Více trolejbusových tratí a nákup elektrobusů. Zlín s Otrokovicemi řeší konec nafty v MHD

Trolejbus městského dopravce DSZO v Zlíně Malenovicích. Foto: Jan Meichsner / Zdopravy.czTrolejbus městského dopravce DSZO v Zlíně Malenovicích. Foto: Jan Meichsner / Zdopravy.cz

Trolejbusy už nyní v obou městech tvoří dvě třetiny výkonů MHD.

Dopravní společnost Zlín-Otrokovice (DSZO) se chystá na variantu možného provozu MHD v obou městech bez nafty. Podle svého vyjádření nyní chystá podmínky, aby mohla nahradit autobusy na spalovací motor čistě elektrobusy a trolejbusy.

Přípravy na takový provoz popsala DSZO v tiskové zprávě. „Sledujeme vývoj, vymýšlíme projekty a i na situaci, ve které by už nebylo možno pořizovat nové autobusy s naftovým motorem, chceme být připraveni, aby se provoz MHD nezastavil. Městská doprava ve Zlíně se již od svého vzniku v roce 1944 orientovala na elektrickou energii a tento trend dokázala udržet v dobách příznivých i nepříznivých až do současnosti,“ říká ředitel Dopravní společnosti Zlín -Otrokovice Josef Kocháň.

Na rozdíl od některých jiných měst se Zlín v minulosti nevydal cestou nasazování autobusů s pohonem na plyn, což již dnes není považováno za bezemisní dopravu. Už nyní jsou zhruba dvě třetiny výkonů v síti MHD zajištěny trolejbusy.

Prodloužení trolejí k zimnímu stadionu

Dopravce uvažuje se o zatrolejování nových úseků, o výstavbě nových měníren pro trolejovou síť a dobíjecích stanic pro elektrobusy, o nákupu dalších bateriových trolejbusů. „S parciálními (bateriovými) trolejbusy jsme u nás udělali velmi dobrou zkušenost. Je to cesta, jak efektivně využít a dále zhodnocovat již vybudovanou síť zatrolejovaných tras a zajistit elektricky poháněnou bezemisní hromadnou dopravu i do okrajových částí měst, kde by se s ohledem na hustotu provozu a počty cestujících výstavba klasické zatrolejované trati ekonomicky nevyplatila,“ uvedl Kocháň.

DSZO má připraveny projekty v hodnotě 1,1 miliardy korun, většinu chce zaplatit z dotací. Zpracované projekty zahrnují například obnovu vozového parku DSZO bateriovými trolejbusy a elektrobusy. Pro širší nasazení elektrobusů bude nutno postavit na vhodných místech sítě MHD dobíjecí stanice, protože současná kapacita baterií nevystačí na celodenní provoz vozidla MHD.

Vlastní fotovoltaická elektrárna

Uvažuje se například o prodloužení trolejového vedení ve Zlíně až po zimní stadion, aby odtud mohly jezdit bateriové trolejbusy až do čtvrti Filmové ateliéry a U Majáku. Budou se stavět nové měnírny pro trolejovou síť v Přílukách a Malenovicích, modernizovat se bude měnírna Školní a pro stabilizaci napětí v trolejové síti vzniknou bateriové napájecí stanice na Lesní čtvrti a na Kocandě.

Prodlouží se trolejové vedení z Příluk přes nový nadjezd až do průmyslové zóny. V plánu je zatrolejování ulice Zarámí ve Zlíně a dovedení trolejbusové dopravy do prostoru nového dopravního terminálu, který má vzniknout pod nadjezdem v souvislosti s připravovanou modernizací železniční trati. Trolejbus by mohl jezdit i do továrního areálu. Bude se prodlužovat zatrolejovaný úsek trati v Otrokovicích od sokolovny až po zastávku Nadjezd.

„Mezi naše projekty patří rovněž pořízení modernějšího odbavovacího systému do vozidel MHD, nové palubní počítače, které budou komunikovat s modernizovaným systémem řízení dopravy na komunikacích ve městě. Nechybí ani projekt na instalaci fotovoltaických panelů na střechách objektů v areálu vozového depa DSZO, abychom si byli schopni určitou část elektrické energie i sami vyrobit,“ dodal Jaromír Schneider, který má ve firmě na starosti administraci projektů.

Tagy Dopravní společnost Zlín - Otrokovice DSZO
25 komentářů