Zprávy

SŽDC. Dobrá správa. Aneb železnice začala používat nové logo a heslo

Logo SŽDC. Pramen: SŽDC

Správa železniční dopravní cesty začala dnes po téměř třech letech od rozhodnutí používat nové logo od studia Marvil. Koncept vychází z písmena Ž, které byl zvoleno jako zkratka pro slovo železnice. Správa železnic si navíc zvolila heslo, pod kterým se bude veřejnosti prezentovat. Heslo zní: SŽDC. Dobrá správa.

„Heslo umožňuje pozitivně obsáhnout poslání naší organizace prostřednictvím jednoduché a zapamatovatelné slovní hříčky. SŽDC je prostě dobrá správa české železnice,“ říká generální ředitel organizace Jiří Svoboda. Na kompletní proměnu vizuální stránky si správa železnic vyhradila pět let.

Cesta k nové vizuální identitě ale nebyla přímá. O proměně rozhodla správní rada SŽDC v dubnu 2016, v následné soutěži zvítězilo studio Marvil.

Nové logo bylo v červnu 2017 přihlášeno k Úřadu pro průmyslové vlastnictví jako ochranná známka. O několik měsíců později ale byla proti jeho zapsání podána námitka, která zpochybňovala autorství.

Logo SŽDC.
Pramen: SŽDC

SŽDC i autoři ale inspiraci z jiného díla odmítli. Podle zdrojů serveru Zdopravy.cz se spor týkal samotného námětu loga. Studio mělo doložit letecké snímky zhlaví, podle kterého vznikly koleje a kolejová spojka v logu.

Celý proces vyvrcholil loni 27. prosince, kdy bylo nové logo zapsáno jako ochranná známka SŽDC. Logo podle státní organizace nejlépe shrnuje jinak dlouhý a pro širší veřejnost obtížně zapamatovatelný název. I proto SŽDC v minulosti zvažovala přejmenování na Česká železnice, nakonec od toho ale upustila.

Nové logo SŽDC. Foto: SŽDC
Nové logo SŽDC. Foto: SŽDC

Proces implementace nového loga potrvá pět let a bude rozdělen do tří fází. Nejprve se objevilo na jízdních řádech, obchodních tiskovinách a reklamních předmětech SŽDC. Následovat bude zveřejnění elektronických šablon obchodních tiskovin včetně například vizitek. Nakonec přijde na řadu označení provozních a veřejných budov SŽDC, dále její nové webové stránky, uniformy pro zaměstnance a také kolejová vozidla.

Líbí se vám nová prezentace SŽDC?
830 votes · 830 answers
Zvolit
tagy
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
milan
Host
milan

A nemělo to být původně SŽDC Dobrá tráva. Protože, když se podíváte na aktuální intro na stránkách sždc a hlavně ty proklamace, to musel vymyslet někdo totálně pod drogama.

DRABADURA
Host
DRABADURA

zkep Také si říkám, kdo ty názvy vymýšlel. Proč státní organizace nemají jednotný základ, aby se v tom i laik vyznal. České energetické závody – OK Česká správa hmotných rezerv – ??? kterej mamlas vymyslel Správa státních hmotných rezerv ??? Česká správa sociálního zabezpečení – OK Česká správa železnic – ??? kterej mamlas vymyslel Správa železniční dopravní cesty ??? Česká správa silnic a dálnic – ??? kterej mamlas vymyslel Ředitelstní silnic a dálnic ČR ??? pravda socialisti by asi brblali :))) České dráhy – OK Atd. Každej lajk by pochopil, že Česká správa železnic se stará o železnici narozdíl od… Číst vice »

Obtloustlý Travolta
Host
Obtloustlý Travolta

Logo British Rail je dobrou inspirací. Čímž ovšem doufám končí opisování od této ostrovní organizace.

Vaa
Host
Vaa

Kdyby byla u nás železnice ve stavu jako tam, tak si můžeme celkem pískat. A to nemluvím o tom, že ona ostrovní organizace, tedy BR, dávno již neexistuje.

Obtloustlý Travolta
Host
Obtloustlý Travolta

Kdy jste tam byl a kam jste tam jel? Vzor nepovedeného nakládání se státním majetkem, to ano. Ale není to moc na pískání.

Ondra
Host
Ondra

Nelíbí se mi logo a slogan už vůbec ne. Kromě toho to hodně lidí nepochopí, viz jak už zde poukazuje Ondra na údajnou „hrubku v nadpisu“.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Tomuto „spolku“ pomůže jen jedno – odstátnění.

Ondra
Host
Ondra

To jistě, známe důsledky „odstátnění“ vodohospodářských společností a poté za velkých nákladů a komplikací vracení zpět. Infrastruktury by stát nikdy neměl předat soukromníkovi.

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

A proč ne? Soukromé železniční společnosti tu už byly a řada z nich fungovala dobře. Liberalizace je jen paskvil obého, ve výsledku zaplatí stát (daňový poplatník) více než za soukromých či státních drah. Soukromé společnosti by si určitě nedržely tak obří úřednickou agendu – kdo by jí živil 😀

Standa
Host
Standa

Soukromé železniční společnosti zanikly až na drobné vyjímky již počátkem 20. století jejich zestátněním pod Rakouské královsko – císařské státní dráhy.
Už tenkrát dělalo soukromé vlastnictví železniční infrastruktury bordel ,a bylo to neefektivní a drahé

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Za to teď je to levnější – četl jsem toho dost o liberalizaci ve Spojeném království a všechny závěry vyúsťovaly k jednomu závěru – není, ba je to dražší než za éry BR. Výhody pro cestující tak stírají celkové náklady, které ve výsledku zaplatí cestující coby daňoví poplatníci, ať už vlaky jezdí či ne. Nechci slevu zadarmo 😀

Vaa
Host
Vaa

Vážený pane, přestaňte plácat nesmysly, zvedněte hýždě od bedny, račte navštívit archivy a zjistíte, že většina drah byla právě nejvíc zisková, dokud měla své majitele.

Václav Macůrek
Host
Václav Macůrek

Ne že by nebyly, ale… Nezáleží na tom, jestli je majitelem „soukromá osoba“ či stát, záleží na tom, jaké je „vedení“. Nebo snad chcete říct, že kdyby ta stejná osoba vedla železnici jako „soukromá osoba“, vedla by jí lépe než kdyby byla vedením pověřena státem?

Václav Macůrek
Host
Václav Macůrek

Zestátnění v R-U proběhlo především z vojenských důvodů. Přeci jen, monarchie byla rozlehlá a potřebovala mít určitou infrastrukturu kvůli přesunům vojsk. Zpackané obchodní plány (hlavně, když nevěděli, kdy přestat a ukousli si větší sousto, než na které měli) některých průmyslníků byly až druhořadé. Navíc to bylo tak, že stát sice vyvlastnil určitou dráhu, ale mnohdy jí ponechal v rukou toho, kdo jí „původně“ postavil a provozoval, pokud to dělal dobře. A pak tady samozřejmě byly různé stavební zakázky na stavbu a provozování drah (tedy to, čemu se dnes říká „PPP“) tak, aby byla zajištěna dopravní obslužnost – i tam, kde… Číst vice »

Standa
Host
Standa

Strategická infrastruktura musí vždy patřit státu. Stejně jako vodovodní sítě, výroba a rozvod elektřiny, doprava v závazku veřejné služby…

K.S.
Host
K.S.

Vodárny nechte raději městům/svazům obcí, stejně jako elektrárny, jsou budou-li na to mít kapacity, například díky hydroelektrárně, či velké centrální kotelně. Nevidím důvod tyto statky předávat do centra a peníze zbytečně odvádět, to by pak nebyl rozdíl mezi nejmenovanou společností a státní vodárnou. Povodí jako státní podniky stále existují. otázka je co od nich chceme a jak mají vypadat vodní toky, jestli třeba redefinujeme záplavová území atd a necháme je divočit ve 100-200m širokém pruhu louky, nebo budeme dále jen „po socialisticku“ betonovat, kanalizovat a stavět přehrady. Navíc teprve nedávno došlo nějak k předání drobných vodních děl a toků ze… Číst vice »

Standa
Host
Standa

Elektrárny nechat krajům a obcím….
Tedy například JE Temelín má postavit a provozovat MM České Budějovice, nebo JČ kraj?.
A distribuci elektřiny také nechat krajům? Celorepublikovou síť jenž je vzájemně provázána a nelze ji provozovat po kouskách ale jen jako celek?
Stačí, jaký bordel dělají kraje na železnici….

Václav Macůrek
Host
Václav Macůrek

Ach jo, zase jeden, kterému vadí (téměř) všechno státní. Zestátnění železniční infrastruktury v Spojeném království proběhlo proto, že dopravci sice postavili koleje, ale už se neměli do jejich údržby. Vždyť to, co jim vydělávalo, byly přeci vlaky, ne koleje. Takže na jejich údržbu kašlali a v důsledku toho se zvyšoval počet nehod. Až někomu došla trpělivost a proběhlo zestátnění – ale (snad) jen infrastruktury, zatímco dopravci sami mohli fungovat dále.

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

Konečně jsem pochopil hloubku loga SŽDC. Dvě koleje se spojkou a vedle toho PHS. Beton forever.

IGCT
Host
IGCT

Logo krásné, opravdu povedené, ale to heslo…. SŽDC bude všude za idiota (s prominutím, ale to to totální úlet)

Pavel Klicpera
Host
Pavel Klicpera

všeobjímající logo, tedy obrázek třech kolejí, kdy ta horní je bez napojení – bez výhybky 😀 , jak dnešní, jak typické pro DOBROU SPRÁVU tuzemské železnice: odřezáváme koleje, trháme výhybky – luxusní!

MartinLT88
Host
MartinLT88

Běžný cestující a celkově široká laická veřejnost stejně považuje SŽDC za České dráhy 😀 Aneb s krkolomným názvem na věčné časy…

zkep
Host
zkep

Nemyslím si, že heslo ,,dobrá správa“ povede u veřejnosti k lepšímu spojení ŠŽDC = železnice. Heslo uvedené na návrhu loga, tedy ,,my jsme železnice“ by podle mě bylo vhodnější.

Pavel Klicpera
Host
Pavel Klicpera

zkep: logika v této společnosti nemá už dávno místo, jinak clame „my jsme železnice“ – naprosto dokonalé! Like!

Bohouš
Host
Bohouš

Už loňský (samozřejmě i letošní) nástěnný kalendář SŽDC toto logo má na každé stránce.

Eskimo Joe
Host
Eskimo Joe

Špatná zpráva, SŽDC, dobrá správa zase utrácí prachy za peachoviny.

Jirka Schleiss
Host
Jirka Schleiss

Přesně, proč by měla státní organizace vydávat nějaké prostředky na marketing? Nevšiml jsem si, že někomu konkuruje. Spíš potřebují nějaké PR, aby okolí nalhali že se starají…

Jan
Host
Jan

Práve naopak, SŽDC po novom fakticky musí mať kvalitnú vizuálnu prezentáciu, pretože ňou budú označené všetky nádražia. Teda bude robiť marketing všetkým dopravcom.

Poudy
Host
Poudy

Trošku off-topic, ale všimly jste si, jak strašně často mluví o SŽDC zástupci různých sfér veřejné správy jako o Železniční a dopravní cestě? Naposledy třeba pan Hřib, ale ani zdaleka ne jen ten, a novináři to po nich papouškují, to mi přijde zajímavé, taková přeměna významu jedním a 🙂

Daniel
Host
Daniel

Ano, nicméně nejednou jsem viděl, jak někteří moderátoři (tuším zejména J. Železný) hosty v tomto opravují. On ten název je dost nepřirozený a to „a“ tam kolikrát skáče automaticky 🙂

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Pravda, „Správa železniční cesty“ by zcela stačilo.

Poudy
Host
Poudy

No, je pravda že je to tam zbytečné. Ale politici a odborníci by v tomhle jasno mít mohly, když už to tak je 🙂

bob
Host
bob

SŽDC-Stále Žalostná Dopravní Cesta

Válečník
Host
Válečník

We
are
rails

Neboli ve zkratce pod sebou WAR, když už chcete zůstat nepochopitelně u angličtiny.
Česky je to něco jako „vyhlášení války“ 😀 ale komu?

55p
Host
55p

Dopravcům? 😀

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Železničnímu dědictví minulosti. Vivat kontejnery 😀

K.S.
Host
K.S.

A četl jste druhý sloupec písmen? Je tam ERA, to zní už nebezpečně WAR ERA.

MirekP
Host
MirekP

Logo pěkné, to je dobrá zpráva. A kéž by to byla i dobrá správa.

Vaa
Host
Vaa

Dobrý je za 3, jenže ono je to často za 5-.

Cestující LBC MHD
Host
Cestující LBC MHD

Super a ty vlaky Praha – Liberec budou jezdit od kdy?

Vít Jůza
Host
Vít Jůza

Přestup v Turnově je jednodušší.

VRT
Host
VRT

Hm, kdybych mohl ze své zkušenosti poradit jednu věc, tak zjednodušení názvu. Jednak většina novinářů a politiků prostě použije to „A“, druhak je to prostě strašidelně dlouhý.
Správa železnic by myslím bylo daleko lepší.
Jinak velmi oceňuji jazykovou hříčku, kterou ale možná taky část lidi nepochopí.

Nosek Martin
Host
Nosek Martin

„Nové logo podle státní organizace nejlépe shrnuje jinak dlouhý a pro širší veřejnost obtížně zapamatovatelný název“

To jako, že díky tomu Ž teď už nebudou žurnalisti psát „Správa železniční A dopravní cesty“? Jo tak to jo, to je z toho loga úplně jasně vidět 😀

Ondra
Host
Ondra

Co ta hrubka v nadpisu bože 😱😱😱

Jan
Host
Jan

Kde vidíte hrubku? 😀

VRT
Host
VRT

Někdo nepochopil, že?

Martin Hanzal
Host
Martin Hanzal

Správa, nikoliv zpráva, víte? Dobrá zpráva není, že SŽDC začala používat nové logo, ale je to zpráva o tom, že SŽDC je dobrá správa (o čemž se samozřejmě dá s úspěchem pochybovat)…

ApolloXI.
Host
ApolloXI.

Dobrá správa – demolice zleva, zprava.

Partneři



CSCARGO