Letecké společnosti Letectví

Teď je nejlepší čas na nákup letadel, plánuje srbská vláda expanzi Air Serbia

ATR 72 společnosti Air Serbia. Foto: Letiště Praha
ATR 72 společnosti Air Serbia. Foto: Letiště Praha

Srbská ministryně výstavby, dopravy a infrastruktury Zorana Mihajlović je přesvědčena, že pro státního leteckého dopravce Air Serbia nabízí příští týdny a měsíce nejlepší období pro nákup letadel a expanzi. S překvapivým plánem přišla v době, kdy aerolinky naopak řeší, jak se velké části letadel zbavit. Podobný plán potvrdili srbský ministr financí Siniša Mali.

Ministryně svůj plán ohlásila na tiskové konferenci týkající se dopadů pandemie koronaviru na ekonomiku Srbska, informoval o ní například server Exyuaviation. „Začali jsme přemýšlet o zahájení jednání o pořízení dalších letadel. Nikdy nebude příležitost koupit letadla tak levně jako nyní,“ řekla ministryně. Ta očekává, že řada leteckých společností v regionu zkrachuje. Výhodou je podle ministryně fakt, že Air Serbia je malou společností s nízkou zadlužeností.

Air Serbia má flotilu celkem 21 letadel složenou z devíti A319, dvou A320, jedné A330, šesti ATR72 a tří boeingů 737-300. Průměrné stáří letadel je 18 let. Firma už obnovila část letů.

Srbský ministr financí Siniša Mali označil aerolinky za národní symbol země a slíbil dopravci podporu. Už dříve se objevily zprávy o tom, že aerolinky jednají o nákupu ruských letadel Suchov SuperJet 100.

Air Serbia mají nyní českou manažerskou stopu: po působení v ČSA či Alitalii je obchodním ředitelem aerolinek Jiří Marek. Srbská vláda vlastní v Air Serbia 51 %, 49 % patří Etihad Airways.

 

26 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Přemek

Ostatně když se mohou v USA v rámci zdravé podnikstelské strategie vykupovat poslední verze Jumba na „skoky“ po Státech, proč by to nedokázali i Srbové? U nás aby stratéga v podnikání pohledal…

Y.K.

Po státech žádná Jumba žádné skoky nelétají.

55p

Ony teď neskáčou po státech? Kdy zas budou, prevíti?

Přemek

Drží jim palce. Pochopitelně že Superjet nemusí být to pravé v dosavadní konstrukční konfiguraci, ale snad to vyřeší levně a kvalitně.

Pítr

A jde to, národ má nějakou hrdost. Tady naši občané umí jen závidět, kritizovat jakýkoliv nápad (ano, vč. odkupu ČSA abychom měli zase státního dopravce když už to může mít i de****í Srbsko nebo Bulharsko). Všude si stěžujeme, že nejsme jako ČR dost vidět, ale co se divíte, když nemáme NIC – a když už je nápad mít zpět nějakou firmu tak si všichni také stěžují… no to je pořád dokola.

MZT

Víte, pane… Air Serbia je kvalitní moderní zisková společnost v zajímavém regionu (proč urážet?), do které i proto investoval Etihad. Let v C byl u nich i na 1:30 dlouhém letu zážitkem (na rozdíl od ČSA, bohužel). O té parodii na létání jménem Smartwings ani nemluvě. A pozor, nikdo netvrdí, že ČSA byly před 20 lety špatné. Špatné je to teď. Čím dál horší.

Přemek

Víte proč? Protože nenažraný management a u zbytku až na výjimky jen práce za hodně a ještě více peněz. Přitom česká národní hrdost se málem vytratila a je nejvyšší čas ji zase pozvednout.

Nekdo

tak doufám, že se nesnažíte nasnažit, že to máme udělat nalitím miliard peněz do čínské černé díry, kterou manažersky vedou kamarádi z pézétek tak kvalitně, že z Prahy nedokázali udržet v zisku ani linku do Londýna a jejich „aerolinka“ už dnes nevlastní ani jedno jediné letadlo – protože to jediné, co vlastnila museli dát do zástavy a bizjety si raději vyvedli do jiné firmy. protože jestli ano, tak jste buď blázen, jejich zaměstnanec píšíci podle notiček z intranetu QS nebo troll…

55p

Nojo, kdo že to řídil státní ČSA tak kvalitně, že skoro zbankrotovaly? Neříkalo se mu pak Luftjarda?
Btw která vláda ho tam dosadila?

Herold

Cретан пут!

Ota Z.

mít p. Marka v manažerské pozici je stejně příjemné, jako vrazit si třísku pod nehet… Stále mi nejde do hlavy, že s takovou „pověstí“ ještě dokáže ulovit místo v jakékoliv letecké společnosti…

Přemek

Když jsou na manažery politické tlaky k té jejich peněžní toxikománii, tak to s řízením vypadá jak to vypadá. Toho pána neznám ani stopu. co po něm je, ale pokud Air Serbia poskytuje alespoň standardní služby a přitom prosperuje, tak bych s tou kritikou Marka neplýtval, protože může být uvařená z vody a s příměsí osobní zášti.

Miroslav

Drobná poznámka, to ruské letadlo je Suchoj, ne Suchov 🙂

nicky

Smartwing bez státní pomoci zbankrotují zatímco Air Serbia vesele expanduje.

Pzag

Státní letecký dopravce, symbol země, ministr financí slíbil podporu… vybrané citace z článku.

nicky

Ano jako třeba Air France, nebo LOT. To u nás žádný státní dopravce není a to co je, je jen pro ostudu.

Jakub

No vidíte a já třeba s tím, že tu není žádný státní dopravce, nemám vůbec problém 🙂

Nicky

Tak to já také ne, ale už jsem na toto téma zaslechl nějaké úvahy. Nutno dodat že značně pomýlené.

Přemek

Patrně s ČSA či se Smartwings nelétáte nebo let prospíte… Státní letecký dopravce může být řízen mnohem lépe než soukromý řízený managementem s psychopatickými rysy.

Y.K.

😀 tak ten byl opravdu vydařený.

xcon

Tak ono nie je problem teraz lacno kupit, tak ako bolo povedane…ono ale mozno bude problem ich nasledne „uzivit“

beija

Víte, kde pracuje část obyvatel Balkánu?

beija

Pokud nasadí slušné ceny a budou schopní konkurovat třeba Wizzair, tak nebudou mít problém.

Ted

Admine, nechcete mu dát Ban, nebo ho necháte trolit do každé diskuse o letadlech?

Pavel Vostrý

… já bych nebanoval, jen ho neživme a zvykněme si, že si do každé diskuse napíše pod různými Nicky sám desítky komentářů 🙂

skyline

Souhlas, nezivit, tedy nereagovat, neminusovat … plusy si dodava sam, nicku ma na to dost