VUZ chce ve Velimi zkušební okruh na samořiditelné vlaky

Železniční okruh ve Velimi. Snímek pořízen na katastru Cerhenic. Foto: Jan SůraŽelezniční okruh ve Velimi. Snímek pořízen na katastru Cerhenic. Foto: Jan Sůra

Výzkumný ústav železniční (VUZ) chce na jednom ze svých dvou zkušebních okruhů ve Velimi začít testovat samořiditelné vlaky. Počítá kvůli

Výzkumný ústav železniční (VUZ) chce na jednom ze svých dvou zkušebních okruhů ve Velimi začít testovat samořiditelné vlaky. Počítá kvůli tomu s investicí v objemu nižších stovek milionů.

„Vnímáme to jako trend ve vývoji železnice, na který chceme reagovat a být na něj připraveni,“ vysvětlil předseda představenstva Martin Bělčík. VUZ chce do konce roku vypsat soutěž na zhotovitele studie na modernizaci okruhu. Úpravou by měl projít menší okruh, na kterém se testují vlaky do 120 kilometrů v hodině.

Podle Bělčíka chce VUZ financovat úpravy malého okruhu i z evropských zdrojů. Autonomní vlaky považuje za trend především u regionálních tratí, kde se dopravcům a správcům infrastruktury nevyplatí investovat do ETCS. Na okruhu by se podle něj mohly testovat i soupravy pro pražské metro D, které má být autonomní.

Už příští rok chystá VUZ úpravy na kolejišti hlavního okruhu, kde mohou vlaky jezdit rychlostí až 230 kilometrů za hodinu. Firma počítá i s opravami vnitřního kolejiště mimo okruhy. Náklady se mají pohybovat kolem 70 milionů korun.

VUZ zažívá velmi dobré roky, zájem výrobců o zkoušky ve Velimi roste i s tím, jak přibývá nových vlaků. „Aktuálně jsme vyprodaní do konce roku 2021, prodáváme už kapacitu na rok 2022,“ dodal Bělčík. Velimský okruh je v rámci firmy klíčovým aktivem. Tržby firmy loni poprvé přesáhly půl miliardy korun – 517 milionů korun, vydělala 142 milionů korun. Pro České dráhy je firma pravidelným zdrojem vysokých dividend, ročně VUZ posílá dividendu dopravci přes sto milionů korun.

Samořiditelné vlaky se už v některých zemích testují, v Austrálii  je už v provozu například autonomní vlak na přepravu železné rudy. Zkušební polygon na vlaky bez strojvedoucího chce na své trati Čížkovice – Obrnice vybudovat také společnost AŽD Praha.

Tagy autonomní vlaky samořiditelné vlaky vúž Výzkumný ústav železniční
41 komentářů