U ČD končím, neměl bych už žádné osobní volno, říká známý strojvedoucí z twitteru

Michal Kopťár při řízení lokomotivy 363 v čele Západního expresu. Foto: Lukáš PošepnýMichal Kopťár při řízení lokomotivy 363 v čele Západního expresu. Foto: Lukáš Pošepný

Michal Kopťár je v Česku bezkonkurenčně nejznámějším strojvedoucím. Díky jeho účtům na sociálních sítích ukazuje profesi z různých stran a

Michal Kopťár je v Česku bezkonkurenčně nejznámějším strojvedoucím. Díky jeho účtům na sociálních sítích ukazuje profesi z různých stran a snaží se o její popularizaci. Po třech letech u Českých drah ho ale čeká přestup. Včera oznámil, že u státního dopravce končí, protože podle něj nelze dál skloubit práci s osobním volnem.

Uvádíte, že nejde skloubit práci a osobní volno. Jak konkrétně?

Ano, odkazoval jsem tím na nový grafikon, který každoročně přichází v prosinci a přináší s sebou mnoho změn, které korespondují i s personálním zařazením strojvedoucích v turnusech, letmu (nepravidelné přidělování směn, pozn. redakce) nebo skladbě směn. Rád bych upozornil, že jde jen o můj pokorný pohled na celou budoucí problematiku, který nikomu nevnucuji a plyne pouze z vlastních potřeb, které mám. Nacházím se v současné době v turnuse, který se zmiňovaným příchodem grafikonem bude rapidně ponížen o délku volna, zhoršuje se skladba směn a posouvají se nástupy například na 0:52.  Máte-li takto složené směny, tak ve volném čase budete spíš dospávat nebo budete fungovat v lehce apatickém stavu, protože další den opět budete vstávat ve dvě hodiny ráno. Zkrátka budete neproduktivní a cirkadiánní rytmus bude rozhozen více, nežli je tomu dnes. V tomhle ohledu jsem si řekl, že nemohu od příštího roku pokračovat.

Nebylo jiné řešení?

Byla zde možnost jít logicky do letma, které je dnes již v takovém stavu, že není výjimkou mít i 14 nočních v měsíci, což už z podstaty věci je špatně, a čerpám z reálného podkladu. Poslední možností bylo se přestěhovat, protože se zdá, že na jiných pracovištích v rámci Českých drah, jsou výkony “lidštější”, alespoň co jsem měl možnost vidět, je-li to plošné, nemohu potvrdit. V zásadě platí, že všude je chleba o dvou kůrkách, Praha se mi v tomto ohledu zdá však absolutně mimo.

Jak dlouho jste výpověď zvažoval, co bylo posledním impulsem pro podání?

Výpověď jsem zvažoval poslední tři měsíce, ve kterých jsem se snažil neustále hledat cíle pro následující roky a směr, kterým se chci ubírat. Jak jsem již zmiňoval – stěhování nebo výpověď. Rozhodnutí se proto urodilo na pragmatických základech. A ačkoliv to u mé první odpovědi výše vyznělo očividně velmi negativně, u drah jsem za posledního půl roku zažíval opravdu krásné momenty, které mě vždy na nějaký čas dokázaly odtrhnout od toho odejít, ale pak se to stejně vrátilo, protože negativa převažují. Posledním impulzem byl návrh turnusů a směn pro nový grafikon.

https://twitter.com/istrojvedouci/status/1057637648305549314

Je důvodem i nedostatečné finanční ohodnocení?

Musím ještě jednou raději zopakovat, že se jedná čistě o můj pohled a tak jak to vnímám, nicméně co se aglomerace, kde žijeme, týče a ostatních povolání, která jsou taktéž velmi zodpovědná (policie, hasiči, učitelé, záchranáři), máme dobré ohodnocení ve srovnání s nimi, avšak i tak to není úplně ideální, důvodem však z výše uvedeného není.

Zkoušel jste nějak nadřízeným vysvětlit, že situace s počty přesčasů je neúnosná? Jaká byla z jejich strany reakce na výpověď?

Postupoval jsem v souladu s tím, co ze své pozice řadového strojvůdce mohu udělat. Své námitky, jako i ostatní, jsem adresoval našemu turnusovému důvěrníkovi, který je předložil na setkání s povolanými osobami, které mají sestavování v gesci. Setkání nicméně moc změn nepřineslo a proto se celá věc předává další instanci. Nicméně než se podaří na další úrovni něco změnit, bude zde již platný grafikon a bude se podle něho fungovat. Proces je to zdlouhavý a efekt minimální. Je to hrozná škoda, protože zmiňovaný důvěrník apeloval argumentem, že hrozí další odliv strojvůdců, který zde byl před několika lety, kdy ze stejných nebo podobných důvodů odešli strojvůdci ke konkurenci. Jeho slova však nikdo nebral na zřetel a odchody jsou zde. Asi nebudou tak masivní, uvidíme.

Přemlouvali vás nějak?

Ne. Možná i proto, že jsem deklaroval, že mé a rozhodnutí kolegy, co přišel taky přinést výpověď ve stejnou dobu, je neměnné. Poslechl jsem si akorát důsledky mého rozhodnutí, kdy nebudu mít právo dostat plánované odměny. Což beru sportovně, proč bych je taky dostával, přece jsem tu celý rok nepracoval a nedělal přesčasy. Vem to čert, ale tím se potvrdilo mé rozhodnutí a politika společnosti vůči lidem, kteří tvoří její základ.

Byl jste v odborech?

Členem odborové organizace jsem byl a stále ještě jsem dokud mi neuplyne výpovědní lhůta. Bohužel však jen z důvodu pojištění odpovědnosti, protože jiný benefit, který bych citelně vnímal, mi to nepřináší. Budu za to pravděpodobně pranýřován, ale postoj a schopnosti odborů třeba při vyjednávání podmínek kolektivní smlouvy mi přijde nešťastné. Možná je to můj chybný úsudek, beru. Reálně však srovnávám schopnosti těchto organizací s Dopravním podnikem hl.města Prahy, kde taktéž funguji a tam je jejich práce nesrovnatelná s tím, co je tady na železnici, proto jsem v tomhle ohledu skeptický. Rád bych se však pletl, opravdu.

Víte o dalších strojvedoucích, kteří dávají výpověď?

Ano, vím o několika, kteří již výpověď podali již za měsíc říjen. Nespokojenost je enormní a ostatní dopravci nabízejí si troufám říct lepší nebo srovnatelné podmínky.

Budete muset ČD za předčasný odchod platit něco za výcvik nebo můžete jít bez doplatku čehokoliv?

Národní dopravce do mého výcviku investoval nemalé peníze. Proto jsem se mu zavázal na pět let. Zmíněnou dobu díky okolnostem nesplním, zbylá část tak bude delegována na mého nového zaměstnavatele, který se zavázal, že jí uhradí, protože mu to i tak přinese benefity v podobě hotového strojvůdce.

V minulosti jste chvíli přerušil působení na twitteru i kvůli kolegům. Změnilo se nějak vnímání vašeho účtu mezi kolegy, případně nadřízenými?

Nevím, zda-li se změnilo plošně, nicméně mám však pocit, že někteří možná pochopili, že nešlo o můj osobní profit, ale o zviditelnění naší profese jako takové, což zpětně mohu s čistým svědomím říct, se podařilo. Žádná jiná PR akce neměla takový dosah, aby zviditelnila něčí povolání, ani současná oficiální náborová kampaň. Možná i opadla fáma, kdy si mnoho lidí myslelo, že do mého vystupování v mediích jsou nějakým způsobem zaháčkovány dráhy. Opak byl však pravdou. Mé vystoupení na konferencích bylo vždy čistě na bázi oslovení pořadatele a tak to bylo i v jiných oblastech. Paradoxně až tam jsem se zpětně dozvěděl, že mojí práci vedení sledovalo a kvitovalo jí, avšak žádnou zpětnou vazbu jsem nikdy nedostal. Můj budoucí zaměstnavatel mi naznačil, že by chtěl v tomto ohledu spolupracovat a využít tak potenciál, který v tomhle ohledu mám. Což je v pořadí druhý benefit, který může v tomto konkrétním případě dostat. Dráhy o to nestály.

Máte už představu, kam půjdete?

Nabídky mám i mimo železniční sektor, strojvůdcem však chci zůstat i nadále, proto si velmi vážím nabídky společnosti RegioJet, kterou jsem s pokorou přijal.

Tagy Michal Kopťár RegioJet strojvedoucí
167 komentářů