Zelená pro novou firmu Metrostavu. ŘSD ji vyhlásí za vítěze prvních soutěží i přes odpor konkurence

Zahájení stavby obchvatu Dašic. Foto: Metrostav InfrastructureZahájení stavby obchvatu Dašic. Foto: Metrostav Infrastructure

Podle šéfa ŘSD neexistuje právní důvod k vyloučení MI Roads ze soutěží.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) začne vyhlašovat vítězi prvních veřejných zakázek společnost MI Roads, kterou si pár týdnů po rozsudku zakazujícím účast ve veřejných zakázkách založil Metrostav Infrastructure. Deníku Zdopravy.cz to řekl generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Důvodem je předběžné právní stanovisko advokátní kanceláře, podle kterého je i přes rozsudek účast MI Roads v soutěžích legální. O stanovisku informovaly jako první Hospodářské noviny, kterým to oznámil ministr dopravy Martin Kupka. Zpracovala ho advokátní kancelář Advokátní kancelář Gřivna & Šmerda, kterou spoluvlastní někdejší ministr dopravy Radek Šmerda.

Podle Mátla neexistuje žádný veřejný záznam o tom, že by na společnost MI Roads byla převedena část závodu společnosti Metrostav nebo Metrostav Infrastructure. Proto ŘSD nic nebrání uzavírat nové smluvní vztahy s touto společností, jejímž jediným akcionářem je společnost Metrostav Infrastructure. „Neexistuje právní důvod, proč je vylučovat. Ale samozřejmě je to firma bez referencí. Příští týden vydáme oficiální pokyny na jednotlivé útvary,“ řekl Mátl.

Reference jinými firmami

MI Roads si reference zatím zajišťuje jinými firmami, v případě zakázek pro ŘSD například sesterskou společností BES. Minulý týden firma podepsala první smlouvu na opravu silnice s Krajskou správou a údržbou silnic Středočeského kraje, kde si reference zajistila ve sdružení se společností Chládek a Tintěra, Pardubice.

Postup Metrostavu vzbudil značnou nevoli u konkurence, čtyři stavební firmy odeslaly dopis ŘSD a Asociaci krajů, v kterém upozorňují na možné obcházení zákona. Dvě z nich – Eurovia CS a Strabag – samy čelí trestnímu stíhání. Na rozdíl od Metrostavu jde ale zatím jen o obvinění.

K zápisu MI Roads došlo 14. července, tedy měsíc poté, co pražský vrchní soud v korupční kauze Davida Ratha uznal vinnými Metrostav a její dceřinou společnost Metrostav Infrastructure. Uložil jim tříletý zákaz účastnit se soutěží o veřejné zakázky. Stoprocentním vlastníkem nové firmy je Metrostav Infrastructure, který ovládá ze 100 % Metrostav.

Spory o vítězství MI Roads mohou zablokovat některé stavby na několik měsíců, jako se stalo u Metrostav Infrastructure.

Podle aktuálního rozsudku se nemůže Metrostav a Metrostav Infrastructure hlásit do soutěží ani jako dodavatel.

Tagy metrostav Metrostav Infrastructure MI Roads Ředitelství silnic a dálnic ŘSD
50 komentářů