V Pardubicích se klepalo na kolejnici, několikamiliardová přestavba uzlu začala

Uzel Pardubice po modernizaci, vizualizace. Pramen: Správa železnicUzel Pardubice po modernizaci, vizualizace. Pramen: Správa železnic

V Pardubicích začala velká přestavba hlavního nádraží.

V Pardubicích se dnes odehrál tradiční rituální tanec mužů (a jedné ženy) s kladívky kolem kolejnice, což znamená, že oficiálně začala jedna z největších železničních staveb současnosti. Tou je přestavba a modernizace uzlu Pardubice, kterou za 5,59 miliardy sdružení firem Eurovia, Chládek & Tintěra Pardubice, Elektrizace železnic a GJW. Správa železnic vypsala tendr s odhadem 4,423 miliardy.

Nádraží čeká zásadní proměna. Dělníci v Pardubicích přestaví podstatnou část kolejiště, prodlouží podchod a vybudují nové ostrovní nástupiště číslo 5. Kompletní modernizací projdou také všechna stávající nástupiště tak, aby umožnila bezbariérový nástup do nízkopodlažních vlaků. Osazen bude nový informační a orientační systém a zvukové majáčky pro nevidomé. V podchodech budou nově pojízdné schody.

Poklepání kolejnice v Pardubicích. Pramen: Správa železnic

Poklepání kolejnice v Pardubicích. Pramen: Správa železnic

Nově vznikne i lávka, která propojí severní a jižní části města a budou z ní přístupy na perony. Průjezdná rychlost se zvýší ze 100 kilometrů v hodině na 160 kilometrů v hodině. Bude položeno 24 kilometrů nových kolejí a sto nových výhybek.

Práce v uzlu Pardubice výrazně omezí železniční provoz, a to především ve druhém roce výstavby. Podle dřívějších informací Správy železnic bude zcela vyloučen provoz v úsecích Pardubice-závodiště – Pardubice-Rosice nad Labem i Pardubice hl. n. – Pardubice-Rosice nad Labem, a to zhruba na pět měsíců. Předtím i potom bude omezen provoz i v mezistaničních úsecích Kostěnice – Pardubice hl. n. a Pardubice hl. n. – Přelouč. Rovněž kapacita samotné stanice Pardubice hl. n. bude omezena.

V roce 2020 se počítá s přípravnými pracemi v takzvané nulté etapě s krátkodobými výlukami. Hlavní stavební činnost bude probíhat v hlavních výlukách od února 2021 do prosince 2023. Práce na úpravě ETCS pak budou probíhat až do prosince 2024.

Tagy Správa železnic uzel Pardubice
171 komentářů