Letecké společnosti Letectví

Wizz Air popletl data, A321 měl při letu do Prahy potíže během startu

Airbus A320 společnosti Wizz Air v Praze. Foto: Letiště Praha
Airbus A320 společnosti Wizz Air v Praze. Foto: Letiště Praha
Letadlo z Londýna do Prahy mělo kvůli výměně typu na poslední chvíli špatně rozložené těžiště, vzlétlo až nouzovým postupem.

Piloti lednového letu společnosti Wizz Air z Londýna do Prahy řešili velmi nečekaný problém, kdy se při stanovené rychlosti nepodařilo na první dva pokusy s Airbusem A321 vzlétnout.  Vyplynulo to ze zveřejněné zprávy Britského úřadu pro vyšetřování leteckých nehod (AAIB). Jako první na ni upozornil specializovaný server Aviation Herald.

Šlo o let, který se uskutečnil 16. ledna letošního roku. Airbus A321 vzlétl podle vyšetřovací zprávy mnohem později a za vyšší rychlosti, než piloti předpokládali. Důvodem byla změna typu letadla na poslední chvíli: původně měl letět Airbus A320, dispečeři se ale nakonec rozhodli nasadit větší Airbus A321-100, který má o devět řad sedaček více.

Nedošlo ale ke změně rozložení cestujících, zjednodušeně řečeno tak byla příliš zatížena přední část letadla. To brzy poznala posádka: když se pilot pokus při dosažení minimální rychlosti o vzlet, letadlo zůstalo dál na zemi, nepodařilo se to ani po druhém pokusu. Letadlo už mělo ale takovou rychlost, že ho nešlo zastavit bezpečně na ranveji. Kapitán se proto rozhodl pro nouzový manuální vzlet s maximálním výkonem motorů. Letadlo se dostalo nakonec do vzduchu, kvůli nesprávně stanovenému těžišti stoupalo v menším úhlu než je běžné. Kdyby se nouzový vzlet nepodařil, skončilo by letadlo mimo dráhu a mohlo dojít k velkému neštěstí.

Podle vyšetřovací zprávy došlo k chybě kvůli tomu, že software letadla neměl správné údaje o počtu cestujících i změně typu letadla. Řídící provozu v Budapešti poslali svým kolegům v Lutonu automatickou zprávu, ta ale „z technických důvodů“ nedorazila. Airbus A321 se tak choval jako A320.

Let pak do Prahy pokračoval bez problémů, během letu posádka zjistila pravděpodobnou příčinu problémů: prázdné zadní řady. Piloti proto po přistání informovali britské úřady o této mimořádnosti.

Odebírat
Upozornit na
guest
50 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Myšpul

Podle toho co zde čtu pravděpodobně při odbavení handlingovka měla pro ten let v počítači A320 i když letěla A321?
Tyhle prodloužené verze dělají problémy, u Boeingu 737-900 zase hroui

Myšpul

zase hrozí že si sedne na zadek, pokud by cestující začali vystupovat nejprve z předních řad a vzadu zůstali déle.
(omylem jsem odeslal nedopsaný komentář, to je to psaní na mobilu) 🙂

Jiří Kocurek

Špatný postup nakládání. To nebude vada páky, že se v jistém bodě převáží. Lodě kvůli tomu mají vyrovnávací nádrže s balastní vodou.

Sitgestravel

Hm, to jsou ty automatizace a zrychlovani tocek na letisti. Byvalo pravidlo, ze drive pred letem si piloti letadlo obesli, progledli podvozek, kola. Dneska sedi v kabine, ani na zachod si nestihnou dojit a uz se leti zpatky. Z loadsheetu prece museli vedet, kolik maji pasazeru a kde a piloti museli vedet, s jakym letadlem leti a co bylo do palubniho pocitace zadano. Proste nepozornost.

Jiří Kocurek

Zvenku by pilot sotva uviděl, že má špatně usazené cestující.

Vašek

Nebojte i dnes si piloti letadlo zvenku obejdou (je to jejich povinnost), akorát to klidně mohou udělat ještě před usazením cestujících. A navíc zvenku jaksi nepozná, jestli má špatně usazené cestující.

Y.K.

Nečtete pozorně, ale máte jasno. Na této události nebyla jediná závada v činnosti posádky. A ty letoun obchází, naopak více než dříve, před každým sektorem. Byly doby, kdy stačilo obejít před zahájením letového dne.

Z „papírů“ věděliI kolik mají PAX a věděli s jakým letadlem letí. Nevěděli, že někdo vyplňoval data a rozložil cestující v kabině na typ A32O, zatímco oni letěli s A321.

Malé stydlivé prasátko

Obávám se, že ale museli přehlédnout nesprávnou registraci letadla na loadsheetu. Že handling neměl správnou informaci o změně typu je nešťastné, ale existují kontrolní mechanismy, které této chybě mají zabránit – jednak musí koordinátor odbavení provést kontrolu, zda má na stojánce „správné letadlo“, stejně tak posádka/piloti, zda registrace na loadsheetu odpovídá skutečnosti.

pzag

Vždyť LS správně, ti lidi nebyli posazení tak, jak měli být. Kdyby přehlídli registračku, tak pořád tam mají (předpokládám, že u Wizzu mají jeden LS) váhy a nic z toho by nemohlo sedět.

Malé stydlivé prasátko

Uznávám, neměl jsem správné údaje, které vyplynuly až z dalšího čtení diskuse.
Pak ovšem vyvstává otázka, zda má odbavovací systém v LTN schopnost načíst palubní vstupenky cestujících, u kterých došlo ke změně přidělené sedačky. Některé systémy vám při načtení palubní vstupenky, u které sedačka nesouhlasí, vyhodí chybu, a tedy lze tuto chybu odhalit a napravit. Stejným způsobem, pokud již byli cestující, u kterých došlo ke změně, dle odbaveného systému „na palubě“, zda měli možnost tuto skutečnost nějak odhalit.

Vašek

Tak jestli to byl jenom jede vzlet, jak tu píši cestující, tak by si autor článku měl článek opravit, neb z něj vyplývá (aspoň laikům), že vzlétlo až na třetí pokus. Celkově je článek zmatečný, více jsem se dozvěděl v diskuzi…

jan.lbc

Taky jsem si myslel, že dvakrát došlo k přerušení startu.

Po přečtení článku je ale jasné, že se jim nepodařilo vzlétnou po té, co dvakrát přitáhli páku řízení po dosažení Vr. Je to v celku jasné z části v článku kde se píše, že se kapitán rozhodl startovat na plný výkon motorů.

Bob

Jako laik bych si myslel, že hmotnost cestujících je ve vztahu k hmotnosti celého letadla zanedbatelná. To vyvažování vlaku ve filmu „Slunce, seno…“ jsem vždycky považoval jen za vtip a velkou nadsázku. Při vyplňování letenky a check-inu jsem ani nikdy hmotnost neudával. Co kdyby v polovině letadla byl zájezd mateřských školek a ve druhé by cestovali účastníci turnaje v zápasu sumo?

Původní Pražák

Mě by asi nenapadlo, ze to muze ovlivnit i A321, ale na ATR u ČSA jsem manévry se zákazem presednout si v prázdném letadle kvůli těžišti nebo problém s naložením zavazadel zažíval relativně často.

Jiří Kocurek

Prázdných 9 řad sedaček, 6 sedaček v řadě, to dělá přes 4 tuny hmotnosti, která tam chybí. Netroufám si odhadnout, jakou hmotnost/sílu musela výškovka „ukormidlovat“ navíc. Ale zadní řady jsou blízko.

Kalanis

Není. Špatné rozložení cestujících, nákladu a paliva už má na svědomí několik leteckých neštěstí.

Kalanis

Mínusáři: Letecké katastrofy
S05E05 Dead Weight – Air Midwest Flight 5481
S16E10 Afghan Nightmare – National Airlines Flight 102
S19E05 Deadly Pitch – Fine Air Flight 101
The Accident Files
S02E06 Perilous Payload

Y.K.

To je asi dané iluzí, že to letadlo je obrovské, masivní. Přesto musí být vyvážené úplně stejně jako balzový modýlek (určité tolerance tam jsou, ale tuny by to být neměly). S přesazováním kvůli vyvážení se můžete běžně setkat, stejně tak se zákazem svévolného se přesouvání v poloprázdném letadle (může se stát třeba po mezipřistání nebo teď při COVIDu). Sumo zápasníky by asi dali do řad nad křídlo a nemusí řešit jejich váhovou abnormáslost. 🙂 Pokud by chtěli do bynysu, musela by se asi řešit zadní čast letadla, ale netuším jaké na to mají procesy (možná skutečné převážení zápasníků a dopočtu… Číst vice »

Bergham

Systém počítá se standardizovamou hmotností muže a standardizovanou hmotností ženy. Už si nepamatuju, jestli mají standardizovanou hmotnost i děti.

...

děti mají také… tuším něco okolo 25-30kg jinak muži mají 88kg a ženy 70kg

Malé stydlivé prasátko

Liší se společnost od společnosti, některé mají velmi štědré rezervy. Hmotnost cestujícího obvykle bere v úvahu i hmotnost průměrného příručního zavazadla, zřídka se najdou i případy, kdy se příruční zavazadla každého cestujícího váží a aktuální hmotnost je využita pro výpočty.
Obecně jsou Vaše čísla odpovídající.

...

Operuje se s daty které jsou pevně dané zprůměrované tuším že dneska je to 88kg muž A 70kg žena a dítě netuším, každopádně tenhle údaj zadávají na check-inu ke každému kdo má nastoupit do letadla.

Y.K.

Četl jsem na AV Herald. Pozoruhodný případ chyby operačního a jak malá chyba může eskalovat k dramatickým důsledkům. Pokud by to někoho zajímalo letečtěji, tak bych se z originálu pokusl to trochu hantýrkou popsat. Po dosažení rychlosti rotace pilot letící (první důstojník) přitáhl sidestickem na obvyklou hodnotu, na což letoun nijak nereagoval, přitáhl tedy téměř na doraz a stále bez snahy letounu zvednout nos. Kapitán reagoval okamžitě přidáním tahu motorů na TOGA a při zvýšeném tahu letoun s plným přitežením přešel do rotace (zřejmě vlivem klopného momentu motorů?). Kvůli (asi z překvapení) zapomenutému odhlášení „posotive rate of climb“ zapoměli zavřít… Číst vice »

Roiman4

Mě by zajímalo co dělal TCO. Protože ten má hodně papíru, kde si musí ověřit verzi letadla podle skutečnosti a určitě mu neseděla ani registrace letadla a všechno naložili dopředu, zatímco 321 je dozadu, takže nejen rozložení cestujících, ale i v tomto případě váha kufru hrála roli…

Roman

Podle mého mel vše naložené správně. Technicky měl i správně dokumenty. Pokud OCC změnila typ letadla tak systém lidi automaticky přesadí. Loadsheet pak posádka měla „správně“ a TCO měl naloženo dle dokumentace. Problém spíše nastal v tom, ze Passenger servis o změně nevěděl a tudíž lidem nevytiskl palubky po přesazení. Takže lidi si sedli tam kam měli původní palubky.

Roiman4

Já tu zprávu si přečtu zítra. Ale co mám ze zkušenosti, tak pokud by byl LS správně jak píšeš, tak LC by kontaktovalo gate, že se mění seating kvůli vyvážení a přesazovalo se. To teda tak bylo v PRG dost běžné a ještě se LC ptalo na různé věci ohledně toho spojené, protože jakmile se to vše měnilo na poslední chvíli, tak se nepropsalo napr. ani palivo a bralo se to od Kapitána/FO. Přečtu a nápisu zítra odpo 🙂

Roman

Ted jsem si to přečetl pořádně (předtím jsem to jen zběžně prolétl očima) a očividně selhala komunikace mezi PSGR a oddělením co dělalo Loadsheet.

Martin V.

1) Zrovna Luton má docela krátkou dráhu (na A321 obzvlášť) a pochybuju, že jeli až na její konec, kde by se museli na dráze otočit (z pojížděčky je vzlet ještě o 300 m kratší), na konci dráhy sice nejsou žádné překážky, ale zato je tam strmý svah dolů. To museli mít vzlet jako z letadlové lodě. Při odletu z Prahy by měli mnohem větší rezervu.
2) Z AV Herald není zřejmé, jestli ještě před přistáním v Praze nějaké cestující přesadili do zadních řad, ale podle posledních dvou vět to tak nevypadá.

Y.K.

Není to úplně zřejmé, ale vyznívá to jako že nepřesazovali.

A A

Očekával bych, že řídící SW ledala ví, o jaký typ letadla se jedná, a že si nenechá něco jen tak podstrčit.

pzag

Tohle jste nepochopil. Letadlo ví, co je zač, naprosto přesně. Oni v Londýně posadili lidi tak, jakoby to byla A320. To, že to je A321, která je prostě delší, se k nim nějak úplně nedoneslo. Takže lidi seděli jenom „na začátku“ letadla, zbytek zůstal prázdný.

Hasler

Tady je nešťastná tahle věta „Podle vyšetřovací zprávy došlo k chybě kvůli tomu, že software letadla neměl správné údaje o počtu cestujících i změně typu letadla“. Z věty vyplývá, že software se zajímá jak o počet cestujících tak i o změnu typu letadla. Přičemž je to ale tak že došlo k chybě kvůli dvěma záležitostem 1. softwaru a 2. změně letadla. To asi pana A A zmátlo.

Honza

Tady to jde se zkušeností posádky. Většinou víte v jakém rozmezí se má pohybovat CG, běžně se, na popud posádky, v poloprázdném letadle žádají cestující jestli by si nepřesedli více dozadu. Jinak, pokud si pamatuju, A32F si po vzletu na základě senzorů přepočítá CG, takže zbytek letu je už v pořádku. Bohužel na zemi, do vzletu, musíme CG zadat správně.

pzag

Myslím, že A320 to umí všechny, možná. Některé určitě. Poznají, že v FMS není správná váha a těžiště, ale až za letu a ta odchylka musí být už hodně velká.

Y.K.

jak píše pzag, letadlo přesně zná své parametry. Ale neví kam kdo co naložil. To se spočítá extra, posádka z toho udělá kalkukace a „nadatluje to počítačům“. Letadlo nemá jak ověřit, že to je pravda. Jak vidět, ani posádka neměla jak poznat, že data jsou sestavená pro jiný typ letounu. Celé je to vlastně o tom, že v letadle se řady číslují od 1. dozadu, ale u delšího typu je řada 1. více vpředu (vůči těžišti a křídlu) než u kratšího. Správně se mají cestující rozhodit po celé délce tak, aby zůstalo zachováno těžiště, ale tady zůstalo prázdno vzadu, kvůli… Číst vice »

Martin

Zajímavé je, že vedoucí/mu kabiny nepřišlo divné, že vzadu nikdo nesedí, když má typové školení.

Y.K.

Jj, to ta zpráva zmiňuje. Asi slepota stereotypu, když člověk neví, že by měl hledat chybu, chybu nevidí. Evidentně jim to došlo až později během letu. 🙂

kulhán

Asi proto, že poslední dobou si vékáčka myslí že jsou mistři světa v oboru a jsou arogantní kolem sebe na všechny. U SW by měli všichni povinně na psychotesty.

Martin V.

Při podobné diskusi o špatně zadaných hodnotách hmotností do počítače letadla jsem se kdysi ptal, jestli by nebylo možné dát na podvozkové nohy senzory zatížení, aby měl computer i nějaké na klávesnici nezávislé vstupy. Kdosi mi odpověděl, že to možné je, Boeing to používá, ale jen u nákladních letadel. Prý je citlivost taková, že u B747F to zaznamená vstup jedné osoby na palubu. Ale nejspíš takové zařízení něco stojí, něco váží, potřebuje servis… Stejně si myslím, že by se vyplatilo. Senzory jsou dnes miniaturní a spotřebu mají zanedbatelnou.

Jiří Kocurek

A k nim kabeláž…. a už se to nabaluje.

Katka

Tak to je docela drsný….

Jakub

Hm. Tak přesně v tomhle letadle jsem onoho 16. ledna seděl.

Jan

Měl jste si přesednout víc dozadu.

Karel

A všiml jste si jako běžný pax něčeho ne standardního? Nebo to proběhlo zcela bez povšimnutí Vás i ostatních pax?

Jan Mahdal

Jako ze si jako běžný pax nevšiml trojího pokusu o vzlet? 😂

Y.K.

Ne nevšiml, celé to trvalo jednotky vteřin. Jak si můžete všimnout něčeho co letadlo nedělá? 🙂

Jakub

Je pravda, že jsem si tehdy říkal, že ten vzlet trval o něco dýl než normálně, ale žádný drama to z kabiny nebylo.

Karel

Děkuji za odpověď. Přesně tohle mě zajímalo.