Vymyslete a postavte. ŘSD zvažuje soutěžit nový tunel na D35 samostatně

Vizualizace východního portálu tunelu Homole na D35. Foto: ŘSDVizualizace východního portálu tunelu Homole na D35. Foto: ŘSD

Půlkilometrový tunel má složité geotechnické podmínky, ŘSD zvažuje jeho soutěž mimo stavbu dálnice kvůli úspoře času.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) zvažuje u první stavby tunelu na české dálniční síti výběr jejího dodavatele metodou Design & Build, kdy by vítěz získal zakázku nejen na stavbu, ale i na samotný projekt.

Pilotním projektem by se mohl stát půlkilometrový tunel Homole, který má vyrůst na budoucí dálnici D35 před Vysokým Mýtem. ŘSD již kvůli tomu vypsala takzvané předběžné tržní konzultace. „ŘSD uvažuje o záměru soutěžit stavbu tunelu Homole samostatně,“ potvrdil mluvčí ŘSD Jan Studecký. Mohlo by tak dojít k situaci, kdy úsek D35 Ostrov – Vysoké Mýto po povrchu postaví jeden zhotovitel a úsek pod zemí jiná firma.

Předběžné tržní konzultace vedou k tomu, že se osloví potenciální dodavatelé se sérií dotazů, co jsou schopni nabídnout. I na základě toho ŘSD zjistí, zda se vyplatí pro stavbu použít metodu Design & Build. Pro ŘSD by taková metoda znamenala vyhnout se velkým problémům s projektem, jaké nyní zažívá na dálnici D3 u tunelu Pohůrka.

Trasa D35 v úseku Ostrov - Vysoké Mýto. Foto: ŘSD

Trasa D35 v úseku Ostrov – Vysoké Mýto. Foto: ŘSD

Podle Studeckého je metoda Design & Build zvažována kvůli úspoře času. Na otázku, zda předběžné tržní konzultace nějak souvisí i s problémy na tunelu Pohůrka, ŘSD neodpovědělo.

Složité geotechnické podmínky

ŘSD konzultace vysvětluje i velmi složitými geotechnickými podmínkami v trase tunelu. Chce si také ověřit, zda je nutné provést dodatečný průzkum v kritickém úseku ražeb, kde do výrubu nebo jeho blízkosti zasahují jílovité sedimenty měkké konzistence. Cílem je i ověření technických možností zhotovitelů pro realizaci zmrazování zemin a hornin jako doplňujícího opatření pro zajištění bezpečnosti ražeb. ŘSD má již zpracován koncept projektu doplňkového inženýrsko-geologického průzkumu, který obsahuje mimo jiné i návrh průzkumné štoly pro tunel.

Tunel Homole má být 570 metrů dlouhý, provoz bude ve dvou tunelových troubách. Ty podcházejí frekventovanou silnici I/17. Část tunelu má být hloubená a část ražená. Detailněji je tunel popsán na stránkách ŘSD. Pro sedmikilometrový úsek Ostrov – Vysoké Mýto má ŘSD územní rozhodnutí, stavět chce začít v roce 2023.

Tagy D35 D35 Ostrov - Vysoké Mýto Ředitelství silnic a dálnic ŘSD Top tunel Homole
37 komentářů