Doprava ve městě Infrastruktura Silnice Tramvaje

Tramvajový tunel v Brně na Žabovřeské: První odstřely začnou až v dubnu

Stavba Brno, Žabovřeská. Pramen: ŘSD
Stavba Brno, Žabovřeská. Pramen: ŘSD
Silničáři nasazení trhavin o měsíc odložili, neboť se zatím daří lámat skálu pomocí strojů.

Stavba velkého městského okruhu v Brně na Žabovřeské (I/42) se dostala do další fáze, když stavbaři zahájili ražbu tramvajového tunelu pod Wilsonovým lesem. Oproti očekáváním se ale na staveništi zatím neozývají detonace, s nasazením trhaviny počítají silničáři až v dubnu. To je oproti původním plánům zhruba o měsíc později.

„Po očištění skalních svahů jsme zjistili, že je možné některá místa rozpojovat i mechanicky za využití těžké techniky, bez nutnosti odstřelování a s tím souvisejícího omezení dopravy. Díky této skutečnosti se nám daří snížit počet odstřelů i dopravních uzavírek,“ uvedl šéf brněnské pobočky Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) David Fiala.

Přesný počet potřebných odstřelů nelze podle něj dopředu vědět, upřesňován bude v průběhu prací. „Ačkoliv samotný odstřel trvá jen několik vteřin, před jeho provedením je nutné odklonit dopravu a vyklidit komunikaci i část Wilsonova lesa. Následně ještě musíme vše z hlediska bezpečnosti znovu zkontrolovat. Celý proces tedy zabere zhruba 1 hodinu, po kterou bude nutné vždy odklonit dopravu,“ dodal manažer. Potřebné informace a bezpečnostní pokyny by měly být od 15. března dostupné na webu kopemezabrno.cz.

Tramvajový tunel s únikovou štolou bude tvořit jedna tunelová trouba. Délka ražené části bude 334 metrů, dalších 170 metrů bude přesypaných (a to především u severního portálu). Šířka tramvajové trati v tunelu bude sedm metrů, šířka oboustranných nouzových chodníků v tunelu pak minimálně 1,43 metru.
Světlá výška v tunelu nad temenem kolejnice je navržena na šest metrů. Úniková štola z tunelu kolmo k Žabovřeské bude mít 50 metrů. Tramvaje budou moci tunelem projíždět rychlostí až 60 km/h.

Zhruba kilometrová stavba velkého městského okruhu na Žabovřeské je pro Brno strategická. Přeložení tramvajové tratě do tunelu pod Wilsonovým lesem umožní rozšířit stávající dvoupruhovou silnici na směrově rozdělenou čtyřpruhovou komunikaci. Tramvajová výluka začala v polovině ledna a potrvá dva roky. Náklady na stavbu, která začala v prosinci, přesahují dvě miliardy korun.

44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal Nový

Nerozumím tomu, proč musí být doprava odkloněna na 1 hodinu. Vzhledem k tomu, že jsem na takové obdobné stavbě byl s trhacíma pracema a doprava se zastavovala max. na 15 minut.
Chvíli před samotným odstřelem skály se zastaví doprava, nechá se místo odvětrat a následně se zkontroluje zda vše proběhlo, tak jak mělo. Nevím co chtějí hodinu dělat. To je pánové z ŘSD asi neumí vše naplánovat, aby plynulost dopravy byla omezena v co nejmenší míře.

Tomáš Gottschalk

Včera jsem tam po setmění jel a nasvícená Žabovřeská I, zejména lávka vypadá jako v Rakousku. Tahle stavba se povedla a podařilo se ochránit prvorepublikovou zástavbu kolem Bráfovy. Předpokládám, že Žabovřeská II bude ještě lepší.

Vladimír Kupský

Vybrat kompromis, který není řešením ani ekonomickým, ani ekologickým, ani dopravně, či stavebně nejvodnějším jistě dalo „odborníkům“ nemálo práce. To musí bavit. Hlavně, že si daňoví poplatníci nesmyslně připlatí, řidičovo nadšení nevelké a eko nadšenci mají zase důvod plivat a považovat se za spásu světa.

Karel_x

Každý kompromis je v principu řešením, které neuspokojí plně nikoho. Ohledně Žabovřeské – tam třeba hodně významnou část nákladů tvoří ekologická opatření typu umělých tunelů. Já bych je tam neprosazoval, ale v tom je právě ten kompromis – dopravák se trochu přizpůsobil, ekonom, politik, stavař i aktivista – to je přece podstata kompromisu. Jestli dostali aktivisté víc prostoru, než je rozumný kompromis, pak já bych z toho nevinil aktivisty, ale ŘSD, kteřým se hodili jako záminka k odkladům. Úplně jiný kompromis bylo třeba to, co se připravovalo za komunistů, přechod na pravý břeh, pak přes loděnici, podél Veslařské, kolem Antroposu… Číst vice »

Mirek

tak to su rád, že se nepovedlo

Nekdo

nepředbíhejte, lanovku ještě nezačali stavět…

ukulele

Mohli to udělat na 80km/h. Ten úsek mezi zastávkama je na to dlouhý dost.

Jiří Kocurek

Časová úspora v samotném tunelu 7,5 sekundy a to za předpokladu výměny vozidel na lince 1, aby se těch 80 km/h jet mohlo. Daleko větší úspora času se dosáhne osazením rychloprůjezdných výhybek v Komíně.
Přiznám se, že směrové poměry neznám a na Cenii takový výkres není. Možná to je na 80 km/h připraveno.

Tomáš Gottschalk

Na 80 km/h měl být zejména oblouk na MÚK Kníničská. Šalina měla zůstat na úrovni 0, takhle ji bolševik zprznil na věky věků.

Michael

Dobrá práce, hodně potřebná stavba!

Josef Král

Nejsou to zbytečně utracené peníze?

Domis

Samozřejmě že jsou, alespoň část těch peněz za tram. tunel. Byly i varianty, kdy tramvaj a jeden směr silnice vedly nad sebou na estakádě. Hádám, že taková varianta by byla cca o třetinu levněji. Ale on si někdo přál „vytvořit klidový park pomocí co největšího zakrytí komunikace a trati v tunelu“, a to tedy za 2 miliardy.

M19

Hádáte, takže nevíte.

K.S.

Už nejsou dávno 50. léta v USA kdy se dělaly mohutné estakády kterým za oběť padly třeba celé kusy města. V dnešní době je dopravy tolik že to dělá problémy a lidé nechtějí bydlet na dálnici, ani na tramvajové trati. Pokud jim to přímo bezprostředně neslouží, tak to chtějí mít co nejdál a pokud možno schované.

Peeetr

Ale tam u toho nikdo nebydlí. Ve skutečnosti by bylo úplně nejlepší většinu toho kopce vytěžit na štěrk a kamenivo pro Brno. A pak tam začít stavět nové byty, které by si lidé velmi rádi kupovali už u té dostavěné tratě, a ještě by připláceli za výbornou dopravní obslužnost 🙂

Jiří Kocurek

Nahoře na tom kopci je tohle: https://mapy.cz/s/halacuheto
Takže nepřed lidem zbouráte domy, a pak jim začnete prodávat nové. Neříká se tomu náhodou loupež?

Vladimír Kupský

O čem to proboha plácáte? V nejkritičtějším bodě ( Preslova 433/93 ) na vzdál. 90 m převýšení 56 m. Na takovém prostoru stojí ve světě 3 patr. garáže, supermarket a 10 pater bytů. A ten nahoře ve vile přes zeleň nevnímá, co se vedle/níže děje. No, to by jsme ale nemohli být v ČR aby v daném prostoru vyrostlo 500 nádherných bytů s překrásným výhledem na řeku a protější les. A že pod nimi je jakási 4 proudovka a dokonce šalina ?!? Ano, pravda. To by ekohujeři a daňoví popl. nepřenesli přes srdce. Přece neužitečná holá skála a veřejně prospěšná… Číst vice »

Facepalm

V tom inkoherentním plácání jste zapomněl na Pražáky, Sorose a Frau Merkel.

2084

Nebo 70. léta v ČSSR stavěly takové nádhery jako Severojižní magistrála.

Jaaa

A vznikl by další dopravní hnus, další špinavá betonová bariéra.

Genius loci bylo zničeno už dávno. To místo je ale v odpočinkové oblasti, a proto je velmi vhodné, že doprava byla co nejvíce zahloubena a překryta. Vznikne prostupné místo od Masarykovy čtvrti do Komína a zase se stane výletní oblastí. To by s vaším návrhem nešlo.

Tomáš H

Já tedy určitě na výlet vedle dálnice vedoucí středem města chodit nebudu. Tramvaj, která projede 1x za 2 minuty v tunelu, a hustý provoz aut a kamionů na otevřeném prostranství vedle řeky, geniální. Za ty peníze bych čekal něco víc. V Praze to pochopili dávno, že mají zbytek městkého okruhu dát pod zem.

Jaaa

Je vidět, že to tam neznáte. Wilsonův les a svratecké údolí opravdu nejsou kolem dálnice. Tahle stavba je opět spojí.

Pokud tam nechcete chodit, tak si tam nechoďte, ale laskavě nezakazujte druhým lidem zvelebovat si vlastní okolí.

Joaha, tunel pro auta. Tunel pro auta tam bude.

Vladimír Kupský

A platit to bude kdo? Hm, tak to se toho jistě velmi brzy dočkáme. Pokud tedy přečkáme a přežijeme dnešní aktuálně neřešený stav

Karel_x

A nebylo to třeba tak, že když se financovala Blanka, mnoho staveb nuceně stálo a vedly se diskuse, třeba s aktivisty?

Petr Kusavec

Včera večer jsem se tam byl podívat a ten nekonečný proud aut v obou směrech byl jasný důkaz, že ta stavba je potřeba. Jo, a to ja auto nevlastním a preferuji vlak!

Michal

Nejsou. Už se nemohu dočkat. Je to úzké hrdlo na obchvatu Brna.

Hanys

Máte lepší nápad?

Andrej

Nejsou.

Zdendik

Pokud si vzpomínám, tak se posuzovaly 3 varianty, z nichž nejlevnější bylo přeložení Svratky a čtyřproudá komunikace s tramvajovou tratí souběžně. Takže by tam vznikl dopravní koridor. Patrová estakáda to samé. Současné řešení vyšlo jako nejšetrnější k životnímu prostředí. Budeme si muset zvykat, že ochrana přírody znamená často praštit se přes kapsu. Znám údolí Svratky z pohledu z hladiny a zvítězil zdravý rozum.

Jarda Š.

Ano, levnější varianty by se sice našly, ale na úkor urbanismu a životního prostředí.

Vladimír Kupský

Na úkor živ. prostř.? Co má za eko význam schovat kousek tram. trati do nesmyslně drahého tunelu a páteřní 4 proud. siln. kom. symbolicky na pár m. schovat pod most. Jaké levnější varianty by byly na úkor urbanismu ?

Kubin

Popravdě nedovedu si představit, kam by se Svratka překládala, aby občas nevytopila Veslařskou.

Vladimír Kupský

Evidentně něco málo víte o daném prostoru, ale mizivé o stavebnictví a zhola nic hydrologii. Tzv. „pisárecký špunt“ měli vyřešen hydrologové již v 18. stol. Že k realizaci nedošlo tak nějak, jak s hl. vlak. nádražím ? No přece jsme v Brně….

Kubin

A nezměnilo se okolí té řeky od toho 18. století náhodou?

M19

Kousek vedle, výškový rozdíl mezi Veslařskou a hladinou řeky by samozřejmě zůstal zachován, takže riziko povodní srovnatelné. Ty stavby přímo u řeky by samozřejmě zmizely. Je to však varianta dost necitelná k okolí.

Vladimír Kupský

To si tedy vzpomínáte velmi, velmi matně. Tramvaj. estakáda byla archtektonicky a projektově řešena již v 80. letech. Kolik studentských prací na téma „pisárecký špunt“( vč, řeky ) je od té doby na světě? Že by tenhle nakonec zvolený kompromis byl v něčem kladně převažující ? To tedy v mnohém – kompromis kompromisů. A) za 1/3 ceny totožná doprava, stavba do 12 měs. a tím i ekol. zátěž. B) za 1,8 násobek ceny 1 km „zeleného údolí“ bez jako že viditelných stop dopravy – pomineme li tedy min.3 roky výstavby ( ono to dnes není o moc jinak ). C)… Číst vice »

Kamui

Je fascinující že kdykoli někdo napíše takovýhle bullshit, tak všichni začnou odpovídat a nadávat, čímž autorovi dělají akorát radost a podpořího v pokračování.

Správná reakce je dát mínus a dál nereagovat.

Jaaa

A proč? Je to legitimní otázka.

Jiří Kocurek

Kdyby se měl projekt předělávat pokažké, když vysočí nějaký Pepek Vyskoč, tak nemáme ani kamennou sekeru – kokosy se nikdy nejedly.

Jaaa

A to ta otázka tvrdi?

Martin Toman

Takhle se může ptát jen lojza.

Bagoun

Cože metro v Brně? 😂

Nekdo

tohle je třetí kousek. druhý se staví v Bohunicích, čtvrtý pak bude v Bástru…

robert

Tohle není politika. Nejsou.