Infrastruktura Letiště Železnice

SŽDC žádá o územní rozhodnutí pro tři stavby tratě na letiště, v Kyjevě už jezdí

Jedna z mnoha vizualizací tratě z Prahy do Kladna s odbočkou na letiště. Foto: SŽDC

Správa železniční dopravní cesty udělala další krok v přípravě tratě z centra na pražské letiště, když podala žádost o územní rozhodnutí ke třem dílčím stavbám. Podle tiskové zprávy tak SŽDC reaguje na výzvy dynamicky se rozvíjející letecké dopravy.

Mezitím se vlakového spojení na letiště dočkalo další evropské velkoměsto. Vlaky od konce minulého týdne nově jezdí z centra Kyjeva na mezinárodní letiště Boryspil, které leží zhruba dvacet kilometrů jihovýchodně od centra. Cesta vlakem na kyjevské letiště trvá 35 minut.

Z centra Prahy na Ruzyni by to mělo být ještě rychlejší, doba jízdy by se měla vejít pod půl hodiny. Zatím je ale investor ve fázi přípravy. Aktuální žádosti o územní rozhodnutí se týkají úseků Praha-Bubny – Praha-Výstaviště, Praha-Ruzyně – Kladno a Kladno – Kladno-Ostrovec.

K těmto investicím se v současnosti připravují výběrová řízení na zpracování dokumentace pro stavební povolení. K realizačně náročnému úseku mezi stanicemi Praha-Dejvice a Praha-Veleslavín právě probíhají profesní porady týkající se přípravy dokumentace pro územní řízení. Trať zde povede tunelem pod Střešovicemi.

„Provoz na českém nebi houstne, Letiště Václava Havla i Řízení letového provozu chystají významné infrastrukturní investice, a pozadu tak nesmí zůstat ani rozvoj návazné pozemní kolejové dopravy. Jsem rád, že na několika úsecích už se blížíme k územnímu rozhodnutí, což je u liniových staveb jeden z nejdůležitějších milníků. Příští rok bude z hlediska povolovacích procesů klíčový a já pevně věřím, že se nám podaří najít rozumné kompromisy mezi veřejným zájmem a zájmy majitelů dotčených pozemků,“ řekl generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda.

SŽDC rozdělila stavbu železnice na letiště do sedmi dílčích staveb. Výstavba byla zahájena zatím pouze na Negrelliho viaduktu. Cílem je proměnit stávající trať na moderní dvoukolejný a elektrifikovaný koridor a ze stanice Praha-Ruzyně vybudovat odbočku na mezinárodní letiště.

„Reakce na výzvy dynamicky se rozvíjející letecké dopravy“ už trvá nejméně dvacet let. Kdy bude hotovo není jasné. Podle memoranda z roku 2009 se mělo jezdit vlakem na letiště už na Vánoce 2013. Praha je jedním z největších letišť v Evropě, které nemá vůbec kolejové napojení. Podobný problém (a zhruba stejně rychle) řeší Irové v Dublinu, kolejové napojení chybí i na letiště Tegel v Berlíně. To má ale postupně zavřít. 

47
Diskuze

avatar
13 Komentáře
34 Reakce na komentáře
0 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
31 Autoři komentářů
MichalponyMartinVojtaMartinS. Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Michal
Host
Michal

Stále nechápu, proč se podle mne zcela nekoncepčně plánuje napojení letiště na trať, která končí na Masaryčce? Pomůže to cestujícím dálkové dopravy? Ne. Ta přece jezdí z hl. n. Pomůže to cestujícím přestupujícím na příměstskou dopravu? Moc, ne, většina také jezdí z hl. n. (Bydlím v Praze Hostivaři ne …)
Podle mě je správná ta vize koncepce VRT, kterou představila Hospodářská komora, kde VRT je trasována z hl.n. tunelem na Ruzyň a dál rozpletem na Plzeň a Ústí/Drážďany.
Odkazy:
https://zdopravy.cz/sip-koncepce-prazske-zeleznice-je-kukacci-vejce-znemozni-napojeni-vrt-na-letiste-16858/
nebo
https://www.komora.cz/tiskova_zprava/szdc-zaklade-dohody-hospodarskou-komorou-proveri-napojit-letiste-vaclava-havla-novou-vysokorychlostni-zeleznici/

Navíc nový tunel by městské části blokovat nemohli…

Vojta
Host
Vojta

letos jsem jel v Šanghaji na letiště maglevem.. 30 km za 7:20.. tímto směrem by měla Praha jít…:-D

Roman Svačina
Host
Roman Svačina

No dejme si novoroční předsevzetí. Třeba v téhle problematice dohnat naše severní sousedy.

Pavel
Host
Pavel

a taxikáři si mnou ruce…

venkov4ever
Host
venkov4ever

Pokud se nemýlím, jeden čas měl v plánované dráze na letiště své pracky i profesionální škůdce Šíp, který se teď vrátil dorazit státní železnice. To by ledacos vysvětlovalo…například skutečnost, že onoho spojení doposud jaksi нет.

Panoramix
Host
Panoramix

Docela mě děsí vyjádření, že u nás by se jízdní doba z letiště mohla vejít do půl hodiny. To jako vážně? I kdyby to trasovali nějakou oklikou, je to maximálně 20 km do samotného centra. Při plánované rychlosti min 80 km/h, max 120 km/h vychází jízdní doba přímého vlaku na nějakých +/- 15 minut. Taková časová úspora a zvýšení kvality cestování by už ospravedlnilo ty náklady, které s přestavbou trati budou souviset. Jízdní doba cca 30 minut do centra je už dnes, pouze s jedním přestupem. Kdyby to železnice měla zkrátit jenom třeba o 5 minut, tak to nedává smysl.… Číst vice »

mirekk
Host
mirekk

Na trase ale budou zastávky, nebude to jezdit jako expres

Jan
Host
Jan

Pak to ale postrádá smysl. Spojení letiště s centrem, ať už širším nebo užším, má být přímé a rychlé a nezatěžovat lokální dopravu. To už tam rovnou můžeme zavést tu tramvaj která bude zastavovat každou minutu a nabírat místní. Jediné pořádné spojení je dnes Airport Express na hlavní nádraží.

pony
Host
pony

Nic nebrání letištit (městu, kraji, soukromým dopravcům) se vzít, koupit vlaky a provozovat si ten expres. Už vidím, jak tam na nástupišti stojí davy, aby si připlatily za speciální tarif který jim ušetří těch < 10 minut na hlavák oproti "couráku" za běžnou jízdenku.

Martin
Host
Martin

No uprime, zastavka Vystaviste (cca 10min. pesky od Vltavske), nebo byvala zastavka Liboc, ci planovana zastavka Dlouha mile kousek od zastavky Ruzyne mi prijde jako zbytecnost take, nechapu proc by express z Letisne nemohl jet rychleji jen se stanicema u metra… Na Kladno take budou jezdit a jezdi uz dnes vlaky co nestavi v kazde dedince… To jako myslite, ze lide z Dediny, ktere budou mit pod okny tramvaj a od veleslavina je metro i tramvaj, potrebuje na zeleznici tolik zastavek? Proste bych to videl take na par zastavek, zastavka Bubny, zastavka Dejvice-Bruska, zstavka Veleslavin a pripadne zastavka Dedina-Dlouha mile… Číst vice »

pony
Host
pony

Já nechápu proč by zrovna z pražského letiště byl třeba nějaký expres a nemůže to být prostě další zastávka pravidelné příměstské linky včetně zastávek po Praze. Kdyby bylo 40 kilometrů daleko, tak prosím, to by asi bylo nepraktické spojovat obsluhu letiště s obsluhou všech dědin po cestě, ale nějakých 6 nebo 7 zastávek které jsou všechny po Praze? Opět, u dvoukolejné trati napojené na zbytek železniční sítě by neměl být problém si udělat expres na hlavák nebo masaryčku na komerční riziko, stejně nic nikomu nebrání zajet tam s pendolinem nebo railjetem, ať to maj lidi bez přestupu (konečně, ty vlaky… Číst vice »

Jiří Tulipán
Host
Jiří Tulipán

Nevím co jim tak dlouho trvá. Když kouknu do mapy, tak otázka projekční je na rok, stavba další rok a pokud by došlo i k elektrifikaci, tak Praha může mít krásné přímé spojení na letiště za dva roky z hlavního nádraží až na letiště do Pardubic.

kulica
Host
kulica

Zkus na googlu zadat slova ve znění: vlak na letiště. Pak si přečteš historii … a není to jen pár posledních let, kdy největším problémem bylo blokování stavby ze strany městských částí Prahy, kdy jim vadilo snad vše včetně barvy zábradlí na konci nástupiště. Každá stavba procházející hustě zastavěným územím bývá problematicky projednatelná. Jsou případy, kdy stavby blokuje nějaká obec jen proto, že jim někdo z místní radnice dá brouka do hlavy, že když vlaky jezdí rychleji, že jsou hlučnější … ale zapomene říct, že rozdíl rychlostí bude třeba jen 20 km/h a že ten vlak pojede po nové trati,… Číst vice »

Jiří Tulipán
Host
Jiří Tulipán

tak je fakt, že k nejlepšímu spojení by pomohla Ostřešanská spojka, aby vlaky nemusely jezdit úvratí, pak by se dalo jet například railjetem za 55 minut do Pardubic a cca 5-10 minut na pardubické letiště. Když pražáci neumějí nebo nechtějí napojit své letiště se světem, tak napojíme to pardubické, nikde není psáno, že ruzyňské letiště musí být v ČR nejlepší a největší. A zároveň Praha získá to přímé napojení a spojení.

Michal
Host
Michal

Určitě bude „nejlepší a největší“ letiště, které má z jedné strany Perníkov a z druhé Vysočinu. 🙂

Alibaba
Host
Alibaba

Ostřešanská spojka na pardubické letiště je blbost je to dost daleko a okolo celýho města. To už radši smyčka okolo Kaple Nejsvětější Trojice (aby odpadla úvrať) a pak po vlečce na letiště. Dále takový šoto nápad, že by se to prodlouřilo nazpět zase k hlavní trati. Asi takhle: https://mapy.cz/s/3fC5o

Jen taj
Host
Jen taj

Vetsi blabol uz jsem dlouho necetl 🙁

Jiří Tulipán
Host
Jiří Tulipán

Náhodou, to pardubické letiště se rozrůstá, proč by odtud nemohly létat letadla do celého světa? Však i za jízdenku z Pardubic dáte na hlavní do Prahy to samé, co za Taxi, MHD nebo AirportExpress z Letiště Ruzyně.

Kajman
Host
Kajman

Jestli se rozrůstá jako Mošnov, kam máme sice vynikající vlakové spojení, ale žádná letadla, tak potěš koště. Letiště už jsou dneska na každém rohu, nemá smysl investovat miliardy do pidiletišťátek na venkově (viz slavné České Budějovice – a to píšu jako jihočech).

Grossák
Host
Grossák

Asi se zapomněli podívat do mapy.

Milan
Host
Milan

Budou plánované vlaky na letiště jezdit také v intervalu 5 minut, jako je zajištěno dosavadními spoji bus+metro? Jaké budou provozní náklady na zajištění takového způsobu dopravy v porovnání s dosavadním stavem?

kulica
Host
kulica

Když si srovnáš kapacitu vlaku a autobusu, tak ti vyjde, že interval 5 minut je zbytečný a vlaky by pravděpodobně jezdily poloprázdné.

Náklady? Přesné náklady teď určitě nezjistíš dokud nebudeš vědět jaké elektrické jednotky tam budou nasazené, jaká bude jejich kapacita, jak často budou jezdit … Dnes znáš jen současný stav, tj. bus SOR + metro a i to ti nikdo nevyčíslí. Navíc v novém stavu nezjistíš, kolik lidí bude dál jezdit busy na Zličín, tj. jak se rozdělí cestující po té velké změně.

Ekonomiku stavby určitě posuzovalo MD. Kapacitnější spojení bude určitě přínosem pro letiště i pro cestující.

Milan
Host
Milan

Není třeba řešit kapacitu, to je celkem jednoznačné, ale z hlediska cestujícího bude nejspíš preferovat spoj, který odjíždí prakticky okamžitě, jakmile přijde na zastávku a za 10min bude u metra, než někde půl hodiny na letišti bloumat a čekat až pojede vlak.

kulica
Host
kulica

Nevím, já raději dám přednost vlaku, na který si třeba 20 min. počkám a pojedu v pohodě, že uhánět v Sorce, ve které ucpe prostor kolem dveří 10 lidí s velkými kufry a pak už se přes ně nikdo nedostane dál k sedadlům…a tohle j realita. Odhaduji, že ROPID se postará o to, aby tam ty vlaky jezdily hodně často, proto je úsek mezi odbočkou z trati na Kladno a letištěm dvoukolejný. No, myslím si, že cestující bude mít pořád volbu … i po zavedení vlaku na letiště. Jen pak i ty busy nebudou jezdit tak často, protože nebude tolik… Číst vice »

Daniel Mach
Host
Daniel Mach

Z hlediska cestujícího mě více zajímá, kam jede spoj z nádraží do nejbližšího místa mého bydliště, pokud jedu z Prahy dál, tak jak se dostanu do centra nebo na spoj. Pokud pojede vlak do centra, tak si na něj počkám, než abych skočil na první autobus, ze kterého přestupuji na metro, a tam si na vlak stejně musím počkat. I dnes si raději počkám na autobus do Dejvic než abych jel přes Zličín. A zkušenost z Ósaky – vlak jede zhruba jednou za 10 minut ve špičce, zkušenost z Kuala Lumpur – vlak jede jednou za 15-20 minut. A ve… Číst vice »

MartinS.
Host
MartinS.

Tak Tegel už se zavírá 6 let a je otázkou, zda se někdy zavře? Ale kolejové napojení nevidím ani v Benátkách, v Budapešti, na Lutonu, na Pulkovu a v Palma de Mallorca. A s kolejovým napojením letiště Orly to také není slavné. Tramvaj se tam nehledá úplně snadno a je otázkou, jestli má Orlyval jedoucí jen k RER nějakou velkou výhodu proti pražské 119 na Veleslavín?

mgr.pavel
Host
mgr.pavel

A to se chcete srovnávat s těmi nejhoršími, nebo nejlepšími, hmm?

Já teď letěl VIE-ZUR. Z Vídeňského hlavního nádraží jsem byl railjetem za 15 minut na letišti, z Curyšského letiště jsem byl za 10 minut jedním z mnoha kvalitních rychlíků v centru města. S takovým dopravním spojením bychom se měli srovnávat..

MartinS.
Host
MartinS.

Srovnávat se můžeme, ale polohu ruzyňského letiště vůči hlavním železničním tahům asi nezměníme. Rychlíky by tam mohly jezdit jedině, kdyby se VRT Dresden – Praha vedla přes Ruzyni do centra, ale to bude tak v roce 2080, jestli někdy? Zbývá tedy napojit Ruzyni tramvají, metrem nebo příměstským vlakem. Metro je kapacitně nesmyslné a navíc jede do centra velkým obloukem. O vlaku si povídáme už tak 20 let a ještě se nekoplo a v podstatném úseku Veleslavín – Bubny zase tak brzo nekopne… takže to tam možná bude nejdřív jezdit tramvaj? Ale hlavní otázka zní a to z Ruzyně létám asi… Číst vice »

Dan
Host
Dan

A k čemu byste se chtěl na Mallorce kolejově napojovat?

MartinS.
Host
MartinS.

K vlaku nebo k metru? Můžete si vybrat 🙂

Alibaba
Host
Alibaba

Tak jsem zvědavej, kdo do toho zase hodí vidle nebo to bude brzdit?
Už je teda vyřešeno to ovlivňování těch měřících přístrojů tunelem pod Střešovicemi?

Gogo
Host
Gogo

Vedení Prahy 6 to spolehlivě zarazí, vždyť to úspěšně brzdí už víc jak 20 let.

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

„Praha je jedním z největších letišť v Evropě, které nemá vůbec kolejové napojení.“ Má. Od Středokluk. Nicméně to samozřejmě není napojení šikovné a dostačující pro personál a pasažéry.

Asdf
Host
Asdf

Jo, Kyjev je prostě jiná liga…
MImochodem byl jsem tam v r. 2014 a jejich hlavní nádraží působilo čistěji a moderněji než hlavák v Praze.

venkov4ever
Host
venkov4ever

Minsk zrovna tak a mnohem dříve. Ostrakizovaný kolchozník Saša umí, když chce.

Pavel
Host
Pavel

Zato jsou koleje na letiště v Ostravě, kde denně létá v průměru 1,4 letadla. Jenom ty odjezdy a příjezdy vlaků nějak nebyly přizpůsobeny k příletům a odletům.

petr.r
Host
petr.r

máte pravdu, nejhorší jsou ty noční přílety z dovolených, ale jednou do roka tam se svezu a cestující vidí z vlaku, jak auta stojí(dny nato) Ale třeba ta praha má taky noční přílety a vlakem se už dál taky nikde nedostanete. V praze jestli to bude, tak takt počítám na dvacet minut.

Milan
Host
Milan

V Praze jezdí noční autobus z letiště až do samého centra Prahy – lepší spojení než přes den.

Jenki
Host
Jenki

V Praze jezdí noční autobus z letiště až do samého centra Prahy… což je cestujícímu co není z Prahy prd platné, protože od půlnoci do 6 rána nejede v dálkovce nic.
V mém případě (MS kraj) se řešení jmenuje Katowice 🙂

Marek Turnovec
Host
Marek Turnovec

Myslíte 910? No, to jsem si zkusil jednou. Jezdí to po 30 minutách. Takže když se dočkáte kufru a vylezete ven a zjistíte, že to zrovna ujelo, tak máte opravdu radost. Do toho centra (IPák) to jede skoro 45 minut. Nevím proč to musí dělat okružní jízdu po různých VŠ kolejích (Větrník, Hvězda, Strahov) – mezi nimi se akorát touhle dobou přesouvají „asi“ studenti z jedné kalby na druhou. Visí tam nad Vámi (na letišti celkem není problém si v tom autobusu i sednout, když je to výchozí stanice) a Vy tak přemýšlíte, kdy to na Vás některý hodí… Pokud… Číst vice »

Milan
Host
Milan

už mnoho let můžete používat bezplatné aplikace typu idos a pubtran a pak se nestane, že vám budou spoje ujíždět
jaké myslíte, že by byly intervaly plánovaných vlaků, když 30 minut pro noční spoje je pro vás málo?

Vsp
Host
Vsp

Letěl jste někdy letadlem? Z letiště vylezu, až letadlo přistane (a to může být v předstihu, na čas, nebo libovolně pozdě), dostanu se ven, projdu z gatu k pásu na zavazadla a pak čekám nedefinovaný čas, než přijede to moje. Pak vyjdu ven na ten autobus. Pubtrans a jízdní řády obecně mi jsou na nic, když nevím, kdy se vůbec dostanu z letiště ven.
Podařilo se mi být z letiště (stále mluvím jen o Praze) od otevření dveří za 3 minuty, ale taky za 80.

Kajman
Host
Kajman

Jo, to já chtěl tuhle použít. A když jsem zjistil jízdní dobu, tak jsem jel radši autem.

Milan
Host
Milan

kdyby jezdil vlak, tak zas budete argumentovat, že jste jel autem, protože vlak vám nejede až k baráku a přece se nebudete „tahat“ se zavazadly na nádraží…

Kajman
Host
Kajman

Kdyby jezdil v dobu, abych se jím domů dostal, tak bych ho jistě rád použil. Ale na odlet 6,40 a přílet 22,15 jiná možnost dostat se do/z Prahy než autem pro mě není.

Vsp
Host
Vsp

Souhlas… z/na letiště až překvapivě hodně lidi jezdí MHD, i když mají velká zavazadla. Ale půlka z nich jsou turisté a nemají tady auto. Parkovné na letišti je také o dost dražší, než MHD. A já osobně třeba nerad řídím s jetlagem, prostě utahaný z letu nechci sedat za volant.
Ale na odlet před sedmou, tj. být na letišti k páté, se jinak než autem/taxi/Uber nedostanu.

pony
Host
pony

jo ten, tím mi trvá dostat se domů (na žižkov) dýl než je čistá doba letu do Prahy z půlky Evropy