TGV ve směru do Čech nabírá zpoždění, nově se příjezd očekává ve středu

Nová jednotka TGV M Avelia Horizon. Foto: AlstomNová jednotka TGV M Avelia Horizon. Foto: Alstom

Rychlovlak pojede do areálu VUZ přes České Budějovice, Veselí nad Lužnicí, Jihlavu, Havlíčkův Brod a Kutnou Horu.

Příjezd rychlovlaku TGV do Čech na testy se o několik dní odkládá. Nejnovější TGV M s názvem Avelia Horizon míří na zkušební okruh VUZ v Cerhenicích. Jeho převzetí českým dopravcem ČD Cargo bylo původně plánováno na dnes večer, v sobotu ráno měl vlak odjíždět z Českých Budějovic.

Nově se předpokládá, že jej česká strana převezme v Summerau ve středu večer. Deníku Zdopravy.cz to potvrdil šéf VUZ Martin Bělčík. Vlak následně pojede do areálu VUZ přes České Budějovice, Veselí nad Lužnicí, Jihlavu, Havlíčkův Brod a Kutnou Horu (původně se počítalo s cestou přes Prahu).

Zatím není jasné, jak dlouho jednotka ve zkušebním centru VUZ zůstane, mluví se o několika měsících. Mělo by jít zejména o zkoušky podvozku a jízdních vlastností. Vlaky na okruhu mohou jezdit rychlostí až 230 km/h. Okruh není veřejnosti přístupný, fanoušci železnice ale často „číhají“ na nová vozidla podél trati okruhu.

Výrobce Alstom v minulosti své vysokorychlostní vlaky již testoval, například v roce 2008 rychlovlaky AGV pro italského dopravce Italo.

Rychlovlak pro olympiádu
Avelia Horizon se od předchozích rychlovlaků TGV liší nejen designem čela soupravy. Alstom uvádí, že vlak bude mít o zhruba dvacet procent nižší spotřebu, především díky lehčím materiálům i lepší aerodynamice, umožní také rekuperaci energie během brzdění. Podle Alstomu bude možné flexibilně měnit počty vozů podle poptávky, stejně tak velmi rychle proměnit vůz 1. třídy na 2. třídu. Dvoupodlažní soupravy mají zvládnout přepravit 740 cestujících, dosud mají kapacitu 600 míst. Nová generace TGV má být zařazena do provozu v roce 2024, tedy v roce konání olympiády v Paříži. Francouzské dráhy si objednaly celkem 100 těchto souprav. Hodnota kontraktu je 2,5 miliardy eur, se započtením opce na servis pak 2,7 miliardy eur. Hlavní výroba běží v Belfortu (hnací vozidla) a v La Rochelle (ostatní vozy a spojení soupravy). Jednotky mají zvládnout čtyři různé systémy napájení, aby s nimi mohl dopravce zajíždět i do dalších evropských zemí.

Tagy alstom Avelia Horizon TGV vúž
35 komentářů