Nákladní doprava Vodní doprava

Suezský průplav blokuje obří loď, která uvázala na mělčině

Loď Ever Given zablokovala Suezský průplav. Foto: Instagram / Fallenhearts17
Loď Ever Given zablokovala Suezský průplav. Foto: Instagram / Fallenhearts17
Nejpravděpodobnější příčinou mimořádné události byl poryv větru. Blokáda průplavu může zkomplikovat mezinárodní obchod.

Provoz v Suezském průplavu je zastaven kvůli uvízlé kontejnerové lodi Ever Given. Plavidlo najelo na mělčinu a už téměř 24 hodin probíhají pokusy o jeho vyproštění. Mimořádná událost může výrazně zkomplikovat mezinárodní obchod: přes Suezský průplav míří například lodě z Číny do Evropy.

K události došlo v úterý ráno, důvodem byl pravděpodobně extrémně silný vítr. Tři roky stará loď patří společnosti Evergreen Marine. Čtyři sta metrů dlouhá loď pojme přes 20 tisíc kontejnerů. Mířila z Číny do nizozemského Rotterdamu. Přesná poloha je na stránkách Vesselfinder.

„Zhruba šest mil od jižního konce průplavu došlo k silnému poryvu větru, který způsobil otočení lodi,“ uvedl dopravce v prohlášení. Záchranu komplikuje i skutečnost, že loď postihl výpadek proudu.

Egyptské úřady zkouší za pomoci sedmi vlečných člunů loď vyprostit, zatím marně. Loď je registrovaná v Panamě. Suezským průplavem denně propluje kolem 50 lodí. Desítky lodí již na obou stranách průplavu čekají, až se uvolní. Mezi nimi jsou například i ropné tankery.

Odebírat
Upozornit na
guest
77 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Facepalm

Teda tady je zas mouder. Skoro, jako když se řešej zlí ekoteroristi.

PeterC.

Podla idnes.cz sa podarilo uvolnit zablokovanu lod v Suezskom prieplave
odkaz na server šířící nepravdivé informace smazán

bohyn

Bohuzel, na idnes se sekli.

PeterC.

Ospravedlnujem sa nespravnu info.

bohyn

Tohle muze trvat dny az tydny. Na vyprosteni najata Evergreen firmu Smit Salvage. 10 jejich zamestnancu je na ceste, aby zhodnotili situaci. 🙁

Jan Sova

Spíš by to chtělo tak tisícovku brigádníků a jeřáby, aby postupně odházeli ty kontejnery…

Y.K.

Odhaduji, že jinak než odlehčit ji, to nepůjde. To bude v poušti kontejnerů (jestli fakt ano). 🙂

Y.K.

Prý už se částečné uvolnění povedlo (ale ne vyproštění). Jsem zvědav.

RARA

Tak doufám, že brzy tu loď vysvobodí a bude moci doplout tam kam potřebuje.

Věžník

Ví někdo proč jí tam uvázali ? 😂

ABC
Petr

Pošleme tam Beskydy 😉

Jiří Kocurek

A byly by tam platné jak saňový pes u pluhu, který kůň neutáhne.

K.S.

Taky mne to napadlo, ale pak mi došlo že není DOL, takže by to trvalo moc dlouho. 🙂

Zbyněk

Asi vítr, Máchale! 😀

Jan Sova

Do předu to umí každej, ale do boku to chce fištróna….

Willy

trasa plavby a řešení incidentu… https://youtu.be/tGXTrcQ5wm8?t=9

JamessN

„Neťukla“ Asia Ruby III do Maersku?

Y.K.

Možná GPS kecá, ale vypadá to tak.
To stejně musí být hrozné tyhle kolosy. V kanélu sice jedou pomalu, daleko uvidí překážku tak dají reverz, překážka se blíží, blíží, blíží možná hodí kotvu jako nouzi a ono to pořád ne a ne zastavit.

Jaaa

Něco jako vlak, jenže ještě mnohem horší? 🙂

Y.K.

Tak, jako vlak, ale ještě mnohem horší. 🙂

Tomas

A to je hezký … jak tam ty malý remorkéery vypadají … jak mirkobi, kteří napadají .. zdravou bunku … 😀

Sch

Jsem překvapen jak málo vykukuje můstek nad kontejnery, v blízkosti pevniny snad kapitán bez kamer na krajích lodi nemůže nic vidět.

SaulGoodman

Předpokládám, že ta loď bude mít všude kamery a různé senzory. Tohle se asi nedá ovládat jen tak od oka 😀

Tady na Moravě

A dokonce to je bez zpětných zrcátek a levýho blinkru!

Y.K.

Od toho má důstojníky, ne? 🙂 Plus kamery a senzory dnes. Tyhle kolosy stejně budou mít v přístavech lodivody či pomoc remorkérů si myslím.

Leinad

A jak se lodivod dostane na palubu?

Y.K.

Remorkérem? Člunem? Teleportem hádám ne.

j.k.l.

Přivesluje na pramici a vyšplhá po provazovým žebříku?😉

Jiří Kocurek
Pája

Těžko 😀

Tomas

tyhle lodi, pokud jsou v blízkosti pevniny, mají za prvé lodivoda.. který to tam znýá zpaměti i pozpátku .. a hlavně … u penviny (v přístavech apod) tyhle lode už ani nejsou na vlastním pohonu, ale tlačí/táhnou je remorkéry.

Jiří Kocurek

Ikdyby viděl 100 metrů před příd, tak s tím nestihne nic udělat. Takováhle loď na vzdálenost 1 kilometr nezastaví. Z plné rychlosti spíš tak 10 kilometrů.

Gogo

Houby vítr, jasné nepřizpůsobení rychlosti stavu a povaze vozovky, dupl na brzdu a dostal smyk.

j.k.l.

😂🤣😂🤣👍

Pavel Skládaný

Přesně tak. Na silnici by se s kapitánem vůbec nikdo nevybavoval. A jestli to snad opravdu byl poryv větru, tak měl předvídat a přizpůsobit plavbu „jiným okolnostem“.

Jaaa

Jasně, poryv větru. U lodi s takto velkou tonáží a tedy setrvačností. To mi nějak nesedí…

Y.K.

A plochu jako běžná městská ulice s věžáky…

Jaaa

Opravdu mi chcete říct, že krátký poryv dokáže vychýlit loď o 45 °?

Nebo je to spíš tak, že poryv loď vychýlil, ale nikdo si toho nevšiml?

Y.K.

Proč máte pocit, že ji poryv vybočil o 45°? Poryv v přední části ji klidně mohl vybočil mírně, jednotky° a už to nikdo nedostane zpět do kurzu a nezastaví. Po stovkách metrů najede přídí na břeh a zadek se stočí zřejmě rozdílem odporu pod přídí a zbytkem pohybové energie co to pořád tlačí vpřed.

Nekdo

jj, když jsme byli na dovolené v Kanadě, tak jsme na tyto obry (jak osobní, tak i nákladní) chodili koukat do přístavu (v Halifaxu) a když třeba osobní zakotvil, tak byl stejně vysoký jako bytovky na druhé straně ulice. Skvělý zážitek…

tkw

Asi jste nikdy nebyl na lodi ani na malé. Jinak by jste věděl, co dokáže i slabý vítr opírající se o povrch lodi.

Jaaa

A co dokáže? Vysvětlete mi to, prosím.

Jiří Kocurek

Hnát plachetnici. A tohle má plochu jako 10x Cutty Shark

Jaaa

OK, takže to ve skutečnosti do břehu nabouralo a pak se to odrazilo. Výsledný úhel k původnímu směru plavby je způsoben součtem odklonu a odrazu.

Každopádně i tak by mne zajímala síla, směr a doba trvání toho poryvu.

Jaaa

Cutty Sark (ne Shark) má mnohem menší odpor prostředí a hlavně využívá vztlakovou sílu, nejen prosté kolmé plochy.

Y.K.

Víte že vítr kývá i mrakodrapy a věžemi? Pročpak mají aktivní tlumiče kmitů. Protože vítr hne i barákem. A to je zabetonovaný hluboko do země.

Jaaa

Ta loď přece není vysoká 100 m. U země je rychlost větru silně omezována drsností povrchu – laminární proudění se mění na turbulentní. Běžné domy výšky této lodi nic z vašich zařízení přeci obvykle nepotřebují. A krom toho se nehýbou kupředu.

Jiří Kocurek

Ne, jenom asi 50-55 metrů.

Jaaa

To poněkud přeháníte. Vidím 10 kontejnerů na sobě, to je asi 27 m. Výška od nákladové paluby k čáře ponoru je asi poloviční. To je cca 40 m.

Y.K.

Na tom přece nezáleží jak je vysoká, nám teď nejde o výkmity, záleží na tom jakou plochu vystavuje větru a tedy jakou energii převezme. A boční vektor udělený tělesu na vodě neznamená nic než odchylku z kurzu. Na otevřeném moři to snadno korigují kormidlem proti větru, v kanálu to je těžší.

Y.K.

Jsem pro zajímavost zkoušel zjistit jak velká síla to může být a taková to hranatá kostka při poryvu 25 m/s dostane boční štulec něco kolem 900000 N (90 t).

Můžete si sám hrát s kalkulačkou… https://www.engineeringtoolbox.com/wind-load-d_1775.html

Y.K.

Tak jsem to dnes přepočítal podle známých poryvů větru v ten den v oblasti a takový boční impuls může být až 1 881 600 N (188 t) čistě od plochy.

Y.K.

Ještě bych možná dodal, že si možná ne úplně ideálně představujete mechanismus nehody z koncové pozice, ale velice pravděpodobné je, že poryv větru mírně odklonil kurz a tyhle lodě jsou nezastavitelné. Pak už nebylo síly zabránit najetí na břeh, zbytek energie po najetí přídě se vyčerpal přetočením lodě napříč kanálem.

Ukázka „zastavitelnosti“: https://youtu.be/Uh-TVULTWus

Jaaa

To je v případě pohybu, kdy hybnost lodi je velká. Tam žádné náhlé vychýlení vnější silou nevidím.

Tomas

ajaj .. tohle jsou ti obývakoví vyšetřovatelé. viděli obrázek na youtubu, z televize znají obrázek lodi … ale už vědí přesně , co se stalo a jco se nestalo 😀

Jaaa

Jo, opět klasické čecháčkovství. Člověk se zeptá a místo slušné odpovědi se ho každý jarin snaží akorát setřít, aniž by byl vůbec sám schopen cokoli kloudného k tomu sám vymyslet. Já tady nikde nevidím exaktní odpověď k tématu. Aby loď mohla takhle otočit za „několik vteřin“, musí tam být nějaké velké střihové síly, které nelze zvrátit a které překonají odpor vody. Pár odpovědí tu cosi naznačuje, ale všichni počítají jenom s jednou proměnnou – boční síla větru. Tohle ale není lehká plachetnice s poměrem plochy plachet k ponoru třeba 10:1 a zbytek dovozují jen tak z vody. Asi si to… Číst vice »

Tomas

zustante v tom obyvaku a hrajte si s lodickama na pocitaci … to bude ok 🙂

Y.K.

A jaké vysvětlení máte? Já nevím jestli to byl poryv větru, ale je to dost dobře možné a neodporující mechanismu incidentu.

Tomas

jako že ta lod v suezu stála, nebo? 🙂

Jaaa

No tak ono jde o to, že ta loď podle článku na břeh nenajela a tudíž se „neodrazila“ zpět a tím že by se její záď otočila víc po směru jízdy než příď, tedy víc „naštorc“, jen „najela na mělčinu“.

Já chápu, že tyhle kolosy mají obrovskou setrvačnost, stejně tak chápu, že mají obrovskou boční plochu tvořenou kontejnery. Spíš mi jde o to, jakto že se příď stočila hodně. Vítr musel jít nějak opravdu hodně zešikma (z jakého směru?) a musel být hodně silný (kolik?).

Y.K.

A uvažujete, kupříkladu, že dno tam není 90° kolmo dolů od břehu? Tedy pravobok najede na mělčinu mnohem dříve než levobok, což jistě vyvolá pěkný točivý moment.

Hlavně se jedná i o oficiální verze, logice a mechanice neodporují a v klidném kanálu uprostřed pouště je opravdu těžké najít jiný „vychylující faktor“ než vítr.

Egyptian forecasters said high winds and a sandstorm plagued the area on Tuesday, with winds gusting as much as 50km/h (31 mph).

Jaaa

Ale já přece netvrdím, že to tak v žádném případě nemohlo být. Vyslovil jsem pouze hypotézu, že vzhledem k tomu, že nikomu jinému se tam něco podobného zřejmě hodně dlouho „nepodařilo“, a podmínky tam zřejmě nebyly až tak extrémně výjimečné, že ten poryv v tom „nebyl sám“. „Vychýlit loď z kurzu“ tak, že „už se to nedá zvrátit“, lze mnoha způsoby. O kvalitě a neovlivnitelnosti egyptských vyšetřovatelů také nemám zrovna iluze. Ale pokud to podle vás znamená, že takové poryvy (51 km/h) vedou k zablokování jedné z nejdůležitějších obchodních tepen, pak by teda asi lodě této konfigurace v případě předpovědi… Číst vice »

Y.K.

Tak to už jsou otázky na které tady asi málokdo dokáže odpovědět. Nejsme země rejdařů. Předpokládám, že se to bude šetřit, nejhorší bude asi škoda na opožděných dodávkách, to majitele lodi nepotěší, materiální škoda zřejmě bude zanedbatelná, v uvozovkách.

Jako u každé nehody a incidentu to bude více faktorů. Vítr byl iniciační a z nějakého důvodu to nezvládli korigovat. Proč to nikdo neví a je zbytečné o tom teď spekulovat. 🙂 Určitě to není jediný poryv větru který se za roky stal.

PeterC.

https://youtu.be/03dfoqw70lw Nejako mi to nevychadza s poryvom vetra 🙂

Jaaa

😀

Rajče

A sakra. Balíčky z Aliexpressu se zpozdí 🙁

Willy

Logistika těch balíčků by mě zajímala, ale myslím, že se přepravují spíš letecky. A lodní doprava bude spíš velkoobchod.

J.D.

Ty velké a těžké věci dříve byly běžně přepravované loděmi. Trvalo to klidně dva až tři měsíce, ale bylo to levné. S covid dobou se to protáhlo a prodejci už tento levný způsob obvykle nenabízejí, ale možná stále ještě nějaké procento jde lodí.

jura

Balicky z Ciny jezdi vlakem.

Y.K.

Zase tolik ne, ale je fakt, že spojení přibývá, což je pozitivní.

Olin

Dobrý den,
opravte si prosím název lodi v textu.

Pavel

Asi nebude predict, clovece, lod se jmenuje ever given 😆

Tom Matoo
Miroslav

Loď se jmenuje Ever Given, společnost je Evergreen. Vše je tedy správně. Název lodi je na zádi, na foto z twitteru je to ale nečitelné.

Olin

Sypu si popel na hlavu….