Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

SŽDC vypsala tendr na projekt modernizace kladenských nádraží a spojovací trati

Nádraží Kladno. Autor: Dezidor – Vlastní dílo, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=16239783
Nádraží Kladno. Autor: Dezidor – Vlastní dílo, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=16239783

Správa železniční dopravní cesty učinila zásadní krok k modernizaci železnice na území Kladna, když vypsala tendr na zpracování projektu pro vydání stavebního povolení. Součástí zakázky v předpokládané hodnotě přes 90 milionů korun je i autorský dozor během výstavby.

Konkrétně jde o úsek od stanice Kladno po Kladno-Ostrovec, a to včetně přestavby nádraží. Ta by se měla dočkat například nových nástupišť, podchodů či zabezpečovacích a informačních systémů. Jde o součást chystané modernizace celé trati Praha – Kladno s odbočkami na letiště.

Výstavba v úseku Kladno – Kladno-Ostrovec by měla být zahájena dle dřívějších informací v roce 2021, hotovo by mohlo být za další dva roky. „Vše připravujeme koordinovaně s městem, … , zapracovali jsme dva nové prostupy, které umožní vybudovat nové podchody pro chodce a cyklisty,“ uvedl v únoru náměstek ředitele Stavební správy západ SŽDC Pavel Paidar.

„Chtěli bychom zlepšit prostupnost trati hlavně směrem ze Sítné a Kročehlav na Sletiště, navrhovaná schodiště nahradit bezbariérovým a bezkolizním podchodem. Chceme, aby stavby vznikající v návaznosti na trať odpovídaly charakteru města, byly jednoduché a funkční. Zároveň řešíme výšku protihlukových stěn, prosazujeme nižší variantu,“ doplnil ve stejné době radní pro územní plánování a rozvoj statutárního města Kladno Lukáš Hanes.

Trať zůstane po modernizaci ve stávající stopě, bude dvoukolejná; v konečné fázi modernizace dojde i na elektrifikaci, zatím SŽDC hovoří o přípravě na ni. Podrobnější informace jsou na speciálních stránkách SŽDC.

Kladno přitom zasáhlo do plánů celé tratě na letiště. Prosazuje napojení přes Jeneček, což nedávno podpořila i SŽDC. Ta počítá s tratí, která povede k letištním terminálům ze stanice Praha-Ruzyně přes oblast zvanou Dlouhá Míle. V kombinaci s napojením na Jeneček, což je odbočka v Hostivici, by vznikla velká smyčka, která by umožnila i přímé napojení Kladna na letiště.

21
Diskuze

avatar
5 Komentáře
16 Reakce na komentáře
10 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
10 Autoři komentářů
železničář v důchoduJakub JirsaFrantišekJoudaHanzi Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jouda
Host
Jouda

Čistě teoreticky, dalo by se udělat nástupní terminál ( koncový) hned pod autobusovým nádražím. Taková trať by tedy zaúsťovala přímo do centra, vedle autobusáku. Vedla by ve stopě dnešních vleček až na Dříň, kde by se pak udělala nová spojka a do tratě by to vstoupilo za Unhoští. Toto odbočení oz reálně existovalo a bylo vybudováno někdy 1989 až 1990 a ukončeno v lesíku u silnice co odbočuje vpravo do průmyslové čtvrti a vlevo do centra. Myšleno směrem od Buštěhradu. Sice by se tak vlak vyhnul klasickému nádraží, zato by však byl za pár minut v Hostivici a neobtěžoval hlukem… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Tím byste ovšem vytvořil pro spojení s Prahou vlastně dvě „hlavní“ kladenská nádraží dost od sebe vzdálená – myslíte, že by to tak bylo skutečně výhodné (především pro cesty do Prahy, opačným směrem by to asi tolik nevadilo)?

František
Host
František

Tahle představa je jen nereálná sci-fi. Vlečka měla pro současné soupravy moc malé oblouky, při plánované frekvenci vlaků by totálně zablokovala celé centrum, protože závory na každém rohu na hlavních silnicích. A navíc v současné době už ve stopě bývalé vlečky stojí sem tam nějaký ten dům.

Jouda
Host
Jouda

Ne ne, vy jste mě nepochopil. Nepíšu o vlečce, která vedla centrem celého Kladna a byla 3,5 km dlouhá a bylo na ni asi 15 přejezdů. To je jasné. Ta byla prudká, s protisměrnými oblouky a v každém přídržnice. I tenkrát to byl vždy kolaps dopravy, když se to rozblikalo. Dnes nemožná představa. Proto se na ni 31.10.1990 zastavil provoz. S tím už se počítalo před rokem 89 a začalo se se stavbou přímé spojky že Dříňe k Unhošťi. Stačila se jen vybudovat odjezdová trikolejná skupina ze Dříňe k hlavní silnici od Buštěhradu a přišla revoluce. Do dnes tam jsou… Číst vice »

František
Host
František

To byla plánovaná přeložka tratě KND přes Kladno. U Pleteňáku mělo být seřaďovací a předávací nádraží a mělo to vést přes současné Lego, pak kolem koupaliště Bažantnice a kolem Hřebče, kde už je dnes hafo domů. Takže taky už jaksi nereálné. A k čemu by to bylo, když by to stejně minulo veškerá sídliště? Tam by maximálně byla frekvence ze sídliště v centru a to na novostavbu několikakilometrové tratě je dost málo.

František
Host
František

Taky moc nechápu, že když už se má celá trať předělat, proč se nezahloubí od Kladna města až po přejezd u zimáku. V lesy by se pak v pohodě mohla vrátit do své trasy. Stejně se na městě bude o metr prohlubovat kvůli troleji. V Mladé Boleslavi to šlo, tak proč by to nešlo tady. Jedná se o cca 1km trati.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Tam už přece před více než 30 roky jedno zahlubování proběhlo: právě v oblasti zastávky Kladno město …

František
Host
František

To už snad ví každý, kdo tu na tohle téma chce diskutovat. Samozřejmě jsem to myslel tak, že by se to prohloubení jen prodloužilo až do lesa. Tak jako tak se to původní prohloubení musí ještě o metr prokopat víc.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

To by znamenalo u přejezdu u Zimáku cca 7 metrů dolů. Pro nastoupání zpátky na Kladno vychází necelý kilometr tratě, takže stoupání okolo 8 promile. To by šlo.

Jakub Jirsa
Host
Jakub Jirsa

Na seznámení s projektem se to probíralo, jsou to neúměrné finanční náklady, nakonec by z toho bylo „jen“ pár metrů zahloubenejch. Pro variantu zahloubení byla většina obyvatel rodinných domů od přejezdu u SK až k zastávce Kladno Město, ale vzhledem ke geologickým poměrům by kotvy opěrné zdi sahaly pod jejich pozemky, možná až pod baráky, což se majitelům moc nelíbilo a zvítězila současná varianta. Další věcí, které se majitelé těchto domků báli, byly příliš vysoké protihlukové zdi, pokud se nemýlím. Tam se to snad podaří zařídit, viz i názor města. Na Ostrovci byl naopak požadavek majitelů domů a spíše vyšší… Číst vice »

Hanzi
Host
Hanzi

Jenže to je ono. Kde je Kladno jako město a kde koleje. Vyjma Kladna města a Ostrovce je celá trat vedena jen po okraji města. I kdyby se tisíckrát sebelíp modernizovalo tak žádný extra velký železniční boom lidí z Kladna nebude. Málokdo se bude plácat pomalu půl hodiny v MHD aby přestoupil na vlak a s ním jel další půl hodiny do Prahy. Za tu půl hodinu je totiž autobusem nebo autem z Kladna minimálně u letiště.

Štěpán
Host
Štěpán

A na okraji města snad nebydlí žádní lidé? Jak stanice Kladno, tak i zastávka Kladno město jsou v poměrně hustě osídlených oblastech města a lidé z těchto sídlišť do Prahy dojíždějí vlakem. Vytíženost stávajících souprav 2x 814 hovoří za vše.

Hanzi
Host
Hanzi

Jsem bohuzel provozní zaměstnanec a o obsazenosti těch souprav vim svoje, čtyři vlaky za den jsou fakt na hraně kapacity, zbytek spojů má každý svoji čtyřsedačku. Z okrsku ,,0,, či od Oazy, nebo ze starych Krocehlav což se centru města už dost blíží , na vlak chodí lide co do počtu prstů jedné ruky.

Martin
Host
železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

To je ovšem jen na „buštěhradku“ přes „Troják“ napojená trasa původní KND …

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Zpětně vidím, že to byla skutečně původní trasa „buštěhradky“, ne „KND“, takže se omlouvám za nedůslednost – Kladno a jeho historii příliš neznám.

Petr
Host
Petr

Nejsmutnější na tom je, že trať vede povrchově a nezahlubuje se od Kladna města k jatkám. Takže tady bude pěkná bariéra na desítky let. Lidi z povrchu budou lest pod zem a to se na Kladně podchody rušeji kvůli nefunkčnosti. Zaslepení Bezručovky u zimáku taky nepotěší a místo jednoho semaforu tři kruháky. Hold je to Kladno a né Praha.

Cargo
Host
Cargo

Trať bude dvojkolejná až do Ostrovce ? To nevím, kam by se tam ta druhá kolej vešle. Například kolem stadionu a nemocnice. S elektrifikací se počítá do budoucna…. 814 či od nového GVD i 854 tam budou dokud se nestane zázrak.. Smutné, když největší město Středočeského kraje nemá pořádnou trať s hlavním městem a to jsou od sebe cca 20 km.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Smutné je, že šotouši v podobných případech (namátkou Brno – Vyškov) požadují zachování jednokolejky a výstavbu VRT, která řeší vše. Stačí udělat zastávku 2 kilometry od náměstí.

Jakub Jirsa
Host
Jakub Jirsa

Dvoukolejka se tam v pohodě vejde 😉 každopádně město Kladno si už nechává zpracovávat studii o celkové změně MHD, aby tam byla co největší návaznost a provázanost s Kladnem hl.n a Kladnem Městem, což budou 2 hlavní přestupní terminály na vlak.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Smutné je, že Kladno se neobejde bez podchodu – pro tu „co největší návaznost a provázanost“ s MHD to bude proti současnosti zbytečná komplikace: škoda, že se bez ní nelze obejít.

Partneři



CSCARGO