Trolejbusy pro Prahu od SOR a Cegelec mají zpoždění, začala nabíhat penále

Trolejbus SOR TNS 18.Trolejbus SOR TNS 18.

SOR předpokládá zahájení testování v provozu v červenci letošního roku.

Dopravní podnik hl.m. Prahy (DPP) uplatní penále za pozdní dodávku patnácti trolejbusů SOR TNS 18 s elektrovýzbrojí Cegelec. Ty měly být dodány do této neděle 16. dubna a měly jezdit na lince 58 Palmovka – Čakovice – Miškovice.

DPP je po Zlíně a Jihlavě dalším z dopravců, který musí na nová vozidla od SOR a Cegelecu čekat déle, než je termín ve smlouvě. Výrobce již DPP informoval, že dodávka má zpoždění kvůli komplikacím s dodávkami elektrotechnických součástek.

Poslední součástky, u nichž se musel náš partner potýkat s jednostranným prodloužením dodacích lhůt o několik měsíců, byly doručeny začátkem letošního roku. V této krizové situaci musel subdodavatel elektrické výzbroje uzpůsobovat organizaci své výroby tak, aby byl proces co nejefektivnější, i za cenu toho, že montáž jednotlivých bloků tzv. statického měniče probíhá až dodatečně na jinak kompletních vozidlech u výrobce,“ řekl Filip Murgaš, jednatel a obchodní ředitel SOR Libchavy.

0,1 % ceny denně

DPP podle svého vyjádření komplikace chápe, musí ale uplatnit veškeré sankce ze smlouvy. V případě prodlení výrobce s dodržením sjednaného termínu dodání trolejbusů vzniká DPP dle uzavřené smlouvy nárok na úhradu smluvní pokuty, a to ve výši 0,5 % z ceny každého trolejbusu bez DPH za první den prodlení a následně ve výši 0,1 % z ceny každého trolejbusu bez DPH, a to za každý i započatý kalendářní den a případ prodlení. Celková hodnota zakázky je 220,4 milionu korun, o 80 milionů korun méně, než byla odhadovaná cena.

„Opoždění dodávky prvních kloubových trolejbusů nás nesmírně mrzí, protože výstavbu infrastruktury pro trolejbusovou trať Palmovka – Čakovice – Miškovice jsme dokončili a uvedli do zkušebního provozu podle harmonogramu už na začátku loňského prosince. Zahájení jejího plného využívání tak budeme muset ještě minimálně o několik měsíců posunout,“ řekl Petr Witowski, předseda představenstva a generální ředitel DPP.

Zpoždění dodávky nových kloubových trolejbusů navíc negativně dopadá na plánovanou obnovu našeho vozového parku autobusů. Kvůli tomu budeme muset ponechat v provozu některé nejstarší kloubové autobusy SOR NB18 EURO V, které jsme již plánovali vyřadit, což bohužel znamená neplánované vícenáklady na jejich údržbu,“ dodává Jan Barchánek, vedoucí jednotky Provoz Autobusy DPP.

Podobně DPP v minulých měsících pokutoval například Škodu Electric za odstavení elektrobusů kvůli častým závadám.

Testování v červenci

Podle SOR Libchavy je nyní prioritou dokončení a odladění softwaru elektrovýzbroje. „Pro urychlení této klíčové části počítáme s převozem jednoho trolejbusu přímo do areálu společnosti Cegelec v Praze, která dodávku elektrovýzbrojí zajišťuje. Komunikujeme prakticky na denní bázi o vývoji projektu, podnikáme společně veškeré kroky a snažíme se vzájemně si vypomáhat tak, abychom projekt co nejrychleji zdárně dokončili. Předpokládáme zahájení testování vozidla na trati nejpozději v červenci letošního roku,“ uzavírá Filip Murgaš.

DPP vysoutěžil patnáct nových kloubových bateriových trolejbusů SOR TNS 18 ve veřejné zakázce na začátku loňského roku. DPP v tendru obdržel celkem tři nabídky, od společností SOR Libchavy, Carrosserie HESS a Škoda Electric.

Tagy Cegelec Dopravní podnik hl. m. Prahy dpp SOR Libchavy SOR TNS 18
30 komentářů