Mimořádné události Železnice

Železnice je letos bezpečnější než loni, ukazují oficiální statistiky. Přibylo ale usmrcených

Nehoda na železničním přejezdu mezi Petrovicemi a Příčinou na Rakovnicku. Foto: Drážní inspekce
Nehoda na železničním přejezdu mezi Petrovicemi a Příčinou na Rakovnicku. Foto: Drážní inspekce
Červenec přinesl výrazný nárůst chyb strojvedoucích, celoroční čísla ale ukazují mírně zlepšující se trend i v počtu nehod na přejezdech.

I přes extrémní mediální publicitu železničních nehod a pochybení je letos provoz na české železnici bezpečnější než loni. Ukazují to zveřejněná data Drážní inspekce o počtu mimořádných událostí na české železnici.

Za prvních sedm měsíců došlo k celkem 683 mimořádným událostem, loni za stejné období to bylo 740 případů. Následky letošních událostí jsou ale tragičtější: na kolejích letos zahynulo 140, loni 131 lidí. Podobně stoupl i počet zraněných ze 150 na 161. Nejde ale o data, která plně vypovídají i bezpečnosti provozu: většina usmrcených jsou sebevrazi, případně lidé, kteří přišli o život pouze vlastní nepozorností při přecházení kolejí nebo na přejezdu.

Statistika mimořádných událostí za leden až červenec 2020 na železnici. Foto: DI
Statistika mimořádných událostí za leden až červenec 2020 na železnici. Foto: DI

I přes nepříznivá čísla za červenec, kdy došlo k 26 střetům, je letos výrazně lepší i statistika nehod na železničních přejezdech. Za prvních sedm měsíců došlo k 84 střetům aut s vlakem, loni to bylo 117. Pokles přitom nemusí souviset jen se slabším provozem během nouzového stavu, menší počet nehod byl i v únoru a lednu. Nehody na přejezdech jsou ale tragičtější: letos zemřelo na přejezdech 25 lidí (loni stejné období 23), zraněných bylo 65 (loni 56).

Statistika nehod na přejezdech za leden až červenec 2020. Foto: DI
Statistika nehod na přejezdech za leden až červenec 2020. Foto: DI

I přes velký nárůst chyb v červenci a červnu ubylo letos zatím i chyb strojvedoucích. Nedovolených jízd (lidově většinou jízda na červenou) za návěst nepovolující jízdu bylo letos 91 oproti loňským 97. V červenci ale počet těchto případů stoupl o 50 %, což vedlo k velké medializaci tématu bezpečnosti na železnici. Loni v první polovině navíc došlo také k velké sérii chyb strojvedoucích, což meziroční porovnání částečně ovlivňuje.

Počty nedovolených jízd za leden až červenec 2020. Foto: DI
Počty nedovolených jízd za leden až červenec 2020. Foto: DI

Během července se bezpečnost železnice stala velkým tématem, ministerstvo dopravy ohlásilo vznik speciální komise, která řeší některé konkrétní kroky, jak omezit nehodovost. Zatím prvními dvěma konkrétními výsledky je aplikace pro strojvedoucí Českých drah nebo chystaná změna předpisu D3 Správy železnic.

Odebírat
Upozornit na
guest
19 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin z topírny

Celá ta mediální kampaň mi spíš připadá jak podprahová reklama na Chdleho AŽD a ETCS za každou cenu téměř všude.
A protože naši poslanci skoro ničemu nerozumí a většina hlasuje jak se jim předem nahlásí nebo raději ani nepřijdou, tak pod nátlakem medií a těchto „pohnutých“ zpráv odhlasují a přikloní se ke kde čemu.

Není nad to, když stát řídí „odPorníci“

A bohužel i železnice není nástroj na uspokojování potřeb občanů/cestujících a přepravě nákladů, ale prostředek pro korupci a obohacovávání menšiny z daní všech, tak není co dál hlásit.

Ale to by ty televizní zprávy strááášně krátké

Radovan Komínek

Že by někdo potřeboval tržby z instalace zabezpečovacího zařízení a mediální masáž se mu povedla? Jinak si nedovedu situaci popisovanou v médiích při porovnání se statistikami vysvětlit.

Knedla88

Že by za to mohl menší Březnovo -Dubnový provoz jak na železnici tak na silnici?

Mgr.pavel

Srovnáním dat po jednotlivých měsících tomu celkem odpovídá.

Kalina

Ve statistice o bezpečnosti na železnici bych očekával hlavně počet zraněných a usmrcených mezi cestujícími.

MildaIV

Ideálně počet zraněných/usmrcených zaviněných železnicí. Tedy klidně i mrtvé na přejezdech, pokud například nefungovalo výstražné zařízení.

amper77

Tak tuhle statistiku můžu poskytnout – 0.

Mgr.pavel

Tak jen u Českého Brodu bylo na 30 zraněných.

amper77

Reaguji samozřejmě na „zaviněné mrtvé na přejezdech, pokud například nefungovalo výstražné zařízení“.

Pro osvětu doplním důvod – nefunkční výstražné zařízení nezbavuje řidiče povinnosti dát přednost železničním vozidlům.

MildaIV

Já měl na mysli samozřejmě celkově, ten přejezd byl jen příklad, co se do toho počítá.

amper77

Rozumím ale i tak uvedené požadavky nedávají větší smysl než uváděné statistiky a je třeba si vybrat.
Odpovědnost se rozlišuje mezi SŽ, ČD aj. Není jedna „železnice“, každopádně by šlo o nízké čísla v jednotkách či nulou u usmrcených osob. Prostě i když poslední měsíc (hlavně mediálně) by mohl napovídat něco jiného je stále železnice nejbezpečnější dopravou.

Nějaké statistiky, očištěné od sebevrahů, eviduje ČSÚ: https://www.czso.cz/csu/czso/nehody_v_doprave_casove_rady

Leinad

Co kdyby „nefunkčnost“ znamenala svítící pozitivku.
Nebo jako v Golčově Jeníkově, řidič auta sice měl povinnost dát přednost, ale vlak čtyřnásobně překračoval rychlost, nepodařilo se prokázat že řidič nekoukal)

Amper77

To prvé je věc technického řešení, aby při zavade šlo zařízení do bezpečnější stavu.
To druhé – nahlédněte do Vyhodnocení DI. I když strojvedoucí porušil co mohl, tak je řidičovo vjeti na prejezd když se blížil vlak uvedeno jako porušení zákona a jedna z příčin vzniku MU. Míru zavinění soud zřejmě hodnotil jako minimální ale je tam. Možná by se dalo dohledat v judikatech.

Amper77

Dicr. cz, zpráva o g. Jeníkov, řidič uveden jako jeden z přímých viniku.

Dominik

Jenže v tom případě přepracovat zákon, jelikož tam je nyní uvedeno, že pokud svítí bílé přerušované světlo, tak řidič smí vjet na přejezd i když vidí nebo slyší blížící se drážní vozidlo. V tom případě pokud by měla svítící pozitivka znamenat poruchu, tak by se měl upravit zákon ve smyslu, že řidič nesmí vjet na přejezd vždy, když uvidí nebo uslyší blížící se drážní vozidlo.

ušatá

Na přejezdech jsou to prakticky bez výjimky silniční nehody, kdy uživatelé silničního provozu nerespektují pravidla provozu!!!! Počty usmrcených . pokud píšeme na železnici . jsou tedy jen ti, kteří zahynuli v důsledku porušení . nehody přímo na železnici – tedy právě cestující, nikoliv chodci po trati, neukáznění řidiči apod. A mimochodem, vy máte nějaké informace, že nefungovalo bezpečnostní zařízení a díky tomu vjelo na koleje auto a někdo v něm zahynul???

Amper77

Přejezd vypnutý, strojvedoucí od stavby porušil co mohl ale řidič uveden mezi viníky.
http://www.dicr.cz/mimoradne-udalosti-z-roku-2016

Dominik

Ale samozřejmě větší část vinny logicky dostal strojvedoucí, je to úplně stejné, jako když řidiči vjede na přejezd ve výstraze a zjistilo by se, že fíra jel o pár km/h rychleji, a ani to nemusí být v místě MU, ale 2 km před a už se DI bude vozit i po fírovi, že kdyby jel o těch pár km pomaleji, tak by řidič stihl projet. A sice bude skoro celá vinná na řidiči, ale fíra tam taky bude uveden. Nebo vypnutý přejezd pojedu se zvýšenou opatrností budu houkat a stejně mi tam nějaký blb vjede, místo 10 budu mít třeba… Číst vice »