Letecká společnost American Airlines je třetím dopravcem, který zařadil do pravidelného provozu s cestujícími po nucené pauze letadla Boeing 737 MAX.
Prvním letem bylo spojení z Miami na letiště La Guardia v New Yorku, kde letadlo po bezproblémovém letu přistálo ve 13:09 místního času. Dopravce chce postupně vrátit do provozu všechna letadla.
Jde o první let s cestujícími na pravidelné lince v USA po více než dvaceti měsících. S letadlem zatím opět létají brazislký GOL a mexické Aeromexico. V lednu se letadlo vrátí do provozu také u panamských Copa Airlines.
Today we operated our first commercial flight on the Boeing 737 MAX since its extensive, 20-month recertification process with a flight crew who has 150+ combined years of experience. The crew was proud to fly today's flight with our customers, family members and Robert Isom.
— americanair (@AmericanAir) December 29, 2020
Dopravci opakují, že letadlu po provedených úpravách plně důvěřují. American Airlines spustily sérii videí, ve kterých piloti vysvětlují, jak je letadlo bezpečné. Pro dopravce je návrat letounu žádaný i proto, že v porovnání s předchozí generací je úspornější.
American Airlines umožňují bezplatnou změnu letu v případě, že cestující koupil letenku na spojení se 737 MAX. Na palubě letadla ale už příliš nepozná, v jakém letadle je. Snímky na sociálních sítích ukazují, že při dnešním letu American Airlines nechaly na palubě univerzální bezpečnostní kartu pro Boeing 737 bez uvedení informace, že jde o MAX. Z pohledu bezpečnosti nejde o žádný problém.
Safety cards on this aircraft do NOT mention any reference to the 737 MAX. pic.twitter.com/4kCFpyVpov
— Jamie Larounis (@TheForwardCabin) December 29, 2020
Boeing v posledních týdnech získal první nové zakázky na dodávku dalších letadel 737 MAX od Alaska Airlines a Ryanairu. Brzy začnou létat tyto stroje i v Kanadě, kde již úřady povolily také provoz. V Evropě dosud létat nesmí.
Přeji Maxům a Boeingu, ať se daří. Doufám, že uschopnění Maxe pomůže Boeingu vybřednout ze sraček. A taky doufám, že Boeing vyjde z tohoto poučen, se skromným chováním a kvalitou (B787) více než vynikající. Když třeba přijde zákazník, že chce 747 8F, tak ho nepošlou do zadele, že program končí.
Protože kdyby Airbus neměl tuto konkurenci, přestal by se snažit. COMAC ani ruské letadla konkurencí nejsou.
Jj, oni určitě vědí, teda minimálně odborná část Boeingu, že Max je maximum co šlo ze 737 vytěžit, ještě dodělat a homologovat varianty co měli v plánu, ale už se jistě drbou na hlavě kam dál (kromě dotažení 777X). Ono to nějakých 10 let zabere vyvinout nový typ a také to stojí mraky peněz, což teď asi bude trochu citlivěvšjí téma.
To ho pošlou do zadele a okamžitě, neboť stroje na výrobu trupu 747 už subdodavatelská firma dala pryč.
Uz vidim, jak v Cechach pro prvni let Maxem si Simane pozve Babise, aby ukazali, ze se preci neni ceho bat. Takovy ukazkovy let do Bratislavy nebo tak nejak.
Takze vy uz ty MAXy v Evrope zakazat nechcete? Vzdyt to jsou podle vas vrazedne stroje
Jano, to byla ironie. Maxum nefandim ted. Budu cekat nejme par let, dokud se nic nestane.
Nemělo by se alespon pár roků líta se 100 letadly nového typu, aby se nový typ jakéhokoliv výrobce prokázal jako bezpečný? Požadujeme alespoň 10.000 letů bez nehody. Požadujeme víc než zákon. Požadujeme …. Ruské stroje! Ty jediné jsou bezpečné, dokážou letět i po selhání motoru.
At si kazdy lita s cim chce, me do maxe neposadej.doufam.
Nejlepsi bude kdyz zustanete doma uplne a nebudete litat nikam a na zadnem letadle. Nevyrovnane osoby delaji na palube neprijemnou atmosferu a prudej stevardky i spolucestujici. tzv chronicky prudici.
Až ti jednou zamění typ pár minut před odletem jako to běžně SW dělá, tak tě chci vidět jak jdeš domů.
To se muze stat
Myslíte, že piloti, kteří s Maxem poletí, úmyslně chtějí rozbít kokos sobě a všem na palubě?
Máte na mysli ty piloty, kteří po první nehodě MAXe tvrdili, že je bezpečný?
Múže si koupit letenku u Aerolinek, které MAXy nemají. To už by pak musel mít velkou smúlu, aby s ním letěl.
Vaše volba, já vám to rozmlouvat nebudu, ale očekávat, že jestli se s vámi zřítí letadlo, bude to zrovna Max, kvůli konstrukční vadě, ne jiné chybě, to je hodně zarámované vidění rizik co vás ohrožují.
Tak to by mohl být pro firmu Boeing velký problém, když v Maxech nechcete létat.
To by už teď tak drahý vývoj značně prodražilo.
Mezitím by stroj zestárnul a vše by šlo nanovo. Takže by bylo jen vždy 100 kusů.
A není jednodušší prostě jednoho dne přistavit Max místo NGčka?
Vždyť to taky všechno dělají pro lidi…
Prý nepoznají…. winglet a hlavně zoubky na motoru….
Zapomínáte na cestující, co si 20 měsíců myslí, že s MAXy létají:-)
Winglet typu split-scimitar mohou mít i 737-800
Max nemá split-scimitar, má AT (Advanced Technology) winglety. Ale rozhodně to bude pod rozlišovací schopnost běžného cestujícího. 🙂
http://www.b737.org.uk/winglets.htm?level=1#ATWinglets
já myslím, že 99.98% cestujících nerozezná Boeing od Airbus, takže pokud jim vysloveně někdo neřekne, že je to MAX, tak jim to bude vcelku putna. Důležité je, že to doletí tam kam chtějí 🙂
A po všech těch patáliích je dle mého MAX jedno z nejbezpečnějších letadel. Tolik prověrek snad neměl žádný jiný typ letadla 🙂
nechybí ve větě odkud kam slovo „přistálo“?
Na oslavu si otevřu lahvinku!!!
Piju při dvou příležitostech: když Maxy létají a když ne. 😃