Transdev v Česku testuje vodíkový autobus Modulo, jezdit bude zdarma mezi Havířovem a Ostravou

Vodíkový autobusy slovenské firmy mobility & innovation production. Pramen: město Brno/Marie SchmerkováVodíkový autobusy slovenské firmy mobility & innovation production. Pramen: město Brno/Marie Schmerková

Autobus poháněný vodíkem obslouží meziměstské linky 440, 441 a 442.

Na běžných meziměstských linkách mezi Havířovem a Ostravou se vůbec poprvé v reálném provozu v rámci České republiky svezou cestující autobusem Modulo poháněným vodíkem. Testovat jej bude ČSAD Havířov, člen dopravní skupiny Transdev. Autobus bude nasazován na linkách 440, 441 a 442. První spoj obsloužil Modulo 6. prosince, kdy ve 4:45 ráno vyrazil z Havířova-Šumbarku do Ostravy na lince č. 440.

Jak uvádí server Československý Dopravák, fakticky jde spíše o elektrobus s vodíkovým prodlužovačem dojezdu. K pohonu autobusu byl použit elektromotor Siemens Elfa o celkovém výkonu 160 kW a točivém momentu 2500 Nm. Elektromotor je poháněn dvojicí akumulátorů o celkové kapacitě 70 kWh. Takto poháněný autobus ujede čistě na elektrický pohon teoreticky až 110 km. Pro zvýšení dojezdu až na 410 km byl do systému integrován vysoce účinný vodíkový palivový článek, který dobíjí obě baterie za jízdy maximálně 30 kW. Energii k tomu získává chemickou reakcí kyslíku a vodíku – kyslík získává z okolního vzduchu a vodík z vybavených vysokotlakých nádrží o celkové kapacitě 10,5 kg.

Vodík je uložen v celkem čtyřech nádržích pod tlakem 350 barů, v tradičním „zadním motorovém“ prostoru. Vedlejším produktem je voda ve formě vodní páry. Teplo vznikající při výrobě elektřiny se využívá k vytápění kabiny řidiče a cestujících prostřednictvím speciálního výměníku tepla.

Vodík jako palivo budoucnosti?

Kompozitní motory by díky své malé váze měly zajistit nízkou spotřebu v plném provozu. Plnění autobusu bude probíhat v Šenově ze speciálního traileru společnosti Messer. Testování potrvá týden, přičemž jeho cílem je potvrzení vodíku, jakožto vhodného paliva pro dopravu budoucnosti. Protože vozidlo není vybaveno informačním ani odbavovacím systémem, bude možné se s ním svézt zdarma.

Vodíkový autobus Modulo, který je prezentován jako slovenský výrobek, byl představen v březnu letošního roku. Nedávno jej bylo možné zahlédnout na veletrhu Czechbus v Praze. Vodíkový autobus budou testovat také v Mostě, Dopravní podnik měst Mostu a Litvínova zařadilo do zkušebního provozu na tři dny vozidlo Caetano od Toyoty. Testovací provoz započal stejně jako v Havířově 6. prosince. Do Mostu míří dvanáctimetrová verze autobusu s kapacitou až 87 osob.

Moravskoslezský kraj se rád prezentuje jako průkopník ve využívání vodíku. Náměstek hejtmana MS kraje Jakub Unucka tvrdí, že poměrně brzy bude doprava v jeho kraji plně vodíková. V Ostravě mají jako první v Česku veřejnou vodíkovou plnicí stanici pro osobní automobily a na bývalé haldě v Hrabůvce plánoval podnikatel a vlastník Vítkovice Holding Jan Světlík vybudovat unikátní vodíkové město. O projektu však ve veřejném prostoru již nějakou dobu nic nezaznělo.

Tagy ČSAD Havířov Modulo Moravskoslezský kraj Transdev vodík vodíková mobilita vodíkové autobusy
10 komentářů