Doprava ve městě Tramvaje

Tramvají až na Budějovickou. Pražští radní schválili urychlení přípravy nové trati

Vizualizace opravy ulice Na Pankráci včetně tramvajové tratě a nové zastávky. Foto: IPR
Vizualizace opravy ulice Na Pankráci včetně tramvajové tratě a nové zastávky. Foto: IPR

Pražští radní dnes udělali další velký krok k nové tramvajové trati, které by měla ulicí Na Pankráci až ke stanici metra Budějovická. Na dnešním zasedání schválili zrychlenou přípravu stavby.

Jde o plán, o kterém mluvil pražský radní náměstek pro dopravu Adam Scheinherr letos na začátku roku.  Částečně jde o obnovení původní trati: mezi pankráckou vozovnou a Budějovickou už dříve tramvaje jezdily, ale jinudy.

Pod chystanou tramvajovou tratí v ulici Na Pankráci sice vede metro, podle Scheinherra má ale trať rozhodně smysl. „Stanice Pankrác navíc bude přes rok uzavřená, až se začne stavět metro D a je potřeba řešit kapacitní náhradní dopravu,“ řekl v lednu Scheinherr.

O obnovení tramvaje se mluví několik let, naposledy se dostala v září 2017 do strategie rozvoje tramvajových tratí v Praze. Navržená trať vytváří základ pro napojení na budoucí tzv. Jižní tramvajovou tangentu, součástí této tangenty bude mimo jiné i nový Dvorecký most, jehož investorská příprava již probíhá.

Mapa trasy tramvaje mezi stanicemi Pražského povstání a Budějovická.
Mapa trasy tramvaje mezi stanicemi Pražského povstání a Budějovická.

Na 1,5 kilometru dlouhém úseku mají vzniknout tři zastávky: Pankrác, Zelená Liška a Budějovická. Náklady na stavbu mají dosáhnout 704 milionů korun. Reálně by se mohlo začít stavět v roce 2023, podmínkou je ale urychlení stabilizace technického řešení podrobnou studií během roku 2019. Součástí má být i koordinace s přípravou výstavby metra D včetně návrhu definitivních zastávek Pankrác nebo variantní řešení uličního profilu v ulici Budějovická nebo obratiště tramvají „Budějovická“.

Trať na Pankrác a později na Budějovickou v minulosti vedla. Původní trasa  vedla zhruba dnešními ulicemi 5. května, Budějovická a Jihlavská ke koncové smyčce na Kačerově. Tato trasa skončila v roce 1970. Zatímco na Kačerov a Ryšánku už nikdy nepokračovala, z Pražského povstání pokračovala tramvaj po nové přeložce na rozšířené ulici Na Pankráci, kde jsou dodnes zbytky kolejí patrné. K ukončení provozu došlo v roce 1974.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Souprava
Host
Souprava

Nesmyslná stavba, která akorát totálně zmrví parkování. Doufám ve značný odpor místních.

A.R.
Host
A.R.

Velmi důležitá stavba, která zlepší cestování spoustě lidí. A místní si ty svoje pekáče můžou nastěhovat do obýváku.

PetrB
Host
PetrB

Ja osobne byvh uvital protahnuti na Zeleny Pruh…

KLKL
Host
KLKL

Trať se má začít stavět 2023, aby překlenula období výluky stanice Pankrác plánované (dle jiných zpráv) už na rok 2021? Celé je to snůška báchorek, buďto tu věc město opravdu urychlí a nebo to nikdy nebude.A jak už jsem psal minule – opakuji – neuvěřím, dokud nekopnou do země.

Michal
Host
Michal

Ohnout to na Brumlovku by nějak nešlo?

smasska
Host
smasska

Pane Sůro, ten nesmysl s trasováním už tady po čase vidím v druhém článku…trať skutečně vedla do roku 1970 částečně jinudy (ulicí 5. května), ale poté byla celá přeložena na novostavbu v dnešní ulici Na Pankráci. Větev Budějovické náměstí – Ryšánka měla být po zprovoznění metra v roce 1974 ponechána, ale nakonec už provoz obnoven nebyl, úsek na Kačerov byl dle plánu zrušen v roce 1970 a na Budějovickém náměstí byla přestavěna smyčka. V letech 1970-74 opravdu tramvaje nelétaly ve vzduchu, ale jezdily přesně rozšířenou a přestavěnou ulicí Na Pankráci v souladu s dnešním návrhem. Takže nelze říct, že tramvaje… Číst vice »

Honza
Host
Honza

Myslím, že trať nevedla jinudy, ale po přeložce z 5. května v roce 1970 do zrušení smyčky Budějovické náměstí (cca na úrovni křižovatky dnešní Budějovické a Olbrachtovy) v roce 1974 na úplně stejném tělese.

Radek
Host
Radek

Ale prodloužení ke stanici metra Pankrác letos doufám platí. Byť to bude o pár metrů.

Pražák
Host
Pražák

Jakože zruší točnu u soudu a zřídí ji před Arkádami? To se mi nějak nechce věřit.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Existují přece i obousměrná vozidla, která smyčky nezbytně nepotřebují …

XXXD
Host
XXXD

To je sice pravda, ale Praha má pouze KT8D5 a nevypadá to, že by si plánovala pořídit další obousměrné tramvaje. A vyplýtvat všechny KT8D5 jen na lince na této trase není příliš rozumné.

Radek
Host
Radek

Proč všechny? Máme jich (zatím 48), na linku 14 (ta tam nejspíš bude jezdit) jich potřebujete tak 16, dejme tomu.

XXXD
Host
XXXD

Musím se přiznat, že jsem nevěděl, že je jich je tolik, takže tím pádem by to asi nebyl problém, kdyby byly některé potřeba při nějaké výluce. Byť 16 souprav mi přijde trochu podsazené na 14.

Pražák
Host
Pražák

Otázka zda by to byla 14. Dnes k soudu jezdí 18 (výhradně 15T), takže se dá očekávat spíše protažení této linky. A nejsem si jist, že by 48 tramvají (ne všechny jsou vždy k dispozici) mohlo trvale obsluhovat jednu linku a ještě pak být v patřičném počtu k dispozici např. při rekonstrukcích atp.

Radek
Host
Radek

Nic se rušit nebude. A bude jen jednoduchý šturc.

Radek
Host
Radek

plus na Budějovické bude šturc taky.

Pražák
Host
Pražák

Takže místo 15T budou na lince č. 18 jezdit kačeny? Tak tomu říkám zlepšení, děkuji pěkně.

Ondros
Host
Ondros

Jak znám Ropid, tak určitě jednu linku přidaj a 18 bude dál jezdit ve své trase a na Pankrác pojede třeba ta 14, na které je vypravenoat kačen už dneska poměrně vysoká. Přidanou hodnotu prodloužení trasy tramvaje určitě má. Co se týká kačen, tak s nimi taky neni špatné svezení a jsou ve středu nízkopodlažné. Jejich nejvetším problémem je hlučnost (vlastní zkušenost z Vysočan).

jirka
Host
jirka

Kačeny předtavují oproti T15 rapidní zvýšení kvality cestování, byť jsou asi o 30 let starší. Neprojektoval je totiž debil.

Pražák
Host
Pražák

A to jako v čem? Jsou nízkopodlažní jen ve střední části, není v nich klima a nikdy nebude, oproti 15T jsou hlučnejší.

jirka
Host
jirka

To jako třeba v tom, že tam už třetí stojící člověk nepřekáží v průchodu a třetina délky vnitřního prostoru nemá šířku 80 centimetrů. T15 jsou zkrátka antitezí ergonomie i funkčního designu.

Pražák
Host
Pražák

Což je stále při srovnání s jejich nedostatky zcela zanedbatelné. Navíc, jezdím 15T téměř každý den a nějaké větší problémy s ergonomií jsem nezaznamenal.

jirka
Host
jirka

No, nevím, jestli skutečnost, že při třech stojících lidech je problém projít tramvají, je zcela zanedbatelná, a taky bych se hádal, že to nesouvisí s ergonomií. Pro mě je to jasná ukázka inkompetence konstruktéra, která ještě podtrhuje inkompetenci zadavatele a lezu do toho nepodarku vždy jen s krajním odporem, když není šance, že by v dohledné dopbě přijela nějaká skutečná tramvaj :).
.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

V tom případě ale není rozumné vést do oblasti Pankráce obě dvě linky „Jamrtálem“ – takže by asi byla užitečná záměna trasování linek č. 14 a č. 6 mezi Karlovým náměstím a centrem Nuslí, což by ale prodloužilo zase souběh „šestky“ a „čtyřiadvacítky“. Ale oni si nakonec ROPIDí experti nějak poradí (třeba návazně odkloní linku č. 24 na Spořilov místo odebrané „čtrnáctky“ a „třináctku“ protáhnou až na „Kubáň“) …

Honza
Host
Honza

Mám obavy jenom o jednu věc – v místě plánovaných kolejí je dnes parkování pro auta. Parkování je tam obecně docela problém a tak trochu doufám, že to zohledňuje i tento návrh, protože to jinak povede k ještěhoršímu parkování (především na chodnících) než dosud. MP evidentně moc nemá zájem na tom postihovat sobecké řidiče, kteř si myslí, že můžou parkovat všude, kde chtějí.

petr766
Host
petr766

Vzhledem k vizualizaci mám obavu, že se to neřeší a bude tam další zcela zbytečný pruh pro pár cyklistů denně místo možnosti alespoň krátkodobého parkování na parkovací hodiny pro vyřízení pochůzek okolo… Nehledě na to, že pokud to bude takto hloupě navrhnuto jak je vidět na vizualizaci, tak se tím prakticky znemožní legálně i zásobování provozoven v celé délce….

Honza
Host
Honza

I kdyby tam bylo podélné parkování, tak je to stejně strašně málo. Téměř nikdo nedodržuje dobu parkování, takže časově omezená stání budou permanentně obsazená a na obchůzky to stejně nebude. Na druhou stranu díky lepší dopravní obslužnosti tam snad nebudou mít lidé takovou potřebuj jezdit autem kvůli obchůzkám.

A.R.
Host
A.R.

Ti autíčkáři už neví, kam by ty svoje pekáče uklidili. Pokud nemám kam to auto zaparkovat, tak si ho vůbec nepořizuju.
V tom pruhu tramvaj byla a zase tam bude. Není co řešit.

AAA
Host
AAA

Ale oni ho teď mají kde zaparkovat….

Jan
Host
Jan

Na Arkádách už celkem dlouho visí plakát na pronájem dlouhodobých stání, takže parkování je. Sice placené, ale je.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

A kolik za to zabírání veřejného prostoru platí?

AAA
Host
AAA

Platí daně.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ty platíme všichni (a i důchodci), a ty ovšem nejsou poplatkem za zábor veřejného prostoru !!!

AAA
Host
AAA

Ty jsou poplatkem za využívání veřejného prostoru bězným způsobem v souladu se zákonem. A to je i parkování na veřejné komunikaci.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

PARKOVÁNÍ na veřejné komunikaci rozhodně není využíváním veřejného prostoru běžným způsobem v souladu se zákonem – jinou věcí je, že se běžným způsobem využívání ve skutečnosti stalo, protože žádná z oprávněných institucí za ně poplatky nevybírá, ačkoli by měla.

Ondros
Host
Ondros

Už je na to i rozsudek Nejvyššího správního soudu (ve věci pakovacích zón). Na parkování prostě nemá občan automaticky nárok, tak je potřeba se s tím smířit. Holt nebude při dnešní míře motorizace společnosti místo pro každé auto ani v širším centru města.

AAA
Host
AAA

Tak to byste měl na ty oprávněné instituce nejspíš podat trestní oznámení, ne? Takhle okrádat daňové poplatníky….

Jan Tichavský
Host
Jan Tichavský

Parkování je silně dotováno městem a auto jen zbytný statek, tedy luxus za který by měli obyvatelé platit, stejně jako si alternativně platí/zaplatili za svoji garáž. Parkování by mělo začínat od 1000 za měsíc, abychom se blížili k nule, dnes je to směšně nízká částka. Další věc je, že denně vyjíždí dne pětina až desetina aut a většina lidí by podstatně ušetřila kdyby využívala půjčovny nebo sdílení, což je budoucnost udržitelného parkování ve městě.

jirka
Host
jirka

Takže když platím daně, mohu si na ulici postavit třeba unimobuňku a nastěhovat se do ní?

AAA
Host
AAA

Trapné.

jirka
Host
jirka

Ano, stejně trapné, jako domnívat se, že placení daní mi zarucčuje právo na parkovací místo.

Xander
Host
Xander

Mohl by mi někdo jako laikovi vysvětlit, co na tom trvá vypapírovat 4 roky? Vždyť těleso je tam dodnes, stačí položit koleje a natáhnout špagát.

Ondra
Host
Ondra

Za mě taky zklamání: píše se o urychlení a pak „by se mohlo začít stavět v roce 2023“.

Pražák
Host
Pražák

No ono tam pár problémů bude, třeba kde na Budějovické bude smyčka. Tam zrovna mnoho místa není, takže najít vhodné místo bude problém. Pak k tomu přidejte očekávatelné protesty místních rezidentů, kterým bude najednou ulicí projíždět celkem hlučná tramvaj, v okolí zmizí celkem dost parkovacích míst atp. A pak uvidíte, že rok 2023 je ještě celkem optimistický.

Xander
Host
Xander

Dočasně by se dalo ukončit bez smyčky, na tu linku nasadit KT8. A rezidenty se stížnostma poslat do pr…

AAA
Host
AAA

rezidenti ovšem půjdou k příštím volbám, že….

Pražák
Host
Pražák

Jasně, co mají co občané kecat do toho co jimi zvolení reprezentanti dělají. Jen se obávám, že to už tu bylo a hrubě se to neosvědčilo.

Paja
Host
Paja

To si možná pletete dojmy a pojmy. Veřejný zájem existuje bez ohledu na režim. To že se něco v minulosti zneužilo neznamená, že to je navždy 100% špatný.

Pražák
Host
Pražák

To jistě, ale za veřejný zájem se dá prohlásit takřka cokoliv, to zaprvé. Otázka je zda je tato trať opravdu potřebná (tj. naplňuje definici veřejného zájmu) když povede paralelně s metrem, myslím, že jsou v Praze mnohem potřebnější tratě, to za druhé.
A v normální zemi není přípustné posílat občany do pr…., to za třetí.

AAA
Host
AAA

Jo, když na to přislo, to i Zelení protestovali proti tramvaji na Dědinu …. mj. z důvodu úbytku parkovacích míst.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

To se pletete: to totiž nebyli žádní „Zelení“, ale společenství místních obyvatel zastoupené a vedené jakousi uječenou osobou ženského pohlaví, pro kterou by bylo možno velmi trefně použít označení „megera“ – byl jsem na nejedné presentaci představ o možnostech řešení tamní situace, takže vím, co píši …

AAA
Host
AAA

Myslíte snad paní Kolínskou, dlouholetou pražskou zastupitelku za Zelené, svého času jejich místopředsedkyni? To nebyla žádná Zelená? Sorry jako…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Ne, ne, ne, to nebyla ona, a to „ani náhodou“ = to nebyl nikdo z volených politiků ani městských či státních úředníků, ale nějaká samozvaná „představitelka místních občanů“ z té části Prahy 6!
Kolínské sice „je dost“ a osobně ji nijak neobdivuji, ale za ty roky působení v komunální politice už se dost naučila a leccos zachránila, takže podceňování či dokonce opovrhování si rozhodně nezaslouží.

AAA
Host
AAA

Tak tu neznám. Zelená paní Kolínská ovšem soustavně vystupovala ve smyslu že tramvaj ano jen pokud budou splněny požadavky místních, mimo jiné že nedojde k úbytku parkovacích míst.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Jako zastupitelka občanů takto pochopitelně vystupovat musela – a pokud na ní navíc ta „ječna“ dotírala, tak se ani nedivím, že to pro ni byla „bližší košile, než kabát“.
Ve skutečnosti do už teoreticky vyřešené situace „hodili vidle“ vojáci, kteří měli obětovat asi metrový pás „svého“ pozemku, což původně odsouhlasili, ale následně svůj souhlas odvolali, což vývoj zkomplikovalo.

AAA
Host
AAA

Ale nemusela …. vždyť jak tu sám a jiní píšete, tramvaj je přece ve veřejném zájmu, parkování není nárok a vsadím se i že ti parkující tam nic neplatí za zábor veřejného prostranství, že. Prostě, obyčejné zelené pokrytectví.

jirka
Host
jirka

Takový to, když se někdo diví, že místní samospráva plní úlohu místní samosprávy.

jirka
Host
jirka

Hele, nepíšete o kus vejš, že parkování je základní právo daňového poplatníka a je nutné ho bránit proti trmvaji na Budějárnu? Nebo se prostě musíte hádat, a je vám jedno, že dokážete popřít sebe sama na prostoru dvou obrazovek?

AAA
Host
AAA

takže Zelení budou bránit i tramvaji na Budějárnu? Tak to rád slyším…

jirka
Host
jirka

Psaný text koukám není úplně tvůj kamarád, že?

Ondra
Host
Ondra

Tramvaj na Budějovickou je zcela jistě užitečnější, nežli stavba tramvajové trati ke Slivenci za půl miliardy.

Jan Dobiáš
Host
Jan Dobiáš

Ono je dobře, že se lidi naučili se ozývat a mluvit do veřejných věcí. Na druhou stranu to došlo tak daleko, že díky mnohonásobné možnosti odvolání může mít velmi malé množství lidí prakticky právo veta. Úřady mají těm, které stavba omezí, maximálně vyjít vstříc (viz 511 v Běchovicích), ale je nepřípustné, aby pár lidí donekonečna omezovalo potřebné stavby.

DOMČA
Host
DOMČA

Tramvaje nejsou hlucne na rovne draze – pouze v centru na tramvajovych krizovatkach – a jeste jen na tech ktere jsou polozeny na drevenych prazcich…
Ty co jsou polozdny do liteho betonu a jsou neposkozeny provozem jsou temer bezhlucne..

Pražák
Host
Pražák

Dovolím si nesouhlasit, z vlastní zkušenosti vím, že průjezd tramvaje po rovné, nedáno rekonstruované dráze (Vršovická) je hlučný a když máte kousek od oken ještě zastávku (brždění, rozjíždění), tak to speciálně v noci žádná hitparáda není.

jirka
Host
jirka

Bydlel ve městě a jezdily mu tam tramvaje. Počítám, že kdybyste si koupil kůču u řeky, iritovalo by vás zurčení vody.

Pražák
Host
Pražák

Myslím, že máte problém s chápáním textu. Já nepíšu, že s tím mám osobně problém. Jen reaguji na tvrzení, že tramvaji na rovné trati nejsou hlučné protože to není pravda.

Martin
Host
Martin

Ona je otazka, o jakych tram. mluvime, treba prujezd T3 po nove krizovatce je s minimalnim hlukem, prujezd 14T je jako kdyz vysypete zelezarstvi, rozjezd KT8 je hlucny, rozjezd 15T je tichy…
Ale zadny cesky vyrobce neumi vyrobit tichou tramvaj, oproti treba ULF ve Vidni, ta je ticha,…
Pak zalezi na povrchu, trava dobre pohlcuje prach a tlumi hluk, asfalt/dlazba hluk odrazi do prostoru…
Pak je rozdil v tom, o jakou ulici jde, urcite hlavni ulice je hlucnejsi z provozu aut, nez od tramvaji a v noci zas nejsou takove intervaly tramvaji…

mihule
Host
mihule

obzvlášť kdyz je tramvaj obuta, to je ticho.

Martin
Host
Martin

To jo no,… To se holt stava…

Oldřich Sládek
Host
Oldřich Sládek

To je obecně náš největší problém – průměrná délka přípravy jakékoliv infrastrukturní stavby je v průměru 13 let – podotýkám příprava, nikoliv vlastní stavba. A třeba tolik potřebný přesmyk v Libni, který má letos po 4 letech EIA (!!!) , se začne stavět, dá-li štěstěna, nejdřív na jaře 2025… Do té doby se povedou další papírové války a boj obecenstva proti přesmyku. Protože aktivisti nechtějí ani kamiony, ani nákladní vlaky… Asi všechno padá z nebe… Otřesné, ale realita dneška.

Kamui
Host
Kamui

V takových případech by měl zasáhnout stát (vláda), a protože se jedná o stavbu celostátního významu a důležitosti, tak se to prostě postaví a na křik pár jednotlivců nebude brán zřetel (platí např. i pro pražský okruh).

VRT
Host
VRT

Vláda? Člověče, nastudujte si náš právní řád. Jinak délka řízení je katastrofa. Jediná cesta je nastavení max dob řízení. A jeho celkové zjednodušení.

jirka
Host
jirka

Tod dává fakt smysl – stát a jeho orgány nejsou schopny připravovat infrastrukturní stavby, tak jim zvýšíme pravomoce na úkor občanů a obcí. Jo, to zní logicky a jistě to povede ke kýženým výsledkům. To, že s takovouhle představou o fungování výkonné moci byste neměl opostit první stupeň základní školy (natož se někde veřejně projevovat) je věc druhá….

Michal
Host
Michal

Berte to jako časový polštář pro vyrubání druhé roury tunelu Tábor.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

„Protože aktivisti nechtějí ani kamiony, ani nákladní vlaky…“
To sice (logicky) asi nechtějí, ale když jim investoři odmítají naslouchat a naopak se trucovitě snaží jim v maximální možné míře nevyhovovat, ačkoli by to leckdy nebylo komplikované a prospělo by to celé společnosti, tak se nikdo soudný nemůže divit a vztekat, že ve výsledku „aktivisti“ jednají tak, jak jednají.

Partneři



CSCARGO