Doprava ve městě Infrastruktura Metro

Z metra o Velikonocích zmizí dalších 290 dřevěných pražců, na trase C bude výluka

Výměna pražců v pražském metru. Pramen: DPP
Výměna pražců v pražském metru. Pramen: DPP
Výměna pražců v metru je tvrdá manuální práce, neboť nelze využít mechanizaci jako u povrchové železnice.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) využije dny velikonočního volna k likvidaci další sady dřevěných pražců v metru. Na trase C dělníci vymění 290 dřevěných pražců za betonové. Výměna pražců v síti pražského metra probíhá postupně už několik let, práce zatím nejsou ani v polovině.

Velikonoční práce se neobejdou bez úplné výluky. Provoz metra bude obousměrně přerušen v úseku Pražského povstání – Muzeum. Dopravní podnik zavede náhradní autobusovou dopravu XC, která bude v provozu mezi Hlavním nádraží a Pražského povstání. Práce začnou v pátek 2. dubna v brzkých ranních hodinách a skončí v pondělí 5. dubna před půlnocí. Metro na lince C bude v této době jezdit jen v úsecích Letňany – Muzeum a Pražského povstání – Háje.

V pražském metru je celkem 39 808 pražců, z toho jich je 19 397 na trase C. DPP dosud vyměnil 16 879 původních dřevěných pražců za betonové, z toho na trase C jich je nových 6520. V celé síti metra tak zbývá nahradit ještě zhruba 57 procent pražců, na lince C 66 procent pražců. V pracích se bude letos pokračovat i v dalších dvou obvyklých termínech: na začátku letních prázdnin (od 3. do 11. července) a na podzim během prodlouženého víkendu od 28. do 31. října.

Výměna pražců v metru je tvrdá manuální práce, neboť nelze využít mechanizaci jako u povrchové železnice. Pražce jsou navíc v metru zabetonovány a nelze je vytáhnout z boku. Musí se demontovat obě kolejnice i se třetí, napájecí, a rozříznout pražec na tři části a vylomit. Protože mají nepravidelný tvar, pro nový betonový pražec je třeba lože ručně uzpůsobit.

Odebírat
Upozornit na
guest
29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Sharkovec

Here we go again…snad se doziju chvile, kdyz uz to bude vsechno vymeneno.

Kamui

Proč ten úsek nezavřou na celé prázdniny a neudělají všechno na jeden zátah? Tímhle způsobem to dělají v Budapešti.

Tomas

protože pak by ses tu ptal, proč to neudělají na etapy.

Martin

😀

Y.K.

To ale nejsou prázdniny, to jsou postupně, po sekcích, roky.

Josef Nový

Odpověď je jednoduchá. 1: není v silách žádného dopravce v době COVIDU sehnat dostatečné množství řidičů NAD. 2: příprava i 500 ks pražců k pokládce zabere cca 3 měsíce usilovné práce. Je to docela složitý a dosti přesný proces. Není to pouze o tom že někdo doveze pražce a ty se tam naskládají. V ČR není firma co nabere několik desítek lidí na přesné lepení kotvících prvků. Než se to člověk naučí docela dlouho to trvá. 3: né všechny pražce jsou smrkové, co se jen tak zdemontují. Na některých úsecích byl použit i dub (ten je v bezvadném stavu). S… Číst vice »

Josef Král

A proč tam ty dřevěné pražce dávali, když je nyní mění?

XXXD

Hádejte. Podívejte se, v jaké době a s jakými možnostmi se tyto úseky stavily.

Josef Král

Ano, v 70. letech, kdy se betonové pražce už dávno používaly. Možná jiných tvarů.

XXXD

Taky nepíšu, že betonové pražce v té době neexistovaly.

Y.K.

Třeba není dobré zalít betonový pražec do betonu. Dnes když se dávají betonové pražce, tak se zalepují speciální (pružnou) hmotou, to tenkrát k dispozici nebylo.

Navíc by byly potřeba speciální pražce s přípravou pro úchyt přívodní kolejnice a socialistické hospodářsví nebylo moc dobré v nabízení variantních produktů (v rozumných časových měřítkách). Dnes to někdo rád vyrobí.

pamětník

A také dřevěné pražce obvykle mnohem lépe pruží – možná v době výstavby metra nebyly k dispozici ani takové způsoby odpružení a materiál na ně, aby tehdy bylo použití betonových pražců výhodnější než použití dřevěných.

Y.K.

Tak učili se a asi to převzali od rusů. Dřevěné pražce byly jen na nejstarším úseku C a A, tedy do roku 78, pak už se zřizovalo a dodnes zřizuje bezpražcové upevnění.

MHD

Já si stejně myslím, že ty dřevěné pražce nebyly úplně bez výhod. Lépe tlumí přenos vibrací do betonové konstrukce. Ale mají svou omezenou životnost.

Leinad

A musely je zalít?

Jan

Myslíte, že je zalívaly jen ženy?

Y.K.

Ano. Není tam hloubka pro štěrkové lože, musel by tedy být větší průřez tunelu.

Martin

No jak kde, kupodivu jsou mista se sterkovym lozem na trase C…

Y.K.

Ano, ale mluvím o klasickém raženém traťovém tunelu průměru 5 m. Tam kde je štěrkové lože (mosty, výhybky) je v hloubeném tunelu a u mostů „vana“ s dostatečnou hluobkou poměrně komplikovaným odvodnění (Kačerov, Pankrác, Florenc-C, Dejvická, v raženém tunelu se rozráží kaverna s velkým průměrem, takže tam hloubka na štěrk je (I.P.Pavlova, Náměstí míru…

U klasického traťového tunelu se pražce téměř dotýkají ostění (nedotýkají, ale není tam moc místa).
https://metroweb.cz/metro/TECH/tunel.gif
https://metroweb.cz/metro/tunely/TunelyPP-FRC/2005_F10__25-25(X).jpg
https://metroweb.cz/metro/tunely/TunelyPP-FRC/2005_F10__28-28(X).jpg

Y.K.

Koukám, že redakční systém u odkazů „odpojil“ příponu, tak kdo se chce podívat, musí to copypastnout, včetně ní. 🙂

Alexandr

Takže se v těch výlukách bude pokračovat dalších 10 let. 😐 Bohužel neschopný DPP ani po roce lockdownu nepřišel na to, že je lepší jednou uzavřít metro na 2 měsíce a vyměnit všechny pražce najednou než to dělat 15 let po malých kouscích. 👎🏻 Lockdown nebo letní prázdniny se k nepřetržité výluce metra náramně hodí.

Osasco

Vy asi v Praze nebydlíte a metrem a po magistrale nejezdíte, že?

XXXD

Svět není tak jednoduchý. Obě dvě varianty (uzavřít daný úsek na delší dobu a udělat to naráz, nebo to dělat po částech) mají své výhody a nevýhody. DPP se holt rozhodl pro opačnou variantu, než kterou preferujete vy.

On.

Geniální,loni na jaře byla karanténa na chvíli a slibovali že už nebude. V létě žádný locdown nebyl, na podzim se opatrně pomalu zavíralo, s tím že je to na chvíli, současná omezení byla na tři týdny ale trvají už víc jak měsíc. Takže vy víte jak se Babiš vyspí a víte co bude platit za dva měsíce a aspoň dva měsíce v kuse aby se to vyplatilo? Náhradní doprava je možná jen busy a těch stále není takový přebytek aby se to v pracovní dny dalo zvládnout.

Alexandr

“ Takže vy víte jak se Babiš vyspí“ ANO. Tuším, že zorganizovat výluku není snadné, nicméně stojím si za tím, že DPP promrhal 1 rok času. Na Velikonoce byla výluka každý rok, i v roce 2020. Stačilo plánovanou výluku prodloužit o 2 týdny a tím ušetřit 1 rok práce. V létě lockdown nebyl, nicméně stále jezdilo méně lidí než v běžný „školní rok.“ No a na podzim jsem už v říjnu očekával, že současná opatření budou platit tak do března a že případy nákazy koronavirem poklesnou s nárůstem teploty na jaře. Je to jen o neschopnosti pražského dopravního podniku sehnat… Číst vice »

666

Spíš o neschopnosti zaplatit občany zde v ČR.

vasekbus

Ona taková výluka se dá naplánovat ale nikdo ji nenaplánuje z prostého důvodu. NAD by na tu dobu byla tak drahá že to nikdo nezaplatí a hlavně i v době kdy ano teď jezdí méně cestujících než běžně tak druhý problém je kapacita vozidla by asi vystačila ale jízdního personálu by bylo málo. Pamatuju ty poslední povodně kdy se jezdilo XC Kobylisy – Hlavní nádraží jezdilo se to pár dní a byl velký problém to personálně obsadit. A problém byl i kapacitou komunikací aby vůbec ty autobusy jeli aspoň trochu rozumně. A to se v téhle trase dalo jezdit i… Číst vice »

On.

Je vidět ,že víte, všemu rozumíte jak koza petrželi a představujete si to jako Hurvinek válku. Ani kdyby před rokem někdo věděl jaká omezení pohybu budou platit, jak reálně poklesne mobilita obyvatel, nešlo by naplánovat dlouhou výluku. Ale můžete se ukázat… jaká omezení budou platit letos v létě kolik lidí bude jezdit metrem, šup čísla sem ať víme jaký jste odborník. I firmy které na výměně pracují mají omezené kapacity a stejně z prostorových důvodů nejde vyměnit naráz souvislý úsek několika stovek metrů.

Jiří Kocurek

Tak nám semka napiště, jaká omezení budou platit od od 12.4., když to tak přesně víte.