratku v Brně je poškozený, Správa železnic zásadně omezí provoz

Poškozený most v Brně. Pramen: Správa železnicPoškozený most v Brně. Pramen: Správa železnic

Správa železnic připravuje vložení mostního provizoria, aby mohl být provoz v úseku Brno hlavní nádraží – Břeclav veden po dvou kolejích.

Správa železnic od dnešního večera zásadně omezí provoz na mostě přes Svratku v brněnském železničním uzlu, důvodem je „náhlé a výrazné zhoršení stavu mostu“. Podle Správy železnic škody způsobila výstavba protipovodňové ochrany, kterou buduje město Brno.

„Kontrola mostu odhalila poškození pilířů a jedné klenby. V blízkosti základů mostu probíhá aktuálně stavební činnost, která nebyla se Správou železnic projednána. Jde zejména o zřízení štětovnicové stěny v korytě řeky Svratky,“ uvedl mluvčí SŽ Jan Nevola.

Vzdálenost stěny od základů mostu je zhruba dva metry. Rozsah poškození je podle SŽ natolik závažný, že je nutno dlouhodobě vyloučit kolej pro vlaky na trase Brno hlavní nádraží – Jihlava. Vlaky nepojedou také po jedné ze dvou kolejí ve směru na Břeclav.

Správa železnic připravuje vložení mostního provizoria, aby mohl být provoz v úseku Brno hlavní nádraží – Břeclav veden po dvou kolejích. Jeho instalace bude probíhat od dnešních 20:30 do 24. prosince 4:00. V tomto období bude také omezení největší.

Opatření v dálkové dopravě ČD

Všechny vlaky linky Ex 3, tedy vlaky EC Praha – Brno – Břeclav – Bratislava – Budapešť Nyugati pu. a zpět a vlaky Railjet Praha – Brno – Břeclav – Vídeň – Štýrský Hradec a zpět, pojedou dne 23. prosince 2022 mimořádně přes stanici Brno dolní nádraží. Vlaky tedy neobslouží stanici Brno hl. n. Vlaky linky Ex 3 a R 19 mimořádně zastaví ve stanici Brno-Židenice pro snazší přestup mezi oběma zmíněnými linkami.

Opatření v regionální dopravě

Provoz osobních vlaků v úseku Brno hl. n. – Brno-Horní Heršpice bude omezen. Vlaky linky S3 IDS JMK Křižanov / Tišnov – Brno – Hrušovany u Brna / Židlochovice pojedou dne 23. prosince 2022 mimořádně přes stanici Brno dolní nádraží. Vlaky tedy neobslouží stanici Brno hl. n.

V úseku Brno hl. n. – Brno dolní nádraží a zpět bude pro vlaky dálkové i regionální dopravy zavedena kyvadlová náhradní autobusová doprava v intervalu cca 10 minut.

Sváteční provoz 24.–26. 12. 2022

Z důvodu značného poklesu osobní dopravy budou všechny vlaky vedeny přes hlavní nádraží.

Úterý 27. 12. 2022 – neděle 8. 1. 2023

SŽ předpokládá vedení regionálních vlaků linky S 3 Křižanov/ Tišnov – Brno – Hrušovany u Brna/Židlochovice odklonem přes dolní nádraží.

Od pondělí 9. 1. 2023 do odvolání

O možných opatřeních se nyní jedná.

Vyjádření Brna:

Informace o poškození pilířů a klenby jsme obdrželi včera ve večerních hodinách. Nastalou situaci nebereme na lehkou váhu, v současné době zajišťujeme prostřednictvím městské společnosti Brněnské komunikace experta na mostní konstrukce, který stavebně-technický stav mostu posoudí. Na základě výsledků tohoto posouzení mohou být navržena případná řešení.

Co se týče samotné výstavby protipovodňových opatření na řece Svratce, ta byla se Správou železnic projednána v rámci projektové přípravy. Sdružení zhotovitelů vždy postupuje dle projektové dokumentace. Instalace štětovnic v blízkosti mostního objektu probíhala v letních měsících. Od té doby žádné další práce, které by mohly způsobit otřesy, v blízkosti mostu neprobíhaly. Dodáme, že zahájení prací bylo Správě železnic oznámeno v souladu s jejich vydaným souhrnným stanoviskem. Stavební práce zde nyní nebudou probíhat. Je proto nutné objektivně posoudit, zda na poškození mostu nemohou mít vliv i další faktory, například klimatické podmínky.

Současně probíhají intenzivní jednání mezi městem a zainteresovanými subjekty. Plánuje se také společné jednání se Správou železnic. Cílem bude prodiskutovat aktuální stav a najít případně cestu k nápravě.

Tagy Správa železnic uzel Brno
104 komentářů