lot
Doprava ve městě Infrastruktura Silnice Trolejbusy

V Brně vznikne při stavbě okruhu dočasná manipulační trať pro trolejbusy

Trolejbus Škoda 21 Tr v Brně. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra
Trolejbus Škoda 21 Tr v Brně. Foto: Zdopravy.cz / Jan Sůra

Město Brno zbuduje kvůli stavbě velkého silničního okruhu na severovýchodě města novou trolejbusovou trať. Přes dva kilometry dlouhá manipulační trať má ulehčit trolejbusům na linkách číslo 25 a 26 vjezd do vozovny Slatina během stavebních prací na okruhu. Oznámilo to město na svých stránkách.

Stavba tratě má začít ještě letos ve třetím kvartále; souvisí s chystanou stavbou silničního okruhu v úseku od Tomkova náměstí po Rokytovu ulici. Na stavbu dvou úseků okruhu je od ledna vypsaný tendr, jeho uzavírka se ale stále oddaluje. Aktuálně je odložena na 19. srpna.

Trolejbusová trať vznikne v ulicích Jedovnická a Bělohorská, povede od křižovatky Jedovnické a Novolíšeňské po křižovatku Bělohorské a Olomoucké. Celkem bude měřit 2 270 metrů. Manipulační trasa bude sloužit dočasně.

„Vzhledem ke zmíněným stavbám bude nutné v dotčené oblasti, především pak na okružních linkách na ulici Bubeníčkově, zajistit lidem pohodlnou dopravu. Nová manipulační trať zajistí její plynulost a nová měnírna zabrání případným poruchám a výpadkům sítě. Navíc se nám podařilo stavbu manipulační tratě zkoordinovat s Jihomoravským krajem, který plánuje opravit chodníky a vozovky na Bělohorské a v příštím roce i na Jedovnické,“ uvedl radní pro dopravu Petr Kratochvíl.

Na ulicích Bělohorská a Jedovnická stávající sloupy veřejného osvětlení nahradí sloupy kombinované, určené pro veřejné osvětlení i pro zavěšení trakčního vedení; osazeno bude 111 nových sloupů. Náklady na samotnou stavbu trakčního vedení a napájení budou 33 milionů korun bez DPH, vybudování veřejného osvětlení vyjde na 18 milionů korun bez DPH. Hotovo má být příští rok v květnu.

To už by měla být v plném proudu i stavba okruhu v délce 1,2 kilometru, jejíž předpokládané náklady činí 2,18 miliardy korun. Ze stavebního hlediska půjde o náročný úsek s několika mosty a dvěma mimoúrovňovými křižovatkami. Ta hlavní vznikne na Tomkově náměstí, které okruh překoná po mostě.

25 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
robert

Jestli ta trat bude vypadat stejne tragicky jako ty ostatni, tak nechci videt ten kruhac v Cernovicich. 🙁

TomášK

ten kruhac v cernovicich je naprosta parada, jezdím tama kazdej den minimalne 4x a vzdy me nejaky ridic prekvapi 🙂

Andrej

Máte niekto nejaké podrobnejšie „inside“ informácie v akom stave je tender na VMO v tomto mieste, a aká situácia s pozemkami a povoleniami? V čom sú ešte problémy?

Tomáš Gottschalk

Vázne to hlavně na husovických Sokolech. Město si myslelo, že si nimi vyjebe a ono ne.

Štěpán Moučka

Linky 25 a 26 ale nezajišťuje vozovna Slatina, jedná se ozvu vozovnu husovice

robert

To sice ano, ale vozy budou prevezeny do Slatiny.

Robert

Právě proto, že z Husovic nebude výprava možná, se vozy přesunou do Slatiny a postaví se jim trať na výjezd.

Lech Malý

No a takže ‚slatinské‘ a ‚šlapanické‘ linky se přesunou do husovické vozovny?

Kubrt

A proč?? Co je na Robertově příspěvku nejasné? Vše ze Slatiny.

Lech Malý

No třeba proto, že husovická vozovna bude pro slatinské linky dostupná, a prostě mi vrtá hlavou, jestli bude ve vozovně Slatina dost místa pro všechny.

Luděk

Nikdy to dostupné nebude jediné spojení sítě v Líšni a Vynohradech je přes Tomkovo náměstí a když se bude stavět VMO tak spojení minimálně dočasně zanikne
Aby zůstala možnost obsluhy této oblasti trolejbusy musí vzniknout propojení se Slatinskou vozovnou

Lech Malý

Mluvím o slatinských linkách, pro které bude husovická vozovna dostupná přes Křenku a Cejl.

Luděk

Už vidím ty nadšené zástupy řidičů jak na Kolišti přehazují faje na manipulační trasu.

Slatinsky zůstanou ve Slatině jen přibudou klouby na x25/26

Lech Malý

No prostě jsem se zeptal, když se bude stavět přes dva km nové trasy, tak by se v tom ty dvě výhybky potřebné pro cestu z Křenky na Cejl už asi ztratily. Myšlenka, že by si ty vozovny prohodily funkci, se mi jaksi nabízela.

Lech Malý

Mmch v opačném směru budou ukončeny 25/26 kde? Už na Mendláku nebo někde v nějaké dočasné smyčce?(Třeba na Lesné 🙂 )

Luděk

Podle mých informací by se měli využívat po dobu průjezdnosti Tomkova náměstí Husovice a před zneprujezdnění by měla vzniknout konečná na Kohoutové

Lech Malý

Děkuji. A poslední věc: možnost natáhnout druhou stopu Zábrdovickou shodila ze stolu neproveditenost odbočení z Vranovské na Cejl, požadavek připravit síť na opuštění Husovic, nebo kombinace obojího?

Kubrt

Tahle trať právě umožní, aby je zajišťovala vozovna Slatina 😉
Ostatně vozovna Husovice před sebou má nejspíš muzejní budoucnost.

Zdeněk Sýkora

Jenže ta trať potom zanikne. Přijde mne to jako velká škoda, když už bude stát.

ene bene

Známe to, dočasná trať… během dočasného provozu se zjistí, že je docela užitečná… a už tu s námi zůstane. Je to jedna z možných cest rozvoje, nejsem proti.

M H

Dočasnost bude dána zahájením stavby VMO Vinohrady (tj. 12. úsek VMO), který vznikne právě přestavbou Jedovnické a jeho6 stavba se momentálně předpokládá v letech 2030-2035 [zdroj: http://www.mestsky-okruh-brno.cz/plan-vystavby/%5D. Tedy tato trať bude v provozu minimálně 10 let, ale jednoho dne budou její dny sečteny.

Vojta

Nicméně je to škoda, ono i na tom VMO by přece nakonec ty troleje být mohly. Zejména by se hodily mezi Tomkovým náměstím a Vlčnovskou.

PvvS

Těžko, když ta silnice kompletně zmizí a bude se stavět znovu a trochu jinde, jak výškově, tak pozičně.

ene bene

Zkouším si to představit, jak Jedovnická na několik let zmizí a bude se objíždět kdovíjak a pak se znovu objeví v úplně novém významu a bude se na ní snažit vrátit místní obsluha Líšně a kdoví, nakolik to půjde k sobě… Děkuji za upozornění, budu to sledovat.

Martin V.

No ono by to v Brně nebyla až taková novinka. Před lety postavili trať od Janáčkova divadla do Štefánikovy čtvrti (nesouvisející s ostatními částmi sítě) a na Úvoze a Kotlářské vznikla manipulační trať, která se pak přes Tomkovo náměstí dostala až na Starou osadu. A jak jsem po té Kotlářské chodil, tak jsem lamentoval, že tohle by byla úžasná tangenciální linka (tehdy byla brněnská MHD většinově radiální). Po pár letech, co tam visely dráty, to zjevně napadlo i další lidi a DPMB zřídil linku s intervalem snad 20 minut jen v pracovní dny max. do 22 hodin. I přes to… Číst vice »