Vídeň bude vyrábět vlastní vodík pro autobusy, zahájila stavbu zařízení na elektrolýzu

První vodíkový autobus ve Vídni. Pramen: Wien Energie/Max KropitzPrvní vodíkový autobus ve Vídni. Pramen: Wien Energie/Max Kropitz

Město chce pro výrobu vodíku využívat výhradně solární, větrnou a vodní energii.

Vídeň zahájila stavbu prvního městského zařízení na elektrolýzu, v němž chce od letošního léta začít produkovat takzvaný zelený vodík. Denně plánuje vyrobit až 1300 kilogramů. Vodík hodlá využívat především pro vodíkové autobusy, chce jej nabídnout i soukromým firmám z dopravy, logistiky a průmyslu. Stavba vychází z městské vodíkové strategie a plánu na dosažení uhlíkové neutrality do roku 2040.

Zahájení stavby zařízení na výrobu vodíku ve Vídni. Autor: Wien Energie - Martin Steiger

Zahájení stavby zařízení na výrobu vodíku ve Vídni. Autor: Wien Energie – Martin Steiger

První vídeňská komunální elektrolytická stanice vzniká ve čtvrti Simmering, na stavbě se podílejí městský výrobce a distributor energií Wien Energie a sesterská firma Wiener Netze zodpovědná za městskou energetickou infrastrukturu. Město chce pro výrobu využívat výhradně solární, větrnou a vodní energii. Stanice roste v areálu Wiener Netze, provozovat ji bude Wien Energie. Investiční náklady dosahují 10 milionů eur (cca 250 mil. Kč).

Při elektrolytickém procesu se dodávaná voda rozloží, kyslík se uvolní do ovzduší a vodík bude na místě stlačen a připraven ke skladování či přepravě. Až 1300 kilogramů vodíku vyrobeného za den podle městských firem vystačí na natankování přibližně 60 nákladních vozů nebo autobusů. Vozidla budou moci využít i nově vznikající čerpací stanici přímo v Simmeringu. Vídeň zřídí i stanoviště pro plnění přívěsů, které budou moci transportovat vodík k odběratelům z průmyslu.

Vodík ze Simmeringu bude využívat i již existující vodíková čerpací stanice v areálu autobusových garáží Leopoldau. Tam tankuje vodíkový autobus, který byl v uplynulých měsících v testovacím provozu na lince 39A. Od poloviny listopadu 2022 přešel vůz do pravidelného provozu a do roku 2025 Vídeň převede celou linku s deseti vozidly na vodíkový pohon.

Městský koncern Wiener Stadtwerke, pod nějž spadají Wien Energie, Wiener Netze i dopravce Wiener Linien, tím podle vlastního vyjádření jako první v Rakousku vytvoří úplný řetězec vodíkového hospodářství od výroby přes využití až po prodej.

Tagy Rakousko Vídeň vodíkové autobusy
65 komentářů