Vodíkový autobus od Škody nasadí DPP mezi Barrandov a Jižní Město

Představení autobus Škoda H' CITY 12 v Praze. Foto: Škoda GroupPředstavení autobus Škoda H' CITY 12 v Praze. Foto: Škoda Group

Volba na linku 170 padla i kvůli budované plnicí stanici na vodík na Barrandově.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) nasadí vodíkový autobus Škoda H’CITY 12 jako první na linku 170, která spojuje Pražskou čtvrť na Barrandově s Jižním Městem. Dopravce to dnes oznámil při prezentaci spolupráce se Škoda Group.

Důvodem pro nasazení právě na tuto linku je budování vodíkové plničky pro běžný komerční provoz na Barrandově, jejím investorem Orlen Unipetrol. Škoda se stala vítězem poptávkového řízení na dvouletý testovací provoz vodíkového autobusu. Za každý ujetý kilometr má podle smlouvy uhradit DPP 54 Kč bez DPH.

Vodíkový autobus představila Škoda na veletrhu InnoTrans v září. Pro Škodu není vodík novinkou. Už v roce 2009 představila první model vodíkového autobusu Škoda TriHyBus, který řadu let sloužil v provozu.

Autobus Škoda H’CITY 12 používá jako zdroj elektrické energie PEM palivové články, ve kterých probíhají reakce vodíku a kyslíku, a baterie, do kterých se ukládá vyrobená energie. Tento typ pohonu umožňuje na jedno natankování dojezd do vzdálenosti až 350 km. Podobně jako u trolejbusů řady T’CITY a elektrobusů E’CITY bude Škoda využívat karoserii od turecké společnosti Temsa.

Po světové premiéře v Berlíně na veletrhu Innotrans se autobus nyní představuje na pražském veletrhu CzechBus. „Dnes se tu díváme na budoucnost městské dopravy – bezemisní vozidlo s pozitivními dopady na životy nás všech. Vím, že k této budoucnosti vede ještě dlouhá cesta, díky tomuto vozidlu ale děláme výrazný krok kupředu k jejímu dosažení, “ uvedl Petr Novotný, President Components & Bus Mobility ve Škoda Group.

Dvouleté testování k získání dostatku informací

Podle náměstka primátora pro dopravu Adama Scheinherra by měl vodíkový autobus umožnit pohodlný, tichý a plynulý provoz bez vibraci. „Po otestovaní budeme mít potřebné zkušenosti z provozu i včetně finanční náročnosti, abychom se rozhodli, zda se městu vyplatí rozšířit vozový park o jednotky či desítky vodíkových autobusů,“ dodal Scheinherr.

DPP si od dvouletého testování slibuje získání dostatku informací a zkušeností o takovém druhém pohonu během všech ročních období. „Potřebujeme získat důležité údaje o technických a provozních parametrech, jízdních vlastnostech a chování vozidla v zimním i letním období, vyhodnotit je z provozního i nákladového hlediska, než se rozhodneme vodíkové autobusy případně nakoupit do vozového parku DPP. Vodík považujeme za další možnost diverzifikace zdrojů,“ řekl Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP. „Pokud bychom vodíkové autobusy v budoucnu nakupovali, jejich domovem by pravděpodobně byly naše garáže na Kačerově a v Hostivaři, kde by podle velikosti vozového parku mohla vzniknout i vlastní plnicí stanice na vodík,“ dodal.

Klíčové vlastnosti vodíkového autobusu Škoda H‘ CITY 12:

Délka: 12 020 mm
Šířka: 2 550 mm
Výška: 3 430 mm
Počet míst k sezení: 26
Počet cestujících: až 85
Dojezd na jedno naplnění: 350 km
Kapacita zásobníku vodíku: 39 kg

Představení autobus Škoda H' CITY 12 v Praze. Foto: Škoda GroupPředstavení autobus Škoda H' CITY 12 v Praze. Foto: Škoda GroupPředstavení autobus Škoda H' CITY 12 v Praze. Foto: Škoda GroupNový autobus Škoda H'CITY 12. Foto: Škoda GroupNový autobus Škoda H'CITY 12. Foto: Škoda GroupNový autobus Škoda H'CITY 12. Foto: Škoda GroupNový autobus Škoda H'CITY 12. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNový autobus Škoda H'CITY 12. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNový autobus Škoda H'CITY 12. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz
Tagy Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp Škoda Group Škoda H'CITY 12 vodíková mobilita
19 komentářů