V Brně testují na čtyřech autobusech antikolizní kamery, hlídají jen živé objekty

Antikolizní systém v autobuse brněnské MHD. Pramen: DPMBAntikolizní systém v autobuse brněnské MHD. Pramen: DPMB

Zařízení zároveň sleduje, zda řidič zbytečně nezrychluje a pak prudce nebrzdí.

Dopravní podnik města Brna (DPMB) začal na čtyřech autobusech testovat antikolizní kamery, které řidiče upozorní na riziko srážky. Systém sleduje i dynamiku jízdy či vychýlení z jízdní dráhy. Podnik ho má zapůjčený na tři měsíce, pak jeho užitečnost vyhodnotí.

„Mrtvý úhel je pojem, který z praxe známe jako řidiči osobních vozů všichni. Jsou místa, na která při jízdě vidíme zpětným zrcátkem nebo přímým pohledem jen velmi obtížně. Testované zařízení sleduje právě tyto úhly a řidiče informuje o případném riziku střetu s chodci, cyklisty nebo motocyklisty. Osobně jsem zvědavý na zkušenost našich řidičů s tímto zařízením,“ uvedl šéf DPMB Miloš Havránek.

Kamery jsou nainstalované na čtyřech místech vozu – dvě na čele a dvě na zadní části. Umělé vidění je vyvinuto tak, aby s dostatečným předstihem identifikovalo v zorném poli živé objekty – chodce, cyklisty a motocyklisty. Neživé věci ignoruje.

Na riziko střetu systém řidiče upozorňuje světelným barevným signálem. Žlutá kontrolka informuje o tom, že se v některé z mrtvých zón vyskytuje osoba a vyzývá jej, aby jednal opatrně. Pokud se osoba nachází přímo v kolizní dráze a hrozí bezprostřední nebezpečí střetu, rozsvítí se řidiči červená kontrolka a spustí se zvukový signál.

Zařízení zároveň sleduje, zda řidič zbytečně nezrychluje a pak prudce nebrzdí, což se odráží na spotřebě paliva. Dalším sledovaným chováním řidiče a vozu je odchylování z jízdní dráhy do jiného jízdního pruhu.

Podobný systém mají od loňského podzimu nové autobusy Dopravního podniku města Olomouc, na tramvajích je jako první začal před rokem používat Dopravní podnik Ostrava.

Tagy antikolizní systém DPMB
11 komentářů