Infrastruktura Železnice

VUZ chce ve Velimi zkušební okruh na samořiditelné vlaky

Železniční okruh ve Velimi. Snímek pořízen na katastru Cerhenic. Foto: Jan Sůra
Železniční okruh v Cerhenicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Výzkumný ústav železniční (VUZ) chce na jednom ze svých dvou zkušebních okruhů ve Velimi začít testovat samořiditelné vlaky. Počítá kvůli tomu s investicí v objemu nižších stovek milionů.

„Vnímáme to jako trend ve vývoji železnice, na který chceme reagovat a být na něj připraveni,“ vysvětlil předseda představenstva Martin Bělčík. VUZ chce do konce roku vypsat soutěž na zhotovitele studie na modernizaci okruhu. Úpravou by měl projít menší okruh, na kterém se testují vlaky do 120 kilometrů v hodině.

Podle Bělčíka chce VUZ financovat úpravy malého okruhu i z evropských zdrojů. Autonomní vlaky považuje za trend především u regionálních tratí, kde se dopravcům a správcům infrastruktury nevyplatí investovat do ETCS. Na okruhu by se podle něj mohly testovat i soupravy pro pražské metro D, které má být autonomní.

Už příští rok chystá VUZ úpravy na kolejišti hlavního okruhu, kde mohou vlaky jezdit rychlostí až 230 kilometrů za hodinu. Firma počítá i s opravami vnitřního kolejiště mimo okruhy. Náklady se mají pohybovat kolem 70 milionů korun.

VUZ zažívá velmi dobré roky, zájem výrobců o zkoušky ve Velimi roste i s tím, jak přibývá nových vlaků. „Aktuálně jsme vyprodaní do konce roku 2021, prodáváme už kapacitu na rok 2022,“ dodal Bělčík. Velimský okruh je v rámci firmy klíčovým aktivem. Tržby firmy loni poprvé přesáhly půl miliardy korun – 517 milionů korun, vydělala 142 milionů korun. Pro České dráhy je firma pravidelným zdrojem vysokých dividend, ročně VUZ posílá dividendu dopravci přes sto milionů korun.

Samořiditelné vlaky se už v některých zemích testují, v Austrálii  je už v provozu například autonomní vlak na přepravu železné rudy. Zkušební polygon na vlaky bez strojvedoucího chce na své trati Čížkovice – Obrnice vybudovat také společnost AŽD Praha.

41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr

No konečně, nejsou fírové a lidská práce zdražuje, ale místo autonomních vlaků se povídá jen o autonomních automobilech.

eLKá

A dočká se okruh také napojení na vodovod s pitnou vodou?

VRT

Správě! Víc automatizace = méně režijek!

Vít Jůza

Překvapuje mě, že se tu o „autonomních“ vlacích píše především v souvislosti s tratěmi bez ETCS … nebo ta autonomita má být právě vlastní zabezpečovací systém nezávislý na jakýchkoli traťových nebo síťových zabezpečovacích systémech?

ythomas_ct

…také mi to přijde podivné, možná jde o nějaký informační šum. Spíše bych totiž očekával ETCS jako nutnou podmínku plné automatizace provozu na železnici. Viz projekt AoE…

Jiří Kocurek

Zkusil jsem najít zkratku AoE, našlo mi to jen Age of Empires. Připsal jsem k tomu railway, vyšel mi American Orient Express.
Poprosil bych tedy tuto zkratku rozepsat, třeba se to bude hodit i jiným.

Hajnej

ATO over ETCS. Prostě takové interoperabilní a na komunikaci založené AVV.
Fázi laboratorních zkoušek to má za sebou a teď se chystají zkoušky na reálných tratích.

Ale zatím je o GoA2 (Grade of Automation), tedy o provoz se strojvedoucím. Rozšíření na GoA3 (bez fíry, ale se „stevardem“) a GoA4 (úplně bez nikoho) se teprve projednává.

Jiří Kocurek

Díky!

Dominik

Rozhodně dobře, okruh v Cerhenicích patří mezi nejlepší na světě a je dobře, že si toto prvenství chtějí udržet.

...

Ono tam je i napájení z třetí kolejnice, že tam chtějí testovat soupravy metra?

Pavel P.

Ono se dá na metro namontovat sběrač. 😉

Sinep Anigav

Vzpomenou pamětníci i na podobnou fotku R1 se sběrači? ( a s hladkými i vlnitými bočními plechy, jak po nehodě sestavili dohromady zdravé ´protipoloviny´ z obou prototypů)

O.K.

Jako samozřejmě máte pravdu, že i na vozy metra lze nainstalovat sběrač, ale zrovna metro v Římě je napájeno z troleje a ne ze třetí kolejnice. Nicméně i zde byla nutná úprava, jak je vidět ze sběračů. Výška troleje v římském metru je výrazně nižší, než na okruhu. Takže čistě na první pohled mě to vlastně trochu pobavilo 🙂

...

To dá. Ale pak neotestujete to, jak odebírá souprava proud z té třetí kolejnice, kterou bude v provozu používat.

baterič

To máte samozřejmě pravdu, ale to se dá odzkoušet jinde. Tady je potřeba vyzoušet jízdní vlastnosti soupravy, chování konstrukce při jízdě apod.

Petr Tříska

No ať se investuje, to je dobře. Ale nechápu souvislost modernizace okruhu s testováním samořiditelných vlaků. Na to je potřeba technologie a každý výrobce má vlastní, tj. jaká příprava? Přenosové prostředky?
Mě to přijde jako kouř ohledně získání dotace a její využití na plánovanou modernizaci / údržbu.

Twix

Souhlas, taky mě moc nenapadá, čím přesně se má okruh v souvislosti se samořiditelnými vlaky dovybavit – pokud to nebude nějaké zařízení co před vlak hodí překážku aby se zjistilo jak vlak zareaguje, tak nevím. Ale samozřejmě jako zdůvodnění rozsáhlé investice to zní hezky a potřebné instituce by na to mohly slyšet.

Hajnej

Jednak to může být nějaké to pokrytí signálem, jednak detekce vstupu na trať, případně souvislý koamerový dohled (á la německá dálnice v okolí velkých měst, kde je to podmínka pro ježdění v odstavném pruhu).

Valteri

Maximální rychlost na MZO je 115km/h. Cokoli je přes 115 je jen na rozkaz. Stejně jako cokoli přes 200km/h na VZO.

Milan

Asi konečně tuším odkud i u TRAM „vane“ Vámi právě naznačený protiprávní stav, protože v drážní dopravě se pracuje podle pracovněprávní předpisů. které znají pouze pracovní úkoly a pokyny (příp. svolení s vykonáním nějaké činnosti při splněných podmínkách) – NA TRAMVAJOVÝCH ANI TZV. VELKÝCH DRAHÁCH NEPLATÍ PŘEDPISY JAKO U PČR ČI AČR, ŽE POKUD SE NĚCO STANE, TAK NENÍ (hmotně případně i trestně) ODPOVĚDNÝ KONAJÍCÍ PRACOVNÍK, ALE TEN CO O VYKONÁNÍ ROZHODL! Jakmlžel např. jakýkoliv dispečer zejména tzv. na dálku rozhodnout – tzv. rozkázat, že (nejen drážní) vozidlo aktuálně nejeví podezření na závadu neumožňující jízdu vůbec či vysokou rychlostí apod.?… Číst vice »

Y.K.

Co to melete za šílenosti? „Přikaz“ je terminus technicus a v drážní dopravě mají pracovníci stanovené okruhy odpovědnosti (takže dispečer může přikázat jízdu, ale nemůže rozhodnout, že závada na vozidle je OK).

Milan

„Příkaz“ je sice terminus technikus, ale Vy asi neumíte číst – BYLO TU PSÁNO (tak jak já matně znám předpisy z tzv. velké železnice), ŽE NA ZKUŠEBNÍCH OKRUZÍCH SE MŮŽE 120 ČI 230 KM/H DOSÁHNOUT NA „ROZKAZ“, ale tímto terminem technikem se (dle obecně závazných předpisů ČR) udělují pokyny v AČR a u PČR, A NEUPOSLECHNUTÍ ROZKAZU (dle trestního zákoníku ČR) JE TRESTNÝM ČINEM! V pracovně právních vztazích se podle obecně závazných předpisů ČR udělují „POKYNY“ ČI PŘÍPADNĚ PRÁVĚ (Vámi zmíněné) „PŘÍKAZY“, při čemž logicky by se měli dělit na „POVOLENÍ/SOUHLASY“ (k provedení nějaké činnosti, protože jsou k tomu splněny/připraveny… Číst vice »

Tonda Sehnal

Nepsal jste volební slogany směšně-politckému uskupení cibulka.net nebo máte závadu na klávesnici a zasekává se Vám CapsLock? 😃

Milan

„vtipálku“ – neznáš zvýraznění nejdůležitějšího ztučněním – nikdy si (asi pro své IQ) nečetl(bebyl schopný číst) knihy/novyiny/učebnice, kde se to běžně používá, ale zde to nejde, tak je jediná cesta to provézt kapitálkami?

Jiří Kocurek

Takže rozkat „rychlost 10 km/h před přejezdem v km 36,481“ je protiprávní a strojvedoucí má jet plnou traťovou, ikdyž je na přejezdu uvízlý autobus.

Milan

Asi neznáte rodný český jazyk – správný význam jeho slov, např. že OPAKEM POVOLENÍ/SOUHLASU (např. s vyšší rychlostí) JE ZÁKAZ (překročit nižší než běžnou rychlost)! NAVÍC (jsem přesvědčen, že) I TOTO SPRÁVNÉ NAZÝVÁNÍ POKYNŮ PRO STROJVEDOUCÍ MOHLO PŘEDEJÍT NEDÁVNÉMU MALÉRU – MIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTI/VYKOLEJENÍ (naštěstí „jen“ nákladního) VLAKU NA DOČASNÉ PŘELOŽCE TRATI (kvůli probíhakjící stavební činnosti), PROTOŽE SŽDC ZRUŠILA ROZKAZ O POMALÉ JÍZDĚ (což by měl být zákaz jízdy rychlostí myslím nad 10km/h), A NEZAVEDLA ROZKAZ = RESP. NEVYDALA ZÁKAZ JÍZDY RYCHLOSTI NAD (myslím) 40km/h, ale místo osadila návěstmi snižujícími ptraťovou rychlost, o čemž ovšem nebyli strojvedoucí dostatečně (minimálně včas) informováni… Číst vice »

Tonda Sehnal

O rodném jazyce zde káže člověk který nezná pravidla typografie 😃 nebo máte zaseklý Caps Lock. Jinak si ty věty velkými písmeny psané nedokážu vysvětlit… 🤔

Milan

A o pravidlech typografie tu káže někdo, kdo je neviděl ani tzv. z rychlíku (resp. dle mě ani z letadla ) a zjevně nezná zvýrazňování (zvětšením či ztučněním) nebo naopak potlačování (kurzívou či zmenšením) textu dle jeho významu – nemohu za skutečnost, že v tomto (jako většině dalších) diskuzích toto není jejich správci umožněno!

Milan

Tak pár příkladů potvrzujících má tvrzení: – Soud zprostil vojáka obžaloby za zásah „bévépéčka“ při cvičení na Libavé ( https://www.idnes.cz/olomouc/zpravy/soud-strelba-do-vlastnich-rad-bvp-vojenske-cviceni-libava-soud-zprostil-obzaloby.A181128_151541_olomouc-zpravy_klu ) Tady od AČR to nakonec trestně neodnesl nikdo (nejen hned nazačátku osvobozený střelec BVP a velitel střeleb – který ovšem dle mě tu odpovědnost/vinu spíše nést měl), ale ani velitel BVP, protože bylo během soudu prokázáno, že posádky dalších dvou BVP (jedno z nich zasáhli) neslyšely či neuposlechly rozkaz zastavit! A JÁ SI MYSLÍM, ŽE TADY JE FATÁLNÍ POCHYBENÍ VELITELE STŘELEB – POKUD NEMĚL POTVRZENO, ŽE PODŘÍZENÉ POSÁDKY VOZIDEL NA CVIČISTI JEHO ROZKAZ O ZASTAVENÍ NEJEN SLYŠELY, ALE I… Číst vice »

Jirka

Tratě jsou obvykle stavěny s bezpečnostní rezervou na vyšší rychlost (příklad třeba rovná poměrně nová trať a je na ni 160 je od Brna dolů na Břeclav) Obvyklá rychlost je tedy 160, ale může se stát, že se bude chtít otestovat maximální rychlost nějakého vozidla jako třeba Pendolino a za přísných bezpečnostních podmínek se mu PŘIKÁŽE jet 230. Takový test se neděje každý den a plánuje se dlouho dopředu, ale na zkušebním okruhu se to stává častěji, že se příkáže jet vyšší rychlostí než je maximální dovolená na trati. Ty příklady, které uvádíte jsou absolutně mimo, protože se týkají mimořáných… Číst vice »

Milan

A to je právě špatně – má se VLAKU POVOLIT PŘEKROČENÍ BĚŽNĚ POVOLENÉ MAXIMÁLNÍ TRAŤOVÉ RYCHLOSTI AŽ DO URČITÉ VYŠŠÍ, tak jak to v tzv. silničním provozu může udělat místní či přechodná úprava – tzv. dopravní značky, které jsou obdobou drážních návěstí!

Jirka

Je těžké tomu s tím capslokem porozumět (vážně si kupte novou klávesnici), ale prakticky jste řekl to samé, co vlastně ten příkaz je (jestli to vaše teda chápu). Příkaz na 230 vlastně umožní strojvedoucímu se pohybovat v rychlosti 0 až 230 takže to je to vaše překročení rychlosti do určité výše. Rozhodně se mu nenařizuje, že těch 230 musí jet, ale je to jen maximální rychlost, která se příkazem mění a rychlostníky pro něj v ten moment výjimečně neplatí.

Milan

Opakovaně PLETETE POJMY (s odlišnými skutečnými význami) – hrušku nazýváte jablkem a opačně! Na dráze se nyní udělují (jako u AČR a PČR) „ROZKAZY“, ale na dráze se (narozdíl od jmenovaných tzv. ozbrojených) složek nekoná podle služebních, ale podle pracovněprávních tzv. obecně závazných předpisů platných pro celou ČR, v níž hlavně platí i trestný čin zvaný „NEUPOSLECHNUTÍ ROZKAZU“, a někteří „méně bystří“ (minimálně nezkušení) zaměstnanci drah (ať již tzv. velkých či tramvajových) se zjevně obávají odporovat „ROZKAZŮM“ jim udělovaných, byť mohou mít v dané situaci oprávněnou obavu o bezpečnosti jejich splnění!. Tzv. fírové (jako jiní zaměstanci) mají plnit „PRACOVNÍ ÚKOLY“… Číst vice »

Milan

Tady si někdo neuvědomuje, že právě i platnost předpisů na drahách v ČR, že se tam udílí „ROZKAZY“, velmi pravděpodobně může za i dlouholeté tzv. popotahování po soudech pracovníků drah jako např.: – v případě pádu dítetě ze dveří vlaku u Olomouce ( https://www.frekvence1.cz/clanky/zpravy/kauza-padu-holcicky-%e2%80%a02-z-vlaku-je-uzavrena-zalobce-dovolani-nepoda.shtml ), z jehož zavinění PČR a státní zástupce vinili (a soudy nižších instancí odsuzovaly) vlakovou četu (vlakvedoucí a průvodčí), protože dle nich dostatečně nesplnily svou povinnost zkontrolovat uzavření dvaří před odjezdem ze stanice! – plzeňské řidičky tramvaje kvůli jejímu smrtelnému střenu velmi malé shrbené stařenky přechýzející těsně před původně stanicující tramvají ( https://www.idnes.cz/plzen/zpravy/ridicka-tramvaj-nehoda-seniorka-smrt-soud-penezity-trest-rozsudek-plzen.A191009_182452_plzen-zpravy_pp?utm_source=facebook&utm_medium=sharecd&utm_campaign=desktop ) A TO… Číst vice »

Milan

… „POVOLENÍ/SOUHLAS“ by se uděloval k vykonání něčeho: 1.), co se běžně nedělá/nesmí, ale může se to udělat při splnění předem daných podmínek – např. by se to týkalo právě výšení zkušební rychlosti na MZO ze 115km/h na 120km/h nebo VZO až na 230km/h (pro vozidla s naklápěcí skříní). 2.) co by negativně mohlo ovlivnit bezpečnost či i jen plynulost provozu na dráze – např.by se jistě jednalo i o jízdu vadného vlaku – zejména nižší rychlostí, o níž by měl být nejen informován dispečer, ale tento by měl i udělit k ní svolení (že mu extrémě nezablokuje trať pro… Číst vice »

Y.K.

Zasekává se vám caps lock, něco s tím dělejte. Nevím, proč sem pletete armádu. Co se týče vykolejené na Vinohradské, tak se především jedná o technickou závadu. Znamení k řidi je znamení, nevím co se povídá, ale povinnost zastavit podle mě není (i když by bylo dobré aby řidič okouněl co se děje). Problémy řidič řeší v zastávce. V tramvaji jsou plombovaná tlačítka „Nouzové zastavení“ a ta spustí nouzovou brzdu. Kdo nese odpovědnost rozhodne drážní inspekce a ne vy. Poslední odstavec je snůška nesmyslů. Nechce se mi tu vyťukávat každý aspekt. Pořád jste nepochopil, že „příkaz“ je glejt který musí… Číst vice »

Milan

Nejen při použití/aktivování nouzové signalizace, ale i podezřelých hlucích či výkřicích a potažmo při nejasné návěsti, kterou je nařízeno považovat za přísnější ŘIDIČI TRAMVAJÍ MAJÍ ZASTAVIT OKAMŽITĚ – RESP. I ZA POUŽITÍ VŠECH (TEDY I NOUZOVÝCH/ELEKTROMAGNETICKÝCH/tzv. KOLEJNICOVÝCH) BRZD!

TRAM není metro, kde i tlačítko NOUZOVÁ BRZDA (pod sklíčkem) v salónu soupravy zpustí pouze signalizaci/výstrahu strojvedoucímu, a ten má nařízeno (pokud tomu nebrání závada) vlak dovézt z tunelu do následující stanice!

Valteri

Tak jsem to myslel. Unikaj mi disliky. Na rozkaz tam za určitých okolností možná půjde i víc než 120. Záleží na posudku laboratoře, podle kterého se vydá „opatření“ a před směnou platný rozkaz. Rychlostníky na MZO říkaj 80, 100, 115, na to jsem narážel já, a o jízdě nad 115 na rozkaz jsem hovořil taktéž. Osobně jsem jezdil tim obloukem, kde je 80 i kolem 90, když to vyžadovala zkouška a bylo to povoleno laboratoří.

Jerry

Jen ať se do okruhu investuje ,bude lépe konkurovat. a vidíme na okruhu zajímavá vozidla