Ústecký kraj schválil redukci peněz na veřejnou dopravu o pětinu. Hledá úspory

Motorová jednotka Pesa RegioShark 844 u Markvartic na trati z Děčína do České Kamenice. Foto: České dráhyMotorová jednotka Pesa RegioShark 844 u Markvartic na trati z Děčína do České Kamenice. Foto: České dráhy

Vedení kraje slíbilo hledat úspory, aby nemuselo v jízdních řádech tolik škrtat.

Cestující v Ústeckém kraji čeká od července s největší pravděpodobností omezení veřejné dopravy. Zastupitelé Ústeckého kraje dnes schválili rozpočet na letošní rok, který může vést ke zrušení až pětiny spojů.

Po mnohahodinové debatě vedení kraje slíbilo, že bude hledat ještě vnitřní úspory, částečná redukce provozu je ale takřka jistá. Důvodem je očekávaný propad daňových příjmů. Letos dojde v kapitole veřejné dopravy k seškrtání desetiny rozpočtu, tedy konkrétně 220 milionů korun. Ke škrtům má dojít od července, prakticky se jedná o pětinovou redukci.

Nikdo nebude škrtat spoje do škol a do práce. Hledáme vnitřní úspory ve fungování veřejné dopravy, od nájmů přes naftu nebo nákladů na propagaci. Budeme jednat s městy, zda by neměla být do financování dopravy více zapojena,“ řekl radní pro ekonomiku Jan Růžička (KDU-ČSL). Odbor dopravy podle analyzuje skutečnou obsazenost spojů.

Zatímco loni měl odbor dopravy a silničního hospodářství Ústeckého kraje rozpočet 3,156 miliardy korun, letos bude mít 2,748 miliardy. Na samotnou dopravní obslužnost mají jít dvě miliardy korun. Kraj letos počítá v návrhu rozpočtu se schodkem 770 milionů korun a výpadkem daňových příjmů ve výši 1,2 miliardy korun.

„Jedná se o zcela radikální, vlastně až drastickou redukci objednávané dopravní obslužnosti, která poznamená celou soudržnost a celistvost systému, a jen s vypětím úsilí se možná podaří zachovat zásadní síťové vlastnosti a provázání veřejné dopravy celého Ústeckého kraje,“ uvádí úředníci odboru dopravy v materiálu, který zastupitelé schválili.

Větší škrty čekají autobusy

Návrh rozpočtu počítá s redukcí ročního objemu výkonů veřejné dopravy o deset procent. Jedná se ale o omezení, které nastane až od července, prakticky tak dojde k seškrtání výkonů o pětinu. Kraj předpokládá, že takové omezení uspoří 6,5 % rozpočtu na veřejnou dopravu. Větší škrty čekají autobusy: o –12,9 % od července (z původní částky 855,8 milionu na 745,2 milionu korun). Na železnici pak dojde ke škrtům o desetinu z 1,014 milirdy korun na 912,6 milionu korun.

Bývalý náměstek hejtmana pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM) upozornil, že omezení peněz přinese ještě větší škrty dopravních výkonů. Jinými slovy, deset procent ušetřených prostředků může znamenat podstatně větší procentní redukci spojů. „Bude potřeba se domluvit s dopravci na změně smluv. Je nutné si uvědomit, že pokud se například na jednom turnusu s 20 spoji pět škrtne, dál se bude muset platit řidič v práci nebo fixní náklady na autobus. Fakticky se ušetří jen za naftu,“ říká Komínek, podle kterého návrh rozpočtových změn přinese mnohem větší omezení výkonů. Kraj v materiálu uvádí, že smlouvy jsou nastaveny většinou tak, že lze omezit objem výkonů až o pětinu.

„Ekonomický efekt takto velké redukce je ve skutečnosti sporný a celospolečenské dopady neumožněných cest do práce a do škol u jednotlivých obyvatel s touto teoretickou úsporou neumíme porovnat. Zde je třeba srovnat a znovu zvážit účel a důsledky úspor, kdy místo cca 10 % poklesu výkonů uspoříme jen asi 6,5 % financí a rok 2021 skončí kraj s dopravou redukovanou o 20 %,“ píše se v textu úředníků.

Podle radního pro dopravu Marka Hrabáče (ANO) už v tuto chvíli vidí na kraji možné úspory. „Například nafta je levnější, než se počítalo v rozpočtu. Tlačíme na všechny smlouvy, kde to jde. Zatím jsme zatáhli za ruční brzdu,“ řekl Hrabáč.

Tagy Doprava Ústeckého kraje DÚK Top Ústecký kraj
152 komentářů