Doprava ve městě Infrastruktura Železnice

SŽDC odkládá opravu Smíchovského nádraží, chce sladit plány s Prahou

Nádraží Praha-Smíchov. Pramen: FB SŽDC
Nádraží Praha-Smíchov. Pramen: FB SŽDC

Do žádné jiné opravy výpravní budovy nemělo jít letos tolik peněz, jako do stanice Praha – Smíchov. Velká modernizace se ale odkládá. Správa železniční dopravní cesty na popud ministerstva dopravy bude muset ještě sladit své plány s Prahou, která na Smíchově chystá svůj nový dopravní terminál.

O pozastavení modernizace informovala jako první Česká televize. SŽDC letos na začátku roku uvedla, že s opravou počítá už letos na jaře.

Ministerstvo dopravy sice projekt schválilo, ale pouze za určitých předpokladů. „V rámci schvalovacího procesu ministerstva dopravy byla stanovená podmínka, abychom naši stavbu důsledně koordinovali s investicí hlavního města Prahy – a tou je víceúčelový dopravní terminál,“ uvedla mluvčí SŽDC Nela Friebová. Podle mluvčí ministerstva dopravy Lenky Rezkové musí být dodržena důsledná koordinace případného odstranění přístavby zastřešení metra postaveného v osmdesátých letech a současně musí být dořešena otázka jižní části budovy.

Pražští radní už na jaře schválili, že na Smíchově chtějí nový dopravní terminál, běží příprava zpracovatele projektové dokumentace. „Už této fázi pořizujeme studie, které koordinují záměr budoucího terminálu právě se SŽDC. Například statické posudky tak, aby se dala ta stavba umístit do té připravované přestavby nástupišť železnice,“ uvedl v ČT Marek Zděradička, ředitel Sekce infastruktury IPR.

Praha počítá s tím, že se ze Smíchova stane ještě významnější dopravní uzel než dosud. Nad současné vlakové nádraží a stanici metra se přesune i autobusové nádraží a vznikne tu terminál pod jednou střechou. Doplní jej ještě výstavba parkoviště pro tisícovku aut. Náklady na terminál mají dosáhnout tří miliard korun, jeho vizualizace a kompletní představení je na stránkách IPR.

Vizualizace nového dopravního terminálu na Smíchově. Foto: IPR

Projekt SŽDC počítá v modernizace dojde s vyčištěním a otevřením prostor odjezdové haly od nepůvodních prvků. „Naší snahou je maximální využití budovy, hlavně z hlediska umístění složek vlastníka objektu a komerční sféry,“uvedla SŽDC na své facebookové stránce.

Podle mluvčí SŽDC Radky Pistoriusové bude jižní křídlo objektu využito pro administrativu správců železnic, severní část bude vyhrazena komerci. Vedle obchodních jednotek se počítá s poštou a prostory pro dopravce. Centrální část bude sloužit cestujícím a využije se také pro obchod.

Na nádraží má nově vzniknout například prostor pro supermarket, toalety se přemístí blíže k hlavní trase pro cestující, ve druhém podlaží v místě stávající restaurace se plánuje zachování gastronomického provozu, ale v podobě takzvaného food courtu.

Na nádraží budou vybudovány i nové výtahy a eskalátory do druhého podlaží. „Dále dojde k lepšímu prostorovému a funkčnímu uspořádání pokladen, které budou nabízet i prostor pro prodej jízdenek více dopravců,“ doplnila správa železnic.
Půjde o největší rekonstrukci budovy od jejího vzniku v polovině 50. let. 20. století.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Štěk zapesal
Host
Štěk zapesal

Ale oblíbený stánek na III. Nástupišti se nepochybně musel už pomalu před rokem zrušit 😭

Pustte nas na ne
Host
Pustte nas na ne

Jestl to budou resit soudruzi z IPRu, tak se bojim ze terminal bude nefunkcni hruza. Ale urcite s uzasnym retrodlazdenim a nejakym originalbim mobiliarem. Co vybrali v prazske mhd za pristesek do ktereho bude prset mluvi za vse.

kakov
Host
kakov

nápad pro zde diskutující i projektanty, zaznívají tu hlasy, jak nový terminál zvýší vzdálenost mezi jednotlivými druhy dopravy (zejména bus-metro), existuje možnost, jak alespoň částečně tu vzdálenost snížit, autobusové nádraží lze provozně rozdělit na dvě nezávislé části (zejména na Smíchově, kde příměstské/dálkové průjezdné linky nebudou nebo zcela výjimečně), na příjezdovou a odjezdovou část, příjezdová část je velmi nenáročná na prostor v porovnání s odjezdovou, takže by výstupní zastávky (stačí prostor adekvátní tak 3-4 jednotlivým zastávkám MHD) mohli být umístěny na úrovni haly, velmi blízko vstupu do metra a nádraží, odjezdy už by museli být na střeše. Samozřejmě to vyžaduje disciplínu… Číst vice »

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Ještě vyřešit, jak se autobus dostane na odjezdovou část nádraží. Přecijenom, bude-li příjez v přízemí a odjezd ze střechy, tak to znamená dvě rampy – jedna nahoru, druhá dolů.

Honza D.
Host
Honza D.

Neberte nám nádražku!!!

VRT
Host
VRT

Nádražka je zcela zásadní součást šotoušské kultury. Na druhou stranu se dá pořád koupit petka Braníka. Samozřejmě do správného (modrého) vlaku.

XXXD
Host
XXXD

Zatím můžete i do žlutého, když se nebude nikdo dívat.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Nádražka není žádná zásadní součást šotokultury, ale jediná normální hospoda široko daleko. Nebo jsou všechny ty úřednice a pracovníci / pracovnice z okolních vydavatelství a reklamek všichni šotouši, když to každej den při obědě zcela zaplněj…

VRT
Host
VRT

Mě spíš šlo o kulturu toho prostoru jako celku. Ta je tragická. Že po rekonstrukci na nádražích chybí normální restaurace (nikoli nálevny kam se stahovaly ty nejpodivnější existence), to je věc jiná. Běžné jídlo za normální cenu a lidí urvou ruce. Mekáče a BurgerKingy to nesplňují.

Jarek
Host
Jarek

Zázračně nízké ceny v Oáze mají vysvětlení v nízkém nájmu. Pokud bude vlastník objektu chtít lidovou hospodu, může ji mít i po rekonstrukci…

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Fakt by mě zajímalo, kdy padne ona teze, že nádražky přitajhují podivné existence. Je to už léta nesmysl – proč by se jakákoli existence stahovala k točenýmu pivu, který, i když je za láci, stojí skoro 3 pětky, když si za stejný prachy může v jakýkoli večerce koupit 3 braníky, případně nějakáho chutného krabičáka, kterej v poměru cena:výkon vítězí nad točeným pivem cca 6:1.

Že Oáza není žádnej Ritz, o tom není sporu, ale tak by vypadal jakýkoli prostor, do kterého majitel desítky let neinvestoval ani korunu.

Jarek
Host
Jarek

Je poměrně dost pochybných existencí o půl ligy vejš než máte na mysli – chodí do práce, jen zkrátka cestou z práce zapadnou do hospody a zbytek dne prochlastaj a prohulej. Přitahovat je na nádraží věcma jako je levný pivo nebo třeba automaty mi přijde nešťastný.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Jenže takoví si dají v Oáze jedno dvě a jedou se pobavit někam, odkud doklopýtají bezpečně a krátce domů.

RR2093
Host
RR2093

S tim co tam vymysli panove z IPRu budeme radi vzpominat na nadrazku…

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Pánové z IPRu asi těžko budou řešit vnitřek budovy, která nepatří městu…

Ondra L.
Host
Ondra L.

Nadrazka neni ani tak soucast sotouske kultury, jako spis soucas neceho normalniho, co by bezny cestujici na nadrazi uvital: normalni nadrazku, automat na kafe, normalni pekarstvi, normalni obcerstveni, parek v rohliku… Odstrasujicim prikladem je v tomto smeru prazke hlavni nadrazi, ktery investor prestavel do podoby predrazenyho letiste, kde si clovek tudy dojizdejici treba za praci, neda normalniho nic a po pulnoci do rana pak uz vubec nic, jedine snad pak fornetti vedle vchodu, kde nez na vas dojde rada, tak vam ujede vlak

VRT
Host
VRT

Snad jen: co brání komukoliv otevřít a provozovat. Dneska je to poměrně „snadné“.

VRT
Host
VRT

Ekonomický dodatek: pokud platíte v Praze běžné ceny za pronájem, je minimálně 100% marže na pivo nezbytná. Z toho si může každý udělat závěr, jestli je možné mít točené za 24-26 Kč. Teda pokud to nechcete dotovat ze svého. Dodatek: jak vypadají šotoušské projekty se můžete přesvědčit na Ousteckém nádraží.

kakov
Host
kakov

pokud chcete ekonomický dodatek, tak se zkuste zamyslet, jestli by se v UnL uživil koncept typu Praha hl.n.? jen jedno důležité upozornění, všude není taková kupní síla jako v Praze…..

VRT
Host
VRT

Nižší kupní síla -> nižší nájem. Prosté.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Ono to není jen o výši nájmu, ale i o tom, co tam majitel chce. A koncept Hlaváku je již léta „mordor“ – tedy udělat z toho indiferentnínákupní centrum se vším všudy a pro normální hospodu v něm holt není platz. Namísto toho jsou tam mondénní tragédie typu Potrefený husy, nebo Krušovický šalandy (což je mimochodem dle slovníku „místo pro stravování a odpočinek sezóních námezdních dělníků). Přitom mi teda něco říká, že státní podnik starající se o Hlavák by nutně nemusel mít na prvním místě maximální vejvar z pronájmu komerčních prostor, jak tomu bylo u těch italskejch veksláků, ale účelnost… Číst vice »

VRT
Host
VRT

A kdo se aktuálně stará? Italové už to nejsou. Jinak pokud byste šel pod běžné nájmy v centru Prahy, to byste viděl ryk.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

aktuálně je to snad sždc, ne? a jak píšu více, sždc coby dstátní podniky by snad nemusela vidět funkci nádraží v generaci co největšího vejvaru z nájmu komerčních prostor…

kakov
Host
kakov

no otázka je, jestli má SŽDC možnost potrefenou husu ze dne na den vypakovat, otázka je nájemní smlouva…….. takže bych to viděl že i při změně koncepce by nějakou dobu trvalo, než se jí podaří naplnit (nehledě na fgakt, že so do naznačené změny SŽDC nijak nehrne)

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Chápu, že to nejde ze dne na den, ale jde hlavně o to, jestli je vůle. A tady se obávám, že je ten zakopaný pes.
Kdyby vůle byla, nikoho by nenapadlo v současné akci reko Smíchova Oázu předělávat na food court.

kakov
Host
kakov

tak v tom máte plnou pravdu

kakov
Host
kakov

a zkoušel jste vylepšenou fantovu kavárnu? občas jsem tam chodíval ještě před italama a pak chvíli po jejich začátcích, prostředí sice nic moc, ale člověk si tam dal cca za 120 kč (nepamatuji si přesně kolik, něco mezi 100 a 150) svíčkovou, guláš a pod

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Přiznám se, že ten „nový“ hlavák většinou přeběhnu, takže nezkoušel. Tuším, že je tam teď navíc nějaká řetězová kavárna typu Costa Coffee, nebo tak něco.

Frantisek
Host
Frantisek

Pivo a obecně nápoje v PET, to je kultura jako prase. Ať už s sebou do vlaku nebo v jiném vlaku prodávané.

Sch
Host
Sch

Úplně nerozumím tomu, proč věnovat komerci severní křídlo, kde nechodí žádní lidé, ti se pohybují právě u jižního pkřídla při přestupu na autobus. Jinak termínál Smíchov nad nástupišti mi přijde jako megalomanská stavba. Kdyby se zůstalo u kroku 1 té studie, tedy zmenšení Knížecí, výstavba terminálu Dobříšská a úprava přednádražního prostoru, byl bych spokojený. Kdbychom se vzdali té vize kroku 2, pak by se dalo ještě ušetřit umístěním autobusů v termínálu Dobříšská dospodu. I když možná by mě někdo vyvedl z omylu, že umístit 4 patrové garáže nad autobusový terminál je stejně drahé jako plánovaný autobusový terminál nad 4mi patry… Číst vice »

liberal shark
Host
liberal shark

Tak to by SŽDC mohlo nasypat ušetřené peníze do nádraží v Českých Budějovicích, ne ? Tam nám padá barák na hlavu a parkovací dům by se taky hodil.

noerf
Host
noerf

Když se minule v ČB drobně otloukala omítka (včetně následného nahozeni 2016), aby nepadala na lidi, tak se některým jedincům zdálo, že je to hodně. Přitom, kdyby do toho zedníci pořádně ťukli, tak je 70 – 80 % omítky dole.

Jouda
Host
Jouda

Nic! Prožrané peníze už máte v letišti!!

Ketchup1970
Host
Ketchup1970

Budova je tak “ v pohodě “, že si ji raději nebrali do záběru ani autoři dokumentu o cestě Davida Sucheta coby představitele Hercula Poirota Orient Expresem . To ta kamera klouzala jak jen to šlo. Nejhezčí záběr byl přes oblouky vytoňského mostu..

Lektor
Host
Lektor

Nebrali ji spíš proto že budova je o dost mladší než je dej v orient expresu

Ketchup1970
Host
Ketchup1970

No to byla cesta toho herce, ne film , jel přes Benátky a Brenner a všude ukazovali ta hezká nádraží . Proste film o společnosti , která DNES prrovozuje Orient Expres.

Přemek
Host
Přemek

Koncepce dobrá. Záleží jako obvykle na schopnosti udržet efektivnost výstavby a vyvarovat se všech šlendriánů, které ušetří statisíce, ale jejich náprava bude stát miliony. Projektantům a stavitelům by slušel závazek dlouhé doby životnosti s minimálními náklady na údržbu. Jen bych připomněl princip modularity, který brání takovým jevům jako jsou opuštěná rozsáhlá autobusová nádraží tam, kde byl kdysi cíl spousty pracujících. Zde by šlo o segmentaci autobusového nádraží nad kolejištěm, kdy se snadno segmenty doplní i odstraní. Krize je za dveřmi.

Jarek
Host
Jarek

Jojo, o předimenzovaných autobusácích vznikají i dokumentární filmy 🙂 https://www.csfd.cz/film/663404-central-bus-station/prehled/

Dushan
Host
Dushan

Autobusové nádraží nad vlakovým nádražím je naprostá šílenost, bude to stát obrovské peníze a přitom dostupnost (přestup na MHD) se navíc zhorší, nehledě na odpudivou estetiku takové stavby. Na Smíchově by kromě rekontrukce budovy (s likvidací přístaveb a stánků) stačilo dodělat bezbariérové přístupy na nástupiště + eskalátory. A pak přiblížit autobusy MHD a příměstské busy blíž k sobě. Pro příměstské busy třeba vyhradit prostor místo dosavadního parkoviště a stání taxíků.

MartinS.
Host
MartinS.

Jestli se nepletu, tak nové autobusové nádraží na Smíchově má pojmout MHD, příměsto i dálkové linky ze současného Smíchova a z Knížecí. To se na parkoviště a stanoviště taxi nevejde a navíc ty busy je potřeba i někde odstavovat. Nad vlaky je místa dost a navíc se propojí Smíchov s Radlicemi, protože tyhle 2 centrální části Prahy 5 jsou celkem násilně odděleny železnicí a městským okruhem.

Dushan
Host
Dushan

Hlavní přestupní vazby jsou mezi metrem a ostatními druhy dopravy (vlak, bus, tram). Metro je přitom primární mělo by proto být všem ostatním prostředkům ve stejné vzdálenosti. Po „naštosování“ nad sebe se přestup znesnadní. Pro příklad není třeba jezdit daleko, stačí se podívat jak dopadl takový autobusák na střeše do Č.Budějovic.

MartinS.
Host
MartinS.

V Budějovicích, pod tím autobusákem nejezdí ani metro, ani tramvaj ani vlak, nádraží je daleko a za dvouproudovou komunikací, takže srovnání pokulhává. V čem je rozdíl přestupní vazby železnice-metro (perón, schody, podchod, schody, hala, schody, vestibul metra, schody, nástupiště metra) a autobus na střeše-metro (nástupiště, koridor, schody přes 2 patra, vestibul metra, schody, nástupiště metra). Já tam rozdíl nevidím.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

V tom, že dnes máte autobusy hned u povrchové MHD a do metra blízko – to v případě autobusového nádraží nad peróny vlaků zanikne a přestupy se výrazně prodlouží. Ale dost místa na lepší řešení než „střecha“ tam bohužel asi opravdu není.

Tomariero
Host
Tomariero

Autobusak v CB využívám téměř denně a pro přestup je naprosto v pohodě.byt nějaký nadchpd na vlamo e nádraží by se hodil, ale třeba se něco udělá při rekonstrukci vl nádraží

Jarek
Host
Jarek

Neřekl bych že ze střechy nástupiště na Smíchově to je do metra dál než z Knížecí (mnohem delší fárání).

České Budějovice jsou extrém, snad by to vzhledem k počtu spojů šlo taky zrušit a vybudovat v uliční úrovni na drážních pozemcích.

Paja
Host
Paja

Jenže v Budějcích je obchoďák s autobusákem nahoře (aby ten autobusák „někdo“ zaplatil). Pokud bude nový terminál řešit Praha jako město, tak bych očekával že budou mít jiné priority než protáhnout lidi kolem co nejvíc obchodů.
A nebyl bych si tak jistý, že metro je na Smíchově to nejdůležitější. Co samozřejmě je nutné vyřešit, je přestup mezi busem MHD a zbytkem dopravy, ten je tristní. Tím by se mohl eliminovat Lihovar jako významný přestupní bod.

Petr
Host
Petr

To jako chtějí říct, že celou dobu si hrála SŽDC na vlastním písečku, bez koordinace s okolím? Ach jo, ještě že na to přišli, včas. To jako ten tunel do Berouna, ale jak dál na Plzeň, to už je mimo plán a !ono“ to nějak dopadne. 🙁

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Asi největší plus plynoucí z odkladu té přestavby by mohlo znamenat prodloužení existence současné „nádražky“ („Oáza“), která sice už „esteticky“ bohužel není nic extra, ale je stále dobře funkční a relativně levná – když si zkusím představit, co tam asi bude „moderního“ po rekonstrukci budovy místo ní, tak v tom tedy žádný přínos vůbec nevidím …

VRT
Host
VRT

No to jo… 😀

Filip
Host
Filip

levná a v čem?

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Třeba polední menu (aktuálně 108 Kč), čepované výčepní pivo (aktuálně 26 Kč / 0,5 litru), atd. – v Praze tak nízké ceny už, bohužel, zdaleka úplně běžné nejsou …

Filip
Host
Filip

Myslim že to udržbu, kde se budova pomálu rozpadá, moc nezajímá

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Máte na mysli, že po opravě se tam už nemůže z nějakého technického důvodu vrátit hospoda, ale už tam budou moci být pouze nadnárodně vlastněné ohřívárny prefabrikátů? Jasný, protože až bude všude možný dát si jen stejnej hamburgr, případně bagetu v igelitu, pak teprve bude na světě ráj.

Pedro
Host
Pedro

Další zbytečně utracený peníze. To nádraží je v pohodě.
Kdyby raději investovali do nových tratí a dálnic.

Haha
Host
Haha

V pohodě? No, to bych zrovna netrvrdil. Ta budova už má daleko k plné funkčnosti hydroizolace…

frost
Host
frost

jojo, je uplne v pohode – po vizualni strance, vyskytem individui v okoli a treba pruchod s kocarem je uplna pecka…

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

V pohodě (bohužel) rozhodně není „ani náhodou“: technický stav objektu i sítí je už bídný a přístupy na peróny z hlubokých podchodů bez eskalátorů a výtahů už také požadavkům současné doby vůbec nevyhovují, zejména s ohledem na frekvenci cestujících.

XXXD
Host
XXXD

Koukám další osoba, která píše o něčem, o čem zcela očividně vůbec nic neví.

Pedro
Host
Pedro

Píšu to z pohledu cestujícího, který se tam vyskytuje každý den. Je tam čisto, je tam podchod, ostrovní nástupiště, ze kterého se pohodlně nastupuje do vlaků. Tudíž dodnes standardy splňuje. Stačily pouze úpravy za zlomek ceny, například výtahy a základní údržba. Rozhodně by to nemuselo spolykat půl miliardy. Ta se dle mého názoru dá využít jinak, lépe a s větším dopadem na mnohem větší množství lidí.

XXXD
Host
XXXD

„Píšu to z pohledu cestujícího, který se tam vyskytuje každý den. Je tam čisto, je tam podchod, ostrovní nástupiště …“ Prosím???!!!!!! Já se tam také dennodenně pohybuji též jako cestující, ale souhlasit s tím, že je tam například čisto, vůbec nemohu. To, že je tam podchod a ostrovní nástupiště, lépe řečeno, že stanice je plnoperonizovaná, to byl naprostý základ v takto veliké stanici už v minulém století. Jestli vás tedy současný stav naprosto neodpuzuje, tak vám opravdu závidím. Celá ta nepěkná stanice je zralá na kompletní přestavbu. To, že se rovnou sjednotí dva terminály je vcelku logické. Situace, kdy jsou… Číst vice »

Pedro
Host
Pedro

Neodpuzuje. Stanice mi přijde úplně v pohodě. A SŽDC zřejmě taky. Kdyby budova byla v takovém úděsném stavu, jak píšete, tak by určitě nepřistoupili na odklad “modernizace”.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Odpudivá ta budova rozhodně není, ale je už (bohužel) dost sešlá a obnovu stejně potřebuje, resp. zanedlouho už bude potřebovat zcela nezbytně. Ale rozhodně bych začal především peróny, tedy eskalátory a výtahy, aby byl usnadněn přístup k vlakům.

XXXD
Host
XXXD

Peróny jsou součástí stanice a hranice mezi odpudivým a sešlým není zas tak velká. Eskalátory a výtahy jsou samozřejmě potřebné na tom se asi všichni shodneme. Jinak samotná budova pro mě až vyloženě odpudivá není to spíš hlavně podchod, ale jak říkám celá stanice by potřebovala vzhledově upravit. Současná komunistická podoba se alespoň mě nezdá jako moc pěkná.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Ta „komunistická podoba“ je fskutečnosti jedna z mála poválečných konstruktivistických realizací na našem území, tedy naopak šla v době svého vzniku proti tehdy „jedinému správnému stylu“, socialistickému realismu. Ale chápu, máte názor, to je dneska moderní a rozhodně snazší, než mít vědomosti.

XXXD
Host
XXXD

Ano je pravda, že současná nádražní budova je ještě z období začátku komunismu a jedná se o funkcionalistickou budovu. Ovšem pro začátek byste se měl naučit číst, než začnete vynášet svá moudra, protože nevím, kde jste vzal, že mluvím pouze o budově. Já totiž mluvím o celé stanici, jejíž významnou součástí je samozřejmě i nádražní budova ovšem to je v podstatě jediný díl celého terminálu, který není v typické komunistické architektuře. Když vezme ale ten zbytek jako nástupiště, podchody, metro, autobusový terminál atd. to je úplně ukázkový případ. Takže než začnete něco kritizovat, tak si to alespoň pořádně přečtěte.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Nástupiště a podchody jsou též konstruktivistická od Jana Zázvorky, „komunistické“ jsou pouze prvky z 80 let z doby výstavby trasy B.
Neučte orla létat a znalostoi si raději doplňte sám.

XXXD
Host
XXXD

Nesmysl podchod a nástupiště za té léta prošla obměnou a jsou zde naprosto jasné prvky typické komunistické architektury. Zcela očividně jste zde zřejmě ani nikdy nebyl. Stačí se podívat jen na tu dlažbu a je to jasné. Ostatně i když samotná budova je sice funkcionalistická, je značně ovlivněna socialistickým realismem, tudíž lze zcela legitimně říct, že ve stanici převažuje, jak já říkám komunistická architektura. Laskavě si sám doplňte znalosti. Plácáte tady akorát nesmysly.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

V podchodu je krom pragotronů vše původní. jezdím zde 40 let a potvrzuje to i moje paní matka, která pamatuje ještě o 30 let déle. V hale je sorelová tak ta freska od Wiesnera.

Jak co vy říkáte, je stejně irelevantní, jako úplně mimo.

XXXD
Host
XXXD

S vámi to nemá smysl, už na vás ani nebudu znovu odpovídat, to že tvrdíte, že v podchodu se za celou dobu měnili pouze pragotrony jen dokazuje vaší znalost stanice. V podchodech se samozřejmě také zcela prokazatelně měnila světla, přidaly kamery atd. (tj. to o čem mluvím já), takhle bych mohl pokračovat dál. Ale s osobu, která si stále mele pouze svoje a nepřímá žádná fakta a považuje je za nesmysly, o tom nemá smysl diskutovat.

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Aha, takže to, že se někdy na přelomu tisíciletí vyměnila světla a o dalších 10 let pozdějy byly instalovány kamery, to jsou ty „typické rysy komunistické architektury“, jo? Prostě, jen dokazujete mé tvrzení, že ty podchody jsou de fakto v původním stavu, ale jste holt tak blbej, že ani to vám nedochází…

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

(později)

XXXD
Host
XXXD

No SŽDC neměla jaksi na výběr, když asi zcela očividně ignorovala záměr města a řešila si jen svojí modernizaci.

Pedro
Host
Pedro

Vždycky je na výběr. Kdyby byla budova opravdu tak špatná, tak bude minimálně zavřena pro cestující. Což není.

XXXD
Host
XXXD

Ale o tom, že by byla v havarijním stavu jsem také nemluvil. Mluvil jsem pouze o tom, že minimálně pro mě nevypadá příliš vzhledně.

Pedro
Host
Pedro

Podle mého názoru má být nádraží především funkční. Což Smíchov splňuje. Pravdou je, že chybí výtahy, ale to už jsme řešili.
Zkrátka si pár let ještě budu užívat současné podoby. Z pár let tam bude hnusná moderní předražená obluda, která bude chátrat daleko rychleji, než současná budou a prostory.

XXXD
Host
XXXD

To bude asi tím, že současná budova už v podstatě do jisté míry zchátralá je.

kolkol
Host
kolkol

Ten terminál nad kolejištěm je hovězina – aneb – jak utratit co nejvíc peněz, nic podstatně nezlepšit, nanejvýš uvolnit pro někoho cenný pozemek. Pro dnešek je dostatečně funkční Knížecí (jistě by to tam bylo možné trochu pocivilizovat za zlomek ceny), do budoucna je žádoucí ukončit autobusy dále od centra, třeba v Radotíně (než se tak stane, musí samozřejmě dojít k nějakému rozvoji této předměstské lokality). Bohužel urbanizmus je to co se u nás moc neumí.

Haha
Host
Haha

Zrovna tohle je urbanismus západním směrem – byl jste někdy ve Švýcarsku?

X 1
Host
X 1

Taky jsem si hned vzpoměl na multi-terminál nádraží Chur.

kolkol
Host
kolkol

Chudák Švýcarsko, od teďka budu při svých cestách přes Smíchov vzpomínat vždy na tyto hloupé odpovědi. Chodit si po Churu, to je za odměnu, to bych se skoro měl těšit. A opakuji (snad srozumitelněji): důvod proč vede svazek autobusů až na Smíchov je tamní metro a naprostá nepoužitelnost lokalit dále od města, jako je zmíněný Radotín. Až/pokud se toto změní, nějakou urbanizací takového místa dále od centra, tak se tam tyto linky zkrátí a „terminál“ bude možno omezit na otočku několika místních linek MHD (tj. bude zbytečný). Tj. ty prachy se lépe vyplatí investovat právě do té urbanizace vzdálenějšího místa,… Číst vice »

frost
Host
frost

a prozradite nam, kdy by asi tak k „urbanizaci takoveho mista dale od centra smerem na jih melo dojit?“ 20 let – 30 let a po celou dobu by roztristenost MHD na Smichove a Andelu mela zustat zakonzervovana?

kolkol
Host
kolkol

Zaprvé by se muselo vůbec začít (třeba s těma prachama za terminál). A jistě je to na dlouho. Kdyby to bylo už za 20 let, byla by to krása a o to hlasitěji by pak bylo třeba křičet, že terminál jsou vyhozené peníze. Ale jaká je na Smíchově „roztristenost MHD“ a čemu by to mělo vadit? Lidi téměř nepřestupujou mezi autobusama z mimoprahy. Přijedou nějakým a přestoupí na metro nebo tramvaj tam kde to zastaví. Proto taky mají radši Knížecí, než nádraží, protože jsou tam vazby lepší a dá se od tam pokračovat i pěšky (dává to smysl více lidem… Číst vice »

XXXD
Host
XXXD

No jsem rád, že vy v ROPIDu ani IPRu a podobně nepracujete. To by dopadlo. A vám podobní fíkusové snad také ne. Docela by mě pro začátek zajímalo, jak jste přišel na to, že lidé raději vystupují v terminálu Na Knížecí než na Smíchovském nádraží. Co se týče přestupů tak lidé, kteří přijedou do Prahy určitě ještě použijí další dopravní prostředky mezi které se řadí nejen metro a tramvaje, ale i městské autobusy, kterých bude na Smíchovském nádraží víc a i vlaky. Kromě toho by mě zajímalo, jak si představujete například právě terminál někde v Radotíně. Když pominu fakt, že… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

kolkol: Samozřejmě, že důvodem je možnost přímého přestupu mezi příměstskými i „dálkovými“ autobusy a metrem (ale i povrchovou MHD) – to žádný Radotín či jiná Praze relativně blízká lokalita nemůže nikdy nahradit, i kdyby byla „urbanizovaná“ třeba tak, jak hodlá Sekyra „urbanizovat“ pozemky, které získal po bývalém nákladovém obvodu. Vy si snad myslíte, že někdo bude chtít jezdit do Radotína vlakem, aby teprve tam mohl přestoupit na autobus třeba do Dobříše, Příbrami nebo na Slapy?

kolkol
Host
kolkol

Někdo, kdo bydlí proti nádraží, nebo za lávkou v Radlické ulici určitě ne.
Jinému člověku, který jede třeba z Libně, je to dočista fuk.
Dalšímu, co by jel z Malešic po nákladních spojkách (až to půjde) by se to zjednodušilo.
Ušetří se tanker nafty a její přeměna na smrad.
Vám ty vize nejdou, musíte si ten Radotín představovat trochu vizionářsky – a nemusí to být ausgerechnet v Radotíně, může vzniknout nějaký nový uzel, ale to je přesně to, co pražští „urbanisté“ neumějí, nebo nechtějí.

kolkol
Host
kolkol

Příspěvek mimo – problém je ovšem složitější. Příklad: Navrhnu přestavět Radotín na moderní uzel srovnatelný se Smíchovem. Bude se muset přebourat nádraží s okolím, rozšířit některé ulice, nebo i upravit jejich směr. Spousta domů přijde zbourat. Následuje petice místních, Náš Radotín si nedáme vzít, kouzlo jeho maloměstských uliček, perly svépomocné výstavby atd, atd, Zamítnuto. Během let pak můžeme sledovat, jak jednotliví milovníci maloměsta přebourávají jednu po druhé své nemovitosti na větší (proces již běží, je to stejné ve všech pražských vesnicích). Výsledek není moc funkční, původní ulice novému byznysu místních moc nevyhovují, nesype jim to až tolik, jak by si… Číst vice »

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Kdyby takové „okrajové terminály“ byly pro mimopražské uživatele VHD ze vzdálenějších míst tak dobrým řešením, jak si představujete, tak proč dosud žádné vlastně ani neexistují, resp.fungují maximálně pro nejbližší okolí těchto lokalit, i když by tam na větší „terminály“ třeba i místo bylo? Myslíte snad, že cestující lákají další přestupy navíc, když je dosud na svých trasách nezdržovaly a neobtěžovaly?

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

nespletl jste si politické zřízení?

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

Neprojevujete se na K-repu jako Bram? Ten taky v Radotíně nikdy nebyl a o tamních reáliích je schopen a ochoten se hádat s lidmi, kteří tam žijí…

AAA
Host
AAA

To my jsme jednou tu troubu strašně rozhicovali a viděli jsme neuvěřitelný věci….

Márty
Host
Márty

Radotínský terminál by čistě teoreticky nemusel být špatný nápad, alespoň by se autobusy nezasekávaly na Strakonické. Musela by se kvůli tomu ale přestavět půlka Radotína a zároveň by musely vlaky do Prahy mít tak pětiminutový interval. Všichni ale víme, že je to sci-fi – část města se prostě nedá jen tak vybourat a o naprosté vytíženosti této trati se mluví pořád. To by musely vzniknout dvě nové koleje zvlášť pro linky S, na ty tam ale, pokud vím, není dost místa. Navíc, Smíchov potřebuje propojení s Radlicemi jako sůl, dvě autobusové nádraží tak blízko sebe nedávají smysl a celé smíchovské… Číst vice »

MartinS.
Host
MartinS.

A jak ten urbanizovaný Radotín, kde vysadíte lidi z autobusů, propojíte kapacitní dopravou s centrem, když sám píšete, že na Smíchově to končí kvůli metru?

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

neřešte podružnosti! 🙂

Ferenc Futurista
Host
Ferenc Futurista

terminá v Radotíně je geniální nápad – autobusy od Příbrami, Dobříše či Štěchovic to pár kiláků o d Prahy otočí ze Strakonický na II/115 a vyklopěj všechno v Rachotíně, kde je pouze vlak. Přínos nesporný, pro většinu lidí by to znamenalo 15 – 20 minut a minimálně jeden přestup navíc, to se vyplatí. Takovýhle cypoviny běžte vymejšlet na k-report, tam vás za to třeba pochválej…

Azkaban
Host
Azkaban

Já sem hlavně zvedavej jak dopadne výrazné zatížení okolních ulic dopravou spojenou s novou výstavbou na bývalém nákladovém nádraží a stavbou terminálu s P+R. Strakonická je už teď na hraně, Radlická taky. Bude to asi paráda

czhunter
Host
czhunter

A v čem je lepší současný stav, kdy je cenný pozemek na Smíchově zaplácnutý „betonovým jezerem“?

A Na knížecí asi zjevně není „dostatečně funkční autobusový terminál“, když hned vedle musí stát druhý (Smíchovské nádraží).

XXXD
Host
XXXD

Tak zrovna tohle je jedna z mála staveb v ČR, která jde správným směrem.

železničář v důchodu
Host
železničář v důchodu

Já bych to až tak přehnaně optimisticky neviděl a to autobusové nádraží na střechách peronů se mi také nelíbí (třeba i proto, že to autobusy vzdálí proti dnešku metru a MHD), ale tolik místa, aby se tam vešel dostatek autobusových stání do prostoru mezi železnici a MHD, a ani na opačné straně tramvajoví trati tam není, takže (bohužel) asi lepší řešení než ta „střecha“ neexistuje …

XXXD
Host
XXXD

Ano vystihl jste to přesně lepší řešení neexistuje. Pro lidi vystupující z autobusu na současném Smíchovském nádraží se cesta k metru trochu prodlouží, ale neviděl bych to nijak dramaticky, protože pro lidi kteří jezdí do současného terminálu Na Knížecí to bude možná naopak k metru blíž.

Martin V.
Host
Martin V.

Jo, funkční to bude. Jen aby to mělo taky trochu estetiky (třeba diskutovaný Chur podle fotek vypadá hezky). Nevím proč, ale při představě autobusového nádraží nad kolejemi se mi vybavila brněnská Zvonařka, že by jako dole místo autobusů jezdily vlaky a na střeše by se ty odbavovaly autobusy. A skrz tu trubkovou příhradovou konstrukci by byly prostrkané eskalátory. 🙂 Ne, ne, ne. Tak nic podobného bych na Smíchově (ani jinde) vidět fakt nechtěl!

liberal shark
Host
liberal shark

Doiporučuji třeba Krakow – Glowny nebo Kjóto. To jsou tak integrované dopravní terminály, až oči přecházejí.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce

Nadcházející akce

  1. Vánoční Nalaďte se v metru

    12. prosince
  2. Zážitková turistika v pražském metru

    14. prosince
  3. Křivoklátský expres

    14. prosince - 15. prosince