V Praze otevřela druhá plnicí stanice na vodík, vznikla na Barrandově

Nová vodíková stanice na vodík na Barrandově. Foto: Orlen UnipetrolNová vodíková stanice na vodík na Barrandově. Foto: Orlen Unipetrol

Stavba vyšla na více než 130 milionů korun.

Na pražském Barrandově vznikla druhá plnicí stanice na vodík do aut. Otevřela ji společnost Orlen Unipetrol. Sloužit bude osobním autům, autobusům a nákladním automobilům. Vodík má být jednou z cest ke snižování emisí z dopravy, zatím jde ale o velmi okrajový segment. Plnicí stanice vyšla na 136 milionů korun, dodavatelem technologie byla společnost Bonett Gas System. První vznikla v Ostravě.

Ministerstvo dopravy výstavbu vodíkové stanice na Barrandově podpořilo v rámci Operačního programu doprava 2. „Dle současného plánu čisté mobility by v České republice do roku 2025 mělo být 12 vodíkových stanic a 80 stanic pak do roku 2030,“ řekl ministr Martin Kupka. Současně upozornil, že dané cíle ještě nereflektují aktuální podobu návrhu evropského nařízení o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva, podle kterého je třeba vybudovat vodíkovou infrastrukturu každých 200 km na hlavní síti TEN-T. „V letošním roce proto očekáváme aktualizaci Národního plánu čisté mobility,“ dodal Kupka.

Druhá stanice vznikne v Litvínově

„Rozšiřování nabídky na našich čerpacích stanicích je plně v souladu se strategií rozvoje naší skupiny a navazuje na unijní a národní priority v oblasti rozvoje veřejné infrastruktury pro čistou mobilitu,“ řekl generální ředitel Orlen Unipetrol Tomasz Wiatrak. Plnicí stanice ORLEN Benzina na pražském Barrandově je plně samoobslužná, přístupná široké veřejnosti v non-stop režimu a vhodná pro plnění osobních i nákladních aut a autobusů. „Další vodíkovou stanici otevřeme v létě v Litvínově,“ dodal Wiatrak.

Vozidla na vodíkový pohon jsou v podstatě elektromobily. Svou energii nečerpají z baterií, ale prostřednictvím reakce vodíku s kyslíkem v palivových článcích za vzniku vody. Oproti stávajícím bateriovým elektromobilům mají delší dojezd a kratší dobu plnění.  Vodíkových aut zatím v Česku jezdí několik desítek. V roce 2030 by však podle odhadů Ministerstva dopravy České republiky mohlo být na českých silnicích až 50 000 vozů na vodíkový pohon.

2,47 Kč za kilometr

Unipetrol má podle svého vyjádření rozpracovány konkrétní plány na produkci vodíku za pomoci elektrické energie s ekologicky čistých zdrojů, jako je slunce, vítr nebo teplo v zemské kůře. „Do roku 2030 chceme vyrábět 4,5 tisíce tun vodíku s nízkou uhlíkovou stopou, což představuje pohon pro zhruba 30 tisíc automobilů,“ dodal Wiatrak.

Na Barrandově jsou k dispozici dvě plnicí pistole s odlišným tvarem hlavice pro plnění automobilů tlakem 700 barů a tlakem 350 barů pro plnění nákladních automobilů a autobusů. Cena vodíku na čerpacích stanicích ORLEN Benzina byla stanovena na 278 korun za jeden kilogram. Toyota uvádí u svého modelu Mirai spotřebu 0,89 kg na 100 kilometrů v kombinovaném provozu  Jeden kilometr tak vychází na 2,47 Kč.

Plnící stanici má využívat i Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP). Ten očekává na přelomu března a dubna dodání vodíkového autobusu Škoda H’City. Testovat ho bude na lince 170.

(V textu byla původně nesprávně uvedena cena za jeden kilometr, chyba vznikla převzetím špatného údaje o spotřebě. Za chybu se omlouváme)

Nová vodíková stanice na vodík na Barrandově. Foto: Orlen UnipetrolNová vodíková stanice na vodík na Barrandově. Foto: Orlen UnipetrolNová vodíková stanice na vodík na Barrandově. Foto: Orlen UnipetrolNová vodíková stanice na vodík na Barrandově. Foto: Orlen UnipetrolNová vodíková stanice na vodík na Barrandově. Foto: Orlen UnipetrolNová vodíková stanice na vodík na Barrandově. Foto: Orlen Unipetrol
Tagy Orlen Unipetrol vodíková mobilita
39 komentářů