Zastavte informační chaos v provozu na dráze, odpovídá strojvedoucí Andy CZ ministrovi

Nákladní vagon, dřevo. Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářNákladní vagon, dřevo. Ilustrační foto. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Podle Andyho by bylo přínosné, kdyby měli na nejvytíženějších stanicích výpravčí ještě někoho k ruce a nebyli v tom úplně sami. Často se podle něj nestíhají ani najíst.

Tento týden pro vás připravujeme nový díl podcastu Cesty Zdopravy.cz, tentokrát se strojvedoucím ČD Cargo a youtuberem Andym CZ. V posledním díle roku 2022 mu ministr dopravy Martin Kupka položil otázku, která souvisí s bezpečností a prací strojvedoucích: „Co dělat ještě víc pro to, aby přehmatů na dráze bylo co nejméně. Aby bylo co nejméně přehlédnutých červených, aby práce strojvedoucího zahrnovala co nejméně rizik. Co z vašeho pohledu může podniknout víc ministr dopravy, ale i dopravce a celý resort?“ zajímalo ministra.

Tento týden při natáčení nového dílu podcastu na ministrovu otázku strojvedoucí Andy CZ odpověděl. Jeho hlavní vzkaz ministrovi je, že je nezbytné zastavit „informační chaos, který vládne v provozu na železnici“.

„Panu ministrovi fandím, je to sympatický člověk, a doufám, že je to člověk, který opravdu dostojí slovu a něco se s tím pokusí udělat. Hledal jsem věc, která nás jako strojvedoucí trápí nejvíc. I s kolegy jsme se shodli, že problémem číslo jedna je všeobecný chaos v informacích a extrémní neinformovanost provozních zaměstnanců o tom, co se právě děje,“ popisuje ze svého pohledu situaci strojvedoucí Andy CZ.

„Kolikrát stojí lidé na peróně zmatení, je třeba výluka a nevědí, jestli vlak přijede, nebo nepřijede. Jenomže nejhorší na tom je, že tohle neví paradoxně ani ten strojvedoucí vlaku. K nám se ta informace dostane až jako k posledním. Myslím, že by se k nám měla ale dostávat jako k prvním. Všude se tvrdí, že strojvedoucí je ten poslední, který může zabránit nehodě a má v ruce pevně vlak. Ale jsou bohužel směny, kdy s námi za celou šichtu nikdo nepromluví. A myslím, že to je velice špatně. Ne, že by to bylo lajdáctví zaměstnanců, je to způsobeno dlouhodobým potlačováním problému, kdy provozní lidé ubývají. Výpravčích je čím dál méně a řídí čím dál větší obvody. Stejně tak my strojvedoucí známe čím dál větší kus republiky, známe čím dál víc mašin, musíme toho mít v hlavě strašně moc. A komunikace pak vázne, nebo není vůbec žádná.“

„Strašně chybí komunikace s dispečery i s výpravčími. Například při sjednávání posunu. Výpravčí mi rozsvítí bílou na posun. Ale má toho tak strašně moc a bílou tam rozsvěcí za den po stopadesáté, že už nemá tu třetí ruku, aby ještě zvedl vysílačku a volal mi jako těm 150 strojvedoucím přede mnou a zase mi říkal, kam pojedu a přes jakou kolej. A já správně podle předpisu budu stát. A budu tam stát až do zítřka. V tom chaosu se i on kolikrát splete, já pak jedu jinam, než mám. Tak zabrzdím a volám mu, co se děje. A on ‚Promiň, my jsme si to rozmysleli, já už neměl čas ti to zavolat.‘ A to se děje dnes a denně,“ líčí Andy CZ, podle kterého by bylo přínosné, kdyby měli na nejvytíženějších stanicích výpravčí ještě někoho k ruce a nebyli v tom úplně sami. Často se podle něj nestíhají ani najíst či odskočit si na záchod, natož pak předávat všechny potřebné informace.

„Pak stačí malinkatá nepozornost strojvedoucího. Ono se to jednou nakumuluje a pak se stane nějaká nehoda. Problém číslo jedna je nekomunikace a všeobecný chaos. S tím by bylo opravdu potřeba něco udělat. A s tím úzce souvisí nepřehledné, problematické a chaotické předpisy,“ dodává.

Další detaily uslyšíte v pátek v podcatu Cesty Zdopravy.cz, jehož nový díl vám přineseme tradičně v čase oběda.

Tagy Andy CZ ČD Cargo podcast Cesty Zdopravy.cz strojvedoucí
163 komentářů