Doprava ve městě Stavebnictví Železnice Zprávy

TSK přehodnocuje plán opravy druhé lávky na železničním mostě, čeká na SŽDC

Pražská Technická správa komunikací se možná příští rok nepustí do plánovaných oprav druhé z lávek na železničním mostě pod Vyšehradem. Důvodem je nejasná budoucnost samotného mostu, o jehož osudu rozhodne Správa železniční dopravní cesty. Projevuje se tak historické dvojvládí nad mostem, kdy původní konstrukce s tratí patří státu a o něco později zavěšené lávky jsou města.

„Jednáme se SŽDC a zvažujeme, zda vůbec druhou lávku opravovat,“ uvedl při dnešním kontrolním dni na stavbě šéf TSK Petr Smolka. Aktuálně je zhruba v polovině patnáctimilionová oprava první lávky (směrem po proudu řeky), která je v lepším technickém stavu než její dvojče. I tak musejí podle Karla Frankoty ze stavební společnosti Strabag dělníci kvůli pokročilé korozi vyměnit zhruba třicet procent původních dílů za nové. Ke spojování se využívá nýtování.

Stav mostu navíc opravu lávky komplikuje, není možné jej například přetěžovat zavěšeným lešením. Práce proto postupují po etapách. Na mostě jsou rovněž nařízeny pomalé jízdy 40 kilometrů v hodině.

Podle Smolky chce TSK obě lávky, neboť jedna je pro pěší provoz nedostatečná, zároveň by ale podle manažera nebylo účelné vynakládat prostředky na obnovu lávky na mostě, který možná bude brzy snesen. Právě o tomto řešení jako nejvýhodnějším začala nedávno mluvit SŽDC s tím, že most by byl nahrazen novodobou kopií. K tomu ale povede nelehká cesta, mimo jiné proto, že most je památkově chráněn.

Oprava první lávky začala v dubnu, následně v květnu SŽDC oznámila, že nejnovější průzkum ukázal, že most je v mnohem horším stavu, než se čekalo.

Lávky, které byly uzavřeny kvůli havarijnímu stavu už loni v prosinci, aktuálně nahrazuje přívoz. Oprava může probíhat jen mimo topnou sezonu, protože lávky nesou i plynovody. Proto je oprava druhé lávky naplánována na příští rok. „Chceme rychle získat stanovisko SŽDC, jaké má plány a termíny, abychom mohli rozhodnout,“ doplnil Smolka.

7 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Pokud vím, aktuálně je opravována lávka na straně „proti vodě“, nikoli ta „směrem po proudu řeky“ …

    • V článku je to správně: opravuje se první lávka počítáno směrem po proudu, tedy ta horní nebo též jižní.

      • Přitom by stačilo napsat jednoduše: „lávka na jižní straně mostu“ a bylo by to jednoznačné a jasné hned všem.

    • vodáci to řeší tak, že proud řeky směřuje na záda a když se podíváte, tak vlastně uvidíte první lávku. Ale není to vlastně jedno? Já se divým, že je tam ten plynovod, třeba na silničních mostech se sundává a dává protlakem pod řeku, ta norma vznikla jak v ostravě vybuchl ten most a jel tam právě ten trolejbus a nevím jestli sždc to asi kdyby dělali rekonstrukci, tak asi by se to prodražilo. Neboje to parovod?

      • Je to plynovod patrici prazske plynarenske. Nova trasa pod relou stoji desitky milionu a papirovani, ale samozrejme je to nezbytny predpoklad opravy mostu, takze doufam, ze na priprave prelozky se uz maka…

        • Plynovod sa má časom presunúť do kolektoru o pár ulíc severnejšie (po prúde 🙂 ), ale stavby kolektorov sa v Prahe v poslednej dobe realizujú veľmi pomaly. Vedie to k situácii kedy si iná pražská mestská firma PRE buduje veľmi podobné ale jednoúčelové tunely. Jeden vedie práve severne od železničného mostu. Iný zas paralelne s práve dokončovaným kolektorom vedľa Hlávkovho mostu.

Newsletter

Partneři


Výběr editora