egoe-plus
Autobusy Doprava ve městě Metro Tramvaje

V pražské MHD přibudou spoje, metro bude jezdit o půl hodiny déle

Nový označník zastávky MHD v Praze na Palackého náměstí. Pramen: ROPID
Nový označník zastávky MHD v Praze na Palackého náměstí. Pramen: ROPID
Počet cestujících v metru včera poprvé od lockdownu přesáhl půl milionu lidí.

Jízdní řády městské hromadné dopravy v Praze čeká v příštích dnech a týdnech postupný návrat k normálnímu provozu, i když ještě ne úplný. Vyplývá to z dnes představených změn, které reagují na postupný nárůst poptávky a počtu cestujících.

Na změnách se dohodly Praha, Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) a organizátor dopravy Ropid. Poptávka po přepravě i počet přepravených cestujících postupně v pražské MHD rostou. Nejpřesněji to ukazují údaje z automatických sčítacích zařízení z metra. Tento týden metro využilo v průměru 487 tisíc cestujících. Včera poprvé od zavedení lockdownu 1. března metro přepravilo více než půl milionu pasažérů, konkrétně téměř 504 tisíc. Podle Ropidu počet cestujících rostl postupně už v průběhu března v metru i v autobusech a tramvajích.

Obdobný nárůst lze vysledovat i v autobusové a tramvajové dopravě. Zatímco tramvajové spoje na začátku letošního března využívalo v průměru zhruba 428 tisíc cestujících denně, což je 36–37 % oproti běžnému stavu před pandemií, v těchto dnech je to v průměru téměř 490 tisíc cestujících což představuje nárůst o zhruba 15 %. Autobusové spoje v průběhu prvního březnového týdne využívalo denně v průměru 377 tisíc cestujících, v současnosti to je v pracovních dnech v průměru 486 tisíc. Jedna se o nárůst bezmála 29 %.

Změny od 30. 4. 2021

• obnovení provozu noční tramvajové linky 99 v trase Sídliště Řepy – Nádraží Hostivař
• noční autobusová linka 906 je opět prodloužena o úsek Mokrá – Skalka
• zkrácení intervalů nočních autobusových linek 912 (z 60 na 30 minut), 913 (ze 120 na 60 minut) a 916 (ze 120 na 60 minut)
• na linku 909 budou opět nasazeny kloubové autobusy

Změny od 10. 5. 2021

• prodloužení provozu metra o půl hodiny (poslední odjezdy z konečných stanic po čase 23:00 hodin, poslední příjezdy na konečné stanice v rozmezí 23:30–23:40 hodin)
• prodloužení provozu denních linek tramvají a autobusů včetně příměstských spojů o hodinu do cca 23:00–23:45 hodin s navázáním posledních spojů na poslední spoje metra
• prodloužení provozu části denních příměstských autobusových linek s návazností na poslední spoje metra
• adekvátní úprava zahájení provozu nočních tramvajových a autobusových linek dle prodlouženého provozu denních spojů (první noční rozjezd tramvají v Lazarské ve 23:30 hodin)

Odebírat
Upozornit na
guest
24 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Panda

Podobně jako v otázce zdražování lítačky či omezení prodeje alkoholu je zřejmý rozpor mezi Praha Sobě a Piráty, kteří možná překvapivě zastávají ten konzervativnější „status quo“ postoj.

M M

99 by podle mě bohatě stačila celoročně do Starých Strašnic.

T478.5

Pokud to hodnotíte z pohledu řidiče tramvaje nebo uživatele IAD, určitě stačila. Pokud z pohledu cestujícího v MHD, tak si oblast Zahradního Města a Hostivaře podle mě rozhodně interval 15 minut zaslouží.

Leinad

Kdyby byla 97 v soupravě a vycházely by přestupy 😀

babilon

Dovolím si připomenout článek z Novinek, že návrat k normálnímu provozu není plánován ani po skončení pandemie.

https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/posledni-metro-o-pulnoci-uz-ne-vzkazuje-vedeni-prahy-40357820

„Metro bude končit bude i po září mezi 23:00 a 23:30. Do běžného stavu před pandemií by se neměla vracet ani noční MHD.“

Vít Jůza

Na bývalém přechodu na noční provoz až po půlnoci nic normálního není. Aspoň v rámci Prahy i z odpoledních směn do půl dvanácté musí být všichni doma, a kdo by potřeboval později, noční doprava je v Praze víc než dostatečná.

PetrN

Noční doprava je mnohdy efektivnější, než presrupovat z metra a čekat na příšerné intervaly navaznych večerních busu… Viz například cesty z centra směrem na jižní město (linky 911,910..)

Jiří Kocurek

„do půl dvanácté musí být všichni doma“

Asi to netušíte, ale někdy je to to přesčas a končí se po půlnoci. Když to má být v 7 ráno „na značkách“, tak se pracuje, až je to hotové.

robert

Noční vycházení skončilo, nikdo nemusí být do půl dvanácté doma.

realistický odhad

Hezké stanovisko, ale jsem vážně zvědav, čeho (resp. zda vůbec něčeho) v oblasti úspor přímo v nákladech DPP dosáhnou: podle mě (a to tvrdím už drahně roků) lze bez jakéhokoli omezování provozu či dokonce ještě i s jeho rozšířením uspořit na nákladech DPP odhadem asi 10 % z těch nyní vynakládaných.
Je absurdní, jestliže z celkové délky směny vozidla s řidičem tvoří prostoje v koncových stanicích někdy dokonce možná i více než polovinu celkové doby!

Radek

Tohle je zatím hodně předběžný výhled, sityuace se mění z týdne na týden. Co bude na podzim bych zatím nepředjímal.

Jan

Primátor s tím nesouhlasí: Poslední metro prý nebude jezdit o půlnoci, ale už o hodinu dříve, píšou @novinkycz. Nesmysl! Žádné takové rozhodnutí nepadlo. Za Piráty mohu slíbit, že budeme prosazovat co nejrychlejší návrat pražské MHD do běžného provozu, na jaký jsou lidé zvyklí a jaký byl před covidem. https://twitter.com/ZdenekHrib/status/1385229972948856833

mirek

njn, Novinky…

Suchdolák

A největší nehorázností je opětovné nasazení kloubových vozů na linku č. 909: nevím, kolik lidí tím jezdí po Žižkově a na Rohožník, ale na Suchdol jsou to většinou jen jednotky lidí i za normálních „necovidových“ podmínek, a to platí v celém úseku až z / do centra: při hodinovém intervalu je taková linka v podstatě zbytečná, protože tramvajím v centru stejně nepomůže, když ty jezdí v poloviční intervalu, a do okrajových částí Prahy řádně kvalitní dopravu také nezajišťuje – na Suchdol + do Lysolají by mnohem víc vyhovovala (a stačila) jediná společná (polo)okružní linka jen z „Kulaťáku“ v „sólo“ vozech,… Číst vice »

Luke

Tak mudrovat v komentářový sekci je dobrý, tím se problém vyřeší.
Napiš mail radnímu, Ropidu nebo MČ a zkus s daným radši něco dělat…

Karel

vyzkouseno, ROPID neodpovida ani mistnim uradum (i presto, ze MC ma zajem problem resit) natoz obycejnym obcanum…

T478.5

To je bohužel fakt, ROPID a odpovědi na podněty občanům, to je smutný příběh.

Suchdolák

Nevím sice, proč mi tykáte, ale když vám to udělá radost, tak vás mohu ujistit, že Scheinherrovi jsem o tom nesmyslu s kloubovými vozy na lince 909 říkal osobně už před asi rokem – ale Magostrát asi nutit ROPID a DPP šetřit nemusí, vždyť snáze se finance najdou přece třeba cestou zdražení jízdného, že …

Jan

Tak samozřejmě že na okraji města tím bude jezdit méně lidí než v centru. Tak je to ale se všemi linkami. Noční jednovozové trmvaje jsou často nacpané kolem širšího okolí Lazarské a na konci trasy volné. Přes Žižkov to bude určitě plnější, hlavně až se otevřou hospody.

Suchdolák

To sice asi bude, ale víc lidí než kolik je míst k sedění v „sólo“ vozu tam asi také nikdy jezdit nebude, protože jediný úsek, kde ten autobus nejede přes Žižkov v souběhu s tramvajemi, je mezi zastávkami Florenc a Ohrada, kudy ale zase jezdí i další noční autobusová linka.

pohledem realisty

Za normálních podmínek byla vždycky největší frekvence kvůli přesunům mezi nočními podniky zhruba uvnitř obvodové trasy Lazarská – Náměstí Republiky – Letná – Staroměstská – Lazarská, takže kdyby po tomto okruhu kroužily v (minimálně víkendových) nocích dvě okružní linky proti sobě v nějakém kratším intervalu, bylo by po starostech s přeplňováním sólo vozů a asi by stačilo i méně nočních tramvajových a především autobusových linek tranzitujících (mnohdy opravdu zbytečně) centrum. Navíc by to mohlo omezit i působení „nežádoucích osob“ v dopravních prostředcích, protože by neměly tak dobrou nabídku dlouhých tras nočních linek jako nyní.

mirek

Že něco jezdí na úplném okraji prázdné neznamená, že to jezdí prázdné v celé trase. Suchdol chce přijít o přímé spojení s centrem? Kde byste ty linky ukončil, když to Praha 6 na svém území odmítá? Nějaké okružní pidilinky jsou zoufale neefektivní i přes den, natož v noci.

Suchdolák

Máte zkreslené představy: ukončit noční autobusovou linku na „Kulaťáku“ nedělá problém, ostatně to tak mnoho roků v pohodě fungovalo – i když připouštím, že Hradčanská by sice byla možná lepší, pak už ale nevyjde půlhodinový interval na pouze jeden vůz. Polookružní či okružní linky jsou při dlouhých intervalech, tedy právě v nočním provozu, naprosto ideálním řešením: jízda o několik minut delší nikomu nevadí, když může v teple a v pohodě sedět ve vozidle místo čekání někde na zastávce, kde často není ani čekárna, a taková linka plošně obslouží mnohem větší území, které by jinak muselo obsluhovat více linek, takže se… Číst vice »