Švédové se přiblížili vysokorychlostním vlakům, spojí Stockholm s Göteborgem a Malmö

Švédské dráhy SJ používají zatím tři typy jednotek vlaků pro rychlost na 200 km/h. Jednotka SJ3000 je nejnovější z nich. Foto: SJŠvédské dráhy SJ používají zatím tři typy jednotek vlaků pro rychlost na 200 km/h. Jednotka SJ3000 je nejnovější z nich. Foto: SJ

Švédsko udělalo velký krok ke stavbě vysokorychlostních tratí, po kterých mají jezdit vlaky rychlostí až 320 kilometrů za hodinu. Doba

Švédsko udělalo velký krok ke stavbě vysokorychlostních tratí, po kterých mají jezdit vlaky rychlostí až 320 kilometrů za hodinu. Doba jízdy mezi Stockholmem a Malmö nebo Göteborgem se díky tomu má zkrátit na 2,5 hodiny ze současných více než čtyř hodin v případě Malmö a pod dvě hodiny u trasy do Göteborgu.

Švédská státní agentura pro výstavbu silnic a železnic Trafikverket chce se stavbou nové a úpravou stávající trati začít na přelomu letošního a příštího roku. Už na konci srpna zadala  zakázku společnosti TÜV SÜD Danmark, aby ověřila rizika celého projektu.  Firma oznámila vítězství na svých webových stránkách.

První část vysokorychlostní tratě má pvést ze Stockholmu do Linköppingu, bude měřit 154 kilometrů, na trase bude celkem 25 kilometrů tunelů a 155 mostů o celkové délce 10 kilometrů. První úsek chce švédská vláda zprovoznit v roce 2028.  Poté má následovat zhrychlení další části do Malmö a Göteborgu. Už na přelomu letošního a příštího roku má začít rozsáhlá modernizace železničního uzlu v Göteborgu.

Vysokorychlostní železnice má být největším infrastrukturním projektem ve Švédsku. Podle informací na stránkách Trafivertetu má být dokončena do roku 2035. Maximální rychlost na švédské železnici je zatím 200 kilometrů za hodinu.

Šéfka Trafikvertet Lena Erixon současně minulý týden představila nový plán na 12 let investic. Ten podle ní odpovídá požadavkům vlády na moderní, efektivní a udržitelný dopravní systém. Švédsko chce do dopravy investovat 622 miliard švédských korun, původní rozpočet se o sto miliard korun. Dalších 90 miliard chce Trafikvertet vybrat například z poplatků za mýto. V rámci železničních investic, na které jde zhruba polovina z této sumy, Švédové například rozšíří kapacitu tratě Uppsala – Stockholm na čtyři koleje.

Tagy sj švédsko vysokorychlostní železnice
7 komentářů