Infrastruktura Železnice

VUZ chce ve Velimi zkušební okruh na samořiditelné vlaky

Železniční okruh ve Velimi. Snímek pořízen na katastru Cerhenic. Foto: Jan Sůra
Železniční okruh ve Velimi. Snímek pořízen na katastru Cerhenic. Foto: Jan Sůra

Výzkumný ústav železniční (VUZ) chce na jednom ze svých dvou zkušebních okruhů ve Velimi začít testovat samořiditelné vlaky. Počítá kvůli tomu s investicí v objemu nižších stovek milionů.

„Vnímáme to jako trend ve vývoji železnice, na který chceme reagovat a být na něj připraveni,“ vysvětlil předseda představenstva Martin Bělčík. VUZ chce do konce roku vypsat soutěž na zhotovitele studie na modernizaci okruhu. Úpravou by měl projít menší okruh, na kterém se testují vlaky do 120 kilometrů v hodině.

Podle Bělčíka chce VUZ financovat úpravy malého okruhu i z evropských zdrojů. Autonomní vlaky považuje za trend především u regionálních tratí, kde se dopravcům a správcům infrastruktury nevyplatí investovat do ETCS. Na okruhu by se podle něj mohly testovat i soupravy pro pražské metro D, které má být autonomní.

Už příští rok chystá VUZ úpravy na kolejišti hlavního okruhu, kde mohou vlaky jezdit rychlostí až 230 kilometrů za hodinu. Firma počítá i s opravami vnitřního kolejiště mimo okruhy. Náklady se mají pohybovat kolem 70 milionů korun.

VUZ zažívá velmi dobré roky, zájem výrobců o zkoušky ve Velimi roste i s tím, jak přibývá nových vlaků. „Aktuálně jsme vyprodaní do konce roku 2021, prodáváme už kapacitu na rok 2022,“ dodal Bělčík. Velimský okruh je v rámci firmy klíčovým aktivem. Tržby firmy loni poprvé přesáhly půl miliardy korun – 517 milionů korun, vydělala 142 milionů korun. Pro České dráhy je firma pravidelným zdrojem vysokých dividend, ročně VUZ posílá dividendu dopravci přes sto milionů korun.

Samořiditelné vlaky se už v některých zemích testují, v Austrálii  je už v provozu například autonomní vlak na přepravu železné rudy. Zkušební polygon na vlaky bez strojvedoucího chce na své trati Čížkovice – Obrnice vybudovat také společnost AŽD Praha.

41
Diskuze

avatar
9 Komentáře
32 Reakce na komentáře
19 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
22 Autoři komentářů
MilanTonda SehnalJiří KocurekJirkaHajnej Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Petr
Host
Petr

No konečně, nejsou fírové a lidská práce zdražuje, ale místo autonomních vlaků se povídá jen o autonomních automobilech.

eLKá
Host
eLKá

A dočká se okruh také napojení na vodovod s pitnou vodou?

VRT
Host
VRT

Správě! Víc automatizace = méně režijek!

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Překvapuje mě, že se tu o „autonomních“ vlacích píše především v souvislosti s tratěmi bez ETCS … nebo ta autonomita má být právě vlastní zabezpečovací systém nezávislý na jakýchkoli traťových nebo síťových zabezpečovacích systémech?

ythomas_ct
Host
ythomas_ct

…také mi to přijde podivné, možná jde o nějaký informační šum. Spíše bych totiž očekával ETCS jako nutnou podmínku plné automatizace provozu na železnici. Viz projekt AoE…

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Zkusil jsem najít zkratku AoE, našlo mi to jen Age of Empires. Připsal jsem k tomu railway, vyšel mi American Orient Express.
Poprosil bych tedy tuto zkratku rozepsat, třeba se to bude hodit i jiným.

Hajnej
Host
Hajnej

ATO over ETCS. Prostě takové interoperabilní a na komunikaci založené AVV.
Fázi laboratorních zkoušek to má za sebou a teď se chystají zkoušky na reálných tratích.

Ale zatím je o GoA2 (Grade of Automation), tedy o provoz se strojvedoucím. Rozšíření na GoA3 (bez fíry, ale se „stevardem“) a GoA4 (úplně bez nikoho) se teprve projednává.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Díky!

Dominik
Host
Dominik

Rozhodně dobře, okruh v Cerhenicích patří mezi nejlepší na světě a je dobře, že si toto prvenství chtějí udržet.

...
Host
...

Ono tam je i napájení z třetí kolejnice, že tam chtějí testovat soupravy metra?

Pavel P.
Host
Pavel P.

Ono se dá na metro namontovat sběrač. 😉

Pavel P.
Host
Pavel P.

comment image

Sinep Anigav
Host
Sinep Anigav

Vzpomenou pamětníci i na podobnou fotku R1 se sběrači? ( a s hladkými i vlnitými bočními plechy, jak po nehodě sestavili dohromady zdravé ´protipoloviny´ z obou prototypů)

O.K.
Host
O.K.

Jako samozřejmě máte pravdu, že i na vozy metra lze nainstalovat sběrač, ale zrovna metro v Římě je napájeno z troleje a ne ze třetí kolejnice. Nicméně i zde byla nutná úprava, jak je vidět ze sběračů. Výška troleje v římském metru je výrazně nižší, než na okruhu. Takže čistě na první pohled mě to vlastně trochu pobavilo 🙂

...
Host
...

To dá. Ale pak neotestujete to, jak odebírá souprava proud z té třetí kolejnice, kterou bude v provozu používat.

baterič
Host
baterič

To máte samozřejmě pravdu, ale to se dá odzkoušet jinde. Tady je potřeba vyzoušet jízdní vlastnosti soupravy, chování konstrukce při jízdě apod.

Petr Tříska
Host
Petr Tříska

No ať se investuje, to je dobře. Ale nechápu souvislost modernizace okruhu s testováním samořiditelných vlaků. Na to je potřeba technologie a každý výrobce má vlastní, tj. jaká příprava? Přenosové prostředky?
Mě to přijde jako kouř ohledně získání dotace a její využití na plánovanou modernizaci / údržbu.

Twix
Host
Twix

Souhlas, taky mě moc nenapadá, čím přesně se má okruh v souvislosti se samořiditelnými vlaky dovybavit – pokud to nebude nějaké zařízení co před vlak hodí překážku aby se zjistilo jak vlak zareaguje, tak nevím. Ale samozřejmě jako zdůvodnění rozsáhlé investice to zní hezky a potřebné instituce by na to mohly slyšet.

Hajnej
Host
Hajnej

Jednak to může být nějaké to pokrytí signálem, jednak detekce vstupu na trať, případně souvislý koamerový dohled (á la německá dálnice v okolí velkých měst, kde je to podmínka pro ježdění v odstavném pruhu).

Valteri
Host
Valteri

Maximální rychlost na MZO je 115km/h. Cokoli je přes 115 je jen na rozkaz. Stejně jako cokoli přes 200km/h na VZO.

Jerry
Host
Jerry

Jen ať se do okruhu investuje ,bude lépe konkurovat. a vidíme na okruhu zajímavá vozidla

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll