Zakázat SUV ve městech? Tragická nehoda v Berlíně spustila ostrou debatu

Porsche Macan. Foto: PorschePorsche Macan. Foto: Porsche

Tragická páteční nehoda, při které v Berlíně po srážce s vozidlem Porsche Macan zemřeli čtyři chodci včetně tříletého chlapce, vyvolala

Tragická páteční nehoda, při které v Berlíně po srážce s vozidlem Porsche Macan zemřeli čtyři chodci včetně tříletého chlapce, vyvolala bouřlivé reakce nejen v německé metropoli. První politici už začali mluvit o tom, že je potřeba vozidla kategorie SUV ve městech zakázat.

Policie již vyloučila, že by páteční nehoda byla úmyslným teroristickým činem, vyšetřuje ji jako dopravní nehodu. Došlo k ní na rohu ulic Invalidenstrasse a Ackerstrasse v centru města, kde auto z neznámých příčin vjelo na chodník. Video z nehody zveřejnila televize RTL.  Kromě čtyř mrtvých bylo pět lidí zraněno, tři z nich těžce. Vozidlo řídil dvaačtyřicetiletý muž; podle německých médií se pracuje i s verzí, že pospíchal s šestiletou dcerou na pohotovost a ve spěchu způsobil nehodu. Podle serveru Zeit měl řidič epileptický záchvat.

Zatímco se v sobotu konalo pietní shromáždění na místě nehody, místní politici se začali ozývat s kritikou vozidel SUV. „Taková obrněná auta nepatří do města,“ řekl Stephan von Dassel, radní v berlínském městském obvodě Mitte (Střed) za Zelené. Podle něj jsou auta i klimatičtí zabijáci.

Po nehodě se ozvalo i několik dalších organizací s požadavkem na další omezení automobilů ve městech, například zavedením povinné třicítky.

Organizace Greenpace přišla bez uvedení zdroje s tvrzením, že při srážce s SUV je pro chodce o 50 % vyšší riziko úmrtí.

Vozy kategorie SUV zažívají v posledních letech velký boom, ve většině zemí jsou už nejprodávanějším typem vozidel, v Česku mají více než třicet procent trhu nových vozidel.

Podle Kateřiny Bucsuházy z Centra dopravního výzkumu při střetu vozidel s chodci nezáleží jen na hmotnosti vozidla, ale také tvaru přídě vozidla, respektive výšce nárazníku, především pak v kombinaci se střetovou rychlostí a věkem chodce. „V databázi Hloubkové analýzy dopravních nehod zatím nemáme reprezentativní vzorek střetů vozidel kategorie SUV s chodci pro relevantní závěry,“ řekla Bucsuházy. Podle ní ale data z testů EURO NCAP ukazují, že některá vozidla SUV jsou z pohledu chodců bezpečnější než vozy nižší střední třídy.

 

Tagy SUV Top
187 komentářů