Infrastruktura Silnice

Vymyslete a postavte. ŘSD zvažuje soutěžit nový tunel na D35 samostatně

Vizualizace východního portálu tunelu Homole na D35. Foto: ŘSD
Vizualizace východního portálu tunelu Homole na D35. Foto: ŘSD
Půlkilometrový tunel má složité geotechnické podmínky, ŘSD zvažuje jeho soutěž mimo stavbu dálnice kvůli úspoře času.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zvažuje u první stavby tunelu na české dálniční síti výběr jejího dodavatele metodou Design & Build, kdy by vítěz získal zakázku nejen na stavbu, ale i na samotný projekt.

Pilotním projektem by se mohl stát půlkilometrový tunel Homole, který má vyrůst na budoucí dálnici D35 před Vysokým Mýtem. ŘSD již kvůli tomu vypsala takzvané předběžné tržní konzultace. „ŘSD uvažuje o záměru soutěžit stavbu tunelu Homole samostatně,“ potvrdil mluvčí ŘSD Jan Studecký. Mohlo by tak dojít k situaci, kdy úsek D35 Ostrov – Vysoké Mýto po povrchu postaví jeden zhotovitel a úsek pod zemí jiná firma.

Předběžné tržní konzultace vedou k tomu, že se osloví potenciální dodavatelé se sérií dotazů, co jsou schopni nabídnout. I na základě toho ŘSD zjistí, zda se vyplatí pro stavbu použít metodu Design & Build. Pro ŘSD by taková metoda znamenala vyhnout se velkým problémům s projektem, jaké nyní zažívá na dálnici D3 u tunelu Pohůrka.

Trasa D35 v úseku Ostrov - Vysoké Mýto. Foto: ŘSD
Trasa D35 v úseku Ostrov – Vysoké Mýto. Foto: ŘSD

Podle Studeckého je metoda Design & Build zvažována kvůli úspoře času. Na otázku, zda předběžné tržní konzultace nějak souvisí i s problémy na tunelu Pohůrka, ŘSD neodpovědělo.

Složité geotechnické podmínky

ŘSD konzultace vysvětluje i velmi složitými geotechnickými podmínkami v trase tunelu. Chce si také ověřit, zda je nutné provést dodatečný průzkum v kritickém úseku ražeb, kde do výrubu nebo jeho blízkosti zasahují jílovité sedimenty měkké konzistence. Cílem je i ověření technických možností zhotovitelů pro realizaci zmrazování zemin a hornin jako doplňujícího opatření pro zajištění bezpečnosti ražeb. ŘSD má již zpracován koncept projektu doplňkového inženýrsko-geologického průzkumu, který obsahuje mimo jiné i návrh průzkumné štoly pro tunel.

Tunel Homole má být 570 metrů dlouhý, provoz bude ve dvou tunelových troubách. Ty podcházejí frekventovanou silnici I/17. Část tunelu má být hloubená a část ražená. Detailněji je tunel popsán na stránkách ŘSD. Pro sedmikilometrový úsek Ostrov – Vysoké Mýto má ŘSD územní rozhodnutí, stavět chce začít v roce 2023.

37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
David

Další zbytečný tunel na dálnici, který vhodným trasováním nemusel být. Všichni jásají, hurá tunel, ale bude tam radar, aby řidiči platili „mýto“ za průjezd rychlostí 85km/h a výš.

M19

A jaké vhodné trasování by to mělo být?

David

Pár metrů severněji to vycházelo na zářez

Jiří Kocurek

Teď je květen. Ale až přijde na podzim sníh, tak budete nadávat na kamion uvízlý v chumelenici. V tunelu nesněží.

Karanzi

A za 10 let se bude řešit jak ho rozšířit na 3+3 pruhy. Myslete i na tuhle možnost. Je totiž dost možný, že se D35 stane po dokončení o dost využívanější než D1

Jarda Š.

Vyšší intenzity než na D1 tam nebudou, ale bude patřit k nejvytíženějším českým dálnicím. 2+2 tam bude za normální situace stačit, ale problém bude, když kvůli nutné údržbě bude potřeba jeden tubus zavřít.

Gwann

jo, to bude hezké. dálnice povede k homoli od homole a přes brdek se bude chodit pěšky. dejte tam i nějaký semafor na tu silnici 1. třídy

ukulele

Já už myslel na tunel u Mohelnice a oni řeší teprve Homoli. Ach jo.

vrtal

Tak jestli tenhle kopeček má být problém tak to jsem zvědav co bude na Hřebči kde probíhala důlní činnost asi 500 let…. To bude teprve veselo.

Gwann

a to, co v tom kopci je (lupek a křidové uhlí) taky nejsou úplně optimální matroše, na které je dobré narazit

roman

nic, důlní činnost není problém důležitější je složení nadloží

vrtal

Není problém? Současný tunel na I/35 na je prakticky pernamentně opravován kvůli nadloží i kvůli pozůstatku důlní činnosti. Byl jsem tam někdy? Tam jsou všude možně naprosto nezmapované díry v zemi. Mimochodem je to krásný přírodní útvar a vřele doporučuji návštěvu celého hřbetu od Hřebče až po Třebovské stěny. Stojí to za to.
https://kraje.rsd.cz/pardubicky/generalni-oprava-tunelu-hrebec/
https://cs.wikipedia.org/wiki/H%C5%99ebe%C4%8Dovsk%C3%BD_h%C5%99bet

Vladimír Bílý

Tuší prosím někdo proč tam ten tunel vlastně je? Proč tam není jen prostý zářez případně proč jde trasa přímo středem tohoto návrší?

Host

Třeba protože Zásady územního rozvoje, dokumentace EIA, závazné stanovisko MŽP… Celkem „nevýznamné“ dokumenty.

mgr.pavel

A jak prosím tyto dokumenty zakázaly jinou trasu a jiné varianty (zářez)?

Boban

Tuším, že kvůli migraci zvěře. Měl by to být tzv. medvědí přechod (ekodukt ).

Karel_x

Že by něco na způsob Slavíčského (Ferdinandova) tunelu?

Facepalm

Jestli na ŘSD odváděj všichni tak kvalitní práci jako ten panáček, co vytváří ty animace, co vypadaj jak udělaný v Paintbrushi pro Win 95, pak bude asi fakt lepší, když to bude řešit někdo úplně jinej. 🙂

Facepalm

(vizualizaceú

Jaaa

Zrovna v tomhle mi je to tak nějak jedno. Úplnej propadák to není, tak co…

Jan Macek

tady v článku je snad jen screen toho originálu, co má ŘSD na stránkách. Stálo by za to první si zjistit originální zdroj. V článku je to dost nekvalitní

Kodl

Dalsi zbytecne prodlouzeni uz tak jiz notne zpozdene stavby. Pomalu prestavam verit, ze cela D35 bude do konce roku 2029 stat.

rychlodráha

Tomu jste někdy věřil? Tomu se dalo optimisticky věřit před 15 lety.

Kodl

Poprave jsem tomu naivne veril, ano. Prominte mi.

rychlodráha

Mě se neomlouvejte…

p73

Tak snad to dopadne… Každopádně, pokud to je tak problematické, proč to nevedou o kousek severněji, kvůli poloměru oblouku?

Miroslav Zikmund

Nějaký důvod TO patrně mít bude …

johny

Zajímavá idea. Hned mě napadla kacířská myšlenka, že to našich podmínkách dopadne jako slovenská D1 u Strečna. Doufám, že se mýlím…

roman

To jako že vyberou nejlevnější nabídku která neodpovídá reálným nákladům?

Miroslav Zikmund

Spíše ŘSD po množině tunelových problémů (propady Blanka – kaverny, železniční tunel Mosty u Jablunkova – oprava po válce, tunel Dražkovice) nehodlá riskovat.
Patrně si spočítalo, že bude levnější – méně rizikové nechat udělat detailní geologický průzkum – sondy co deset metrů od sebe jak na délku, tak na šířku, aby se co nejpodrobněji vědělo, jaká geologická překvapení skrývá matička země ve svém nitru …. a dle toho se přizpůsobila technologie ražby v místech změny materiálu …. než následně, v případě maléru, hledat násobně dražší cestu jak z „bryndy“.

jan H

„Zmrazování zemin“ – týjo, zajímavá technologie, jak naopak z vody v sousedství ražby udělat kamarádku, která zeminu podrží defacto v pevném stavu 🙂 …zná někdo nějakou realizaci?

On.

Metro v Paříži cca 100 let dozadu v oblastech kolem řeky Sény.

Facepalm

Tak to je fakt, že by tuto horkou technologickou novinku mohlo využít i ŘSD.

Jo a není to cca 100 let dozadu, ale tak 130.

Jaaa

Pokrok nelze zastavit. Kde to jen skončí?

Jiří Kocurek

A proč by to používali jindy a jinde v místech, kde to nebylo potřeba? Jen proto, že se to umí? Tak to by asi měli postavit kvantový počítač, když už se to umí. Aby nebyli pozadu, ikdyž jim bude k ničemu.