LOT 3a leaderboard

TSK přehodnocuje plán opravy druhé lávky na železničním mostě, čeká na SŽDC

Pražská Technická správa komunikací se možná příští rok nepustí do plánovaných oprav druhé z lávek na železničním mostě pod Vyšehradem.

Pražská Technická správa komunikací se možná příští rok nepustí do plánovaných oprav druhé z lávek na železničním mostě pod Vyšehradem. Důvodem je nejasná budoucnost samotného mostu, o jehož osudu rozhodne Správa železniční dopravní cesty. Projevuje se tak historické dvojvládí nad mostem, kdy původní konstrukce s tratí patří státu a o něco později zavěšené lávky jsou města.

„Jednáme se SŽDC a zvažujeme, zda vůbec druhou lávku opravovat,“ uvedl při dnešním kontrolním dni na stavbě šéf TSK Petr Smolka. Aktuálně je zhruba v polovině patnáctimilionová oprava první lávky (směrem po proudu řeky), která je v lepším technickém stavu než její dvojče. I tak musejí podle Karla Frankoty ze stavební společnosti Strabag dělníci kvůli pokročilé korozi vyměnit zhruba třicet procent původních dílů za nové. Ke spojování se využívá nýtování.

Železniční most, oprava jižní lávky.
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářŽelezniční most, uzavřená severní lávka.
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářŽelezniční most v Praze je na konci životnosti.
Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVyšehradský železniční most s lávkou pro pěší. Foto: Jan SůraJedna z variant. Dvojčata mostů pod Vyšehradem, starý a nový.
Vizualizace: SŽDC

Stav mostu navíc opravu lávky komplikuje, není možné jej například přetěžovat zavěšeným lešením. Práce proto postupují po etapách. Na mostě jsou rovněž nařízeny pomalé jízdy 40 kilometrů v hodině.

Podle Smolky chce TSK obě lávky, neboť jedna je pro pěší provoz nedostatečná, zároveň by ale podle manažera nebylo účelné vynakládat prostředky na obnovu lávky na mostě, který možná bude brzy snesen. Právě o tomto řešení jako nejvýhodnějším začala nedávno mluvit SŽDC s tím, že most by byl nahrazen novodobou kopií. K tomu ale povede nelehká cesta, mimo jiné proto, že most je památkově chráněn.

Oprava první lávky začala v dubnu, následně v květnu SŽDC oznámila, že nejnovější průzkum ukázal, že most je v mnohem horším stavu, než se čekalo.

Lávky, které byly uzavřeny kvůli havarijnímu stavu už loni v prosinci, aktuálně nahrazuje přívoz. Oprava může probíhat jen mimo topnou sezonu, protože lávky nesou i plynovody. Proto je oprava druhé lávky naplánována na příští rok. „Chceme rychle získat stanovisko SŽDC, jaké má plány a termíny, abychom mohli rozhodnout,“ doplnil Smolka.

Tagy lávka oprava praha TSK železniční most
7 komentářů