V soutěži na tunel Homole na D35 je osm uchazečů, všichni prošli do druhého kola

Vizualizace východního portálu tunelu Homole na D35. Foto: ŘSDVizualizace východního portálu tunelu Homole na D35. Foto: ŘSD

Tunel by měl být dokončen v roce 2026.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pokračuje ve výběrovém řízení na zhotovitele tunelu Homole na budoucí dálnici D35. Tunel byl kvůli technické náročnosti vyčleněn jako samostatná stavba z úseku Ostrov – Vysoké Mýto, stavět by se mohl začít příští rok. Zahájení výstavby dálnice z Ostrova se plánuje o rok později.

„Bylo zahájeno druhé kolo výběrového řízení na zhotovitele tunelu Homole. V prvním kole všichni uchazeči splnili kvalifikační předpoklady, celkem jich postoupilo osm. V současné době je termín pro podání nabídek 14. března 2023,“ uvedla Petra Drkulová z pardubické správy Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).

Tunel budou tvořit dvě jednosměrné tunelové trouby o délkách 525 a 569 metrů, částečně se budou hloubit, zčásti razit ve skále. Oba tubusy budou propojeny dvojicí průchozích propojek, každá bude dlouhá 17,5 metru. Výška nadloží v raženém úseku se pohybuje od 8,5 do 24 metrů. Tunel bude podcházet frekventovanou silnici I/17 z Chrudimi.

Trasa D35 v úseku Ostrov - Vysoké Mýto. Foto: ŘSD

Trasa D35 v úseku Ostrov – Vysoké Mýto. Pramen: ŘSD

Vystupující lem portálů tunelu bude proveden v bílém pohledovém betonu. Na západní straně vznikne také samostatný provozně-technický objekt jednoduchého kvádrového tvaru s bílou omítkou. Oplechování, ostatní ocelové části jako vrata, rámy otvorů a ventilační mřížky budou zhotoveny v šedém provedení. Součástí stavby jsou také plochy před portály pro případ nutnosti zásahu složek integrovaného záchranného systému se služebními sjezdy.

ŘSD loni kvůli tunelu vypsalo předběžné tržní konzultace, které měly ukázat, zda se taková metoda výběru dodavatele vyplatí. Volba nechat pod jedním zhotovitelem projektanta i zhotovitele má své opodstatnění i kvůli zkušenosti s tunelem Pohůrka na D3 u Českých Budějovic, kde se po zahájení stavby musela změnit metoda výstavby tunelu. Původní projekt se ukázal jako nepoužitelný.

Náklady ŘSD odhaduje na 2,462 miliardy korun bez DPH. Tunel by měl být hotový v roce 2026. Celý úsek Ostrov – Vysoké Mýto dlouhý zhruba sedm kilometrů chtějí silničáři uvést do provozu v roce 2027. Naváže na část dálnice D35 Časy – Ostrov, která byla otevřena 22. prosince.

Tagy D35 D35 Ostrov - Vysoké Mýto Ředitelství silnic a dálnic ŘSD tunel Homole
32 komentářů