Ujetí vlaku v Martinicích: Strojvedoucí chyboval, brzdila dcera výpravčího

Ujetý RegioSpider po zastavení ve Velkém Meziříčí. Autor: Drážní inspekceUjetý RegioSpider po zastavení ve Velkém Meziříčí. Autor: Drážní inspekce

Drážní inspekce vydala po téměř ročním šetření závěrečnou zprávu k nezajištěné jízdě vlaku mezi Křižanovem a Velkým Meziříčím. Motorák řady

Drážní inspekce vydala po téměř ročním šetření závěrečnou zprávu k nezajištěné jízdě vlaku mezi Křižanovem a Velkým Meziříčím. Motorák řady 841 (RegioSpider) ujel loni v únoru strojvedoucímu před zastávkou Martinice a s 11 cestujícími se vrátil zpět do Meziříčí. Tam zastavil, nikomu se nic nestalo, nevznikla žádná materiální škoda.

Drážní inspekce konstatovala, že příčinou bylo selhání strojvedoucího. Vlak před Martinicemi automaticky zastavil kvůli poruše brzdy (rozpojená hadice). „Strojvedoucí, ve snaze závadu odstranit a uvést vlak opět do pohybu, manipuloval se vzduchovými ventily takovým způsobem, že vypustil vzduch z obou podvozků a zároveň uzavřel přívod vzduchu od kompresorů, čímž způsobil, že HDV nebylo schopné brzdit a samovolně se po spádu rozjelo zpět do žst. Velké Meziříčí,“ popisuje Drážní inspekce.

Dodává, že strojvedoucí postupoval v rozporu s návodem, který měl pro případ poruchy brzd na stanovišti. Tam se píše: „Nikdy neodstavuj střadačovou brzdu na obou podvozcích zároveň! Toto se dá provést jen při odtažení jiným vozidlem, a až po přivěšení k němu!“

Trať Velké Meziříčí - Křižanov, místo, odkud se vlak rozjel bez strojvedoucího. Autor: Drážní inspekce

Trať Velké Meziříčí – Křižanov, místo, odkud se vlak rozjel bez strojvedoucího. Autor: Drážní inspekce

Při rozjezdu se ihned automaticky zavřely dveře, takže strojvedoucí už nemohl naskočit zpět. Předchozí nesprávnou manipulací s ventily uvnitř vozu přitom strojvedoucí vyřadil z provozu i záchrannou brzdu. Tu strhla dcera výpravčího z Křižanova, který poté, co se nedočkal vlaku, dceři volal a radil. Dcera se snažila brzdit i na stanovišti strojvedoucího. Stržením záchranné brzdy, která nefungovala, se nicméně aktivovala elektromagnetická kolejnicová brzda a začala vlak alespoň přibrzďovat. Kvůli přehřívání fungovala v intervalech, rychlost vlaku se v této době pohybovala v rozmezí 18 až 21,5 kilometru za hodinu. Pak přišlo stoupání a vlak bezpečně zastavil ve Velkém Meziříčí, kde jej zajistil informovaný výpravčí.

Neovládaný vlak ujel dráhu 4,073 kilometru za 13 minut a 58 sekund, jel tedy průměrnou rychlostí 17,5 kilometru v hodině. Jako doplňující zjištění inspektoři dodávají, že k jízdě vlaku Os 24948 bylo použito „drážní vozidlo, které svým technickým stavem neodpovídalo požadavkům bezpečnosti drážní dopravy“. Za mimořádnou událost ale může pouze strojvedoucí, neboť vozidlo na svou poruchu brzd zareagovalo správně.

Případ z Martinic přitom není až tak ojedinělý. V létě 2017 ujel strojvedoucímu RegioPanter ze zastávky Kadaň-Prunéřov. Několikrát pak projel Kadaní. Událost se obešla bez zranění i škod na majetku. Katastrofě zabránil duchapřítomný výpravčí, který jednotku přesměroval na neelektrifikovanou trať do Kadaně, takže neujela směrem ke Klášterci nad Ohří. Viníkem shledala inspekce rovněž strojvedoucího. Bez škod na zdraví a majetku se obešlo i ujetí soupravy vlaku EC 174 ze stanice Rájec-Jestřebí směrem k Blansku v roce 2009. I zde vlak nezajistil strojvedoucí.

Tagy České dráhy drážní inspekce nehoda Top Vysočina
125 komentářů