Doprava ve městě Informační technologie Zprávy

V Ústí jako v Ostravě. Ve vozech MHD nově stačí jen přiložit kartu

Trolejbusy MHD Ústí nad Labem. Pramen: DPMÚL
Trolejbusy MHD Ústí nad Labem. Pramen: DPMÚL

Ústí nad Labem je dalším českým městem, v němž mohou cestující ve vozech městské hromadné dopravě využívat bezhotovostní placení jízdného. Jde přitom o takzvaný ostravský model, kdy není potřeba tisknout papírovou jízdenku. Ústecký dopravní podnik službu zavedl ve spolupráci se společnostmi ČSOB, Mastercard a Mikroelektronika.

„Multikanálový elektronický odbavovací systém pro městskou hromadnou dopravu, jehož základem je bezkontaktní platební karta, umožní komfortní a moderní způsob odbavení cestujících. Mezi základní přínosy bude patřit rychlost, jednoduchost, rozšíření možnosti odbavení nebo poskytnutí slevy z ceny jednotlivého jízdného při využití elektronické platby,“ řekl ředitel Dopravního podniku města Ústí nad Labem Libor Turek.

Validátor pro bezhotovostní platby v MHD. Pramen: Mastercard
Validátor pro bezhotovostní platby v MHD. Pramen: Mastercard

Systém elektronického odbavení je od 18. června ve vozidlech ústecké městské hromadné dopravy zatím ve zkušebním provozu. Cestující při nástupu pouze přiloží platební kartu k validátoru a tím zaplatí jízdné. Přiložit kartu k validátoru musí i při vystoupení z vozidla. Systém pak sám vypočte výslednou nejvýhodnější cenu jízdného. Stejně to funguje v Ostravě. V jiných městech, například v Praze, která bezhotovostní platby ve vozech zavedla nedávno, je třeba vytisknout papírový lístek. Jednotlivé jízdné bude v Ústí oproti stávající papírové variantě o desetinu levnější. Lanovka na Větruši není s novým systémem propojena.

„Ústí nad Labem se tímto projektem připojuje k Londýnu či Ostravě a pasažérům nabídne systém odpovídající zákaznické zkušenosti 21. století,“ uvedla manažerka rozvoje a obchodu společnosti Mastercard Zuzana Weissová.

Podobný projekt chystá například i Dopravní podnik města České Budějovice.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Romanero
Host
Romanero

Vzhledem k tomu, že většina cestujících v Ústí nemá ve zvyku platit za MHD, tak je systém odbavení marginální záležitost..

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

Romanero: Zeptejte se řidičů, kolik jízdenek denně prodají!

Děčíňan
Host
Děčíňan

DPmD a. s. začal používat systém platby bankovní kartou jako vůbec první v ČR a to již před více než dvěma lety. Bohužel ale, Děčínská MHD tento server nezajímá. A to jsme prosím statutárním městem.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

No, s tím tvrzením „jako vůbec první v ČR“ bych byl hodně opatrný …

Děčíňan
Host
Děčíňan

Je to tak. Právě proto, že moje město nikoho nezajímá, tak se o něm ani nic nikde nedočtete a tím pádem ani nemáte tuto informaci. Jednoduchá rovnice.

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

Děčíňan: Nebojte, jsme na tom stejně (Ústí taky nikoho nezajímá, přitom se tam dějí mnohdy zajímavé věci). To jsou ty Sudety 😐

Jiří
Host
Jiří

V Ostravě to funguje od 30.6.2016, to jsou tři roky. A to ještě dříve se dalo kartou platit jízdné v Plzni ( i jinde).Takže, jestliže to máte v Děčíně roky 2, tak jste nemohli být první v ČR.

Děčíňan
Host
Děčíňan

Nu, ty dva roky byly pouze orientační, dle mých dnešních zjištění na magistrátu statutárního města Děčína, to v DC funguje od 1. 3. 2015. Čili jednoznačně první byl DPmD. Tečka.

AAA
Host
AAA

Dejte si to za rámeček 🙂

PetrD
Host
PetrD

Ještě je otázka jak ta platba kartou probíhá a jestli odbavení kartou může být v úplně každém voze MHD.

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

PetrD: Co vím, tak platit kartou jde ve všech vozem DPMD (a taky jde v nich platit krajskou PČK).

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

No já nějak nevím. Úplný stařec snad ještě nejsem, ale k systémům „bez fyzického důkazu“ mám i tak celkem nedůvěru. To je něco jako existence hotových peněz i přes všechny výhody jejich elektronické verze. Kde je nějaká záruka, že například nějakému notorickému stěžovateli nebude „omylem“ jízdenka anulována?

Honza
Host
Honza

Super, jsem rád, že to začíná být v ČR norma, jen bych se přimlouval, ať to ty města fakt dělají bez papírových lístečků. Nerozumím proč, když Ostrava už to má dva a půl roku, tak třeba v Praze, aby automaticky okopírovali tento nejjednodušší a nejlepší systém, tak se místo toho rozhodnou, že si budete tisknout lístečky. Vždyť to jde přesně proti duchu toho systému, kdy máte přiložit, pípnout, a za tři sekundy je všechno vyřešeno, a ne že sebe a ostatní budete zdržovat tím, že se tiskne nějaký pitomý papírek. Takže doufám, že další města půjdou ve stopách Ostravy a… Číst vice »

Ondra
Host
Ondra

V rámci PID lze použít k online nákupu jízdenek aplikaci PID Lítačka, žádné papírové jízdenky tisknout nepotřebujete, nákup v automatu je pouze doplňková možnost. Znáte jiný IDS, který umožňuje nákup jízdenek online a zaplatit platební kartou?

Honza
Host
Honza

stahování další aplikace je moc složité, naopak pípat můžete nejen kartou, ale i mobilem, přes který je už dneska úplně běžné provádět bezhotovostní platby. a měsíčník si můžete nahrát na kartu taky. samozřejmě jako doprovodná služba, pokud to chcete používat vy, asi okej, ale jak už vám někdo napsal dole, turisti a přespolní vám žádnou appku jenom kvůli jízdě v pražské mhd fatk stahovat nebudou, takže systém tap and go je prostě univerzálnější a jednodušší. ale znova, jako doprovodná služba pro ty, co to tak chtějí kupovat, je to samozřejmě ok. čímž pro nás ostatní nemizí ta naprostá nelogika tisku… Číst vice »

Zbyněk
Host
Zbyněk

Co to má společného s EOS DPMUL?

Honza
Host
Honza

Například v Ostravě lze také zaplatit pomocí aplikace MojeDPO nebo jak se to jmenuje, nevím přesně nepoužívám ji.

Ondra
Host
Ondra

Moje DPO bohužel vyžaduje před použitím obtěžující registraci, na rozdíl od aplikace PID Lítačka, která umožní nakoupit jednotlivou jízdenku, bez podmínek. Mimochodem PID Lítačka je použitelná i pro toho, kdo nemá mobilní data – jízdenku lze koupit a dopředu aktivovat na určený čas v klidu doma. Tvrzení, že systém PID je v rámci ČR stále o krok napřed tak stále platí;)

Ondra
Host
Ondra

„Přikládání a pípání“ cestujících ve vozidle je možné jen v MHD v menších městech, ne v Praze, kde MHD přepraví přes tři milióny lidí denně.

Honza
Host
Honza

zajímavé, že v holandsku se takhle cestuje v celé zemi včetně vlaků, všude se pípá, sice ne kartou, ale buď lístkem, nebo separátní plastovou kartičkou, a MHD v Amsterdamu přepraví pravděpodobně víc lidí než Praha….takže váš argument je opět vyvrácen už existujícím systémem pípni a jeď v celém Holandsku…

Samo
Host
Samo

Áno, napr. Londýn je typickým príkladom „menšieho mesta“.

babilon
Host
babilon

Mně se systém bez papírků (nebo jiného důkazu, že nejsem černý pasažér) nelíbí. V systému nastane nějaká chyba a já nebudu mít jedinou možnost se bránit.

Frederick
Host
Frederick

To se mi stalo v Londýně dvakrát – poprvé jsem netušil, že ve Wimbledonu po projití turniketů musím znovu pípnout před nástupem do tramvaje, a tak mi to odečetlo pokutu přes 8 liber. Podruhé jsem jel vlakem z Victorie na London Bridge ( asi 45 minut jízdy vlakem po předměstích) a turnikety mě nechtěly pustit ven. Asi se jim nezdálo, že někdo jede trasu 5 stanic metra takovou divnou dobu. Nakonec jsem vyšel v závěsu za někým jiným a u automatu zjistil, že mi systém opět udělil pokutu a na Oystercard jsem tak asi 10 liber v mínusu. Pokud ještě… Číst vice »

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

Honza: On na těch fotkách (a asi i v tom článku) není vidět termninál, který je u řidiče (a ten má tiskárnu). Platba elektronicky je super, patří do 21. století, ale pro „dorozumívání“ mezi jednotlivými dopravci spadající pod IDS je jednodušší papír (kdyby byli všichni dopravci vybaveni softwarem, který akceptuje brát kartu jako přestupní jízdenku, tak je to na další diskuzi).

J.D.
Host
J.D.

Může jet na jednu kartu více lidí? (rodina)
A jak to funguje pro lidi, kteří nemají bezkontaktní kartu (typicky děti, ale i někteří starší lidé)?
Tohle jsem se zatím nikde nedočetl

aldik
Host
aldik

Zatím stále ještě fungují papírové jízdenky, následně bude kreditní jízdenka formou jednorázové karty s přednabitým kreditem s kterou si budete pípat jako s každou jinou kartou 😉

Jiří
Host
Jiří

Jo, to je dobrý byznys, když potřebuje člověk 10 minut busem tam a pak 10 minut zpátky. Normálně by si koupil dvě nejkkraší jízdenky za 10-20 korun, ale až se jízdenky zruší, tak si bude muset koupit kartu s přednabitým kreditem za 100. No nekupte to. Tak si říkám, jestli je vůbec legální trestat lidi bez platební karty trojnásobnou cenou jízdného…

Zbyněk
Host
Zbyněk

Jo? Ale v Ostravě je karta pro předplatite povinná protože jednotlivé jízdenky papírové jsou poměrně drahé a povětšinou jsou nepřestupní. Zde jde systém proti samotné Dopravě Ústeckého kraje, kdy jízdenky vydané přes BBK nejsou integrovány viz. Tarif DÚK a dále jde proti strategii, kdy radní pro dopravu (viz. Magazín pro cestující veřejnost) říka, že výhodné jízdenky nebudou podmíněny nějakou kartou jako v jiných krajích. Systém papírových jízdenek je v našich podmínkách rozhodně výhodnější. Falšování lze také přejít a to tím, že zavedeme systém, který by byl specifický, ale mnohem lacinější, kde je jízdenka tištěna na termocitlivý papír a platí rovou… Číst vice »

-TR-
Host
-TR-

Systém nejde proti DÚK, protože u předních dveří je jeden automat, kde v budoucnu bude možné vytisknout jízdenku do jiné zóny. Tato funkce ještě není spuštěna.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Jde protože proti DÚK ve smyslu toho, že např. měsíční si prý budu moci koupit pouze na čipové zařízení. Bylo to řečeno při spuštění DÚK, že výhody mají být dostupné co nejširší části cestujících.

Tokky
Host
Tokky

By mě zajímalo, co se bude dít, když pasažér zapomene při výstupu opět přiložit kartu. To mu bude nadále systém peníze odečítat?

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

Jednoduše – až vůz, ve kterém jste si při vystoupení nepípl, dojede na konečnou, tak vás systém odhlásí (a řekne vaší kartě/vašemu účtu, že jste vystoupil z vozidla a že už s ním nejedete -> odhlásí vás místo vaší blbosti). A pokud se v přihlásíte k jinému vozu ještě v době, kdy vůz, ve kterém jste si při výstupu zapomněl pípnout, ještě nedojel na konečnou, tak by Vás to taky mělo odhlásit z tamtoho vozu a přihlásit k novému (takhle jsem to pochopil ze všech možných diskuzí).

Jiří
Host
Jiří

Pokud se v Ostravě odhlásím při výstupu do asi 15 minut, tak mi počítá nejlevnější nepřestupnou jízdenku. Pokud se neodhlásím nebo pokud se jen přihlašují při nástupu, započítá přestupnou jízdenku. Na konci dne sečte jednotlivé jízdenky a pokud by výsledná částka byla dražší než celodenní jízdné, strhne si z karty částku odpovídající celodenní jízdence. Takže jako návštěvník nemusím řešit, jestli jedu jednou nebo stokrát. Mám jistotu, že zaplatím max celodenní jízdné. Mně to tak vyhovuje

Ondra
Host
Ondra

V Praze není třeba vytisknout papírový lístek (ale je možnost, pokud jej někdo potřebuje pro vyúčtování), stačí ukázat kód v aplikaci PID Lítačka na displeji mobilního telefonu, takže není třeba ve vozidle zdržovat šermováním kartou. PID je prostě stále o krok napřed:)

os.ka.rek
Host
os.ka.rek

Tady se ale bavíme zejména o turistech a lidech bez předplaceného jízdného.

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

Ono ve finále asi bude jedno, jestli si jízdenku „vytisknete“ ve voze nebo v automatu v centru (většina turistů přijede nejdříve do centra a pak až do okolí).
A taky se bavíme o lidech, kteří využívají k placení jízdného čipovou kartu DÚK (měla by tam časem taky fungovat). 🙂

AAA
Host
AAA

No a? Aplikace PID Lítačka (svému názvu navzdory) momentálně neumí nic jiného než jednorázové jízdenky.

kubisek
Host
kubisek

No ona PID Lítačka je sice pěkná věc, ale much má také stále dost. Třeba pro cestu po Kladně vám bez rozpaků navrhne a prodá lístek za 12 Kč, který ale na Kladně neplatí. Na druhou stranu, zavést ostravský systém v celé sítí PID by bylo celkem drahé. Ona jak Ostrava, tak Ústí má totiž pro MHD paralelní tarif. Praha nikoli.

Ondra
Host
Ondra

Domníváte se snad, že aplikaci PID Lítačku nemůže používat turista nebo člověk bez předplatného?! Právě pro tyto případy je aplikace PID Lítačka určená (předplatné dokonce zatím neumožňuje) – nevyžaduje registraci ani přednabitý kredit. Uveďte příklad jiného IDS, než PID, který umožňuje nakoupit a aktivovat jednotlivou jízdenku online.

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

PID je a bude oproti SZ Čech vždy (aspoň to tak zatím bylo) napřed, ale pro město, kde se na MHD dlouhou dobu kašle, je to aspoň dobrá vizitka a krok dopředu. Kéž by tomu tak bylo i nadále. 🙂

Zbyněk
Host
Zbyněk

To není pravda! Doprava zde funguje o sto procent lépe než před 10 lety. Tarif DÚK dopravu výrazně zlevnil a na Roudnicku je o poznání lacinější než ten Váš PID. I o víkendu dojedete kolem Ústí i do té nejmenší vesnice a docházková vzdálenost na veřejnou dopravu je také docela dobrá téměř odkudkoliv z našeho okresu.

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

Zbyněk: Já ale mluvil o DPmUL a ne o systému DÚK. To jo. Ten funguje parádně, ale doprava vrámci města ÚL trochu vrávorá.

Alexandr Mikulka
Host
Alexandr Mikulka

Viz odpověď od os.ka.rka a navíc by mě zajímalo, o co praktičtější je šermování mobilem, než šermování kartou?

AAA
Host
AAA

– nehrozí načtení omylem
– nehrozí nenačtení omylem
– nehrozí fronta u odbavovače
– a vyjma vlaků a příměstských autobusů se s mobilem šermovat vůbec nemusí nepříjde-li revizor

Ondra
Host
Ondra

Odpověď od os.ka.rka je zcela mimo, nepochopil a zjevně nezná fungování aplikace PID Lítačka. Je velký rozdíl „šermovat“ kartou pří nástupu/výstupu do každého vozidla mhd a „šermovat“ mobilem v mhd, pouze na vyžádání revizora, tj. při namátkové kontrole.

babilon
Host
babilon

Opravdu systém „nastudovat tarif, stáhnout aplikaci, koupit správnou jízdenku“ považujete za o krok napřed vůči „přiložím kartu a o nic víc se nestarám“?

Ondra
Host
Ondra

V aplikaci PID Lítačka si vyhledám spojení do cíle a poté ťuknu Koupit jízdenku, rovnou mohu zvolit začátek platnosti na zvolený odjezd. Poté mohu mít mobil offline. Po nástupu si ve vozidlu v klidu sednu a o nic dalšího se nestarám, nestresuji se, že nesmím zapomenout si kartou včas vždy „odpípnout“.

PetrD
Host
PetrD

„Přiložit kartu k validátoru musí i při vystoupení z vozidla.“ Tohle v Ostrave neni povinne. Pouze v případě ze jedete do 10 minut a nebudete prestupovat, tak to strhne méně peněz.

Anonym ze severu
Host
Anonym ze severu

Ono ve finále to vyjde skoro nastejno, protože většina lidí stejně přestupuje v centru a z centra to je na konečné zhruba 15 – 20 minut (vyjm. linek, co v centru začínají, ale těch je jenom pár). Uvidíme, co se z toho nakonec vyklube.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll