U Stéblové končí omezení. Vlaky začínají jezdit po dvou kolejích, zprovozní i nástupiště v Rosicích

Výstavba druhé koleje mezi Rosicemi a Stéblovou. Foto: MDČRVýstavba druhé koleje mezi Rosicemi a Stéblovou. Foto: MDČR

Zprovoznění nastalo díky změně postupu o rok dříve.

Na české železniční síti je další dvoukolejný úsek. Správa železnic dnes otevírá druhou kolej mezi Pardubicemi – Rosicemi nad Labem a Stéblovou. Končí tak doba výluk a různých omezení na trati mezi Pardubicemi a Hradcem Králové. K předání druhé koleje dojde dnes odpoledne, o rok dříve, než byl plán. Cestujícím začne sloužit také 1. nástupiště v Rosicích.

Práce za téměř 2,7 miliardy korun budou dokončeny v příštím roce. K otevření druhé koleje dochází téměř na den přesně na výročí železniční tragédie ve Stéblové, ke které došlo 14. listopadu 1960. Tehdy zahynulo 117 lidí.

„Podle původní dokumentace projekt počítal se spuštěním dvoukolejného provozu až koncem roku 2023, díky výborné spolupráci se Správou železnic se ale podařilo uplatnit jiný postup a úsek tak můžeme zprovoznit v podstatě o rok dříve,“ říká projektový manažer Skanska Jan Mitlőhner.

Zdvoukolejnění je součástí modernizace trati z Pardubic až do Stéblové, které začalo loni na jaře, zakázku získalo sdružení Skanska a Elektrizace železnic. Jeho součástí je i nový most přes Labe.

Modernizace trati Pardubice – Stéblová. Pramen: Správa železnic

160 km/h od roku 2024

Původní kolej dříve jednokolejného úseku o délce 7,5 km prošla kompletní rekonstrukcí již během čtyřměsíční výluky na přelomu letošního jara a léta. Na trati mezi Pardubicemi a Stéblovou proběhla obnova trakčního vedení a mostních objektů.

Modernizace přispěje rovněž ke zvýšení traťové rychlosti, na třech místech došlo k částečnému napřímení trati. Po zprovoznění zabezpečovacího systému ETCS, plánovaném na rok 2024, budou moct vlaky v úseku jezdit rychlostí až 160 km/h.

Železniční stanice Pardubice-Rosice nad Labem prošla úpravou kolejových rozvětvení pro napojení dvoukolejných traťových úseků. Změnila se rovněž konfigurace kolejiště kvůli vzniku nových nástupišť. K nim nyní cestující začnou využívat mimoúrovňový přístup nově vybudovaným podchodem. Podchod nahradil dřívější přechod přes kolejiště také na zastávce Pardubice-Semtín. Zde v rámci rekonstrukce trati vznikla dvě nová vnější nástupiště s přístřeškem.

Po rekonstrukci stanice Stéblová je dokončená už i výstavba zcela nové zastávky Stéblová obec. „Vznikla u železničního přejezdu a místním výrazně zkrátí docházkovou vzdálenost na vlak. Do provozu ji uvedeme společně s prosincovou změnou jízdního řádu,“ poznamenává náměstek Stavební správy východ Správy železnic Radomil Novák.

Další zrychlení přinese zprovoznění dvoukolejného mostu přes Labe mezi pardubickým hlavním a rosickým nádražím. „Na obou březích pracujeme na opěrách a pilířích, vyrábíme a navážíme novou nosnou ocelovou konstrukci, kterou v příštím roce vysuneme nad řeku,“ dodal Mitlöhner.

Tagy Elektrizace železnic Rosice nad Labem - Stéblová Skanska Správa železnic Trať 031 Pardubice - Hradec Králové zdvoukolejnění Pardubice - Hradec Králové
76 komentářů