V soutěžích na autobusy v Libereckém kraji zůstal jen Busline, Zemkovu firmu vyřadili

Nové autobusy Iveco Crossway pro Busline. Foto: Jan SůraNové autobusy Iveco Crossway pro Busline. Foto: Jan Sůra

Společnost BusLine LK zůstala jediným uchazečem ve dvou zakázkách na zajištění dopravní obslužnosti ve dvou oblastech Libereckého kraje v hodnotě

Společnost BusLine LK zůstala jediným uchazečem ve dvou zakázkách na zajištění dopravní obslužnosti ve dvou oblastech Libereckého kraje v hodnotě více než miliard korun. Zakázku současně napadá společnost TD Bus, která se ještě před dvěma týdny jmenovala Busline.

O průběhu soutěží na zajištění autobusové dopravy na deset let až do roku 2029 informoval na tiskové konferenci hejtman Martin Půta. V zakázce s odhadovanou cenou 343 milionů hledá kraj dopravce pro Jablonecko, za 706 milionů pak pro Turnovsko a Semilsko.  „Naplňuje se černý scénář, jak bude soutěž probíhat,“ řekl Půta.

Do obou soutěží přišly dvě nabídky: od Busline LK, který v obou regionech dopravu zajišťuje nyní a od Okresní autobusové dopravy (OAD) Kolín patřící do skupiny ČSAD Invest miliardáře Zdeňka Zemka. Hodnotící komise ale nabídku OAD vyřadila kvůli tomu, že cena v nabídce překročila hodnotu zakázky.

Liberecký kraj se nové autobusové dopravce snaží vysoutěžit už přes osm let, zatím marně. Předchozí soutěž zrušil antimonopolní úřad, kraj byl proto nucen uzavřít bez soutěže nové smlouvy. I ty ale končí. Liberecký kraj je po Ústeckém dalším, který vážně řeší vlastního dopravce, protože se soukromými společnostmi nemá nejlepší zkušenosti. „Ukazuje se, jak moc je v autobusové dopravě tržní prostředí,“ podotkl ironicky Půta. Kraj chtěl kvůli tomu původně koupit ČSAD Liberec, to mu ale také zatrhl Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. 

Do soutěže se nepřihlásil například ani Transdev, který nedávno vstoupil na český trh, ani Arriva. Ta chtěla na podání nabídek více času.

Proti soutěži poslala námitky také společnos TD Bus. Jde o bývalý Busline, který se na konci července přejmenoval, nyní zajišťuje dopravu v Ústeckém kraji. Na stránkách busline.cz se přitom holding Busline dál k firmě hlásí. „Vzhledem k tomu, že webové stránky této společnosti jsou ve výstavbě, prozatím naleznete informace o jízdních řádech a provozvnách na území Ústeckého kraje na našich stránkách,“ uvádí se na stránkách nad oznámením, že společnost Busline změnila majitele. 

Podle Půty dorazily námitky TD Bus 28 vteřin před uzávěrkou nabídek. „Je to bývalá společnost Busline, je evidentní, že probíhá stejný pokus rozstřílet soutěž, jako v minulosti. Námitku považujeme za šikanózní,“ uvedl Půta.

Podle něj jsou Busline LK a TD Bus zjevně propojené, i když formálně to tak nevypadá. „Skuteční majitelé této firmy jsou připravené rozstřílet jakékoliv řízení, které se jich dotýká. Část rozpočtu na dopravní obslužnost prostě považují za svoje peníze,“ řekl Půta. Aktivity Busline a zejména někdejšího šéfa Jiřího Vařila, který je označován často za skutečného vládce firmy, začaly letos na jaře zajímat policii, Vařil byl obviněn a několik dní zadržen. 

Tagy Busline Lk Liberecký kraj Okresní automobilová doprava Kolín soutěž na zajištění autobusové dopravy pro kraje TD Bus
6 komentářů