dkv-spojujeme

Vlaky z Prahy na jih Čech budou po letech znovu začínat a končit na hlavním nádraží, opustí Holešovice

Vlaky Českých drah na hlavním nádraží v Praze. Autor: Zdopravy.cz/Jan SůraVlaky Českých drah na hlavním nádraží v Praze. Autor: Zdopravy.cz/Jan Sůra

Obrat se uskuteční bez objíždění, vlak dostane novou lokomotivu.

Cestující využívající dálkové vlaky mezi Prahou a jižními Čechami čeká od neděle vedle výrazného zkrácení dojezdového času i změna výchozí/konečné stanice. Tou bude po téměř osmi letech opět pražské hlavní nádraží, Jižní expresy i rychlíky Vltava a Lužnice přestanou zajíždět do Holešovic. Vyplývá to z jízdního řádu.

Na holešovické nádraží byly jižní spoje vypuzeny v únoru 2015 s odůvodněním, že by během rekonstrukce historického zastřešení prvních čtyř nástupišť na hlavním nádraží překážely. Po dokončení prací v roce 2017 měly být opět vráceny, s poukazem na kapacitu hlavního nádraží k tomu ale nedošlo.

České dráhy tak mezi Holešovicemi a hlavním nádražím vozily vzduch a ministerstvo dopravy to platilo. „Ministerstvo dopravy vlaky objednávalo, protože jejich ukončení na pražském hlavním nádraží v minulých letech nebylo technologicky realizovatelné,“ uvedl mluvčí MD František Jemelka. Kolik stát nyní na zkrácení linky ušetří, není podle něj možné „takto izolovaně uvést, protože celý výpočet nové výše kompenzace je mnohem složitější a zahrnuje na objednávaných linkách mnohem více vlivů, než jen změnu cílové stanice v železničním uzlu Praha“.

Podle mluvčí Správy železnic Radky Pistoriusové způsobilo letošní zprovoznění nových úseků IV. koridoru (Sudoměřice – Votice a Soběslav – Doubí) změnu dopravního konceptu na trati. „Tato změna se projevuje v Praze tak, že mezi příjezdem vlaku do Prahy a odjezdem z Prahy již není dostatečná doba na zajíždění do Holešovic a objíždění soupravy v Holešovicích. Trvání na řešení s obratem v Holešovicích by tedy dopravci generovalo nutnost zařadit do oběhu další soupravy. Proto bylo projednáno řešení s obratem soupravy v koleji na hlavním nádraží,“ sdělila Pistoriusová. Obrat se přitom podle ní uskuteční bez objíždění, vlak dostane novou lokomotivu. „Změnou poloh vlaků na trati došlo také k významnému zkrácení pobytu souprav v obratové stanici v Praze,“ doplnila mluvčí.

Jižní expresy nově urazí cestu mezi Českými Budějovicemi a Prahou za sto minut (místo dosavadních dvou hodin) a mezi Táborem a Prahou za 59 minut (místo dosavadních 76 minut). Z Prahy hl. n. budou vyjíždět vždy 21. minutu po celé (dosud čtyři minuty po celé). V opačném směru budou jezdit z Budějovic vždy 57 minut po celé (stejně jako dnes).

Tagy České dráhy IV. koridor Jižní expres Ministerstvo dopravy Praha hlavní nádraží Správa železnic
162 komentářů